همکاری ناسا با شرکت‌های فضایی خصوصی با هدف سفر به ماه

۱۱ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
برنامه آرتمیس

طبق برنامه‌ی دولت ترامپ ناسا باید مقدمات سفر انسان به ماه را تا سال ۲۰۲۴ فراهم کند. مسیری سخت که ناسا را بر آن داشته تا از ظرفیت شرکت‌های فضایی خصوصی نیز در برنامه آرتمیس استفاده کند.

ناسا به تازگی اسامی سیزده شرکت خصوصی را که در برنامه‌ی آرتمیس،‌ برنامه‌ی سرنشین‌دار سفر به ماه، با این سازمان فضایی همکاری خواهند کرد اعلام کرده است. در میان این شرکت‌ها نام اسپیس‌ایکس (SpaceX)‌ و بلو اوریجین (Blue Origin) نیز به چشم می‌خورد. ناسا با این شرکت‌ها در پروژه‌های مربوط به توسعه‌ی ۱۹ تکنولوژی مختلف همکاری خواهد کرد.

این شرکت‌ها می‌توانند از امکانات مختلف مراکز ناسا استفاده کنند. یک همکاری دو طرفه که ناسا امیدوار است در نهایت سرعت توسعه‌ی تکنولوژی‌های مورد نیاز برای سفر به ماه را افزایش دهد.

در فهرست پروژه‌های اعلام شده و شرکت‌هایی که باید در آن پروژه‌ها مشارکت کنند بیش از هر شرکتی نام بلو اوریجین به چشم می‌خورد. جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون و مدیر بلو اوریجین،‌ چندی پیش از ماه‌نشین این شرکت با نام بلو مون رونمایی کرد. اکنون شرکت او از همکاران اصلی ناسا برای توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به برنامه آرتمیس است.

شرکت اسپیس‌آیکس هم در دو پروژه با ناسا همکاری خواهد کرد.

در مجموع شرکت‌های فضایی خصوصی در زمینه‌ توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به جهت‌یابی و ارتباطات پیشرفته، مواد پیشرفته،‌ تکنولوژی‌های مربوط به مراحل فرود و انجام عملیات‌های مختلف در فضا با ناسا همکاری خواهند کرد.

تنها پنج سال دیگر تا مهلت اعلام شده توسط رییس جمهور آمریکا باقی مانده است و ناسا در حال تلاش برای رسیدن به این هدف است. ناسا قصد دارد تا در برنامه آرتمیس مقدمات حضور طولانی‌مدت انسان در ماه را فراهم کند. ناسا در برنامه‌ی آرتمیس نیم‌نگاهی به مریخ نیز دارد تا شاید جهش بزرگ بعدی بشر در دهه‌ی ۲۰۳۰ و با سفر به مریخ انجام شود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود فضانوردان بر سطح ماه.

Credits: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه