انفجار هدفمند مخزن سوخت موشک SLS ناسا را در این ویدئو ببینید

۱۹ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
موشک SLS

موشک SLS یا سامانه پرتاب فضایی یکی ازمهم‌ترین پروژه‌های در دست ساخت ناسا است. موشک قدرتمند و غول‌پیکری که قرار است در برنامه آرتمیس مورد استفاده قرار بگیرد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه بازگشت انسان به ماه است. مهندسان ناسا به تازگی با انجام آزمایشی توان تحمل فشار مخزن سوخت این موشک را مورد بررسی قرار دادند.

در این آزمایش مهندسان مخزن سوخت آزمایشی را بسیار بیشتر از حد تعیین‌شده با هیدروژن مایع پر کردند. در این آزمایش مشخص شد مخزن سوخت موشک SLS بسیار بیشتر از انتظار مهندسان توان تحمل فشار را دارد. در این آزمایش مشخص شد توان تحمل فشار مخزن سوخت سامانه پرتاب فضایی حدود ۲۶۰ درصد بیشتر از حداکثر فشاری است که در شرایط پرتاب به مخزن وارد می‌شود.

Neil Otte، یکی از مهندسان ارشد پروژه ساخت موشک SLS، در این رابطه گفت: «فشار آوردن به سیستم تا مرحله‌ای که منجر به خطا می‌شود داده‌های بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا هوشمندانه موشک‌ها را بسازیم».

سامانه پرتاب فضایی در دهه‌های آینده بارها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و چنین آزمایش‌هایی به بهبود امنیت و بازدهی این موشک کمک خواهد کرد.

مهندسان ناسا پیش از این نیز آزمایش‌هایی را روی مخزن سوخت موشک SLS انجام داده بودند که در آن‌ها نیز مشکل خاصی مشاهده نشده بود.

نسخه آزمایشی مخزن سوخت موشک SLS که در این آزمایش از آن استفاده شد از نظر ساختاری با مخزن سوخت اصلی یکسان بود. متخصصان برای هر چه شبیه‌تر کردن این آزمایش به شرایط واقعی پرتاب اقدامات دیگری را نیز انجام داده بودند.

نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با این آزمایش مطابقت نتایج آن با پیش‌بینی‌ها و مدل‌سازی‌های مهندسان بود. مسئله‌ای که درستی مدل‌های ساختاری را تایید می‌کند.

این آزمایش گام مهمی در جهت اتمام پروژه ساخت مرحله اصلی (Core Stage) موشک SLS بود. تنها چند روز پس از این آزمایش مدیر ناسا از مرحله اصلی سامانه پرتاب فضایی رونمایی کرد.

ناسا، به درخواست دولت آمریکا، قصد دارد تا در سال ۲۰۲۴ بار دیگر فضانوردان آمریکایی را در قالب برنامه آرتمیس روانه‌ی سطح ماه کند. برنامه‌ای که سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون (Orion) دو بخش اصلی آن هستند که البته هنوز ساخت هیچ کدام از آن‌ها به پایان نرسیده است.

به این ترتیب هنوز راهی سخت پیش روی ناسا قرار دارد. سازمان فضایی دولتی آمریکا البته در این راه تنها نیست و سازمان‌های فضایی چند کشور دیگر و البته شرکت‌های فضایی خصوصی نیز در این پروژه با ناسا همکاری می‌کنند.

ماموریت آرتمیس ۱ قرار است طبق برنامه در سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال شود. سفری بدون سرنشین که در آن سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون مورد آزمایش قرار خواهند گرفت تا در نهایت مقدمات سفر انسان به ماه در سال ۲۰۲۴ فراهم شود.

در ماه‌های پیش رو باید منتظر اخبار بیشتر و هیجان‌انگیزتری از پروژه بازگشت انسان به ماه باشیم.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سامانه پرتاب فضایی.

Credit: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Masoud

    عالیییییییییییییییی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه