پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۹ دقیقه
پرفروش ترین فیلم های جهان

در این مقاله لیست ۲۱ فیلم پرفروش جهان را به ترتیب از کمترین میزان فروش به بیشترین میزان فروش بررسی کرده‌ایم. ذکر این نکته الزامی است که برای بررسی میزان فروش فیلم‌ها در سراسر جهان از ارقام فروش بدون در نظر گرفتن نرخ تورم استفاده شده است. در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان «تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه» (Transformers: Dark of the Moon) با فروش جهانی ۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار در رده بیست و یکم و «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) با فروش ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار در رده نخست قرار دارند. «انتقام‌جویان: پایان بازی» ساخته برادران روسو بدون در نظر گرفتن نرخ تورم پرفروش‌ترین فیلم سینمایی جهان است.

۲۱. Transformers: Dark of the Moon

Transformers: Dark of the Moon

کارگردان: Michael Bay
بازیگران: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley, Josh Duhamel
سال تولید: ۲۰۱۱
بودجه: ۱۹۵ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار

این فیلم سینمایی سومین قسمت از مجموعه تبدیل‌شوندگان و یک اکشن علمی-تخیلی است. اولین قسمت این مجموعه با نام «تبدیل‌شوندگان» سال ۲۰۰۷ اکران شد و قسمت پنجم یعنی «تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه» سال ۲۰۱۷ روی پرده رفت. همچنین فیلم سینمایی «بامبلبی» به عنوان یک اسپین‌آف این مجموعه در اواخر سال ۲۰۱۸ اکران می‌شود.

تبدیل‌شوندگان در اساس نوعی اسباب‌بازی بودند که توسط شرکت آمریکایی Hasbro تولید می‌شدند اما محبوبیت‌ آن‌ها باعث شد به حوزه‌های مختلفی رسانه‌ای و هالیوود کشیده شوند و نهایتا شاهد ساخت یک مجموعه فیلم از آن‌ها هم باشیم.

تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه، سومین قسمت این مجموعه و ادامه دهنده قسمت دوم « تبدیل‌شوندگان: انتقام شکست‌خوردگان» است. وقایع فیلم سه سال پس از وقایع قسمت قبلی اتفاق می‌افتند. فیلم جنگ و رقابت میان دسپتیکن‌ها و اتوبات‌ها برای تصاحب یک سفینه فضایی در کره ماه و پی‌بردن به وجوه اسرارآمیز آن را روایت می‌کند. تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۱ (بعد از «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم» که فیلم دهم همین لیست است) بود.

گرچه تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه در ایالات متحده آمریکا موفق‌ترین قسمت این مجموعه نبود اما به دلیل فروش موفق خارجی در عمل به پرفروش‌ترین قسمت این مجموعه در سرتاسر جهان تبدیل شد.

۲۰. Captain America: Civil War

Captain America: Civil War

کارگردان: Anthony Russo, Joe Russo
بازیگران: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson
سال تولید: ۲۰۱۶
بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار

فیلم سینمایی « کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» یک اثر ابرقهرمانی است که بر پایه شخصیت‌های جهان سینمایی مارول ساخته شده. این اثر سینمایی ادامه فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو ساخته سال ۲۰۱۱ و کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان ساخته سال ۲۰۱۴ است. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، سیزدهمین فیلم جهان سینمایی مارول به حساب می‌آید که توسط برادران روسو (آنتونی روسو و جوزف وی. روسو) کارگردانی شده.

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی چه در داخل ایالات متحده و چه بیرون از آن نسبت به دو قسمت دیگر مجموعه فروش بیشتری داشت؛ در واقع مجموع فروش دو قسمت قبل در سراسر جهان روی هم از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی کمتر بود. این ساخته برادران روسو شرایطی را نمایش می‌دهد که به دلیل برخی دخالت‌های سیاسی انجام شده و تصمیم سازمان‌های بین‎المللی جهت نظارت بر فعالیت‌های انتقام‌جویان؛ بین انتقام‌جویان اختلاف ایجاد شده است و «جنگ داخلی» اشاره به همین موضوع دارد.

۱۹. Minions

Minions

کارگردان: Pierre Coffin, Kyle Balda
بازیگران: Sandra Bullock, Jon Hamm, Michael Keaton
سال تولید: ۲۰۱۵
بودجه: ۷۴ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار

مینیون‌ها یک انیمیشن کمدی است که کارکرد یک اسپین‌آف و همچنین نوعی پیش‌درآمد را برای مجموعه «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me) دارد. فیلم به روایت سرگذشت مینیون‌ها می‌پردازد. موجودات زرد کوچکی که به اربابان تبه‌کار خدمت می‌کنند. مینیون‌ها پس از یک دوره افسردگی به دلیل نبود یک ارباب تبه‌کار جدید، سفری سه‌نفره را برای یافتن یک ارباب دیگر آغاز می‌کنند و در ماجراهای جدیدی درگیر می‌شوند.

مینیون‌ها یک موفقیت تجاری بزرگ برای استودیوی سازنده به حساب می‌آید. فیلمی که پس از «شگفت‌انگیزان ۲» و «منجمد» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ است و در عین حال پرفروش‌ترین انیمیشنی است که توسط استودیویی به جز دیزنی تولید شده است. قرار است در سال ۲۰۲۰ یک دنباله برای این فیلم ساخته شود.

۱۸. Iron Man 3

Iron Man 3

کارگردان: Shane Black
بازیگران: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle
سال تولید: ۲۰۱۳
بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار

مرد آهنی ۳ یکی دیگر از آثار ابرقهرمانی پرفروش تاریخ است که بر پایه شخصیت‌های جهان مارول بنا شده است. هفتمین فیلم جهان سینمایی مارول و ادامه فیلم‌های مرد آهنی و مرد آهنی ۲ است که از نظر فروش نیز نسبت به دو اثر دیگر عملکرد موفق‌تری داشت (حتی با وجود در نظر گرفتن نرخ تورم در قیمت بلیت‌ها). همچنین مرد آهنی ۳ پنجمین فیلم پرفروش جهان سینمایی مارول هم به حساب می‌آید.

در مرد آهنی ۳ تونی استارک پس از مجموعه‌ای از عملیات‌های خرابکارانه که توسط تروریستی به نام ماندارین انجام می‌شود سفری را برای مبارزه با این تروریست و سامان‌دادن به وضعیت جهان آغاز می‌کند.

۱۷. Incredibles 2

Incredibles 2

کارگردان: Brad Bird
بازیگران: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell
سال تولید: ۲۰۱۸
بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار

شگفت‌انگیزان ۲ یکی از انیمیشن‌های موفق سال ۲۰۱۸ است که توسط پیکسار (زیرمجموعه والت دیزنی) ساخته شد و دومین فیلم مجموعه شگفت‌انگیزان بود. دراین قسمت از مجموعه خانواده پار قصد دارند اعتماد عمومی به ابرقهرمان‌ها را باز گردانند و در عین حال زندگی خانوادگی خود را نیز در کنار وظایف ابرقهرمانی‌شان سامان دهند.

شگفت‌انگیزان ۲ موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. این اثر استودیوی پیکسار یکی از پرفروش‌های سال ۲۰۱۸ بود و به دومین انیمیشن پرفروش تاریخ بعد از انیمیشن منجمد، تبدیل شد. پیش از انتشار فیلم یک تریلر ۵۳ ثانیه از آن منتشر شد که ظرف ۲۴ ساعت اول ۱۱۳ میلیون‌بار دیده شد تا رکورد پربازدیدترین تریلر یک انیمیشن هم در اختیار شگفت‌انگیزان ۲ قرار بگیرد.

۱۶. The Fate of the Furious

The Fate of the Furious

کارگردان: F. Gary Gray
بازیگران: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham
سال تولید: ۲۰۱۷
بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار

سرنوشت خشمگین یک فیلم اکشن و هشتمین فیلم در مجموعه «سریع و خشمگین» است. در این قسمت از مجموعه زنی تبهکار دومنیک تورتو را در شرایطی بحرانی قرار می‌دهد، به شکلی که او در عمل مقابل اعضای گروه قرار می‌گیرد. کل گروه در یک شرایط سخت باید راهی برای مقابله با بحران پیش‌آمده پیدا کنند.

سرنوشت خشمگین چندان منتقدان را راضی نکرد و انتقادات زیادی نیز نسبت به خط داستانی این اثر سینمایی مطرح شد. با این وجود فروش فیلم در سراسر جهان برای فیلم یک موفقیت تجاری قابل‌توجه ایجاد کرد. این فیلم سینمایی دومین فیلم پرفروش مجموعه سریع و خشمگین شد. در عین حال این اثر سینمایی در مقایسه با سایر فیلم‌های مجموعه کمترین میزان فروش داخل ایالات متحده را داشت به شکلی که صرفا ۱۸ درصد فروش فیلم داخلی و نزدیک به ۸۲ درصد فروش در کشورهای دیگر رقم خورد.

۱۵. Beauty and the Beast

Beauty and the Beast

کارگردان: Bill Condon
بازیگران: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans
سال تولید: ۲۰۱۷
بودجه: ۱۶۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار

دیو و لبر بازسازی لایو-اکشن انیمیشن معروف دیزنی به همین نام است که در سال ۱۹۹۱ ساخته شده بود. این فیلم سینمایی موزیکال به دلیل وفاداری به انیمیشن، بازی‌ها و سبک بصری در مجموع رضایت نسبی را در منتقدان ایجاد کرد. دیو و دلبر یکی از محصولات موفق سال ۲۰۱۷ بود به شکلی که پس از جنگ ستارگان: آخرین جدای پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت. این فیلم سینمایی با سرنوشت خشمگین رقابتی نزدیک داشت و صرفا بخاطر حدود ۲۷ میلیون دلار فروش بیشتر در رده ۱۵ پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است.

موفقیت دیو و دلبر باعث شده دیزنی به فکر ساختن فیلم‌های لایو-اکشن بیشتری از انیمیشن‌های معروفش باشد و در همین راستا ساخت یک فیلم لایو- اکشن از انیمیشن محبوب علاءالدین را هم کلید زد.

۱۴. Frozen

Frozen

کارگردان: Chris Buck, Jennifer Lee
بازیگران: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff
سال تولید: ۲۰۱۳
بودجه: ۱۵۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار

منجمد پرفروش‌ترین انیمیشن کل تاریخ سینما است که توسط والت دیزنی ساخته شده است. موفقیت گسترده این انیمیشن باعث شده در رده‌بندی پرفروش‌ترین‌ها حتی از چندین اثر ابرقهرمانی محبوب نیز جلو بزند. پنجاه و سومین انیمیشن دیزنی از «ملکه برفی» نوشته هانس کریستین آندرسن الهام‌گرفته شده است. داستان یک شاهزاده شجاع است که با چند همراه وفادار برای یافتن خواهرش روانه سفر می‌شود. قدرت یخی خواهر او، سهوا قلمرو این شاهزاده را در سرما و زمستانی ابدی فرو برده است.

این فیلم سینمایی پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۳ نیز لقب گرفت. در عین حال فروش فیلم در ژاپن نیز جالب توجه بود. بیشترین فروش منجمد در یک کشور خارجی در ژاپن و به میزان ۲۴۹ میلیون دلار بود. منجمد در مراسم اسکار هم عملکرد درخشانی داشت و توانست دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن و بهترین ترانه را به خود اختصاص دهد.

۱۳. Jurassic World: Fallen Kingdom

Jurassic World: Fallen Kingdom

کارگردان: J. A. Bayona
بازیگران: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Rafe Spall
سال تولید: ۲۰۱۸
بودجه: ۱۷۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار

«دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده» یک فیلم علمی‌ تخیلی آمریکایی است که ادامه فیلم دنیای ژوراسیک (ساخته شده در سال ۲۰۱۵) به حساب می‌آید و پنجمین فیلم مجموعه پارک ژوراسیک است. کالین ترورو نویسنده و کارگردان فیلم دنیای ژوراسیک در این اثر هم در نقش فیلم‌نامه‌نویس ظاهر شده و با درک کانولی یکی دیگر از نویسندگان فیلم قبلی همکاری داشته است. ساخت این اثر سینمایی را خوان آنتونیو بایونا کارگردان اسپانیایی که بیشتر بخاطر ساخت فیلم ترسناک یتیم‌خانه معروف است، برعهده دارد.

ماجرای «دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده» در شرایطی رخ می‌دهد که آتشفشان خاموش جزیره فعال شده و اون در کنار کلیر تلاش می‌کنند باقی‌مانده دایناسورها را از خطر انقراض نجات دهند. این اثر سینمایی دومین فیلم پرفروش مجموعه پارک ژوراسیک بعد از فیلم دنیای ژوراسیک ساخته سال ۲۰۱۵ است.

۱۲. Star Wars: The Last Jedi

Star Wars: The Last Jedi

کارگردان: Rian Johnson
بازیگران: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver
سال تولید: ۲۰۱۷
بودجه: ۳۱۷ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار

جنگ ستارگان یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌ فیلم‌های تاریخ سینما است. در این لیست هم شاهد حضور دو فیلم از این مجموعه در رتبه‌های دوازدهم و چهارم پرفروش‌ترین‌های تاریخ هستیم. فیلم سینمایی «جنگ ستارگان: آخرین جدای» هشتمین اثر مجموعه جنگ ستارگان و دومین فیلم از سومین سه‌گانه این مجموعه است. این فیلم سینمایی پس از موفقیت فوق‌العاده «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» ساخته و اکران شد. گرچه این فیلم نتوانست رکورد اثر قبلی را بشکند اما در جایگاه خود کاملا موفق عمل کرد و فروشی خیره‌کننده داشت.

جنگ ستارگان: آخرین جدای در مجموع رضایت منتقدان آمریکایی را به دست آورد و در کنار تصاحب جایگاه دومین فیلم پرفروش مجموعه جنگ ستارگان، پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۷ شد.

۱۱. Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2

Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2

کارگردان: David Yates
بازیگران: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson
سال تولید: ۲۰۱۱
بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار (به همراه بودجه قسمت اول)
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار

«هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم» قسمت دوم از فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ محصول سال ۲۰۱۰ است که یک سال بعد از این فیلم اکران شد و به موفق‌ترین فیلم این مجموعه از نظر تجاری تبدیل شد.

قسمت دوم هری پاتر و یادگاران مرگ هشتمین و آخرین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری‌ پاتر بود که از سال ۲۰۰۱ و با ساخت فیلم «هری پاتر و سنگ جادو» آغاز شد. عمده فروش این فیلم سینمایی بیرون از ایالات متحده آمریکا به دست آمد به شکلی که ۲۸.۴ درصد از درآمد فیلم از ایالات متحده آمریکا و باقی آن در سایر کشورهای جهان رقم خورد. این درصد کمترین میزان فروش یکی از فیلم‌های مجموعه هری پاتر در داخل آمریکا است.

۱۰. Black Panther

Black Panther

کارگردان: Ryan Coogler
بازیگران: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o
سال تولید: ۲۰۱۸
بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار

پلنگ سیاه براساس کاراکتری از مجموعه کاراکترهای مارول کامیکس به همین نام ساخته شده است. در این اثر سینمایی تچالا، پادشاه واکاندا در نقش پلنگ سیاه باید برسر تصاحب پادشاهی با دشمنانی سرسخت مواجه شود.

این اثر ابرقهرمانی یکی از آثار پرفروش و موفق مارول بود که در سال ۲۰۱۸ اکران شد. این فیلم سینمایی تحسین‌شده‌ترین فیلم جهان سینمایی مارول از نظر منتقدان است و عملکرد تجاری موفقی هم داشت. پلنگ سیاه تا حد زیادی بخاطر سبک متفاوت در کنار نقش‌های منفی جذاب، پیچیده و همراهی‌برانگیز توسط منتقدین تحسین شد و بعضی از نقدنویس‌های هوادار فیلم آن را بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ هم نامیده‌اند.

۹. Avengers: Age of Ultron

Avengers: Age of Ultron

کارگردان: Joss Whedon
بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo
سال تولید: ۲۰۱۵
بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار

فیلم سینمایی «انتقام‌جویان: عصر اولتران» دنباله‌ای بود بر فیلم «انتقام‌جویان» که سال ۲۰۱۲ ساخته شد. هر دوی این فیلم‌ها را جاس ویدن (Joss Whedon) کارگردانی کرد و هر دو هم بسیار پرفروش بودند به شکلی که تقریبا روی هم چیزی حدود ۳ میلیارد دلار فروختند. این دو اثر عملا مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که ویدن کارگردانی کرده اما او را با نویسندگی در انیمیشن داستان اسباب‌بازی هم به‌خاطر می‌آوریم.

با وجود فروش خوب و محبوبیت میان مردم، انتقام‌جویان: عصر اولتران به عنوانی اثری نسبتا ضعیف‌تر از انتقام‌جویان ساخته سال ۲۰۱۲ ارزیابی شد. به باور منتقدان با وجود افزودن شخصیت‌ها و روابط بیشتر میان آن‌ها در فیلم‌نامه، این اثر نتوانست جذابیت و قدرت عنوان قبلی مجموعه را حفظ کند. گرچه مخاطبان فیلم را پسندیدند و فیلم یکی از عناوین پرفروش سال ۲۰۱۵ بود اما در حوزه فروش نیز نتوانست به پای انتقام‌جویان سال ۲۰۱۲ برسد.

۸. Furious 7

Furious 7

کارگردان: James Wan
بازیگران: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson
سال تولید: ۲۰۱۵
بودجه: ۱۹۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار

خشن ۷ پرفروش‌ترین فیلم مجموعه «سریع و خشن» است که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده. این لقب با در نظر گرفتن تورم هم در اختیار همین عنوان قرار دارد. خشن ۷ هم مانند فیلم سرنوشت خشمگین در فروش چشمگیر خود اتکای زیادی به فروش جهانی داشت و صرفا ۳۵۳ میلیون دلار از فروش ۱ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلاری فیلم در ایالات متحده بود. چین در شکل دادن این حجم از فروش نقشی کلیدی داشت به شکلی که بیش از ۳۹۰ میلیون دلار فروش فیلم در چین رخ داد؛ رقمی که حتی از فروش فیلم در آمریکا هم بیشتر بود. موضوعی که چند سال بعد در اکران فیلم سرنوشت خشمگین هم به شکلی شدیدتر تکرار شد و فروش در چین حتی با اختلاف بیشتری بیش از فروش فیلم در ایالات متحده بود.

از دلایل فروش گسترده و چشم‌گیر این فیلم‌ها در کشور چین می‌توان به حضور China Film به عنوان یکی از تولیدکنندگان اثر اشاره کرد. این غول چینی بزرگترین و بانفوذترین شرکت فیلم چین است و به دولت تعلق دارد. تقریبا حدود ۳۳ درصد از کل بازار توزیع چین در اختیار این شرکت است و علاوه بر داشتن سالن‌های متعدد، دارای نوعی از انحصار در بازار چین است. با در نظر داشتن مجموعه این عوامل می‌توان به دلیل فروش عجیب و غریب فیلم‌هایی که China Film در آن‌ها به عنوان تولیدکننده حضور دارد پی برد.

۷. The Avengers

The Avengers

کارگردان: Joss Whedon
بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo
سال تولید: ۲۰۱۲
بودجه: ۲۲۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار

انتقام جویان یک اثر ابرقهرمانی و ششمین فیلم در جهان سینمایی مارول بود و اولین فیلم در این جهان سینمایی بود که بیش از ۱ میلیارد دلار فروخت. مجموعه انتقام جویان نیز با ساخت همین فیلم در سال ۲۰۱۲ آغاز شد.

یکی از نقاط قوت واقعی جهان سینمایی مارول انتقام جویان بود که هم کل مجموعه را از نظر مالی تقویت کرد و هم مورد رضایت نسبی منتقدان قرار گرفت. انتقام جویان در زمان اکران خود یک فیلم رکوردشکن بود و موفق شد به پرفروش‌ترین فیلم سال بدل شود. فیلم سینمایی انتقام جویان روایتگر گرد هم آمدن و اتحاد چندین ابرقهرمان برای رویارویی با لوکی و نجات بشریت است.

۶. Jurassic World

Jurassic World

کارگردان: Colin Trevorrow
بازیگران: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent D’Onofrio
سال تولید: ۲۰۱۵
بودجه: ۱۵۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۱ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار

فیلم سینمایی دنیای ژوراسیک یک اثر علمی-تخیلی است که در سال ۲۰۱۵ اکران شد. این فیلم سینمایی وقایعی را روایت می‌کند که ۲۲ سال پس از فیلم پارک ژوراسیک در جریان است. دنیای ژوراسیک چهارمین و موفق‌ترین عنوان مجموعه پارک ژوراسیک از نظر تجاری است. حدود ۳۹ درصد از درآمد این مجموعه داخل ایالات متحده آمریکا به دست آمد که در مقایسه با سایر عناوین مجموعه نشانگر موفقیت فیلم در بازار آمریکا هم هست.

این اثر سینمایی دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۵ پس از فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد لقب گرفت. از دیگر رکوردهای فروش فیلم می‌توان به شکستن رکورد افتتاحیه یک فیلم در فصل تابستان اشاره کرد که در اختیار دنیای ژوراسیک است.

۵. Avengers: Infinity War

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت

کارگردان: Anthony Russo, Joe Russo
بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo
سال تولید: ۲۰۱۸
بودجه: ۳۱۶ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۲ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت فیلمی ابرقهرمانی در جهان سینمای مارول، دنباله دو اثر دیگر از همین مجموعه است و توسط برادران روسو کارگردانی شده. در این اثر سینمایی انتقام‌جویان و متحدان‌شان باید با نشان دادن هر تلاشی تانوس را شکست دهند تا از نابودی جهان جلوگیری کنند. این اثر پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی کل تاریخ، پرفروش‌ترین فیلم جهان سینمایی مارول و پرفروش‌ترین فیلم مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان است.

گرچه انتقام‌جویان نتوانست از نظر فروش داخل ایالات متحده رتبه پلنگ سیاه را در سال ۲۰۱۸ به دست بیاورد اما از نظر فروش در سراسر جهان، پرفروش‌ترین اثر سینمایی سال ۲۰۱۸ به حساب می‌آید. رکوردهای فروش این اثر ابرقهرمانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت موفق شد در زمان اکران رکورد بزرگترین و پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم در تاریخ سینما را هم بشکند، رکوردی که سال بعد توسط قسمت جدید همین مجموعه دوباره شکسته شد. نهایتا باید به این نکته هم اشاره کنیم که این اثر سینمایی در میان ۵ فیلمی قرار دارند که در تاریخ سینما موفق شده‌اند بیش از ۲ میلیارد دلار بفروشند.

۴. Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: The Force Awakens

کارگردان: J. J. Abrams
بازیگران: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher
سال تولید: ۲۰۱۵
بودجه: ۲۴۵ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار

«جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» هفتمین و پرفروش‌ترین فیلم در کل مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان و پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۵ است. در کنار این رکوردها، جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد با فروشی در حدود ۹۳۷ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم داخل ایالات متحده آمریکا در کل تاریخ به حساب می‌آید. فیلم‌های اول، دوم و سوم این لیست یعنی انتقام‌جویان: پایان بازی، آواتار و تایتانیک رتبه‌های بهترشان را مدیون فروش خود در سراسر جهان هستند و نسبت به نیرو بر می‌خیزد در ایالات متحده فروش کمتری داشته‌‌اند.

در عین حال جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد تنها عنوان از مجموعه جنگ ستارگان است که توانسته به فروش جهانی بیش از ۲ میلیارد دلار دست پیدا کند. موفقیت خیره‌کننده این عنوان باعث شد دیزنی تصمیم بگیرد در سال‌های بعد و با سرعت بیشتر فیلم‌های بیشتری از این مجموعه را تولید کند. روندی که با شکست تجاری سنگین «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» در سال ۲۰۱۸ متوقف و باعث شد مدیران این استودیو در سرعت ساخت آثار این مجموعه تجدیدنظر کنند.

۳. Titanic

Titanic

کارگردان: James Cameron
بازیگران: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
سال تولید: ۱۹۹۷
بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار

تایتانیک قدیمی‌ترین فیلم در این لیست است که با وجود ساخت در سال ۱۹۹۷ توانسته حتی بدون محاسبه افزایش قیمت بلیت طی سال‌ها گذشته، سومین فیلم پرفروش تاریخ در سراسر جهان باشد. تایتانیک سال‌ها پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بود اما این عنوان بالاخره توسط آواتار در سال ۲۰۰۹ تصاحب شد. از آن تاریخ نیز ۱۰ سال زمان لازم بود تا لقب‌ پرفروش‌ترین فیلم بالاخره در سال ۲۰۱۹ به انتقام‌جویان: پایان بازی برسد. دو عنوان از میان سه فیلم برتر لیست پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما را جیمز کامرون کارگردانی کرده است.

تایتانیک در کنار فروش فوق‌العاده یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در سراسر جهان هم به حساب می‌آید. علاوه بر نکات ذکر شده، فیلم جیمز کامرون از طرف منتقدان هم تحسین شد. این اثر سینمایی برای ۱۴ بخش مختلف اسکار نامزد شد و در کنار فیلم همه‌چیز درباره ایو رکورددار تعداد بیشترین نامزدی جوایز اسکار است. تایتانیک در ۱۱ بخش از ۱۴ بخش نامزد شده شامل بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جایزه اسکار گرفت تا در این زمینه هم در کنار بن هور و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» رکورددار باشد.

۲. Avatar

Avatar

کارگردان: James Cameron
بازیگران: Sam Worthington, Zoe Saldana, Stephen Lang
سال تولید: ۲۰۰۹
بودجه: ۲۳۷ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار

فیلم سینمایی آواتار ساخته جیمز کامرون از زمان اکران در سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود. چنانکه اشاره شد، این رکورد قبل از سال ۲۰۰۹ به فیلم تایتانیک یکی دیگر از ساخته‌های کامرون تعلق داشت. به این شکل می‌شود گفت از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۹ جیمز کامرون کارگردان پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بود.

حضور فیلم‌هایی چون آواتار و تایتانیک در رتبه‌های دوم و سوم لیست از این زاویه هم جالب توجه‌اند که نه ابرقهرمانی‌اند و نه به مجموعه‌های محبوبی چون جنگ ستارگان یا سریع و خشن تعلق دارند.

بررسی مجموعه دلایل موفقیت فیلم نیاز به بحث مفصل‌تری دارد ولی به شکل خلاصه می‌توان گفت یک کمپین تبلیغاتی بزرگ و به شدت قدرتمند از عوامل کلیدی موفقیت آواتار بود. این کمپین تبلیغاتی عمده تمرکز خود را بر وجوه تکنولوژیک فیلم گذاشت. در واقع آواتار همچون یک تحول در تاریخ سینما، یک نقطه اوج تکنولوژیک و یک تجربه بصری ناب و عجیب جلوه می‌کرد؛ یک تجربه بصری‌ سه‌بعدی و حتی در بعضی از سالن‌های خاص در جهان به شکل ۴ بعدی. حضور جیمز کامرون به عنوان سازنده آثار عظیم و موفق تجاری، پیشرو بودن فیلم از نظر فنی در کنار تبلیغات گسترده مذکور برای آواتار چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای به ارمغان آورد.

۱. Avengers: Endgame

کارگردان: Anthony Russo, Joe Russo
بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo
سال تولید: ۲۰۱۹
بودجه: ۳۵۶ میلیون دلار
میزان فروش جهانی: ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار

فیلم سینمایی «انتقام‌جویان: پایان بازی» در سال ۲۰۱۹ موفق شد با شکستن رکورد آواتار در صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها بایستد تا لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما فعلا در اختیار یک اثر ابرقهرمانی باشد. گرچه آثار ابرقهرمانی به همگان ثابت‌ کرده‌اند که بسیار پرمخاطب‌اند اما پایان بازی علاوه بر محبوبیت این دسته از فیلم‌ها به عنوان پایان یک دوران از این آثار و یک فیلم تعیین‌کننده برای پایان دادن به داستان مجموعه‌ای از فیلم‌های جهان سینمایی مارول در نظر گرفته شد.

احتمالا همین موضوع در کنار مخاطبان گسترده همیشگی این مجموعه از عوامل کلیدی فروش خیره‌کننده فیلم بودند. انتقام‌جویان: پایان بازی علاوه بر فروش گسترده توانست نظر منتقدان انگلیسی‌زبان را هم به خود جلب کند. سابقه بررسی نظرات منتقدان نشان می‌دهد در موارد قابل توجهی پرمخاطب بودن اثر باعث ایجاد نگاه مثبت در منتقدان نشده و نوعی اختلاف چشمگیر میان نظر مخاطبان و منتقدان پدید آمده است.

درباره «انتقام‌جویان: پایان بازی» اما نظر عموم منتقدان مثبت بود و در مورد این اثر ابرقهرمانی نوعی همفکری میان تماشاگران و منتقدان پدید آمد به طوری که بررسی نظرات منتقدان در وبسایت راتن تومیتوز حاکی از رضایت ۹۴ درصدی منتقدان از این فیلم سینمایی است.

انتقام‌جویان جدید برای شکستن رکورد آواتار راه بسیار دشواری را پیمود. گرچه این فیلم ابرقهرمانی به سرعت از رکورد فروش ۲ میلیارد دلار عبور کرد اما رسیدن به فروش بیش از ۲.۷ میلیارد کار بسیار دشواری بود. در حالی که انتقام‌جویان پایان بازی با روند طبیعی فروش خود موفق نشد به رکورد آواتار برسد استودیوی سازنده تصمیم گرفت از طریق عرضه دوباره فیلم و افزودن بعضی جزییات که احتمالا بخشی از مخاطبان را دوباره به سینما می‌کشاند، فروش فیلم را افزایش داده و رکورد را بشکند.

زمانی که دیزنی تصمیم به عرضه مجدد انتقام‌جویان: پایان بازی گرفت حدودا ۳۷ میلیون دلار با آواتار فاصله داشت و به همین دلیل این تلاش آخر آنقدرها هم امیدوارکننده نبود و بسیاری از تحلیل‌گران معتقد بودند که بعید است با این کار بشود چنین فاصله‌ای را پر و رکوردشکنی کرد. اما تصمیم عرضه مجدد جواب داد و عاقبت سازندگان فیلم را به هدف‌شان رساند.

به دست‌آوردن رکورد پرفروش‌ترین فیلم جهان تنها دستاورد انتقام‌جویان: پایان بازی نبود و این فیلم بسیاری دیگر از رکورد‌های گیشه را هم جابه‌جا کرد؛ رکوردهایی همچون بیشترین فروش در یک روز، بیشترین فروش در روز اول، بیشتر فروش اولین آخر هفته در ایالات متحده، بیشترین فروش اولین آخر هفته در خارج ایالات متحده، پرفروش‌ترین افتتاحیه در سراسر جهان تنها تعدادی از این رکوردهای متعدد هستند.

در حالی که آخرین قسمت مجموعه انتقام‌جویان از نظر فروش در سراسر جهان در رتبه اول ایستاده اما نهایتا موفق نشد رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را در ایالات متحده آمریکا بشکند و از نظر فروش داخلی کماکان «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) با قاطعیت در رتبه اول جدول باکس‌آفیس قرار دارد.

مقاله‌ی دیگر ما را در مورد بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی حتما بخوانید.

منبع: Box Office Mojo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. Avatar Mester.Erfan

    فیلم فقط دنیای ژوراسیک خدا کنه ادامه داشته باشه و همینطور سریع و خشن و تبدیل شوندگان این سه تا عالین البته فیلمای از قلم افتاده زیادی هست که تو لیست نبود بنظرم احضار و بیگانه و غارتگر هم میتونستن تو لیست باشن

  2. Avatar محمد

    فیلم آواتار اگه پر فروش بود نه به خاطر تبلیغات بلکه بخاطر داستان نو و زیبایی که داشت و زحمتهایی که کارگردان و عوامل ساخت و بازیگران کشیدن بود. این همه عقده و حسادت از چی نشانه میگیره نمیدونم. آدم خندش میگیره وقتی میگی بخاطر تبلیغات. شما سواد این کارو نداری. برو پیک موتوری کار کن. که اونم لیاقت میخواد که ایشالا داشته باشی

  3. Avatar unknown

    سلام اولا.دوما دوستان عزیزی که میگن انتقام جویان ۴ دومه و سومه احتمالا از اینده اومدن الان سال ۲۰۲۱ است نه ۳۰۰۰ تو خود هالیوود رتبه ۱ رو داره.سوما دوست عزیزی که فرمود انتقام جویان ها یا کلا فیلم های مارول که بچه گونه تره بیشتر فروش رفتن اشتباه میکنه فیلم های مارول رده بندی سن هاشون ۱۲ تا ۱۸ ساله ددپول ها انقدر فحش های ناجور داره که بچه ببینه کلکسیون فحش هاش کامل میشه بعد بگو بچه گونن . چهارما هری پاتر خیلی بیشتر فروش رفته و هری پاتر ۴ باید تو لیست باشه پنجما کد امنیتی خیلی نا مفهومه

    1. Avatar M

      فیلمی که ابر قهرمانی باشه باید جدی باشه حالا درس بات ددپول و شزم و خیلیایه دیگن طنزن اونارو میشه توجیه کرد چون تو کمیکاشون هم بامزه بودند ولی تو این اونجرز اخریه خیلی الکی طنز بهش اضافه کردن خیلی یعنی یجاش حالم بهم خورد همونجاش که با هالک عکس میگیرن ینی چی اصلا ، ولی جدیدا خبر دار شدم مارول هم داره به سمت دارک بودن میره فضای شادو پچگونشو گذاشته کنار

  4. Avatar Mohammad

    بهترین فیلم جان ویک

  5. Avatar Farshid

    فقط ارباب حلقه ها

    1. Avatar علی

      با هری پاتر

  6. Avatar عسل

    دلاور یکمی سایتتو بروز کن یه فیلمای هستن ک خودت ببینی هنگ میکنی .ولی پیشنهاد میکنم فیلم جنگ جهانی زد ، دونده مارپیچ،۱۹۱۷، خشم،گلادیاتور،آنجل سقوت کرد، سقوت کاخ سفید رو ببیند اکشن هیجان انگیزیه.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه