همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی مسابقه‌ی تور دو فرانس بدانید

۳۱ تیر ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی مسابقه‌ی تور دو فرانس بدانید

اولین بار که سوار دوچرخه شدم، یک حس ترس همراه با هیجان در وجودم بود. بعدها با گذشت زمان، فقط هیجانش برایم باقی ماند و دوچرخه‌سواری تبدیل شد به جالب‌ترین و مهیج‌ترین تفریحی که تجربه کرده‌ام. این حس خوب هنوز برای من باقی مانده است. این روزها تب دوچرخه‌سواری برای کسانی که به این رشته ورزشی علاقه زیادی دارند، به واسطه مسابقات تور دو فرانس، بالاتر رفته است و همین موضوع بهانه‌ای شد تا درباره یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای ورزشی سال بنویسم.

در رقابت‌های «تور دو فرانس» (Tour de France) برترین دوچرخه‌سواران دنیا گرد هم جمع  می‌شوند و تلاش می‌کنند از جاده‌ها و خیابان‌ها عبور کنند تا به پایان این رقابت رسیده و جایزه را از آن خود کنند. مسیر مسابقات تور دو فرانس به طور معمول از شهر پاریس شروع شده و از جاده‌های فرانسه و کشورهای همسایه عبور پیدا می‌کند تا نهایتا دوباره در پاریس به اتمام برسد. این مسابقات در فصل تابستان و به مدت سه هفته برگزار می‌شود. به طور کلی ۲۲ تیم در این رقابت جهانی شرکت می‌کند و هر تیم دارای ۹ رکاب‌زن است.

مسیر رقابت‌های تور دو فرانس شامل ۸ مرحله مسطح، ۳ مرحله تپه‌ای، ۳ مرحله نیمه‌کوهستانی و ۵ مرحله کوهستانی است. مرحلهی ۱۹ به مسافت ۲۲۰ کیلومتر، طولانی‌ترین مرحله و مرحله‌ی ۱۴ به مسافت ۱۰۱ کیلومتر، کوتاه‌ترین مراحل مسابقه هستند.

مسیر رقابت‌های تور دو فرانس شامل 8 مرحله مسطح، 3 مرحله تپه‌ای، 3 مرحله نیمه‌کوهستانی و 5 مرحله کوهستانی است.

مسیر رقابت‌های تور دو فرانس شامل ۸ مرحله مسطح، ۳ مرحله تپه‌ای، ۳ مرحله نیمه‌کوهستانی و ۵ مرحله کوهستانی است.

رقابت‌های تور دو فرانس جزو آن دسته رقابت‌هایی است که قدرت بدنی خیلی زیادی لازم دارد. برای داشتن آمادگی بدنی در این رقابت‌ها، باید طی مدت سه هفته و به طور مستمر ورزش‌هایی نظیر دو ماراتن را تمرین کنید تا بتوانید زمان و مسافت تور دو فرانس را به پایان برسانید. یکی از عجایب تور دو فرانس این است که دوچرخه سواران با پیمودن کوه‌های آلپ و پیرنه ۳ برابر ارتفاع اورست را طی می‌کنند.

رنگ پیراهن دوچرخه‌سواران در رقابت‌های تور دو فرانس اهمیت ویژه‌ای دارد. در طی مسیر شرکت‌کنندگان بسته به مرحله و رسیدن به خط پایان مسابقه باید پیراهن‌شان را عوض کنند. در واقع با توجه به رکوردهایی که در بخش‌های مختلف این رقابت‌ها ثبت می‌شود دوچرخه‌سواران باید از پوشاکی در رنگ‌های مختلف استفاده کنند. برای مثال کسی که در مسیرهای کوهستانی برنده باشد باید در انتها از لباسی سفید با خال‌های قرمز استفاده کند. در این رقابت برای برندگان، پیراهن با رنگ‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است. پیراهن طلایی طبق سنت دیرینه این مسابقات به کسی که زمان کمتری را به دست آورده تعلق می‌گیرد. در پایان این رقابت، طی مراسمی ویژه، به برنده پیراهنی با رنگ سبز اهدا می‌شود.

تور دو فرانس جزو آن دسته مسابقاتی است که به  برندگان آن جوایز نقدی کلانی داده می‌شود. جایزه این رقابت معتبر هر ساله رو به افزایش است اما در کنار آن قوانین سخت‌تری  برای شرکت‌کنندگان وضع می‌شود. جوایز تور دو فرانس به نفرات مختلفی از جمله نفرات اول هر مرحله، برندگان تیمی هر مرحله و برنده نهایی  می‌رسد.

تور دو فرانس جزو آن دسته مسابقاتی است که به برندگان آن جوایز نقدی کلانی داده می‌شود.

تور دو فرانس جزو آن دسته مسابقاتی است که به برندگان آن جوایز نقدی کلانی داده می‌شود.

هر رقابت جهانی قواعد و قوانین خاص خود را دارد. تور دو فرانس هم از آن مستثنی نیست. در رقابت‌های تور دو فرانس مثلا اگر فاصله دو شرکت‌کننده از یک تیم هنگام عبور از خط پایان رقابت کمتر از طول یک دوچرخه باشد، برای هر دو یک زمان ثبت می‌شود. از دیگر قواعد خاص تور دو فرانس این است که اگر دوچرخه‌سواری در ۳ کیلومتری آخر مرحله دچار حادثه شود، زمان گروه به او تعلق می‌گیرد تا از گردونه رقابت‌ها حذف نشود. در آخر، برنده رقابت کسی است که کمترین زمان را ثبت کند. در واقع ممکن است برنده نهایی در هیچ یک از مراحل نفر اول نباشد اما جمع کل زمان ثبت شده‌اش از دیگران کمتر بوده و به مقام اول دست یابد.

تور دو فرانس نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.  مثلا در زمینه مسیر و جاده متولیان  این رقابت جهانی سعی کردند توجه بیشتری به آن داشته باشند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. یکی از عواملی که رقابت‌های تور دو فرانس را به یکی از مهم‌ترین رخداد‌های ورزشی رشته دوچرخه‌سواری تبدیل کرده، تغییرات در بدنه و قطعات دوچرخه‌ها است به نحوی که شرکت‌های معتبر ساخت دوچرخه همه ساله سعی دارند با تغییراتی که در طراحی و کیفیت دوچرخه‌ها ایجاد می‌کنند، کارآیی آن‌ها را جهت عبور از مسیرهای کوهستانی افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوچرخه

داشتن دوچرخه‌ای ایمن و با کیفیت در این‌گونه رقابت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فناوری روز به دوچرخه‌سواران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای کمک کرده با توجه به شرایط زمانی و مکانی، دوچرخه مورد نظر خود را انتخاب کنند. در حال حاضر و طی مسابقات سال ۲۰۱۷ تور دو فرانس که هنوز در جریان است دوچرخه‌هایی از برندهایی نظیر Trek، Pinarello  ،Giant ،Merida  و سایر برندهای معتبر جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. البته طی تاریخ رقابت‌های تور دو فرانس بیشتر برندگان مرحله نهایی این رقابت‌ها از دوچرخه‌های Trek، Pinarello  و Specialized استفاده کرده‌اند.

خرید دوچرخه از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی همه‌ی دوچرخه‌ها

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    دیجی جون از تو انتظار نداشتم. ….
    این چه کاریه اخه. تقریبا ۹۰ درصد اطلاعات در ج شده و توضیحتون اشتباه و فقط جنبه متن خواندنی داره .
    چرا اخه.
    اصلا پیرهن سبز چه ربطی به انتهای مسابقه داره. پیرهن سبز مربوط به کسی میشه که طی هر مرحله بتونه بیشترین امتیاز رو از خط های اسپینت یا همون خط امتیازی بگیره.
    مسابقه ۲۱ مرحله داره که مرحله اول و مرحله ۱۹ تایم تریل انفرادیه.
    هر سال استارت مسابقه از یک کشوره ولیخط پایان هر سال در پاریس و در خیابان شانزه لیزه شلوغ ترین خیابان فرانسه است.
    پیزهن طلایی برای شخصی است که کمترین تایم رو در مجموع داشته باشه.
    پیهن سفید برای بهترین جوان تور و پیرهن خالخالی برای قهرمان مرحله های کوهستان در نظر گرفته شده. ۱۹ تیم در مسابقه هستند که هر تیم ۹ دوچرخه سوار دارد.
    و…….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه