پرتاب تاریخی موشک فالکون ۹ برای دومین بار به فضا

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بیش از دو سال از زمانی که شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) موشک‌های پیشران خودش را پس از پرتاب، فرود آورد، می‌گذرد. این شرکت دیروز برای اولین بار یکی از موشک‌های فالکون ۹ خود را که قبلا پرتاب شده بود، دوباره به فضا فرستاد. این موشک از ایستگاه Cape Canaveral در فلوریدا پرتاب شد و پس از اینکه یک ماهواره‌ی ارتباطی را در جو زمین قرار داد، روی یکی از کشتی‌های شرکت اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. این موشک در ماه آوریل سال گذشته پرتاب شده بود.

برای اولین بار در تاریخ صنعت فضایی است که یک موشک برای بار دوم به فضا پرتاب می‌شود.

SpaceX-Falcon9Relanuch

«ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس پس از به فرود آمدن موشک فالکون ۹ درباره‌ی این اتفاق بزرگ گفت: “دیگر می‌توانید یک پیشران را چند بار به پرواز در آورید؛ بخشی که گران‌ترین قسمت یک موشک است. این اتفاق در نهایت انقلابی را در صنعت فضا رقم خواهد زد.”

شرکت اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۱ مشغول کار روی موشک‌های است که می‌توان از آن‌ها دوباره استفاده کرد. تا به امروز، تمام موشک‌هایی که به فضا فرستاده می‌شدند، دیگر بلااستفاده بودند. ساخت یک موشک جدید می‌تواند ده‌ها تا صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد. شرکت اسپیس‌ایکس قصد داشت تا با استفاده‌ی دوباره از موشک‌ها، هزینه‌های هر ماموریت فضایی را پایین بیاورد.

پس از پرتاب موشک، تنها بخشی که دوباره از آن استفاده می‌شود، مرحله‌ی اول موشک است که موتور اصلی و سوخت را در خودش جای داده است. دقایقی پس از پرتاب موشک، مرحله‌ی اول از آن جدا می‌شود و در فرودی کنترل شده، به زمین برمی‌گردد. شرکت اسپیس‌ایکس تا به امروز ۱۳ آزمایش فرود انجام داده بود که از آن‌ها، هشت آزمایش موفقیت‌آمیز بودند.

اسپیس‌ایکس می‌خواهد که در سال جاری میلادی، شش موشک فالکون ۹ که قبلا پرتاب شده‌اند را دوباره به فضا بفرستد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه