پل آلن؛ رفیق فابریک بیل گیتس، در جست‌وجوی چیزی فراتر از مایکروسافت

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

وقتی در ابتدای اوج‌گیری، مایکروسافت را ترک کرد اعلام کرد بعد از رهایی از سرطان، دنیا را طور دیگری می‌بیند و قصد دارد مسیر جدیدی را برای زندگی خود پیش بگیرد؛ در ادامه با دیجی‌کالا مگ و زندگی‌نامه‌ی «پل آلن» (Paul Allen) شریک-موسس مایکروسافت همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌                   ‌

از تولد تا جدایی از مایکروسافت

«پل گاردنر آلن» (Paul Gardner Allen) در ۲۱ام ژانویه‌ی ۱۹۵۳ در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. در «لیک‌ساید» با «بیل گیتس» (‌Bill Gates) هم‌مدرسه‌ای بود و علی‌رغم اختلاف سنی ۳ ساله، به واسطه‌ی علایق مشترک دوستان خوبی برای هم بودند. این دوستی ادامه داشت تا این‌که یک دهه بعد در ۱۹۷۵ این دو با رها کردن دانشگاه، مایکروسافت را بنا کردند.

2

«بیل گیتس» جوان در کنار «پل آلن»

الن ترتیب خرید سیستم عاملی به نام Q-DOS را داد و با قدرت چانه‌زنی گیتس آن را ۵۰ هزار دلار به مالکیت مایکروسافت در آورده و نامش را به MS-DOS تغییر دادند. این سیستم عامل را به شرکت آی‌بی‌ام پیشنهاد دادند و خیلی زود کارشان گرفت. در آن سال‌ها الن را «مرد ایده» و گیتس را «مرد عمل» مایکروسافت می‌شناختند. اما الن کمی بعد دچار نوعی سرطان خون شد و در ۱۹۸۳ شرکت را ترک کرد؛ ولی مادر طبیعت خواب‌های زیادی برایش دیده بود. او با پرتودرمانی مداوا شد و تا‌کنون که در ۶۳ سالگی هم‌چنان با قدرت به کارهایش ادامه می‌دهد.

8

در حالی که آلن مشغول درمان بود و برای تقویت روحیه به سفر می‌رفت شرکتی که با رفیق و شریکش راه انداخته بود به‌سرعت رشد کرد و سهام مایکروسافت، آلن را در ۳۰ سالگی میلیاردر کرد. اما این‌ها باعث نشدند او به برگشتن فکر کند؛ بعد از اتمام طول درمان و نقاهت در‌به‌در دنبال چیزی بود که ارزش صرف تولد دوباره‌اش را داشته باشد. در پروژه‌های مختلفی وارد می‌شد و زمینه‌های گوناگون را امتحان می‌کرد. در ۱۹۸۶ شرکتی به نام «والکان ونچرز» (Vulcan Ventures) ثبت کرد تا جست‌وجو برای سرمایه‌گذاری‌های محتمل را با تمرکز بیشتری پی بگیرد.

1

چندی بعد در ۱۹۹۲ مرکزی به نام «اینتروال ریسرچ» (Interval Research) را بنیاد نهاد که به‌نوعی یک قطب فکری در دره‌ی سیلیکون بود. به کمک دو بازوی اینتروال ریسرچ و ولکن ونچرز در پی تحقق رویای قدیمی‌اش رفت: جامعه‌ی جهانی متصل که همه در آن حضور مجازی دارند.

سرمایه‌گذاری‌های متنوع

پل آلن گویی که هیچ‌وقت هدف اصلی خود را پیدا نکرده باشد در زمینه‌های بسیار گوناگون سرمایه گذاشت: America Online ،SureFind (یک سرویس تبلیغاتی آنلاین)، Teluscan (یک سرویس آنلاین مالی)، Sterwave (یک گردآورنده‌ی محتوای آنلاین)، سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات بی‌سیم. او برای رسیدن به ایده‌ی «دنیای تماما متصل‌اش از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ زیربنایی با بیش از ۳۰ شرکت در زمینه‌های مختلف ایجاد کرد. وقتی در ۱۹۹۸ به‌وسیله‌ی شرکت ولکن ونچرز خود، شرکت تلویزیون کابلی «مارکوس» را خرید و بعد ۹۰ درصد از سهام شرکت ارتباطات «چارتر» را به تملک خود در آورد عملا به هفتمین شرکت بزرگ محتوای کابلی (مصرف‌کنندگان از طریق کابل برنامه‌ها را دریافت می‌کنند نه از آنتن) آمریکا تبدیل شد.

9

«بیل گیتس» و «پل آلن» وقتی پا به سن گذاشته‌اند

آلن در ۱۹۹۹ نزدیک ۲ میلیارد دلار در شرکت RCN سرمایه‌گذاری کرد و درمجموع دارایی‌اش را در حوزه‌ی رسانه‌های مبتنی بر کابل و کسب‌وکار اینترنتی به ۲۵ میلیارد دلار رساند.

پل به جز این‌ها در رسانه‌های تعاملی و سرگرمی هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام داد. او در کل در بیش از ۱۰۰ شرکت جدید رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کلانی کرد. در اواخر ۱۹۹۹ از طریق شرکت ولکن ونچرز توافق کرد که به POP.com کمک مالی کند. پاپ (Pop) یک شرکت اینترنتی فعال در زمینه‌ی سرگرمی بود که با دو شرکت مهم در این حوزه هم‌کاری تنگاتنگی داشت؛ یکی از این شرکت‌ها Imagine Entertainment  نام داشت که به‌وسیله‌ی یک کارگردان به نام «ران هاوارد» و یک تهیه‌کننده به نام «برین گریزر» تاسیس شده بود، دیگری هم شرکت مشهور «دریم‌ورکس» (DreamWorks SKG) بود که آن را بزرگان سرگرمی، «استیون اسپیلبرگ»، «جفری کتزنبرگ» و «دیوید گفین» بنیان گذاشته شده بودند.

4

در آن زمان گزارش شد آلن که پیش‌تر در دریم‌ورکس سرمایه‌گذاری کرده بود دوباره مبلغ بزرگی به این شرکت تزریق کرده؛ هدف، تولید و توزیع برنامه‌های کوتاهی برای پخش انحصاری در اینترنت بود. شرکت پاپ در بهار ۲۰۰۰ حرکت خود را شروع کرد ولی نتوانست موفق عمل کند. آلن در شرکت دیگری به نام «اکسیژن میدیا» هم سرمایه‌گذاری کرده بود؛ «اپرا وینفری»، مجری مشهور و پرنفوذ آمریکایی، یکی از موسسان این شرکت بود و قصد داشت برنامه‌هایی به‌طور اختصاصی برای زنان تولید کند که از طریق تلویزیون کابلی و البته اینترنت قابل دریافت بود.

دیگر علایق

از دیگر علایق شخصی او ورزش (آلن مالک تیم بسکتبال Portland trailblazers در NBA و تیم راگبی  Seattle Seahawks در NFL است) و موسیقی است.

3

در ۲۳ام ژوئن ۲۰۰۰ میلادی پروژه‌ای را به دست گرفت که ۲۵۰ میلیون دلار خرج بر داشت؛ او سفارش یک موزه‌ی تعاملی را داد که به‌طور اختصاصی به موسیقی سبک راک‌اند‌رول می‌پرداخت؛ این موزه در زادگاه آلن و توسط معمار مشهور آمریکایی «فرنک گری» طراحی شد. در ساخت این موزه خواهرش، «جودی آلن» هم به عنوان مدیر اجرایی موزه مشارکت داشت. عشق به موسیقی  جزئی جدانشدنی از زندگی او است؛ تا حدی که علی‌رغم مشغله‌ی زیاد در یک گروه موسیقی به نام «گرون من» (Grown Men) گیتار می‌نوازد. اولین آلبوم آن‌ها در سال ۲۰۰۰ بیرون آمد.

5

پل در آوریل ۲۰۰۳ اعلام کرد قصد دارد ۲۰ میلیون دلار به ساخت یک موزه‌ی علمی-تخیلی اختصاص دهد و آن را تا تابستان ۲۰۰۴ افتتاح کند. به جز این‌ها او چندین بنیاد خیریه هم در زمینه‌های تحقیقات پزشکی، هنرهای اجرایی و بصری، خدمات اجتماعی و حفاظت از جنگل‌ها دارد.

دیگر فعالیت‌ها

پل آلن در ۲۰۰۳ به حوزه‌ی هوا-فضا هم وارد شد و در SpaceShipOne سرمایه‌گذاری کرد؛ یک سال بعد «ریچارد برنسون» (Richard Branson) حق استفاده از دستاوردهای این شرکت را کسب کرد و «ویرجین گلکتیک» (Virgin Galactic) را راه انداخت.

11

«پل آلن» را در سمت راست و «ریچارد برنسون» را در سمت چپ تصویر می‌بینید.

در ۲۹ می ۲۰۱۳ اعلام شد شرکت رسانه‌ای تقدیرشده‌ی آلن (Vulcan) با شرکت «پاندورا» قرارداد تولید مشترک امضا کرده. این قرارداد مربوط به مستندی می‌شد که به زندگی «رابرت استون»  کارگردان مشهور می‌پرداخت. اکنون پل آلن در نزدیکی شهر سیاتل در «مرسر آیلند» زندگی می‌کند. او در آخرین برآورد مجله‌ی فوربز مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۸٫۶ میلیارد دلار در زمره‌ی ثروتمندترین‌های دنیا قرار می‌گیرد.

‌‌‌     ‌‌‌‌  ‌‌‌‌‌‌

اگر شما هم مانند پل آلن تا دم مرگ می‌رفتید و باز می‌گشتید همین مسیری را می‌رفتید که اکنون در حال طی کردن آن هستید؟ فکر می‌کنید اگر او در مایکروسافت می‌ماند موفق‌تر نمی‌بود؟

‌‌‌‌‌

شبکه‌های اجتماعی پل آلن:

توییتر

لینکدین

گوگل پلاس

   ‌‌‌‌‌‌

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar P13TAK

    اگه توی مایکرو میموند قطعا بهتر بود و این دیوانگی که شرکتی که بنیان گذاری کردی و در حال پیشرفته رو ول کنی اگر میموند الآن خیلی ثروت بیشتر داشت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه