آب و هوا دیوانه شده است!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
آب و هوا

خبرهای عجیب و غریب مرتبط با تغییرات آب و هوا دیگر چندان هم عجیب نیست. زمستان در بهار شاید یکی از عجیب‌ترین اتفاقات باشد اما اگر دقت کنید، این روزها کم‌تر کسی از تغییرات آب و هوایی شوکه می‌شود.

بازتاب خبرها در سطح جهان نیز به همین صورت است. به عنوان مثال افزایش سطح آب رود دانوب، طغیان آب در شهرهای جنوبی ایران، گردباد در قاره آمریکا، نوسان شدید آب در شهرهای اروپا به نوعی برای بسیاری تکراری شده است.

کره زمین ظرف سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی گسترده‌ای را تجربه کرده، اما به راستی دانشمندان چگونه و از چه روش‌هایی تغییرات آب و هوایی را مورد مطالعه قرار می‌دهند؟

عادت زمین به تغییر

تغییر اقلیم که این روزها در سطح جهانی خبرساز شده، موضوع تازه‌ای نیست. با این وجود دانشمندان معتقدند که این روند در سال‌های اخیر از حد متعارف خارج شده است. این مساله که تغییرات اقلیمی یکی از بحران‌ها و تهدیدهای عمده قرن اخیر است، مورد تایید بسیاری از دانشمندان است.

افزایش درجه ­حرارت در بسیاری از نقاط کره زمین و تغییر الگوهای آب و هوا در ابعاد گسترده نشانگر ابعاد وسیع این تغییر است. اما معیار مقایسه دانشمندان چیست؟ تغییرات اقلیمی ظرف چندین سال رخ می‌دهند، بنابراین تعقیب و ردیابی پیامدهای ناشی از آن‌ها اعم از مثبت یا منفی از بعد تاثیرگذاری بر زندگی انسان‌ها در عمل کار آسانی نیست.

اما این پرسش مطرح است که دانشمندان چگونه می­توانند ادعا کنند که وضعیت اقلیمی امروز زمین با گذشته فرق دارد؟

آب و هوای تهران

تغییرات اقلیمی این روزها چهره زمین را به طور کل تغییر داده‌اند.

در حال حاضر دانشمندان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن قادر هستند که نشانه­های مختلف را در طول زمان ردیابی کنند و تصویری هرچند مبهم از آن چه که در جو زمین در حال وقوع است، ارائه دهند.

هزاران دانشمند اعم از شیمیدان، زیست‌شناس، فیزیک‌دان، زمین­شناس و اقیانوس­شناس در اقصی نقاط دنیا هم‌اکنون بر روی جنبه­های مختلف اقلیم­ تحقیق و مطالعه می­کنند. این محققان آموخته­اند که شکاک باشند و ایده­های گوناگون را با دیده تردید بنگرند.

علاوه بر این اتفاقات، جو زمین به حدی متغیر است که همیشه نقطه‌ای برای ارائه یک مدرک تازه که بتواند پرده از اسرار علمی  بردارد، وجود خواهد داشت.

داده‌های طبیعت

دانشمندان می‌گویند که درختان، مرجان‌ها و رسوبات آهکی نظیر نهشته­های استالاکتیت (ستونی از مواد معدنی که به صورت قندیل از سقف غارها آویزان هستند) و استالاگمیت (ستونی از مواد معدنی که از کف غارها بالا آمده­اند) در خود نشانه­هایی مستدل از وضعیت جوی کره زمین چه در گذشته و چه در زمان حال دارند.

در طبیعت، مرجان‌ها و درختان اغلب عمر طولانی دارند و رشد هر ساله آن‌ها به صورت لایه­ یا حلقه­ای تازه ثبت می‌شود. حلقه­های اطلاعاتی در خود داده‌هایی از محیط پیرامونی درج می‌کنند که برای دانشمندان بسیار ارزشمند است. تغییر درجه­حرارت، میزان بارندگی و تغییرات زیست­ محیطی از جمله اطلاعاتی است که در این لایه­ها ثبت می‌شود.

وضعیت آب و هوای کشور در 24 ساعت آینده

هر ساله حلقه­های­ جدید حاوی یکسری اطلاعات زیستی از محیط اطراف بر روی تنه درخت اضافه می­شود.

دانشمندان حباب‌های هوایی را که در یخ‌های قطب دیده می­شوند، با نام کپسول­ زمان می­شناسند. یخ­های قطب جنوب حاوی حباب‌های هوایی هستند که عمر آن‌ها گاهی به بیش از ۸۰۰ هزار سال می­رسد. زمانی که بلورهای برف به یکدیگر فشرده می­شوند و یخ را شکل می­دهند، حباب‌های هوا در آن‌ها به دام می­افتد.

دانشمندان تاکنون ۳۲۰۰ متر از یخ‌های قطب جنوب را شکافته و حفاری کرده­اند تا نمونه­هایی از حباب‌های هوای دوره­های مختلف تاریخی به دست بیاورند. هوای حباب‌ها به دقت آنالیز شده تا غلظت هر یک از گازها اعم از اکسیژن، دی­اکسیدکربن و نیتروژن مشخص شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که غلظت دی­اکسیدکربن در ظرف قریب ۱۰۰ هزار سال به شکل متوالی افزایش و کاهش­ داشته است. دانشمندان موفق شده‌اند، نمودار میزان غلظت دی­اکسیدکربن و درجه­ حرارت را در دریاچه وستوک (بزرگ‌ترین دریاچه زیریخی جهان در قطب جنوب) ظرف ۴۰۰ هزار سال اخیر با استفاده از همین روش ترسیم کنند.

این نمودار نشان می­دهد که هر زمان میزان دی­اکسیدکربن افزایش یافته، میزان درجه­ حرارت نیز بیش‌تر شده و این درست مشابه اتفاقی است که اکنون در حال وقوع است. آب موجود در یخ نیز حاوی کدهای علمی است. محققان می‌گویند که آب اطراف حباب‌های هوا می­تواند تغییرات درجه ­حرارت هوا را نشان دهد.

یخ از مخلوط آب معمولی و آب سنگین یعنی دوتریوم تشکیل شده. حداقل یکی از اتم‌های هیدروژن آب سنگین از نظر اندازه اندکی حجیم­تر از آب معمولی است و همین مساله باعث می­شود که تبخیر آن سخت­تر باشد و بتواند به شکل برف رسوب کند. این اتم‌ها تنها در درجه­حرارت‌های خیلی بالا تبخیر می‌شوند.

بنابراین اگر مقدار زیادی آب سنگین در یخ باشد، بیانگر این واقعیت است که درجه­ حرارت بالا است. دانشمندان از نسبت آب سنگین به آب معمولی در لایه­های یخی استفاده می­کنند تا میانگین درجه حرارت را در زمانی که هر لایه یخی ساخته شده، تخمین بزنند.

آب و هوای مشهد

حلقه‌­هایی که بر روی این صخره مرجانی دیده می­شود، بیانگر روند تغییر شرایط محیطی از سالی به سال دیگر است.

تخمین میزان کربن هوا یکی دیگر از روش‌هایی است که می­تواند در سنجش تغییرات اقلیمی موثر واقع شود. از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد دانشمندان پیوسته از جو زمین نمونه­برداری کرده­ و میزان دی­اکسیدکربن و سایر گازهای حاوی کربن را ثبت کرده‌اند.

کیپ گریم (Cape Grim) در بخش غربی تاسمانی یکی از سه ایستگاه هواشناسی است که برای نخستین بار میزان آلودگی هوا را در جهان ثبت کرد. آماری که این ایستگاه هواشناسی ارائه کرده، حاکی از آن است که میزان دی­اکسیدکربن جو از کم‌تر از ۳۳۰ قسمت در میلیون ( پی­پی­ام ) در سال اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی به رقمی بالاتر از ۳۹۰ قسمت در میلیون ( پی­پی­ام ) در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی رسیده است.

نقشه های آب و هوایی

حلقه‌­هایی که بر روی استالاگمیت­ها دیده می­شود، روند تغییرات درجه­ حرارت و میزان بارندگی را در طول زمان نشان می­دهد.

کربن موجود در گاز دی­اکسیدکربن به صورت طبیعی در دو شکل یافت می­شود: کربن­۱۲ و کربن سنگین­تر شماره ۱۳. دیاگرام کربن­۱۳ نشان می­دهد که این کربن ۶ الکترون، ۶ پروتون و ۷ نوترون دارد. کربن­۱۲ به علت این که یک نوترون کم‌تر دارد، از کربن­۱۳ سبک­تر است.

گیاهان سبز اصولا ترجیح می­دهند که دی­اکسیدکربن حاوی کربن­۱۲ را جذب کنند و به همین دلیل است که سوخت‌های فسیلی با منشاء گیاهی نیز کربن­۱۳ در خود ندارند. از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد در نمونه­های هوا میزان کربن­۱۲ رو به افزایش گذاشت. این افزایش با سوزاندن سوخت‌های فسیلی رابطه مستقیم دارد.

روش‌های مطالعاتی مختلف

راه دیگر سنجش تغییرات اقلیمی، شناورهای تحقیقاتی هستند که در اقیانوس‌ها رها می­شوند. هم‌اکنون بیش‌تر از ۳۵۰۰ شناور در اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود. این ربات­های کوچک به طور دائم اطلاعاتی در رابطه با میزان درجه ­حرارت و شوری را به ایستگاه­های هواشناسی مخابره می­کنند.

وضعیت آب و هوای ایران در هفته آینده

حباب‌های هوای قطب جنوب گاهی صدها هزار سال عمر دارند.

هر شناور به طور معمول مدت زمان زیادی را در اعماق بیش‌تر از ۲۰۰۰ متر سپری می­کند و هر ده روز یک‌بار در سطح آب شناور می­شود تا اطلاعاتی را که کسب کرده به ماهواره­ها مخابره کند. دانشمندان استرالیایی اولین کسانی بودند که در سال ۱۹۹۹ میلادی از این شناورها استفاده کردند. امروزه ۲۶ کشور جهان در تلاش هستند که از این طریق تصویر واضح­تری از وضعیت گرم شدن اقیانوس‌ها ارائه دهند.

گزارشات هواشناسی سالانه نیز یک روش مطالعاتی دیگر هستند که از طریق میانگین داده تهیه می‌کنند. همین اطلاعات است که در برآورد وضعیت جوی کارآیی دارد. فراموش نکنید که منظور از آب و هوا همان رخدادهایی است که هم­اکنون در خارج از پنجره منزل شما در حال وقوع است. زمانی که وضعیت آب و هوا در طول چندین سال مشخص باشد، می­توان از آن میانگین گرفت.

پیش بینی وضع هوا در هفته آینده

پرتاب شناور تحقیقاتی به اقیانوس

ارقام به دست آمده می­توانند تصویر روشن‌تری از شرایط غالب یا همان اقلیم ارائه دهند. به عنوان مثال در استرالیا بیش از ۲۰۰ سال است که میزان درجه­ حرارت و بارندگی ثبت شده است. اقلیم، تغییرات محلی آب و هوا را در طولانی­مدت نشان می­دهد.

این روزها به دلیل افزایش احتمال خطا خصوصا به واسطه تاثیر پدیده جزایر حرارتی در شهرها، میزان درجه حرارت هوا را از طریق ماهواره­ها نیز اندازه­گیری می­کنند. سطوح تیره رنگ اعم از نمای ساختمان‌ها، خیابان‌ها و بالاخص وسایل نقلیه موتوری گرمای گسیل شده از سوی خورشید را در خود جذب کرده و آن‌ها را با طول موج بالا به هوا گسیل می­کنند. جزایر حرارتی تاثیر به سزایی در خطای اندازه­گیری درجه­ حرارت در شهرها دارند.

تصاویر ماهواره‌­ای

تصاویر ماهواره‌­ای نیز در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که میزان یخ قطب شمال در فصل تابستان کاهش چشمگیری نسبت به دهه ۱۹۸۰ میلادی داشته. افزایش درجه حرارت در قطب شمال نسبت به سایر نقاط روی کره زمین محسوس­تر بوده است. کارشناسان می‌گویند که هر ساله مسیر رفت و آمد کشتی‌ها در قطب شمال نسبت به سال‌های گذشته وسیع‌تر می­‌شود.

آب و هوای کرج

پیش‌بینی آب و هوا سر سال بیش از پیش دشوار می‌شود با این وجود کماکان روش‌های نوینی برای چنین مطالعاتی ارائه می‌شود.

کاهش سطح یخ باعث می­شود که تشعشعات خورشید که پیش‌تر به دلیل سطح شفاف یخ منعکس می­شدند، به واسطه سطح تیره آب بیش‌تر جذب شوند. نتیجه نیز چیزی به جز افزایش درجه­حرارت آب دریاها نخواهد بود.

دانشمندان می‌گویند که اگر روند افزایش درجه­ حرارت در قطب شمال کماکان ادامه داشته باشد، جریان بزرگ اقیانوسی که آب گرم مناطق حاره­ای را به سمت سواحل اروپا و نهایتا قطب شمال می­راند؛ یا به کلی از بین خواهد برد و یا این که از سرعت آن به نحو چشمگیری خواهد کاست.

اهمیت این جریان اقیانوسی به این دلیل است که آب گرم پس از رسیدن به قطب سرد می­شود و رفته رفته به اعماق می­رود و با خود اکسیژن را به اعماق خواهد برد. پیامد هر گونه اختلال در این جریان نیز چیزی به جز سردتر شدن قاره اروپا و افزایش سطح آب در سواحل بسیاری از کشورها نخواهد بود.

مجموع موارد فوق نشان می‌دهد که روش‌های مطالعاتی آب و هوا بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. با این وجود همچنان تجزیه و تحلیل وضعیت‌های آب و هوا کنونی کار دشواری است و دانشمندان نمی‌توانند به راحتی در چنین مواردی تصمیم‌گیری کنند.

منبع: powerhousemuseum ،csiro ،globalissues

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه