نیمی از گونه‌های درختان آمازون در خطر انقراض هستند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان از خطراتی که درختان آمازون را هدف قرار داده هشدار داده‌اند. طبق گفته‌ی آن‌ها، بیش از نیمی از گونه‌های درختی آمازون در معرض انقراض قرار دارند.

پژوهش‌گران می‌گویند که جنگل آمازون ممکن است بیش از ۱۵ هزار گونه‌ی متفاوت از درخت را در خود جای داده باشد.

بر اساس داده‌های جدید منتشر شده، تا ۵۷ درصد تمام درخت‌های آمازون، نشانه‌های منقرض شدن را دارند. اگر این تخمین جدید تایید شود، عدد گونه‌های گیاهی که روی زمین در معرض خطر قرار دارند حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. میزان پوشش درختی آمازون دهه‌ها است که روندی نزولی را پیش گرفته، اما تاثیرات دقیق این کاهش روی هر کدام از گونه‌های گیاهی مشخص نیست.

درخت‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، گونه‌های مهمی مثل درخت گردوی‌ برزیلی یا محصولاتی غذایی مثل کاکائو را شامل می‌شوند. درخت‌های کمیابی هم که بیشتر مورد آزمایش دانشمندان قرار می‌گیرند، ممکن است از بین بروند.

تحقیقات جدید در نشریه‌ی Science Advances منتشر شده است. این تحقیقات، با بررسی حدود ۱۵۰۰ نمودار جنگلی از نقشه‌های فعلی و آینده‌ی آمازون به دست آمده است. این نقشه‌ها تعداد و گونه‌هایی درختی که قرار است تا اواسط قرن فعلی از بین روند را پیش‌بینی کرده‌اند.

Brazil Jungle

محققان در حال بررسی جنگل در برزیل

پژوهش‌گران می‌گویند که جنگل آمازون ممکن است بیش از ۱۵ هزار گونه‌ی متفاوت از درخت را در خود جای داده باشد. از این تعداد درخت، رقمی بین ۳۶ تا ۵۷ درصد در معرض خطر از بین رفتن قرار دارند.

پروفسور «کارلوس پرس» از دانشگاه علوم زیستی East Anglia شهر نرویچ انگلستان، یکی از ۱۵۸ محققی است که روی تحقیقات جدید کار کرده. او می‌گوید که اطلاعات زیادی از گونه‌های حیوانی و گیاهی آمازون وجود ندارد.

پرس می‌گوید: “بر اساس تحقیقات ما، ممکن است بیش از نیمی از گونه‌های گیاهی منقرض شوند. خوشبختانه مناطق محافظت شده، نصف جنگل آمازون را پوشش می‌دهند و بخش بزرگی از گیاهانی که در معرض خطر هستند در این بخش محافظت شده هستند.”

«لیست قرمز گونه‌های در معرض خطر» توسط اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از محیط زیست یا IUCN گردآوری می‌شود. مشخصه‌های گیاهانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند در این لیست آمده است.

منبع: The Guardian

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. hesam

    “درخت‌هایی که در معرض خطر دارند” اصلاح بفرمایید
    ممنون بابت مطلب

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      اصطلاح شد. ممنون از توجه‌تون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه