موزه بازی: کنترا ۱۹۸۷

۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

نزدیک به سی سال پیش، دنیای بازی‌های رایانه‌ای شاهد به‌وجود آمدن بازی‌هایی بود که هنوز هم در خاطره‌ی بازی‌کننده‌های قدیمی باقی مانده‌اند. بازی‌هایی که پس از این مدت‌ هم تجربه‌ی آن‌ها می‌تواند برای بسیاری از ما هیجان‌انگیز باشد. در آن سال‌ها بازی‌ها قالبا تحت تاثیر صنعت سینمای وقت قرار داشتند؛ به همین خاطر هم سبک بازی‌های اکشن مورد استقبال گسترده‌ی بازی‌کننده‌ها قرار می‌گرفت.

از جمله‌ی این بازی‌های اکشن می‌توان به عنوان «کنترا» (Contra) اشاره کرد. یک بازی اکشن آرکیدی که در سال ۱۹۸۷ میلادی برای پلتفرم MSX2 منتشر شد. کنترا یک بازی ۸ بیتی بود که بازی‌کننده‌‌ها را با ویژگی‌های تصادفی بسیار زیادی مواجه می‌کرد. روند مراحل به شکل ثابتی دنبال می‌شد، اما آیتم‌هایی که در محیط پیش‌روی بازی‌کننده‌ها قرار می‌گرفت، تصادفی بودند و بازی‌کننده‌ها نمی‌توانستند جای آن‌ها را پیش‌بینی کنند. این ویژگی جالب توجه کنترا باعث شد تا این عنوان روند‌ بازی بسیار سختی پیدا کند و چالش‌های بیش‌تری را پیش‌روی کاربران قرار دهد.

حتی نوع حمله کردن دشمان و تعداد آن‌ها در یک صحنه هم به شکل تصادفی ‌پردازش می‌شد.

با پیشرفت در بازی این آیتم‌های تصادفی ساخته می‌شدند و به‌همین دلیل در هیچ‌کدام از لحظه‌های بازی نمی‌توانستید پیش‌بینی کنید که چه چیزی دریافت خواهید کرد. حتی نوع حمله کردن دشمان و تعداد آن‌ها در یک صحنه هم به شکل تصادفی ‌پردازش می‌شد و بازی‌کننده‌ها در این قسمت هم نمی‌دانستند که در ادامه‌ی بازی با چه چیزهایی مواجه می‌شوند.

Contra5 Contra4

بازی کنترا در قسمت روند بازی (GamePlay) هم ویژگی‌های جالب توجهی داشت. این بازی درحالی که روندی کاملا دوبعدی داشت، بازی‌کننده‌ها را با ویژگی‌های جالبی، غافلگیر می‌کرد. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به حالت شبیه به سه‌بعدی بازی اشاره کرد. در این حالت قهرمان بازی پشت به دروبین قرار می‌گرفت و در همان محیط دو بعدی به شکلی با دشمنان مبارزه می‌کرد که حس حضور در فضایی سه‌بعدی به بازی‌کننده القا می‌شد. در این حالت صفحه حرکت نمی‌کرد و تنها قهرمان بازی را می‌شد به چپ و راست حرکت داد تا دشمنان را از بین ببرد و بتواند از تیرهای آن‌ها جان سالم به‌در ببرد.

رای کنترل بازی کنترا، تنها دو کلید در نظر گرفته شده بود. یک دکمه برای تیراندازی و یک دکمه برای پریدن.

البته باید به این موضوع هم اشاره شود که برای کنترل بازی کنترا، تنها دو کلید در نظر گرفته شده بود. یک دکمه برای تیراندازی و یک دکمه برای پریدن. ظاهر کار بسیار ساده بود؛ اما در عمل بازی‌کننده‌ها با یک بازی سخت روبه‌رو می‌شدند. پریدن و حرکت به سمت چپ و راست مکانیک اصلی بازی را به‌وجود آورده بود و برای این‌که از حمله‌ی دشمنان جان‌سالم به‌در می‌بردید، باید سعی می‌کردید با دقت بالا حرکت کنید و در زمان مناسب بپرید و در نهایت به سمت دشمنان تیراندازی کنید.

Contra6 Contra2

در جریان ‌کنترا بازی‌کننده‌ها می‌توانستند در هشت جهت مختلف تیراندازی کنند که این ویژگی در نوع خودش و با توجه به زمان انتشار بازی بسیار جالب بود. حتی در زمان پریدن هم می‌توانستید به سمت پایین یا جهت‌های مختلف تیراندازی کنید. بازی‌کننده‌ها در این عنوان با هفت مرحله‌ی مختلف مواجه می‌شدند که هرکدام‌شان با ویژگی‌های خاصی همراه بود و محیط‌های مختلفی را به‌نمایش می‌گذاشت. مکانیک‌های مختلف روندبازی هم در جریان این مراحل به‌نمایش در می‌آمدند. در هر مرحله دشمنان جدیدی به جریان بازی اضافه می‌شدند که مبارزه‌ها را مشکل‌تر از قبل می‌کردند.

مبارزه با غولآخر بازی  که یک بیگانه بزرگ و عجیب بود بازی‌کننده‌ها را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کرد.

در مرحله‌ی چهارم ‌کنترا، بازی‌کننده‌ها با روندبازی ‌شبه سه‌بعدی که پیش‌تر درباره‌اش صحبت شد، مواجه می‌شدند. اکثر مراحل بازی استانداردی خاص را دنبال می‌کردند که در مرحله‌ی آخر به اوج خودشان می‌رسیدند. در مرحله‌ی هفتم بازی‌کننده‌ها باید با Hovercraft، تانک‌ و سربازهای غول‌پیکر مبارزه می‌کردند. همچنین این مرحله در محیطی برفی دنبال می‌شد. مبارزه با غولآخر بازی هم که یک بیگانه بزرگ و عجیب بود هم بازی‌کننده‌ها را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کرد.

Contra3 Contra1

بازی‌ کنترا به این دلیل مورد استقبال بازی‌کننده‌ها قرار گرفت که در آن زمان سخت‌تر از سایر بازی‌های موجود در بازار بود. اگر حتی یک تیر دشمنان به قهرمان اصلی برخورد می‌کرد، کشته می‌شد و بازی‌کننده باید بازی را از ابتدا شروع می‌کرد. هم‌چنین بازی‌کننده‌ها تنها سه‌بار می‌توانستند یک مرحله را از ابتدا شروع کنند.

کنترا دارای ویژگی‌های جالبی است که اگر این بازی را همین حالا هم تجربه کنید، تحت ‌تاثیر قرارتان می‌دهد. عنوانی که احتمالا خیلی‌ها ‌علاقه دارند ‌نسخه‌ی بازی‌سازی شده‌اش را دوباره تجربه کنند.

دیدگاه شما

۲۱ دیدگاه
  1. Avatar ahmad

    با سلام
    عجب بازی خاطره انگیزی بود. هیچی مثل گرفتن تیر S کیف نداشت. این تیر در صفحه پخش می شد و تبدیل به 8 گلوله می شد. اما بعد از تیر خوردن بازیکن، دوباره می توانست از همان جا به کارش ادامه دهد، مگر اینکه هر سه جان خود را از دست داده باشد. در ضمن با نگهداشتن دکمه های A,B به طور همزمان، هنگام شروع بازی، می توان 30 جان بدست آورد که در اصطلاح “30 جانه کردن” نامیده می شد.
    متشکرم از مجله اینترنتی خوبتون

    1. Avatar امیر حسین

      اه من نمیدونستم میشه سی جونش کرد… چه شبا و روزایی که با این بازی نگذروندم….

  2. Avatar فرهنگ

    ممنون از این تجدید خاطره تون. این بازی ، بازی مورد علاقه من بود
    اشک تو چشام حلقه زد . یاد دوران بچگیم و 6 7 سالگیم افتادم که با بچه های فامیل میشستیم پای این بازیا.
    یادش بخیر چقدر عمر زود میگذره!!!!

  3. Avatar 100darsad

    سلام
    آهنگ اولش كه شروع ميشد عاشقش بودم…

  4. Avatar نرگس

    خاطرات خوبی رو با این بازی داشتم. همیشه با عشق این بازی میکردم که به مرحله ی آخر برسم و ببینم آخرش چی میشه. که آخرشم این بود که کل جزیره منفجر شد

  5. Avatar سعید

    این بازی بهترین عنوان کنسول میکرو بود.ما بهش میگفتیم رامبو.آهنگش فوق العاده بود.
    میرفتیم کنسول کرایه میکردیم تا صبح بازی میکردیم.آداپتور دستگاه اینقدر داغ میکرد که پنکه میذاشتیم جلوش تا خنک بشه.
    تیرم فقط تیر s.از لذت بازی از ساعت 9 شب تا 7 صبح بازی میکردم.بخاطرش کتک ها خوردیم.
    ای روزگار خیلی زود میگذری …

    1. Avatar حامد

      آخ آخ …کتک رو خوب اومدی!!!

    2. Avatar پرویز

      کتک رو خوب گفتی یادش بخیر زندگیم بودن این بازی ها

  6. Avatar حامد

    سه جون شروع میکردم . هفت جون تموم میکردم با تیر S سرعت بالا

  7. Avatar وحید

    یادش بخیر…انگار همین دیروز بود…با چه شوقی میکروم رو که تازه خریده بودم آوردم خونه 40000 تا بازی تو حافظش داشت که یکیش این بود…چه ساعتهائی که پای بازی contra می نشستم وبا چه شوقی مراحلشو یکی پس از دیگری طی می کردم…

  8. Avatar ناهید

    مرسی برای تجدید خاطره ها

  9. Avatar هادی عباسی

    من خیلی زور زدم و پرسیدم تا بتونم 30 جونش کنم…
    هر بار هر کی یه راهی رو پیشنهاد می داد. یکی می گفت سه ساعت باید همه دکمه ها رو نگه داری بعد که رفت بازی باید دسته تو بچرخونی…
    یکی می گفت باید استپو تو ایندکس اول نگه داری رفت تو بازی مدام بچرخونی…
    خلاصه فکر می کنم 100 تا 200 پیشنهاد اینجوری به من داده شد آخرش هم 30 جون نشد که نشد.
    آخرش هم با همین روال معمولی رفتم و تمومش کردم. البته موضوع برا سال 74 شمسی هست.

  10. Avatar hooding.ir

    یادش به خیر کلی از بچگیمون با این بازیا گذشتش- منم خیلی گشتم دنبال 30 جونه شدنش.

    1. Avatar حسين

      يه فيلم بود كه بعد از مدتي ميومد بيرون كه بيشتر بازيها بصورت رمز باز توش بود. يادمه تو يكي از اين فيلمهاش قفل شكسته اش! بود.

  11. Avatar علی

    سلام
    یه کنترا دیگه هم بود
    اولش از هلی کوپتر از یه سیم آویزون میشد و میومد پایین و بازی شروع میشد
    یه حالتی مثل آینده داشت مثلا
    برای سی جونه هم یادمه اول که بازی میومد فقط یه نوار بود و یه بازی
    اما بعد از مدتی، نوار هایی از بازی میومد که چندتا بازی داشت اصطلاحا میگفتیم “چندلبه”
    حتی بعضیاش هزارتا بازی داشت
    توی این همه بازی که میگشتی چندین کنترا بود، مثلا یکی از مرحله دو شروع میشد یکی از مرحله چهار یکی دیگه ده تا جون داشت، یکی دیگه سی تا جون و …
    انقدر حالت ها مختلف رو آزمایش میکردیم تا سی جونه و مرحله اول رو پیدا کنیم
    چقدر دستگاه بدبخت رو ریست میکردیم تا سی جونه و مرحله یک رو پیدا کنیم

  12. Avatar اردلان

    واقعا یادش بخیر
    الان که با خوندن این مطلب فهمیدم میشد سی جونه بازیش کرد با فکر کردن به اون سه ماه تابستونی که تو خونه موندم و پامو بیرون نذاشتم خنده م میگیره :DDDDDDDD
    چه دوران خوبی بود
    حالا که تجدید خاطره شد بد نیست بدونین شبیه ساز میکرو رو میتونین از نت دانلود کنین همه بازیای اون موقع رو داره و میشه با کامپیوتر دوباره بازی کنین، خودم که مشغولم خخخخ
    راستی کسی در مورد این بازی که توضیح میدم چیزی یادش هست یا اسمش رو میدونه
    کارکتربازی یه ادم بدون سر، تو فضا بود که دوتا توپ سفید کوچیکم بالا و پایین ش بودن که به طرف جلو گلوله مینداختن صفحه بازی خودش به صورت یک نواخت جلو میرفت وقتیم پشت یه مانع گیر میکردی و صفحه ازت جلو میزد میمردی یکی از گلوله هاشم مثل بالا عقاب بود (یه چیزی تو مایه های بوم رنگ ) سه تا گلوله رو پشت سر هم میزد
    خیلی ممنون میشم که اگه کسی چیزی از این بازی یادشه یا اسمش رو میدونه همین جا کامنت بزاره بهم بگه
    خیلی ممنون از سایت خوبتون
    خیلی ممنون از این تجدید خاطره لذت بخش … موفق باشین

  13. Avatar عبدالله

    سلام..آره واقعا عجب چیزی بود این بازی……..انفجار پلها رو که دیگه نگو،اگه تو آب نمیافتادیم فک میکردیم خیلی حرفه ای شدیم..از تیرهایی که میگرفتیم مسخره ترین تیر L (اگه درست یادم باشه)بود که حالت لیزری داشت،،باید تکی میزدی که در بره،ماهم بهش میگفتیم رامبو و تا سه سریش رو بازی کردم،به قول دوستان یکیش حالتی داشت که مثلا در اینده هستی،،از بازیای اون دوران یکی هم بود که بهش کمیسر میگفتیم،که برای گرفتن تیر گرفتن وارد درهایی میشدیم که رو دیواره بازی بود……….. روزهای 7 8 سالگی

  14. Avatar میتی

    ای ی ی ی ی یادش بخیر چقدر با این بازی وقت گذروندم … اما خب خدایش حیف اون همه وقت که صرف این جور بازی ها کردم کاش یه کم وقتم رو مدیریت می کردم تا هم بازی بکنم و هم به کارای دیگم برسم

  15. Avatar محمد

    اَاَاَاَاَا یادش بخییییییییییییر چقدر من این بازی رو دوست داشتم

  16. Avatar محمد

    یه سوال چجوری باید دانلود کرد؟

  17. Avatar میثم

    فریب شرکت کونامی ژاپن
    به خاطر اینکه این بازی بر علیه ایران ساخته شده است و اون منطقه ها تو آمریکا یا آفریقا اینا فریبه دروغی که شرکت کونامی گفت چون اولش میان به سمت دریای جنوب این دونفر راکی و رامبو تا سلاحهای ایران رو نابود کنند و کشورمان رو هیولایی فرض کرده تا این دونفر به کشورمان حمله کنند تا صدمه به تاسیسات و تسلیحات ما بزنند
    شماها چه قد ساده هستین
    اونا تاسیسات ما رو میگن هیولا و به خاطر همین هیولایی بازی رو طراحی کردن و غولها رو به صورت هیولا طراحی کردن پس حواستون جمع باشه تاسیسات نظامی ارتش و سپاه ما رو هیولا فرض کردن چرا نمی‌دونیم عملیات رد فالکون اینا الکیه وقتی ما از هلی کوپتر پیدا میشیم تو تهران هستیم همون راکی و رامبو تو تهران هستند هلی کوپتر ایرانیها آن طرف هست به سمت راکی و رامبو شلیک می‌کنند