از ملاقات جونو با مشتری تا چمدان رباتیک هوشمند؛ برترین خبرهای دانش

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اگر به هر دلیلی نتوانستید در طول هفته اخبار گروه دانش را دنبال کنید، می‌توانید عناوین مهم‌ترین اتفاقات هفته‌ی اخیر را به صورت یک‌جا در پایین ببینید. خبرهایی که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رسیدن فضاپیمای جونو به مشتری و ذخیره‌سازی ۲۰۰ مگابایت داده روی DNA اشاره کرد. با هفت روز با دانش ۲۱ تیر ۹۵ همراه باشید.

جونو به مشتری رسید!

بالاخره سفر پنج ساله‌ی جونو در اعماق فضا به پایان رسید. از زمان ماموریت فضاپیمای گالیله‌ی ناسا در سال ۱۹۹۵ این اولین باری است که یک فضاپیما وارد مدار مشتری می‌شود. رسیدن جونو به مشتری فرایند هیجان‌انگیزی داشت. وقتی این فضاپیما به مقصدش نزدیک شد، موتور اصلی‌اش را به مدت ۳۵ دقیقه روشن کرد. با این کار این فضاپیما سرعت‌اش را به اندازه‌ی ۵۴۲ متر بر ثانیه پایین آورد و به آرامی وارد مدار شد. به علت اختلاف زمانی ارتباطی بین مشتری و زمین، جونو هنگام اجرای این حرکت متهورانه در حالت «اتوپایلت» قرار داشت.

Juno_Main

مایکروسافت موفق شد ۲۰۰ مگابایت داده را در DNA ذخیره کند

DNA ابزار بسیار مفید و خارق‌العاده‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات به حساب می‌آید و اگر بتوانیم از آن به عنوان درایو ذخیره‌ی داده استفاده کنیم، انقلابی در صنعت ذخیره‌سازی به وجود می‌آید. چرا که مقدار کوچکی از این ماده‌ی بیولوژیکی می‌تواند حجم بسیار عظیمی از داده را در خود نگه دارد و علاوه بر آن طول عمر بسیار زیادی هم دارد. سه هفته پیش، گروهی از متخصصان و کارشناسان در ویرجینیا گرد هم آمدند و درباره‌ی امکان و شرایط استفاده از DNA به عنوان درایو ذخیره‌سازی اطلاعات به گفت و گو نشستند. به مرور زمان نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات به خصوص در حوزه‌ی زیست‌پزشکی، بیشتر می‌شود و دی ان ای مخزن نویدبخشی برای ذخیره‌ی داده‌ها به نظر می‌رسد.

160407-dna

تا سال ۲۰۲۱ بزرگترین باتری جهان برق لس آنجلس را تامین می‌کند

تا سال ۲۰۲۱، مصرف برق در لس آنجلس برای مبارزه با تغییر اقلیم دستخوش تکامل می‌شود. طبق سنت، سال‌هاست که مهندسان در بعد از ظهرهای اواسط تابستان یک نیروگاه برق گازی را در «لانگ بیچ» روشن می‌کند. از این نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز آن منطقه در طول ساعت‌های اوج مصرف برق استفاده می‌شود.

los-angeles_1

تیرانداز دالاس به دست ربات پلیس کشته شد

پنج‌شنبه شب، در جریان خشونت‌ها و درگیری‌های شهر دالاس در تگزاس، پلیس این شهر از یک ربات حامل مواد منفجره استفاده کرد تا یکی از تیراندازان را بکشد. بسیاری از کارشناسان و مجریان قانون معتقدند که این اولین استفاده‌ی پلیس از تکنولوژی رباتیک برای قتل انسان است.

dallas-robot-shooting-death-v3-1200x0

بین سوئد و فنلاند مسیر هایپرلوپ راه‌اندازی می‌شود

هایپرلوپ وان، به عنوان یکی از استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهد ایده‌ی ایلان ماسک را تحقق بخشد، برای این سوالات پاسخ‌هایی دارد. این شرکت در مقاله‌ای که اخیرا منتشر کرده، می‌گوید هایپرلوپی که استکهلم سوئد و هلسینکی فنلاند را به هم متصل می‌کند، می‌تواند یک سفر ۳٫۵ ساعته در طول مسیر ۳۰۰ مایلی (۴۸۲ کیلومتر) را به یک سفر سبک‌بال ۲۸ دقیقه‌ای تبدیل کند. این شرکت می‌گوید برای ساخت آن فقط به ۲۱ میلیارد دلار احتیاج دارند.

hyperloop_tube.0.0

این چمدان رباتیک هوشمند می‌تواند شما را حمل کند

مسافرت هوایی به تنهایی و بدون طی مسافت‌های طولانی در ایستگاه‌های بزرگ و به دنبال کشیدن یک چمدان به اندازه‌ی کافی استرس‌زا هستند. در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای تسهیل این وضعیت انجام شده مثل ساخت اسکوترهای تاشو و کیف‌هایی که گوشی هوشمند صاحبشان را دنبال می‌کنند. حالا این دو در قالب یک چمدان رباتیک به نام الیو (Olive) هم ترکیب شده‌اند.

Capture-2

این هواپیمای هیبریدی حمل و نقل را متحول می‌کند

آینده‌ای را تصور کنید که در آن هواپیما در فرودگاه کوچکی فرود می‌آید که نقش یک راه‌آهن را هم دارد. سپس کابین هواپیما جدا شده، به راحتی به قطاری که در نزدیکی قرار دارد، منتقل می‌شود و پس از آن به مسیرش به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهد. به این ترتیب، سفر چند مرحله‌ای از خانه به هتل، به یک سفر یک مرحله‌ای و راحت و بدون دردسر تبدیل می‌شود. این در واقع، هدف اصلی گروهی از محققان سوییسی از طرح مفهومی هواپیمای «کلیپ‌ایر» Clip-Air است. Clip-Air یک هیبرید هواپیما و قطار است که علیرغم پتانسیل‌های بالایی که دارد شاید هیچ‌وقت ساخته نشود.

35FEEE2500000578-0-image-a-47_1467801606852

ژاپن اتوبوس‌های خودران را آزمایش می‌کند

«دنا» (DeNA) یک شرکت ژاپنی است که با نینتندو در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند همکاری می‌کند. حالا این شرکت می‌خواهد در صنعت حمل و نقل هم نقش داشته باشد. این شرکت اعلام کرده می‌خواهد در ژاپن یک سرویس حمل و نقل راه‌اندازی کند که از اتوبوس‌های خودران استفاده می‌کند. این شرکت قبلا هم از برنامه‌هایش برای تاکسی‌های خودران، اشتراک خودرو و اشتراک فضای پارک خبر داده بود. حالا جزییات مربوط به برنامه‌اش برای یک اتوبوس خودران به نام «ربات شاتل» (Robot Shuttle) را اعلام کرده است.

IMG_0906.0.0

تصویر نجومی منتخب هفته: سحابی رنگارنگ رو مارافسای

رنگ‌های پرشکوه مجموعه سحابی «رو مارافسای» (Rho Ophiuchi) از فرایندهای مختلفی که در این سحابی پیچیده رخ می‌دهد، خبر می‌دهند. ستاره‌ی بسیار پرنور قلب‌العقرب هم در دل این سحابی جای دارد. درخشش مناطق آبی رنگ این سحابی عمدتا از بازتاب نور ناشی می‌شود. درخشش سحابی‌های قرمز و زرد هم بر اثر گسیلش یا نشر گازهای مولکولی و اتمی است. نوری که از ستاره‌های آبی ساطع می‌شود، الکترون را از این گازها جدا می‌کند، سپس الکترون دوباره با این گازها ترکیب می‌شود و این نورهای درخشان قرمز و زرد تولید می‌شوند. ذرات غبار هم مناطق قهوه‌ی تیره را تشکیل داده‌اند. این ذرات می‌توانند جلوی عبور نوری را که از پشت آنها ساطع می‌شود، بگیرند.

RhoOph_Masterson_960-1

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar بهزاد

    مقاله خوبی بود.
    اما جا داشت در مورد چمدان رباتیک الیو Olive یا بعضی دیگه از خبر ها یه کم بیشتر می نوشتید.
    چمدان های هوشمند مسافرتی و حتی کیف های هوشمنده امروز یکی از موضوعاتی شده که خیلی از برندهای مطرح کیف دارن به سمتش میرن.
    شرکت های مختلفی الان دارند روی چمدان های هوشمند کار می کنند.تا امروز کار های مختلف و بسیار جالبی هم انجام داده اند و هر روز هم داره این تولیدات بیشتر و گسترده تر میشه که پرداختن به این موضوع خودش یک مقاله جداگانه رو می طلبه.
    به هرحال ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه