کانسپت‌های به‌یاد ماندنی، BMW 328 Hommage؛ تکرار یک حماسه

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

امروز، به آخرین قسمت از معرفی کانسپت‌های سریالی ب.ام.و این هفته رسیدیم. کانسپت‌های به‌یادماندنی که معرفی آن‌ها، خالی از لطف نبود. درباره‌ی نام کانسپت‌هایی که توسط ب.ام.و معرفی می‌شوند، نکات جالبی وجود دارد؛ به‌طور مثال ب.ام.و با رونمایی از کانسپت‌هایی با نام ویژن، در نظر دارد که تصویری از نسل خودروهای آینده را به نمایش بگذارد؛ نظیر Vision Next 100 که نمونه‌ی اتومبیل پیشرفته در آینده‌ای نزدیک و BMW Vision Efficient Dynamics که الهام‌بخش مدل i8 است. در این میان, گاهی اوقات کانسپت‌هایی با نام Hommage نیز به چشم می‌خورند. Hommage در لغت به معنی بزرگداشت از یک اثر هنری است و حال این شرکت، با معرفی این کانسپت‌ها قصد دارد که از خودروی‌ قدیمی و کلاسیک خود به سبک ویژه‌ای قدردانی کند. درباره‌ی این نوع طرح‌های مفهومی، می‌توان با اطمینان گفت که هرگز تولید انبوه نخواهند شد چراکه هدفی جز ادای احترام و وفاداری به مدل موردنظر نیست. ۳۲۸ Hommage جزو همین دسته از طرح‌هاست که در روز تولد پدرش رونمایی شد تا بتواند عشق خود را به مدل ۳۲۸ ثابت کند. اگر دوست دارید با این کانسپت جذاب آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ب.ام.و ۳۲۸، تکرار یک حماسه

شاید اگر تا امروز کسی با شما درباره‌ی ب.ام.و ۳۲۸ صحبت می‌کرد، بی‌درنگ یاد اتاق سری۳ با کد F30 این کمپانی می‌افتادید. همان نسل جدید سری ۳ که دارای زبان طراحی جدید و پیشرانه‌ی قدرتمند ۲ لیتری توربو ۲۴۰ اسب‌بخار است. حال باید بگوییم که ۳۲۸ تنها مختص سری ۳ نیست، بلکه ۸۰ سال پیش برای اولین بار خودرویی با این نام توسط ب.ام.و ساخته شد!

BMW 328 در اصل یک خودروی کلاسیک است که توسط این کمپانی بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ تولید می‌شد. این باواریایی کلاسیک مجهز به یک پیشرانه ۱۹۷۱‌سی‌سی ۶ سیلندر بوده که توانایی تولید ۸۰ اسب‌بخار قدرت و قابلیت دست‌یابی به حداکثر سرعت ۱۵۰کیومتر بر ساعت را داشته است. حال ب.ام.و تصمیم می‌گیرد که از این خودروی ارزشمند، به سبک خود قدردانی و در قالب یک کانسپت، روح آن را دوباره زنده کند.

concept2

تولد ۳۲۸ Hommage

در سال ۲۰۱۱، این کمپانی به پاس یادبود از جشن تولد ۷۵ سالگی ب.ام.و ۳۲۸، از یک کانسپت ویژه‌ای رونمایی می‌کند. رئیس بخش کلاسیک ب.ام.و در این‌باره چنین اظهار نظر می‌کند که هدف از ساخت این اتومبیل، قدردانی از طراحی و نوآوری‌های ب.ام.و ۳۲۸ است، خودرویی که تندیسی از رویداد مهم در تاریخ خودروسازی به حساب می‌آید. حال، برای آشنایی با این کانسپت، نگاهی به طراحی آن می‌اندازیم.

طراحی کلی

در طراحی کلی این کانسپت، عناصری به چشم می‌خورد که به واسطه‌ی آن‌ها، شباهت زیادی را با نسخه ۳۲۸ کلاسیک احساس می‌کنید. با کنار هم قرار دادن این دو خودرو، می‌توان چنین برداشت کنیم که این طرح‌مفهومی، تفسیری از طراحی ۳۲۸ در قالب خودرویی مدرن و به‌روز است. حال نگاهی دقیق‌تر به بیرون این خودرو می‌اندازیم.

concept3

طراحی خارجی

هنگامی که از جلو به این کانسپت نگاه می‌کنیم، حس رویارویی با یک خودروی غضبناک را داریم و می‌توانیم متوجه آن شویم که این پسر ویژگی‌های ظاهری زیادی از پدر ۷۵ ساله‌ی خود به ارث برده است؛ ویژگی‌هایی نظیر جلوپنجره‌های کلیوی بلند، فرم چراغ‌های جلو و شیشه‌‌ی جلوی دوتکه. در پشت خودرو نیز، شاهد طراحی منحنی و خمیده چراغ‌ها، پشت صندلی‌ها و سپر عقب آن هستیم و زمانی‌که از اطراف به آن می‌نگریم، یاد مدل Z4 این کمپانی می‌افتیم اما با حسی اسپرت و خشن‌تر! کاپوت کشیده و رینگ‌های بزرگ در کنار طراحی آیرودینامیک و عضلانی این اتومبیل، چهره‌ی یک رودستر واقعی و توانمند را برایتان یادآور می‌شود. دیگر برای نشستن و پیاده‌شدن، نیاز به باز کردن درهای این اتومبیل ندارید، چراکه برای جذابیت این رودستر، درها از طراحی آن حذف شده‌اند! بنابراین بدون زحمتی، سوار آن می‌شویم و کابین این کانسپت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

concept4

طراحی داخلی

در داخل نیز طراحی بسیار هوشمندانه و خلاقانه صورت گرفته است. کنسول به‌طور یک‌پارچه با صفحه‌کیلومتر و داشبورد هماهنگ شده و در نتیجه‌، یک طراحی ساده اما شیک و جدیدی را برای این رودستر باواریایی رقم می‌زند. در سمت راست داشبورد، دو عدد آیفون قرار داده شده که نقش مکان‌یاب و زمان‌سنج را برای آن بازی می‌کنند. صندلی‌، کنسول و فرمان از جنس چرم مرغوب به همراه قسمتی از آلومینیوم بوده که روی‌هم رفته، داخل کابین این کانسپت را مدرن‌تر از زمان خود جلوه می‌دهد.

concept5

مشخصات فنی

در مورد مشخصات فنی این کانسپت، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. منابع مختلفی چنین ذکر کرده‌اند که این طرح‌مفهومی از یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندربهره‌ می‌برد که توان احتمالی آن، ۳۴۰ اسب‌بخار است. به رسم سنت همیشگی ب.ام.و‌، این اتومبیل محور عقب محرک بوده و تا حد امکان از فیبرکربن در این خودرو استفاده شده که وزن آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد و به ۸۰۰ کیلوگرم برسد. این کاهش وزن در هندلینگ، شتاب‌گیری و عملکرد بهتر خودرو، نقش مهمی ایفا می‌کند.

در یک نگاه

به نظر می‌رسد برای ب.ام.و زنده نگه داشتن بعضی از خودروهای تاریخی‌اش، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. تولید یک نمونه کانسپت صرفا به قصد تجلیل از خودروی کلاسیک آن‌هم پس از ۷۵ سال با هزینه‌ی هنگفت، ممکن است اقدامی غیرمنطقی برای هر شرکتی تلقی شود، اما برای ب.ام.و این‌طور نیست! بعضی از خودروها شاید از عمر آن‌ها، سال‌های زیادی گذشته باشد اما در ذهن و یاد کمپانی و هواداران، برای همیشه باقی می‌ماند و این شرکت به لطف همین احساس عمیق میان خود و علاقمندانش، دست به چنین اقدامی می‌زند. کانسپتی را در قالب طراحی مدرن تولید می‌کند که از روح خودروی کلاسیک و با ارزشی الهام گرفته شده است. ۳۲۸ Hommage، نمونه‌ی یک رودستر اسپرت و خشن با روح ۳۲۸ است که با داشتن ویژگی‌هایی که پیش‌تر گفته شد، آن را تبدیل به یک کانسپت به‌یادماندنی می‌کند.

نظر شما درباره‌ی این رودستر اسپرت و خشن باواریایی چیست؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. امیر

    سایز هاش رو می گویید

  2. امیر

    ابعادش رو می فرمایید

  3. شاهسون شاهسون

    لطف داری جواد جان، حتما

    شادباشی
    شاهسون

  4. جواد

    ممنون خیلی لذت بخش بود منتظر همین عنوان کانسپت ها برای کمپانی های دیگر هم هستیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه