آشنایی بیشتر با گوشی‌های هواوی P30 پرو و P30 لایت

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
هواوی P30

مدتی قبل، شرکت هواوی از خانواده P30 پرده‌برداری کرد. مهم‌ترین و البته گران‌ترین عضو این خانواده، P30 پرو نام دارد که از ویژگی‌های هیجان‌انگیز متعددی بهره می‌برد ولی در کنار آن، یک عضو میان‌رده تحت عنوان P30 لایت هم وجود دارد که آن هم یکی از بهترین میان‌رده‌های موجود در بازار محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم ابتدا به‌صورت مختصر و مفید به بخشی از تاریخچه گوشی‌های سری P هواوی بپردازیم و در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هواوی P30 پرو و P30 لایت را مطرح می‌کنیم.

مروری بر تاریخچه گوشی‌های سری P هواوی

طی سال‌های گذشته، گوشی‌های سری P هواوی تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند که این موضوع برای نام‌گذاری آن‌ها هم صدق می‌کند. اولین گوشی این سری هواوی Ascend P1 نام دارد که در ژانویه ۲۰۱۲ معرفی شد و مجهز به نمایشگر ۴.۳ اینچی و ۱ گیگابایت حافظه رم و دوربین ۸ مگاپیکسلی بود. بعد از عرضه گوشی‌های مختلف این سری، این گجت‌ها به داشتن دوربین‌های باکیفیت به شهرت رسیدند و به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی‌های هواوی P9 و P9 پلاس اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند و اولین گوشی‌های هواوی مجهز به دوربین دوگانه محسوب می‌شوند.

هواوی Ascend P1

هواوی Ascend P1

در سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هواوی P10 و P10 پلاس بودیم که از طراحی مشابهی بهره می‌بردند و تفاوت آن‌ها فقط در زمینه‌ی اندازه بود. این گوشی‌ها هم همراه با دوربین دوگانه ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی مبتنی بر لنزهای شرکت لایکا روانه‌ی بازار شدند. در سال ۲۰۱۸، هواوی P20 و P20 پرو معرفی شدند که علی‌رغم طراحی مشابه، از لحاظ تعداد دوربین تفاوت داشتند. در پنل پشتی P20 فقط دو دوربین قرار داشت ولی در پنل پشتی P20 پرو ۳ دوربین تعبیه شده بود. هواوی که از لنزهای ساخت لایکا احساس رضایت داشت، برای دوربین این گوشی‌ها هم از لنزهای این شرکت استفاده کرد.

گوشی‌های سری P طرفداران پروپاقرص زیادی دارند و حتی مدل میان‌رده آن‌ها که از پسوند «لایت» بهره می‌برد، در بازارهای مختلف جهان فروش قابل توجهی دارد. در ادامه‌ی این روند، هواوی مدتی قبل گوشی‌های P30 پرو، P30 و P30 لایت را معرفی کرد و در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی دوباره به مشخصه‌های گوشی‌های P30 پرو و P30 لایت بیندازیم.

آشنایی بیشتر با هواوی P30 پرو

هواوی P30

اولین نکته‌ای که در مورد هواوی P30 پرو توجهات را جلب می‌کند، طراحی زیبایی آن و رنگ‌های گرادیان بدنه این گوشی است.P30 پرو از نمایشگر اولد ۶.۴۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ بهره می‌برد و نسبت نمایشگر به بدنه آن، عدد قابل توجه ۸۸.۶ درصد است. علاوه بر این باید به خمیده بودن کناره‌های آن و بریدگی قطره‌ای شکل در بخش فوقانی هم اشاره کنیم که روی هم رفته تجربه استفاده از این نمایشگر را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

قلب تپنده این گوشی، تراشه ۷ نانومتری بسیار قدرتمند کایرین ۹۸۰ است که به لطف بهره‌گیری از امکانات قابل توجه، به‌راحتی از پس انجام وظایف موردنظر برمی‌آید و عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای این گوشی و قابلیت‌های مختلف آن به ارمغان می‌آورد. در ضمن این گوشی از سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌ای بهره می‌برد که می‌تواند گرمای تولیدی را به مناطق مختلف منتقل کند تا این گرما چندان احساس نشود. در کنار آن می‌توانیم به ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش هم اشاره کنیم.

هواوی P30

این گوشی مانند بسیاری از گوشی‌های تازه‌نفس، از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد که مبتنی بر فناوری اپتیکال است. به گفته‌ی هواوی، عملکرد این حسگر حدود ۳۰ درصد بهتر از حسگر میت ۲۰ پرو است و البته در آزمایش‌های انجام‌شده به عملکرد بهتر آن اشاره شده است. در کنار این، نباید حذف اسپیکر مکالمه و جایگزینی آن با فناوری القای استخوانی را از قلم بیندازیم. با وجود این فناوری، نمایشگر گوشی با لرزش خود می‌تواند کار اسپیکر مکالمه را انجام دهد.

تماشا کنید: جعبه گشایی گوشی هواوی P30 PRO

حالا بهتر است به مهم‌ترین مشخصه این گوشی یعنی دوربین‌های باکیفیت آن اشاره کنیم. در پنل پشتی این گوشی ۴ دوربین دیده می‌شود. دوربین اصلی مبتنی بر سنسور ۴۰ مگاپیکسلی است و از لنزی با دیافراگم F/1.6 بهره می‌برد و مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال هم هست. ویژگی شاخص این سنسور، فیلتر رنگی آن است که به جای فیلتر رنگی RGGB، شاهد بهره‌گیری از فیلتر RYYB هستیم و این یعنی زیرپیکسل‌های زرد رنگ جایگزین نمونه‌های مربوط به رنگ سبز شده‌اند. هواوی می‌گویند با این کار، سنسور مذکور می‌تواند تا ۴۰ درصد نور بیشتری دریافت کند که چنین قابلیتی تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت عکس، به‌خصوص در محیط‌های کم‌نور، دارد.

هواوی P30

در کنار این سنسور، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی مجهز به لنز اولترا واید قرار دارد و در نهایت باید دوربین پریسکوپی ۸ مگاپیکسلی اشاره کنیم که به لطف بهره‌گیری از این تکنولوژی نوین، می‌تواند زوم اپتیکال ۵ برابری را امکان‌پذیر کند و در نهایت امکان بهره‌گیری از زوم هیبریدی ۱۰ برابری هم وجود دارد. دوربین چهارم سنسور ToF است که عمدتا برای افزایش سرعت فوکوس خودکار و بهبود کیفیت حالت بوکه تعبیه شده است. البته نباید دوربین سلفی را از قلم بیندازیم که از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم F/2.0 بهره می‌برد. دوربین هواوی P30 پرو در سایت DxOMark موفق به اخذ امتیاز ۱۱۲ شده و این یعنی دوربین این گوشی و مدل ۵G گلکسی اس ۱۰، در حال حاضر بهترین دوربین‌های موجود در بین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

انرژی این گوشی از جانب یک باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود. به لطف پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰ واتی، در عرض ۳۰ دقیقه، میزان شارژ باتری از ۰ به ۷۰ درصد می‌رسد و شارژ کامل این گوشی هم فقط ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. علاوه بر این باید به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس هم اشاره کنیم.

در نهایت باید بگوییم که اگرچه در نقد و بررسی‌ها و مطالب مربوط به هواوی P30 پرو بیش از هر چیزی به دوربین فوق‌العاده آن اشاره می‌شود، ولی این گوشی در انواع و اقسام بخش‌ها مانند طراحی، عملکرد، گیمینگ و حتی عمر باتری، حرف زیادی برای گفتن دارد و بدون شک یکی از بهترین پرچم‌داران موجود به‌حساب می‌آید.

تماشا کنید: تست دوربین و نقد و بررسی تخصصی هواوی P30 پرو

نگاهی به هواوی P30 لایت

هواوی P30

هواوی در کنار ارائه‌ی پرچم‌داران قدرتمند و همه‌فن‌حریف، به عرضه گوشی‌های میان‌رده جذاب هم شهرت دارد. به همین خاطر، در کنار گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت، همواره شاهد عرضه مدل میان‌رده آن‌ها هم هستیم که معمولاً از پسوند لایت بهره می‌برند؛ هواوی P30 لایت هم نتیجه‌ی این رویکرد است. اگرچه این گوشی در مقایسه با P30 پرو امکانات بسیار پر زرق‌وبرقی ندارد، ولی در مقایسه با دیگر گوشی‌های میان‌رده، نمی‌توان آن را نادیده گرفت و در کل از امکانات زیادی بهره می‌برد.

گوشی‌های هواوی P30 از زبان طراحی مشابهی بهره می‌برند و مدل لایت هم از این قاعده مستثنا نیست. در پنل پشتی شیشه‌ای این گوشی، رنگ گرادیان توجه را جلب می‌کند و البته باید به فریم پلاستیکی آن هم اشاره کنیم که از این لحاظ با نمونه‌های پرچم‌دار فرق دارد.P30 لایت از نمایشگر ۶.۱۵ اینچی LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۱۲ بهره می‌برد و در بخش فوقانی آن هم یک بریدگی قطره‌ای شکل توجه را جلب می‌کند. با وجود اینکه نمایشگر این گوشی از نوع اولد نیست، ولی در کل از لحاظ زمینه‌های مختلف، عملکرد قابل توجهی دارد و می‌تواند رضایت خریداران را جلب کند. در این بریدگی، یک دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی تعبیه شده است. برای طرفداران جک هدفون هم باید بگوییم که این گوشی خوشبختانه از این مشخصه پرطرفدار بهره می‌برد.

هواوی P30

یک باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپر ساعتی وظیفه‌ی تأمین انرژی این گوشی را بر عهده دارد و برای مقایسه باید بگوییم که P20 لایت از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. در بررسی‌ها انجام شده، این باتری نسبت به نسل قبلی عملکرد بسیار بهتری دارد و کاربران بدون نگرانی از اتمام زودهنگام شارژ، با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. در ضمن باید به پشتیبانی از شارژ ۱۸ واتی هم اشاره کنیم.

هواوی P30 لایت از تراشه ۱۲ نانومتری کایرین ۷۱۰ بهره می‌برد و در کنار آن ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش در نظر گرفته شده است. از بین تراشه‌های هم‌رده کایرین ۷۱۰ می‌توانیم به اسنپ‌دراگون ۶۶۰، اگزینوس ۹۶۱۰ و Helio P70 اشاره کنیم. این تراشه از پس انجام کارهای مختلف به‌خوبی برمی‌آید و حتی در اوج پردازش هم گرمای قابل توجهی تولید نمی‌کند.

هواوی P30

پرچم‌داران هواوی P30 به داشتن دوربین‌های فوق‌العاده شهرت دارند و به همین خاطر کاربران از مدل میان‌رده آن‌ها هم خواستار ارائه‌ی دوربین‌های قدرتمندی هستند. در پنل پشتی این گوشی، دوربین سه‌گانه دیده می‌شود که شامل دوربین اصلی ۲۴ مگاپیکسلی با لنز F/1.8، دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی است. تکنولوژی هوش مصنوعی موجود در اپلیکیشن دوربین این گوشی، می‌تواند ۲۲ دسته‌بندی مختلف را برای دوربین‌های اصلی تشخیص بدهد و با توجه به آن‌ها، تنظیماتی را اعمال کند.

در نهایت، باید بگوییم که هواوی P30 لایت با وجود اینکه یک میان‌رده است، ولی از لحاظ ویژگی‌های مختلف، از نمایشگر گرفته تا دوربین‌ها، عملکرد خوبی دارد و در بین گوشی‌های میان‌رده با خیال راحت می‌توان آن را پیشنهاد کرد.

تماشا کنید: جعبه‌گشایی هواوی P30 لایت

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه