همکاری آژانس فضایی ژاپن و تویوتا برای ساخت ماه‌نورد

۲۸ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آژانس فضایی ژاپن

تب و تاب سفر مجدد انسان به ماه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. چندی پیش ناسا برنامه‌های خود برای سفر دوباره‌ی انسان به ماه را اعلام کرد و به تازگی آژانس فضایی ژاپن (JAXA) خبر هیجان‌انگیزی را در این باره اعلام کرده است.

آژانس فضایی ژاپن قصد دارد تا با کمک شرکت تویوتا ماه‌نورد سرنشین‌دار پیشرفته‌ای بسازد که طبق برنامه‌ی فعلی در سال ۲۰۲۹ آماده‌ی ارسال به فضا خواهد شد.

این ماه‌نورد که فشار هوای کابین آن مناسب تنفس انسان خواهد بود می‌تواند نقش مهمی در کاوش سطح ماه ایفا کند. همکاری آژانس فضایی ژاپن و تویوتا نیز نوید پروژه‌ای جذاب را می‌دهد که می‌تواند منجر به نتیجه‌ای فوق‌العاده شود.

بر اساس طرح‌های فعلی این ماه‌نورد قابلیت حمل دو فضانورد را خواهد داشت. هر چند که در شرایط اضطراری چهار فضانورد نیز می‌توانند در این ماه‌نورد جای بگیرند. طراحی‌های فعلی خبر از ماه‌نوردی غول‌آسا می‌دهند که طول آن حداقل شش متر خواهد بود و شش چرخ خواهد داشت. ماه‌نوردی که احتمالا بتواند مسافتی معادل بیش از ده هزار کیلومتر را در سطح ماه طی کند.

تا کنون چند طرح مفهومی از این ماه‌نورد منتشر شده که در آن‌ها می‌توان برخی از ویژگی‌های این پروژه‌ی آینده‌نگرانه را مشاهده کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است انرژی این ماه‌نورد از آرایه‌های خورشیدی تامین خواهد شد.

طراحی مفهومی ماه‌نورد آینده‌نگرانه‌ی آژانس فضایی ژاپن که با کمک شرکت تویوتا ساخته خواهد شد.

پیش از این و در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در ماموریت آپولو از ماه‌نورد سرنشین‌دار استفاده شده بود. ماه‌نورد ناسا قابلیت تنظیم فشار کابین را نداشت و دو فضانورد با لباس فضانوردی در آن جای می‌گرفتند. طول ماه‌نورد چهار چرخ ماموریت آپولو ۳/۱ متر بود و با باتری کار می‌کرد.

چالش‌های فراوانی پیش روی ایده‌ی بلندپروازانه‌ی آژانس فضایی ژاپن و تویوتا وجود دارد. گرانش ماه تنها یک ششم گرانش زمین است و از سوی دیگر سطح ماه ناهمواری‌های فراوانی دارد. علاوه بر این تابش‌های فضایی و شرایط دمایی خاص ماه کار را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

شرکت تویوتا اعلام کرده تمام تلاش خود را برای حفظ ایمنی فضانوردان انجام خواهد داد. مدیر تویوتا در این باره گفته: «من فکر می‌کنم زنده برگشتن دقیقا همان چیزی است که در این پروژه به آن نیاز داریم».

تا به این جا همه چیز نوید ماموریت‌های فضایی هیجان‌انگیزی را در دهه‌ی ۲۰۲۰ می‌دهد. این در حالی است که سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف و شرکت‌های فضایی خصوصی بیش از پیش دست همکاری به سوی یک‌دیگر دراز می‌کنند و شاید این بار ماموریتی بین‌المللی و باشکوه انسان را به سطح ماه برساند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماه‌نوردی که آژانس فضایی ژاپن و تویوتا قصد ساخت آن را دارند.

منبع: Space

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه