آیا کوچ کردن از ویندوز ۷ به ۱۰ ارزش‌اش را دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

احتمالا چند سالی است که ویندوز ۷ نصب دارید و حسابی هم از آن راضی هستید. به ویندوز ۸ هم کوچ نکرده‌اید و نیازی به ارتقای سیستم عامل‌تان نمی‌بینید. با این حال، ویندوز ۱۰ رایگان است. یعنی می‌توانید همین حالا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای ویندوز ۷ خود را به ۱۰ ارتقا دهید. با این حال، آیا این ارتقا ارزش‌اش را دارد؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

چرا باید به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱. رایگان است

یکی از مهم‌ترین دلایل برای ارتقا به ویندوز ۱۰، رایگان بودن آن است؛ البته فقط تا ۲۶ام جولای سال ۲۰۱۶. اگر کامپیوترتان ویندوز ۷ دارد، پس ویندوز ۱۰ هم روی آن اجرا می‌شود. البته ممکن است برخی از اسکنرها یا پرینترها کمی ادا و اطوار از خود در بیاورند، اما به طور کلی هر چیزی که روی ویندوز ۷ کار می‌کند، با ۱۰ هم هماهنگ خواهد بود.

۲. سریعتر است

ویندوز ۱۰ (و حتی ۸) سرعت بیشتری روی کامپیوترتان خواهند داشت. ویندوز سریعتر اجرا می‌شود و میزان مصرف انرژی هم کمتر است. البته اجرای بازی‌ها سریعتر نخواهد بود و این موضوع، به سخت‌افزارتان ربط خواهد داشت. البته اگر کنسول‌باز باشید، ویندوز ۱۰ قابلیت‌هایی درست و حسابی به کسانی که Xbox دارند ارایه می‌کند.

Windows-10-Task-View

‌‌‌‌‌

۳. دسکتاپ منظمی دارد

ظاهر ویندوز ۱۰ هم مثل ۸، تخت و ساده است. یعنی مثل ویندوز ۷ خبری از پنجره‌های شفاف نیست. این موضوع باعث می‌شود تا سخت‌افزارتان کمتر تحت فشار باشد و از آن برای دیگر نر‌م‌افزارها استفاده کنید.

‌‌‌‌

۴. ابزارهای دسکتاپ‌اش بیشتر هستند

ویندوز ۱۰ برخی از قابلیت‌های ویندوز ۷ مثل Aero Peek را دارد. با استفاده از Task View هم می‌توان تمام پنجره‌ها را روی دسکتاپ‌های مجازی جداگانه باز کرد. منوی Action Center هم در سمت راست ویندوز تمام هشدارها (Notification) را در دسترس نشان می‌دهد.

Windows-10-Notification-Center

‌‌‌‌‌

۵. بخش‌های خوب ویندوز ۸ را دارد

مرورگر فایل (File Explorer) ویندوز ۸ در ویندوز ۱۰ هست. امکان File History هم اجازه می‌دهد تا از فایل‌های‌تان به راحتی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. البته اگر با قابلیت پشتیبان‌گیری ویندوز ۷ راحت‌تر هستید، آن هنوز هم در ویندوز ۱۰ وجود دارد.

‌‌‌‌‌

۶. بخش‌های بد ویندوز ۸ درست شده‌اند

اپ‌هایی که در فروشگاه ویندوز (Windows Store) وجود دارند، دیگر مثل ویندوز ۸ تمام صفحه را پر نمی‌کنند و در پنجره‌ای اجرا می‌شوند. با این حال، هنوز هم امکان اجرای آن‌ها به‌صورت تمام صفحه وجود دارد. فقط کافی است Tablet Mode را از Action Center روشن کنید.

‌‌‌‌‌‌

۷. استارت منو بازگشته است

ویندوز ۱۰ منوی استارت را بازگردانده است. این منو هم در عین اینکه مثل استارت منوهای قبلی کارآمد است، امکان شخصی‌سازی زیادی هم دارد.

Windows-10-Start-Menu

‌‌‌‌‌

۸. جستجو کردن راحت‌تر شده است

ابزار جستجوی استارت منو به نوار پایین دستکاپ (Taskbar) انتقال داده شده است. با استفاده از این ابزار جستجو می‌توان نه‌تنها تمام کامپیوتر را گشت، بلکه می‌توان از آن سوال پرسید و پاسخ‌های خوبی هم گرفت.

جستجوی ویندوز ۱۰ کورتانا را هم در خود دارد که می‌تواند کارهای روزانه‌تان را دسته‌بندی کند.

Windows-10-Search

‌‌‌

‌‌‌‌‌‌

چرا نباید به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید:

‌‌‌‌

۱. امنیت‌اش سوال‌ برانگیز است

ویندوز ۱۰ بیش از هر ویندوز دیگری داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند. البته امکان غیرفعال کردن آن‌ها وجود دارد، اما تنظیمات آن‌ها در گوشه و کنار ویندوز پخش و پلا شده‌اند و برای غیرفعال کردن هر کدام باید تنظیمات مخصوص‌اش را پیدا کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

۲. آپدیت‌ها اجباری هستند

تمام آپدیت‌ها به محض آمدن دانلود و نصب می شوند. اگر ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Pro داشته باشید می‌توانید تنها برای یک ماه،‌ آپدیت‌های غیرامنیتی را به عقب بیاندازید، اما کاربران نسخه‌ی Home برای غیرفعال کردن آپدیت‌ها باید به روش‌های غیرمعمول روی بیاورند.

‌‌‌

۳. به مایکروسافت اکانت نیاز دارد

داشتن حساب کاربری مایکروسافت برای اجرای برخی از نرم‌افزارهای اجباری است. البته هنوز هم می‌تواند از همان حساب کاربری ویندوز استفاده کرده، اما برخی از نرم‌افزارها بسیاری از امکانات‌شان را از دست می‌دهند.

Windows-10-Tablet-Mode

‌‌‌

۴. قابلیت‌های قدیمی ویندوز حذف شده‌اند

برخی از قابلیت‌ها و بخش‌های ویندوز از آن حذف شده‌اند. برای مثال Windows Media Center دیگر وجود ندارد. گجت‌های دسکتاپ کاملا حذف شده‌اند و از همه مهم‌تر، بازی‌های ویندوز (حتی Minewseeper) دیگر در آن وجود ندارند.

‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌

در نهایت

ویندوز ۱۰ قطعا از ویندوز ۷ بهتر است، اما بدون مشکل هم نیست. فعلا برای ارتقای رایگان ویندوز تا ۲۹ جولای سال آینده (۸ مرداد ۱۳۹۵) مهلت دارید. پس به اندازه‌ی کافی فکر کنید و با در نظر گرفتن تمام قابلیت‌های ویندوز ۱۰، نسبت به نصب آن تصمیم بگیرید.

‌‌‌‌‌‌

منبع: T3

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۷ دیدگاه
  1. windows

    به نظر من ویندوز۱۰ خسته کننده است اشتباه کردم ویندوز۱۰ نصب کردم درود بر ویندوز ۷ زنده باد . چرا مایکروسافت داره پشتیبانی از ویندوز۷ قطع میکنه ؟بهترین ویندوز ۷ هستش

  2. علی

    سلام بنظرم ویندوز ۱۰ اون چیزی نبود که میخواستم خیلی باگ داره ، هر کی هم میگه خوبه فقط چیزای ظاهری میبینه …

  3. حسین

    سلام . لطفا به من کمک کنین من ویندوز ۱۰ رو زدم و وقتی میخواهم برنامه ای رو نصب کنم مثلا دانلود منیجر زود خراب میشه حتی انتی ویروسم زدم مثلا وقتی برنامه ای رو میزنم هیچ جای ویندوز کار نمیکنه نه تنظیمات هیچی راست کلیکم کار نمیکنه و بعد یه بار خاموش کردن مشکل بوت پیدا میکنه و اصلا روشن نمیشه همه روشام امتحان کردم درست نمیشه به همین خاطر مجبورم هر روز ویندوز بزنم خیلی اذیت میشم اصلا نمیتونم کار کنم اصلا نمیشه لطفا کمکک کنیمن

    1. ماهان

      خب از ویندوز عوض کن

  4. فرشید

    من که با ویندوز ۱۰ مشکلی ندارم، تقریبا از زمانی که به صورت نهایی در ۲۰۱۵ منتشر شذ دارم باهاش کار می کنم، سیستمم هم راحت لود میشه و هنگ نمی کنه. ولی با عرض معذرت هر وقت میام سراغ ویندوز ۷ (جدا از رابظ aero) احساس می کنم که به عصر حجر برگشتم :/

  5. AMIR

    کارکردن باهاش سخته

  6. علی

    بنده همین الان ویندوز ۷ رو به ۱۰ ارتقا دادم که اشتباه محض کردم
    جدای از یکسری چیزا ویندوز ۷ واقعا حرف نداره
    چند بار هم ویندوز ۸ ریختم
    کلا لپ تاپم فنش روشنه نمیدونم چرا حتی رم روی ۱.۵ گیگ میمونه و سی پی یو هم بیکار اما فن روی ویندوز ۱۰ و ۸ همیشه روشنه ولی روی ویندوز ۷ مثل هلو کار میکنه با اینکه مشخصات سیستمم بد نیست
    در کل تا زمانی که مجبور نشدید ویندوزتون رو تغییر ندید
    مگر اینکه مجبور شید و برخی از نرم افزارها توی ویندوز ۷ پشتیبانی نشن
    بنا به این دلایل مهاجرت نکنید
    ۱- ویندوز ۱۰ زیاد به Privacy اهمیت نمیده, اگر در مورد privacy نگرانید
    ۲- ویندوز ۱۰ مجبورتون میکنه Upgrade کنید
    ۳- ویندوز ۱۰ امکان Windows Media Center رو نداره
    ۴- اگر مشخصات سیستمتون ضعیفه ویندوز ۱۰ برای نسخه ۶۴ بیتش ۲۰ گیگ هارد میخواد, سی پی یو ۱ گیگا هرتز به بالا و رم ۲ گیگ به بالا
    آقا پیش به سوی Open Source!!!

  7. parsa

    خسته نباشید.بنده ویندوز ۷ داشتم و ۱۰ انداختم.باید بگم افرادی که از ویندوز۷ استفاده کردن اصلا وینوز ۱۰ ویندوز مناسبی براشون نیست چون که
    ۱-بوت ویندوز ۷ نهایتا ۳۰ ثانیه طول میکشه و در ویندوز ۱۰ حداقل این زمان ۱ دقیقه هست.
    ۲-ویندوز ۱۰ اجبارا اپ دیت میشه و زمان تقریبی هر اپ دیت ۱۰ دقیقه است در حالی در ویندوز ۷ میتونید اصلا ویندوز رو اپ دیت نکنید و خیلی راحت در کنترل پنل حتی به ویندوز دستور بدید که اصلا اپ دیت ها رو هم بررسی نکنه.
    ۳-زیبایی و طراحی و تم شیشه ای که در ۷ هست به هیچ عنوان قابل مقایسه با گرافیک ویندوز ۷ نیست!
    به عنوان یک دوست به شما توصیه میکنم که اصلا ویندوز ۷ تون رو تا زمانی که از مایکروسافت پشتیبانی میشه عوض نکنید و اگر هم عوض کردید از ویندوز ۸.۱ استفاده کنید که نسبت به ویندوز ۱۰ باگ های کمتری داره.و دقیقا هر اپ دیت ویندوز ۱۰ داره باگ های جدید تری رو منتشر میکنه البته تعجب هم نکنید شما اگر به تاریخچه ی مایکروسافت نگاه کنید بعد از سری فوق العاده ی XP ویندوز های VISTA رو عرضه کرد و چون اصلا ویندوز مناسبی نبود سریعا ویندوز ۷ رو وارد بازار کرد و یه جورایی خراب کاری رو جمش کرد.اما باز هم ویندوز ۸ رو ارائه داد که یه ویندوز تمام باگ و ایراد بود و باز هم بخاطر جمع کردن خرابکاری ویندوز ۸.۱ رو ارائه کرد و الان باز هم گند زده و ویندوز ۱۰ که به جرات میشه گفت یکی از پر باگ ترین ویندوز ها و اعصاب خورد کن ترین ویندوز هست رو ارائه داده.من و خیلی از دوستان منتظر هستیم که مایکروسافت یک ویندوز جدید ارائه بده تا در صورت عدم پشتیبانی از ۷ از اون استفاده کنیم.امیدوارم نظراتم به دردتون خورده باشه.موفق و پیروز باشید.

    1. فواد

      دقیقا. پر از باگ!! اگه میخواید ویندوزتون خوب کار کنه هیچ وقت آپدیتش نکنید و نزارید آپدیت شه. چه اورجینال چه کرک شامل این قضیه میشه. ویندوز ۱۰ با اینکه این همه سال از انتشارش گذشته هنوز یه باگ هایی داره که آدم شاخ در میاره :/ زنده باد ۷ و ۸.۱ و سلطان ایکس‌پی.

  8. مهدی

    ۱.داداش من که از لینوکس خوشم میاد ولی تو ویندوز هستم .
    ۲.ویندوز ۱۰ pro رو نصب کردم ولی لپ تاب رو خیییییییلی گرم میکرد.
    ۳.نرم افزار بروز رو هم نصب نمیکرد (آپدیت میخواست)(البته این مشکل بزرگی نیست)
    ۴.وقتی ویندوز رو آپدیت کردم کلا به هم خورد .
    ۵. اما ویندوز ۸ اینجور نیسیت .

  9. پرویز

    سلام به نظرم من برخی از ویژگی های ویندوز ۱۰ مورد استفاده بیشتر کاربران نیست مانند new Desktop و هم چنین اعلان های پی در پی و به طور معمول شما همون استفاده ای که از ویندوز ۷ داشتید در ویندوز ۱۰ به شکل بهتر ، سریعتر و جذاب تر است

  10. یوسف

    سلام قیمت ویندوز۱۰ اورجینال تقریبا چند میشه/

    1. مهدی مولا

      من مهندس کامپیوتر هستم
      قیمت ویندوز ۱۰ اورجینال سه میلیون و ششصد هزار تومن هست
      در کل باید بگم بنابر تحقیقی که در مقایسه ویندوز ۷ و ۱۰ انجام دادم پروژه ویندوز ۸ و ۱۰ مایکروسافت یک پروژه شکست خورده هست
      و به بزودی شاهد یک ویندوز که شباهت بسیار زیادی به ویندوز ۷ دارد خواهیم بود شاید به اسم ویندوز ۱۱
      دانلود ویندوز ۱۰ و ۸ در سایت مایکروسافت رایگان هست ولی دانلود ویندوز ۷ پولیست
      خودشان هم به این نتیجه رسیده اند که اشتباه کردند
      حتی سریع ترین کامپیوترها نمیتوانند به خوبی در ویندوز ۸ و ۱۰ با سرعت زیاد کارکنند
      هر روز ویندوز شما کندتر میشود
      ولی در دویندوز ۷ همیشه سیستم شما معمولی هم که باشد خوب کار میکند و پرسرعت هست

      1. parsa

        در اینکه ویندوز ۸ و ۸.۱ شکست خوردند شکی نیست اما با وضع موجود و ادامه ی شرایط قطعا ویندوز ۱۰ هم شکست خواهد خورد و سیاست مایکروسافت که اعلام کرده خبری از ویندوز ۱۱ نیست و فقط ده اپ دیت میشه. و اینکه پشتیبانی مایکروسافت تا ۲۰۲۰ از ۷ پشتیبانی میکنه:طبق پیش بینی های انجام شد مایکروسافت یکباره دچار شکست و تا مرز شکستگی میره و اکثر سیستم ها رو به لینوکس میارن.ارائه ویندوز گرافیکی ۷ با طرح هایی از ۱۰ که از ویندوز ۱۱ یاد میشه فقط در این صورت ارائه میشه!

  11. علی

    سلام
    آپدیت های ویندوز ۱۰ رت نگیریم چی میشه؟

  12. kaveh yousefzadeh

    سلام
    لطفا به این سئوالم از طریق ایمیل سریعا پاسخ دهید.
    کدام ویندوز را نصب کنیم تا شدت صدا وافکت های آن بیشترباشد؟وکیفیت صدای پلیرها بسیار بیشترشود.چرا که من ویندوز ایکس پی و ویندوز ۷ را که نصب کردم متوجه شدم که از حیث کیفیت صداوافکت های پلیرها ویندوز ایکس پی بسیار بهتراز ویندوز سون می باشد.لذا لطفا سریعا به من از طریق ایمیل اطلاع دهید که نصب کدام ویندوز بر شدت وکیفیت صدای کامپیوتروپلیرها هنگامی که از هدفون استفاده می کنیم بیشتر است؟مستحضرباشیدکه ویندوز ایکس پی ظاهرا دارد منسوخ می شود وامنیت آن هم خیلی کمتر است.
    منتظرپاسخ شما هستم.لطفا سریعا به من اطلاع دهید که کدام ویندوز از حیث قابلیت های صوتی پلیرها وشدت صدا وافکت های آنها بیشتر است؟
    متشکرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه