کیا پیکانتو چقدر ایمن است؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

احتمالا در کوچه و خیابان‌های شهر، گاها برایتان پیش می‌آید که با کیا پیکانتو، کوچولی دوست‌داشتنی دیداری داشته باشید. شرکت کیاموتورز تا امروز دو نسل از این هاچ‌بک کوچک‌ شهری را معرفی کرده که ما عموما این محصول را با نسل جدیدترش می‌شناسیم. داستان تولد این کره‌ای به ۱۳ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. پس از توقف تولید نسل اول پیکانتو در سال ۲۰۱۱، نسل دوم این خودرو معرفی و به بازار عرضه شد. حالا امروز می‌خواهیم نگاهی به ایمنی این کوچک دوست‌داشتنی داشته باشیم. ابتدا کلیپ تست تصادف این خودرو را در ادامه می‌بینیم:

همان‌طور که دیدید، کیا پیکانتو عملکرد نسبتا خوبی را در این آزمون پشت سر گذاشت. به همین دلیل است که پیکانتو به عنوان یکی از خودروهای با ایمنی نسبتا بالا در کلاس خودروهای هاچ‌بک شناخته می‌شود. این خودرو موفق شد در سال ۲۰۱۱ چهار ستاره ایمنی زرد رنگ از ۵ ستاره کامل را کسب کند. در ادامه می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به ایمنی پیکانتو داشته باشیم.

نتیجه‌ی گزارش یورو ان‌کپ نشان می‌دهد که سر، گردن و پاهای سرنشینان جلو در بالاترین وضعیت ایمنی قرار دارد. دلیل این موضوع بیشتر به عملکرد خوب کیسه‌های هوا و طراحی کابین مربوط می‌شود. نکته‌ی جالب درمورد پیکانتو این است که شاگرد در وضعیت بهتری به سر می‌برد و احتمال صدمه به ققسه‌ی سینه‌‌ی او کم‌تر از راننده است. با این حال ساق و مچ پای هر دو سرنشین در وضعیت ایمنی نسبتا بالا قرار دارند.

وقتی کلیپ تست تصادف پیکانتو را با دقت می‌بینیم، متوجه این موضوع می‌شویم که طراحی نسل جدید این محصول کیا با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. هنگام برخورد این خودرو با مانع از جلو، تنها جلوبندی اتومبیل است که صدمه‌ی جدی می‌بیند و ضربه باعث صدمه به قسمت میانی و انتهایی خودرو نمی‌شود. همین موضوع سبب شده تا خسارت مالی ناشی از تصادف جلو با این خودرو نسبت به بعضی از رقبای هم‌کلاس، کم‌تر باشد.

در بخش دوم که مربوط به تست تصادف از بغل است، وضعیت کلی راننده نسبتا خوب است. در مرحله‌ی اول این بخش از آزمون، یک مانع متحرک به اتومبیل برخورد می‌کند. پس از برخورد مانع با اتومبیل، سر، گردن، شکم و لگن راننده در بالاترین وضعیت ایمنی قرار دارند که در گزارش با رنگ سبز مشخص شده است. قفسه‌ی سینه‌ی راننده در گزارش با رنگ زرد مشخص شده که ایمنی قابل قبول آن را می‌رساند. در ویدیو هم مشخصا می‌توانیم ببینیم که پیکانتو عملکرد نسبتا خوبی را به نمایش می‌گذارد. در مرحله‌ی دوم تست تصادف، سر و لگن در وضعیت سبز، شکم در وضعیت زرد و قفسه‌ی سینه در وضعیت نارنجی قرار دارند. این رنگ‌ها به ترتیب نشان می‌دهد که آدمک‌های تست تصادف، وضعیت‌های ایمن، متوسط و کم را ثبت کرده‌اند. در ویدیو تست تصادف به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که پیکانتو در بخش میانی مثل ستون وسط (ستون B)، سقف و شاسی صدمه‌ی نسبتا زیادی دیده است.

پس از تست تصادف، نوبت به سنجش ایمنی سرنشین هنگام برخورد از عقب می‌رسد. به همین دلیل، آدمکی را مورد سنجش قرار می‌دهند تا در شبیه‌ساز یک تصادف از پشت، وضعیت گردن او ارزشیابی شود. نتیجه‌ی این آزمون نشان می‌دهد که به گردن آدمک‌ تست تصادف فشار نسبتا زیادی وارد می‌شو. به همین دلیل ایمنی این بخش با رنگ نارنجی و به معنی ایمنی متوسط رو به‌کم تعیین شده است.

در بخش ایمنی عابرپیاده، پیکانتو تعریف چندانی ندارد و توانسته ۴۹ درصد ایمنی کل یک خودروی ایمن سال را در این بخش کسب کند. درصورت برخورد اتومبیل به عابرپیاده، به پای شخص آسیب نسبتا کمی می‌بیند. دلیل این موضوع به نوع طراحی خودرو برمی‌گردد که درصورت برخورد به سپر، صدمه‌ی کمی وارد می‌شود. این موضوع در حالی است که درصورت برخورد عابر روی درب موتور و شیشه، شانس آسیب بیشتر می‌شود. هرچه از وسط درب موتور و شیشه‌ی اصلی به سمت کناره‌ها می‌رویم، میزان آسیب‌دیدگی از رنگ سبز به قرمز تغییر می‌کند.

به‌طور کلی کیا پیکانتو به عنوان یکی از هاچ‌بک‌های شهری نسبتا ایمن در دوره‌ی خود به حساب می‌آید. مدل ۲۰۱۳ این خودرو در بازار فعلی حدود ۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

نظر شما در مورد کیا پیکانتو چیست؟

تولد دوسالگی دیجی‌کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه