نینتندو سقوط کرد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

لابد خبر دارید که پس از عرضه بازی پوکمون گو ارزش سهام شرکت نینتندو به سرعت افزایش یافت. ظرف مدت کوتاهی پس از عرضه بازی، سهام این شرکت از نظر قیمت تقریبا دوبرابر شد و ارزش بازار نینتندو حتی از سونی هم بیشتر شد. اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت اقبال گسترده و کم‌نظیر نسبت به بازی پوکمون‌ گو بود. در واقع سهام‌داران گمان می‌کردند نینتندو در ساخت و تهیه این بازی نقش مرکزی داشته است و با داغ شدن بازار این بازی کار و کاسبی نینتندو هم سکه می‌شود.

نینتندو یک شرکت بزرگ تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای است که در ژاپن تاسیس شده و حال مدتی است برای تغییر شرایط نسبتا نامطلوب مالی‌اش به ساخت بازی‌های موبایل رو آورده. تصور عمومی مبنی بر نقش نینتندو در ساخت این بازی باعث خرید گسترده سهام این شرکت و افزایش قیمت هر سهم آن شد. اما جمعه هفته گذشته و پس از بسته شدن بازار بود که نینتندو اعلام کرد پیش‌بینی‌های مالی امسالش تغییر چندانی نخواهند کرد و بازی پوکمون گو نقش به‌سزایی در وضعیت مالی این شرکت ندارد. این اخبار باعث شد سهامداران به سرعت در روز دوشنبه دست به فروش سهام نینتندو بزنند و این اتفاق سقوط ۱۸ درصدی را برای سهام این شرکت رقم زد. این سقوط بیشترین میزان سقوط سهام نینتندو از سال ۱۹۹۰ تا به حال بود. باید این را هم بدانید که اساسا در بازار بورس ژاپن محدوده مجاز سقوط یک سهم بیشتر از ۱۸ درصد نیست به این ترتیب اگر محدودیتی وجود نداشت احتمال داشت سهام این شرکت حتی بیش از این سقوط کند. این سقوط باعث از بین رفتن ۶.۷ میلیارد دلار از ارزش بازار نینتندو شد. اما ماجرا دقیقا از چه قرار است و نینتندو در عمل از این بازی چه سهمی دارد؟

ظاهرا شرکت نینتندو در هر دو شرکتی که از این بازی سود می‌برند یعنی شرکت‌های نیانتیک و پوکمون سهام دارد. نیانتیک نقش اصلی را در ساخت این بازی داشته و سازنده و ناشر این بازی محسوب می‌شود. شرکت پوکمون هم به دلیل در اختیار داشتن حق استفاده از فرانشیز پوکمون از فروش این بازی سود می‌برد. نینتندو سهامدار این شرکت‌ها است و با توجه به میزان سهمش بخشی از سود به نینتندو می‌رسد اما ظاهرا این سود برای این شرکت چندان قابل توجه نیست. به این ترتیب مشخص شده که نینتندو از طریق این بازی چندان متاثر نمی‌شود و سهامداران هم حسابی از این شرکت انتقام گرفته‌اند.

‌‌منبع: Bloomberg

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar بنیامین ت.د

    این حرکت فقط یک چیز رو نشون میده!
    نینتندو خودش میخواسته که سهام خودش رو بخره و با این کار خواسته سهامدارا سهامشون رو بفروشن تا خودشون بخرن!
    به زودی بعد از معرفی NX دوباره سهام نینتندو بالا میره و کسی برنده هست که سهام بیشتری داشته باشه!
    سیاست خوبی بوده!
    کسایی که ایمان ندارن میرن کنار و کسایی میمونن که به شرکت وفادار هستن در هر شرایطی!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه