هفت روز با دانش (۳۰ آذر ۹۴)

۲۶ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بالاخره پاییز تمام شد و به شب یلدا رسیدیم. در هفته‌ی آخر پاییز هم خبرهای مختلفی در گروه دانش منتشر کردیم. از انتخاب علی‌اکبر صالحی به عنوان یکی از چهره‌های علمی ماهنامه‌ی نیچر گرفته تا پرتاب شدن ماهواره‌ی چینی برای یافتن ماده‌ی تاریک. با هفت روز با دانش ۳۰ آذر ۹۴ همراه باشید.

علی‌اکبر صالحی، یکی از چهره‌های علمی منتخب مجله‌ی نیچر

مجله‌ی نیچر لیستی از ۱۰ چهره‌ی علمی منتخب سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد که در میان آن‌ها، ‌نام علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران هم به چشم می‌خورد. خبر چهره‌های علمی منتخب ۲۰۱۵ مجله‌ی نیچر را بخوانید.

AliAkbarSalehi

ماهواره‌ی چینی به جستجوی ماده‌ی تاریک می‌رود

این هفته سازمان فضایی جمهوری خلق چین ماهواره‌ی DAMPE را به فضا پرتاب کردند. این ماهواره یک رصدخانه‌ی ذرات ماده‌ی تاریک است و قرار است به دنبال اثرات ثانویه‌ی برخورد احتمالی ذرات ماده‌ی تاریک بگردد. خبر رصدخانه‌ی ماده‌ی تاریک چینی‌ها را بخوانید.

china-dark-matter

کرم‌های روی صورت، از تبار شما خبر می‌دهند

هم‌اکنون که این مطلب را می‌خوانید، تعداد خیلی زیادی هیره در فولیکول موها و غده‌های عرقی صورت شما زندگی می‌کند. آن‌ها سلول‌های مرده‌ی پوست شما را می‌خورند، همان‌جا جفت‌گیری می‌کنند و تخم می‌گذارند. این بندپایان میکروسکوپی، بیشتر اوقات بدون اینکه مشکلی برای میزبان ایجاد شود، تقریبا روی پوست صورت همه‌ی پستانداران زندگی می‌کنند. اکنون مطالعات جدید نشان داده‌اند که افراد با تبار گوناگون، زیرگروه‌های مختلفی از این جانوران را روی صورت خود دارند. در ضمن نحوه‌ی توزیع این زیرگروه‌ها روی صورت مردم نقاط مختلف جهان، می‌تواند نشان دهد که گونه‌ی انسان هوشمند چگونه در طول تاریخ به مکان‌های مختلف دنیا مهاجرت کرده است. خبر این بندپایان کوچک روی صورت را بخوانید.

face-mites

آخرین سفر فضاپیمای کاسینی به سمت قمر انسلادوس زحل

فضاپیمای کاسینی که بیش از یک دهه است در مدار سیاره‌ی زحل قرار دارد، می‌رود که آخرین شیرجه‌ی خود را به سوی قمر انسلادوس بزند. این فضاپیما در چند ماه گذشته هم ملاقات‌های نزدیکی با این قمر که به نظر می‌رسد زیر سطح آن اقیانوسی از آب وجود دارد، داشته است. خبر آخرین سفر فضاپیمای کاسینی به قمر انسلادوس را بخوانید.

Cassini_Saturn

امید به احیای لاک‌پشتی که فکر می‌کردیم نسل‌اش منقرض شده

در سال‌های اخیر متاسفانه با انقراض گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی روبه‌رو بوده‌ایم؛ جدیدا هم یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های لاک‌پشت کمیاب دنیا، «جورج» مرد. ولی خبر خوش این‌که چیزهایی پیدا شده که شانس تازه‌ای برای احیا و تکثیر این لاک‌پشت را در اختیار ما قرار داده است. خبر امید به احیای لاک‌پشت‌های گالاپاگوس را بخوانید.

galapagos-george-saddleback-turtle

گونه‌ای قدیمی از انسان، تا عصر یخبندان هم دوام آورده است

تحقیقات جدید دانشمندان حاکی از آن است که احتمالا گونه‌ای بسیار قدیمی انسان وجود داشته که عصر یخبندان را پشت سر گذاشته و تا نزدیکی دوران پیدایش انسان مدرن هم دوام آورده است. درباره‌ی این گونه‌ی انسان بیشتر بخوانید.

human-bone-china-thigh-femur

در این ویدیو ببینید که صاحب این استخوان‌ها چگونه در آب شنا می‌کرد

دانشمندان موفق شدند نحوه‌ی شنا کردن گونه‌ای از دایناسور موسوم به پلسیوسور (Plesiosaur) را توسط برنامه‌های پیشرفته‌ی شبیه‌ساز کامپیوتری کشف کنند. این شبیه‌سازی به صورت ویدیویی در خبر مربوط به این دایناسور در آمده است.

Plesiosaur-2-

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه