چرا گوشی‌های گوگل، اپل و سامسونگ را می‌ترساند؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گوگل اولین‌بار زمانی در بازار تولید سخت‌افزار موج ایجاد کرد که شرکت موتورولا را در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار خرید. ورود شرکتی در ابعاد گوگل به حوزه ساخت سخت‌افزار و گوشی‌های هوشمند بسیاری از تولیدکننده‌های بزرگ دیگر را ترساند. با این حال کمی بعد وقتی گوگل موتورولا را به قیمت ۳ میلیارد دلار به لنوو فروخت ترس و نگرانی رقبا هم کاهش یافت.

گوگل در این سال‌ها بدون آنکه مستقیما درگیر تولید گوشی‌های هوشمند شود تاثیر بزرگی بر این بازار گذاشته است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی، برای آنکه بتوانند در برابر iOS قد علم کنند از سیستم عامل اندروید استفاده کردند و حال این سیستم عامل باعث شده همه این تولیدکننده‌ها به شکلی به گوگل وابسته باشند.

اما با تولید گوشی‌های گوگل پیکسل، مطرح شدن گوگل به عنوان یک رقیب به مرحله‌ای جدی‌تر رسیده است. شرایط برای تولید و فروش گوشی‌های گوگل پیکسل دقیقا از طریق اشتباهاتی که رقبایی مثل سامسونگ و اپل مرتکب شدند، به بهترین وضع ممکن رسید. سامسونگ با ساخت نوت ۷ ضربه‌ای شدید به خود وارد کرد و اپل هم از طریق حذف جک هدفون انتقادات گسترده‌ای را به جان خرید. به نظر می‌رسد در این شرایط راه‌ برای گوگل و گوشی جدیدش بازتر از همیشه است. اتفاقی که احتمالا خیلی از تولیدکننده‌ها را می‌ترساند.

انحصار در بازار اندروید 

شرکت گوگل در این سال‌ها به نوعی انحصار در بازار گوشی‌ها دست یافته است. در حال حاضر ۸۸ درصد بازار از سیستم‌عاملی که این شرکت تولید می‌کند استفاده می‌کنند. گوگل توانست تمام رقبای خود در حوزه موتورهای جستجوگر را از میدان به در کند، خیلی‌ها فکر می‌کنند که ممکن است این شرکت قصد مشابهی در زمینه‌ ساخت گوشی هم داشته باشد و با استفاده از قدرت انحصاری‌اش کار را برای شرکت‌های رقیب دشوار سازد.

شرکت‌هایی مثل سامسونگ یا ال‌جی باید مستقیما با این بحران دست و پنجه نرم کنند. گوگل می‌تواند برای گوشی‌های خودش بسیاری از امکانات ویژه و خاص را در نظر بگیرد؛ قابلیت‌های جدید و بروزرسانی‌های نرم‌افزاری کاملا انحصاری. در این شرایط رقبا هیچ امکانی برای رقابت نخواهند داشت و سیستم‌عامل دیگری هم ندارند که به اندازه اندروید به پختگی رسیده باشد تا بتوانند از طریق آن زمین بازی را عوض کنند. به یاد بیاوریم که وقتی گوگل موتورولا را خرید سامسونگ را حسابی نگران کرد و باعث شد سامسونگ به دنبال تولید سیستم‌عامل خودش برود. اما سیستم‌عامل شرکت سامسونگ که در بعضی از گوشی‌های این شرکت هم استفاده می‌شود در شرایط فعلی اصلا توان رقابت با اندروید را ندارد.

بانک عظیم اطلاعاتی

اما مزیت گوگل نسبت به رقبا چیست؟ صرفا در اختیار داشتن اندروید؟ در واقع علاوه بر وجود اندروید، اهرم و نقطه قوت دیگر گوگل وجود بانک اطلاعاتی عظیم و گسترده‌ای است که طی سال‌ها به دست آورده. گوگل از طریق حساب‌های کاربری افراد به مجموعه بسیاری وسیعی از اطلاعات از جستجو‌ها تا علایق فردی کاربران دسترسی دارد که به وسیله‌ آن‌ها توانسته هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی بسازد، هوش مصنوعی‌ای که می‌تواند از کورتانا و سیری؛ دستیار‌های صوتی مایکروسافت و اپل بسیار بهتر عمل کند و از طریق داده‌هایی که درباره کاربر در اختیار دارد بسیاری از تعاملات فرد را شخصی‌سازی کند. این مزیت گوگل را به غول قدرتمندی تبدیل می‌کند که می‌تواند هر تولیدکننده‌ای را بترساند.

گرچه در این میان کسانی هم هستند که خطر گوگل برای سایر تولید‌کنند‌ها را دست کم می‌گیرند. آن‌ها معتقدند شرکت‌های بزرگ دیگر مثل مایکروسافت و آمازون هم با وجود برخی از مزیت‌های مهم رقابتی سعی کردند وارد بازار تولید گوشی‌های هوشمند شوند اما این ورود با شکستی قابل توجه مواجه شد. برخی دیگر هم می‌گویند نگرانی‌های مربوط به نقض حریم شخصی که به دلیل هژمونی دیجیتالی رو به رشد گوگل ایجاد شده باعث واکنش منفی مصرف‌کننده‌ها خواهد شد و اجازه نمی‌‌دهد گوگل رقبای دیگر را حذف کند.

البته جاه‌طلبی‌های سخت‌افزاری گوگل صرفا در یک حوزه متمرکز نیست. تولید گوشی‌های پیکسل بخشی  از یک پروژه بزرگ‌تر است. اسپیکر هوشمند گوگل هوم برای رقابت با آمازون اکو به بازار آمد، Google Wifi برای پشت سر گذاشتن سایر مودم‌های مرسوم به بازار آمد (بد نیست بدانید اپل اخیرا توسعه بخش ساخت روترهای بی‌سیم خود را متوقف کرده است).

هدست واقعیت مجازی Google Daydream هم برای رقابت در بازار داغ واقعیت مجازی به میدان آمد. به این شکل گوگل نه در یک حوزه که در چندین و چند حوزه سخت‌افزاری برای تولیدکننده‌های دیگر به خطری جدی تبدیل شده است. اما احتمالا سرسخت‌ترین این رقبا در بازار گوشی‌های هوشمند فعالند و حذف یا شکست‌شان ابدا کار آسانی نیست.

فکر می‌کنید گوگل واقعا مایل است به شکلی تمام عیار در بازار گوشی‌های هوشمند نقش ایفا کند و به یک تولید‌کننده بزرگ تبدیل شود؟ آیا این شرکت با استفاده از مزیت‌های رقابتی خاص خود قادر است رقبای قدرتمندش را از پیش رو بردارد؟

منبع: Venturebeat

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Alireza

    دوستانی که گفتن ۵ سال دیگه iOS بازارو تسخیر کرده یا اندروید کل بازارو به دست گرفته یه فلش بکی به سال ۲۰۱۰ و ۲۰۰۹ بزنن . زمانی که همه از سیمبین حرف میزدن و اندروید در برابر سیمبین هیچی نبود و هر کی که گوشی اندرویدی میخرید مورد تمسخر بقیه قرار میگرفت ( منظورم اون زمان هست نه حالا ) ولی تو سال ۲۰۱۱ که اندروید امکانات جدیدی ارائه کرد گوی میدان رو از سیمبین دزدید و جوری شد که سال بعدش سیمبین کلا از توسعه در اومد و دوران طلاییش به پایان رسید !
    خب ببخشید سرتون رو درد آوردم . حالا با این موضوع بالا از کجا معلوم طی ۵ – ۶ سال آینده ( اگه زنده بودیم ) یه سیستم عامل جدید بین مردم مد بشه و همه از اون استفاده کنن؟ مثلا تایزن یا ویندوز فون یا سایلفیش یا اوبونتو و …. . هر چند احتمالش خیلی کم باشه ولی دیگه میدونید تجربه نشون داده هیچ چیز همیشگی نیست .
    پس یکم با استدلال و منطق باشید دوستان ….

  2. آرمین

    گوگل از adwords پول در میاره و اندروید هم با استفاده از chrome کاربرها رو به جستجوی گوگل سوق میده، فکر میکنم اگه بخواد همچین کاری کنه بیزینس پلن اصلی خودش رو هم دچار ریسک زیادی میکنه !

  3. احمد

    الان مدتی طولانیه که گوشی داخل سایت دیجیکالا فهرست شده و تگ بزودی خورده ولی همچنان خبری نیست از موجود شدن ،
    کی قراره موجود بشه ؟

  4. Next is Now

    قطعا گوگل همچین فکری در سر داره اما به نظر بنده هرگز نمیتونه جا پای سامسونگ و در درجه ی بعدی اپل بذاره این شرکت ها سال هاست بازار رو تسخیر کردند و به این راحتی ها کنار نمیرن

    1. محمد

      درسته دوست عزیز اما سامسونگ داره از سیستم عامل گوگل یعنی اندروید استفاده میکنه که کنار زدنش آسون میشه .

      1. شهریار

        درسته تونست اس سون رو کنار بزنه ولی تو تست بین پرچمداران ۲۰۱۶ اندروید دوم شد چون نتونست از پس وان پلاس تیری تی از نظر سرعت. کیفیت. دوربین. بر بیاد و دوم شد

  5. ایمان

    گوگل خیلی کارهای دیگه هم کرده که توی اونها توانایی و تخصص بیشتری هم داشته
    مثلا ارایه سرور های ابری
    ولی آیا تونسته آمازون یا ماکروسافت آژور رو شکست بده؟ خیر
    مثلا شبکه اجتماعی گوگل پلاس
    آیا تونسته فیسبوک و اینستاگرام و تویتر و لیندکد این رو شکست بده؟ اگه داده بود بفکر خرید تویتر نمی افتاد
    مثلا همین دستیار صوتی هوشمند
    آیا تونسته به سیری یا کورتانا برسه؟ شما ی نفر پیدا کنید که از اندروید استفاده میکنه و اصلا میدونه اندروید همچین چیزی داره حالا استفاده کردن ازش بماند
    ساخت گوشی که طبیعتا جزو موارد تخصص گوگل نیست

  6. امیر

    همه میدونیم که حتی گوگل پیکسل هم محصول گوگل نیست. در کنار اون هر برندی یه عده مشتری وفادار و هواخواه دارهُ فکر نکنم گوگل بخواد اون مشتریها رو از دست بده.

  7. محمد فلاح

    مطمئنا ios را تا ۵ سال دیگه جا میزاره و تبدیل میشه به پر فروش ترین شرکت تولید کننده موبایل
    چون میتونه سازگاری سیستم عامل با سخت افزار را حتی از اپل هم بیشتر کنه و ارزون تر بفروشه , تازه با اینهمه مخاطب بیشتری که نسبت به بقیه رقبا داره

    1. reza

      بعدانم تنها سیستم عاملی که انحصاری یک برند بودهios هستش و تونسته در مقابل اینهمه شرکت تنهایی رقابت کنه و خودشو نگه داره مطما باش به این راحتی از حوزه سیستم عامل ها بیرون نمیره

  8. حمید

    کاش بیاد جمع کنه بازارو

  9. امیر حسین

    چون اولین نسل گوشی پیکسل، از هفتمین نسل آیفون اگه بهتر نباشه، بدتر نیست و چیزی کم نداره، حداقل جک هدفون داره.

    1. reza

      از چه لحاضی خوبه که هم از نظر سرعت گوشی گوشی های ایفون حرف اولو میزنند دوربینشم که در حد ایفون نبود با اینکه داخل dxomark اول بود ولی کیفیتش در گوشی های ایفون نبود بعدم اگه کسی باید زیاد نگران باشه شرکت های که از اندروید استفاده میکنند باید باشند بعدم چرا الکی میگی بعد سازگاری سیستم اپل با سخت افزار اینقدر عالیه که باعث سرعتعالیه اپل شده

  10. محمد

    فقط نوت سامسونگ و دیگر هیچ .

    1. محمد۲

      آفرین.

    2. AmirMohammad.A

      ولی به غیر از نوت۷ ????

  11. رضا

    گوگل این ابزار را بصورت یک آلترناتیو نگه میدارد تا سامی هر وقت خواست شلوغ کنه و کری بخونه برای گوگل، بتونه سامی را سرجاش بشونه. با این استراتژی سامی خنثی شده…

  12. بنیامین ت.د

    من که فکر نمیکنم glx هم ترسیده باشه
    اصلا مخاطب های این گوشی معلوم نیست
    هیچ چیز فوق العاده ای نداره
    از نظر سادگی و راختی و روان بودن سیستم عامل که هنوز ios حرف اول رو میزنه
    از نظر مخاطب گوشی های بالارده اندروید فعلا که سامسونگ
    از نظر مخاطب پایین رده الجی
    بعد از این ۳ تا شرکت یعنی اپل ، سامسونگ و الجی تازه میرسیم به سراغ هواوی و شیائومی بعدش بقیه شرکت ها میتونن بیان صحبت کنن
    حد اقل سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ که اینطور بوده و با وجود طرفدار های اپل و سامسونگ توی گوشی های بالارده و طرفدار های الجی و گوشی های خوبش توی قسمت پایین رده و همچنین شرکت های هواوی و شیائومی فکر نمیکنم گوگل به این سادگی ها بتونه جایگاه خوبی رو پیدا بکنه اونم با این مشکلاتی که فعلا واسه گوشی هاش پیش اومده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه