ادوارد اسنودن؛ خائن برای آمریکا، قهرمان برای بشریت

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

تحصیلات دانشگاهی رسمی نداشت، حتی دوره‌ی دبیرستان را هم خارج از رویه‌ی عادی و غیرحضوری گذراند؛ ولی آن‌قدر در کارش مهارت داشت که از ابتدا نظر نهادهای امنیتی را جلب کرد. ابتدا به استخدام CIA (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در آمد، بعد هم به‌صورت پیمان‌کاری به همکاری با NSA (سازمان امنیت ملی آمریکا) پرداخت. اما سرانجام این همکاری به فراری شدنش از آمریکا به عنوان تحت تعقیب‌ترین مرد جهان منجر شد. در ادامه همراه دیجی‌کالا مگ باشید.

      ‌‌‌      ‌

«ادوارد جوزف اسنودن» (Edward Joseph Snowden)، متولد ۲۱ام ژوئن ۱۹۸۳ میلادی در شهر الیزابتِ کارولینای شمالی در آمریکا است. پدربزرگ مادری‌اش «ادوارد بَرِت»، دریابان نیروی دریایی آمریکا بود که بعدا در پلیس فدرال ایالات متحده (FBI) و پنتاگون (مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا) هم خدمت کرد. پدر ادوارد، «لونی»، افسر گارد ساحلی بود. مادرش «الیزابث» هم قائم‌مقام دادگاه ایالتی «مریلد» است. یک خواهر بزرگ‌تر هم دارد که در واشنگتن وکالت می‌کند. «ادوارد اسنودن» در جایی گفته کل خانواده‌اش به صورت‌های مختلف برای دولت فدرال (دولت مرکزی ایالات متحده آمریکا) کار می‌کردند و انتظار می‌رفت او هم همین مسیر را برود.

ادوارد اسنودن

دوستان و همسایگان، ادوراد را به عنوان پسری آرام و مهربان می‌شناختند. یکی از دوستان نزدیکش گفته او همیشه حتی در کودکی خوش‌صحبت بود. وقتی در آزمون‌های ضریب هوشی امتیاز بالاتر از ۱۴۵ گرفت هیچ‌کس تعجب نکرد؛ به‌هرحال او باهوش‌ترین و متفکرترین فرد فامیل بود.

در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی با خانواده به ایالت مریلند نقل مکان کردند. راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه‌ی Anne Arundel گذراند. اما در کلاس دهم به بیماری «مونو نوکلئوز» مبتلا شد و بیش از ۹ ماه از رفتن به مدرسه باز ماند. بعد از آن دیگر به مدرسه بازنگشت؛ ولی بعدا در آزمون GED که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های پیش‌دانشگاهی است پذیرفته شد؛ هرچند در رزومه‌ی او هیچ‌گاه مدرک دیپلم رسمی دبیرستان ثبت نشده، به جای درس‌های عادی، در آموزشکده‌ی دبیرستان، دوره‌های مختلفی گذراند. طبق اعلام آموزشکده، او در هیچ کلاس کامپیوتر یا آی‌تی شرکت نکرده؛ البته برای دوره‌های دیگر هم هیچ‌وقت مدرکی نگرفته است. با این حال و علی‌رغم نداشتن مدارک لازم در سال ۲۰۱۱ در دوره آنلاین فوق لیسانس دانشگاه لیورپول انگلستان (University of Liverpool) شرکت کرده است.

3

روحیات لطیف و بشردوستانه، او را به مکاتب خاور دور علاقه‌مند کرده بود. اسنودن ژاپنی می‌دانست و علاقه‌ی زیادی به این زبان داشت تا حدی که برای مدتی در یک شرکت تولید‌کننده‌ی اَنیمه (Anime) (فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشن ژاپنی ساخته شده بر اساس مانگا که مشابه کمیک استریپ غربی است) مشغول به کار شد. او در مصاحبه‌ای گفته تا حدی چینی هم می‌فهمد و عاشق هنرهای رزمی است. علاقه‌ی او به مشرق‌زمین آن‌قدر جدی بود که در ۲۰ سالگی در فرم استخدامی ارتش، مذهب‌اش را بودایی معرفی کرد.

در سال ۲۰۰۲ در آموزشکده‌ای ثبت‌نام می‌کند ولی مسوولان آموزشکده بعدها در مصاحبه با شبکه‌ی ABC آمریکا اعلام کردند که هیچ سندی مبنی بر حضور دانش‌آموزی با این نام در آن سال در بایگانی آن‌ها وجود ندارد. در فوریه‌ی همان سال، دانش‌آموزی با نام «اد اسنودن» در مرکزی به نام فناوری‌های شغلی پیشرفته در دوره‌ی مهندسی سیستم‌های ویندوز ثبت‌نام می‌کند. این مرکز تحت نام دانشگاه جان هاپکینز فعالیت می‌کرد که البته در سال ۲۰۱۲ دانشگاه هاپکینز (Johns Hopkins University) ارتباط خود با آن را خاتمه داد. جالب این‌که در بایگانی این دانشگاه هم هیچ سندی دال بر شرکت و حضور ادوراد اسنودن در هیچ کلاسی وجود ندارد.

اسنودن در سال ۲۰۰۴ در فهرست آماده به خدمت ارتش آمریکا ثبت‌نام می‌کند. هردو پایش در دوره‌های سخت آموزشی می‌شکند و از خدمت معاف می‌شود. با سابقه‌ی حضور در ارتش، جذب یک واحد امنیتی تحت نظر سازمان امنیت ملی آمریکا می‌شود. از آن‌جا به سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) می‌پیوندد و در قسمت امنیت فناوری اطلاعات کار می‌کند.

9

چندی بعد با توجه به استعدادش در شبکه و کامپیوتر، تحت پوشش دیپلمات به ژنوِ سوییس فرستاده می‌شود. در آن‌جا وظیفه داشته مراودات تمام کشورهای دنیا را شنود کند. بعدها در مصاحبه‌ای با گاردین گفت اتفاقات ژنو چشمم را باز کرد و نظرم را نسبت به سازمان‌های امنیتی کشورم منفی کرد.

در سال ۲۰۰۹ و بعد از دو سال حضور در ژنو، از سازمان اطلاعات خارج شد و به‌صورت پیمان‌کاری از طرف سازمان امنیت ملی (NSA) به ژاپن رفت تا به وظایف اطلاعاتی بپردازد. یک فرد ناشناس به شبکه‌ی ABC آمریکا گفته حضور اسنودن در ژاپن تحت لوای برنامه آسیاشناسی دانشگاه مریلند صورت می‌گرفته. تغییر در نگرش ادوراد اسنودن کم‌کم ظاهر می‌شود. در همان سال‌ها در وبلاگش (که البته در آن موقع ناشناس بوده) می‌نویسد: به نظرم جامعه‌ی بشری در مسیر نادرستی پیش می‌رود. نظارت بی‌قیدوشرط دولت [ایالات متحده] بر جزئی‌ترین فعالیت‌ها و سرک کشیدن به کار همه‌ی ملت‌ها درست نیست. همان‌طور که گفته شد، اسنودن در سال ۲۰۱۱ در دوره‌ی فوق لیسانس دانشگاه لیورپول انگلستان شرکت کرده ولی باز هم هیچ‌وقت مدرکی دریافت نمی‌کند؛ یا لااقل سندی دال بر اعطای مدرک به او وجود ندارد.

اسنودن NSA

طی فعالیتش به عنوان پیمان‌کار سازمان امنیت، متوجه گستردگی نظارت‌های اتحادیه «فایو آیز» (Five Eyes) (متشکل از سازمان‌های امنیتی ۵ کشور آمریکا، کانادا، بریتانیا، نیوزلند و استرالیا) در تمام جهان می‌شود. ادوارد اسنودن به عنوان یک نیروی امنیتی که قسم خورده با تمام وجود از ایالات متحده حفاظت کند خود را در چالشی بزرگ می‌بیند. آیا باید بر همه‌ی این فعالیت‌ها که به نظرش نادرست بود چشم بپوشاند و اسرار نهادهای امنیتی کشورش را ناگفته بگذارد یا باید آن‌ها را افشا کند تا همگان از شرایط پشت پرده باخبر شوند. آیا باید بگوید که شرکت‌های بزرگ فناوری از مایکروسافت و اپل تا گوگل و فیسبوک و باقی، همه تحت نظارت سنگین امنیتی‌های آمریکا هستند یا واقعیت موجود را بپذیرد و به زندگی‌اش بپردازد. آیا برملا کردن این اطلاعات خیانت به وطنش محسوب می‌شود یا برعکس عملی قهرمانانه برای هشیار کردن ملتی که بی‌خبر از همه‌جا به حفظ حریم خصوصی‌اش به‌وسیله‌ی سازمان‌های امنیتی اعتماد دارد.

1

شک و تردیدهای اسنودن سرانجام در ژانویه‌ی ۲۰۱۳ به یقین بدل می‌شود و او با مستندسازی به نام «لورا پویترس» (Laura Poitras) تماس می‌گیرد. طی این تماس او هویت‌اش را مخفی می‌کند ولی به پویترس پیشنهاد می‌دهد مدارک و اطلاعات مهم امنیتی را ارایه کند. ماه بعد با روزنامه‌ی گاردین ارتباط می‌گیرد و با ستون‌نویس مشهور آن، «گلن گرین‌والد» (Glenn Greenwald) ماجرا را در میان می‌گذارد. در همان زمان با «بارتن گلمن» (Barton Gellman) خبرنگار روزنامه‌ی واشنگتن‌پست هم تماس می‌گیرد و همان موارد را مطرح می‌کند. چندی بعد گلمن و گرین‌والد هردو گزارش‌های متناقضی دریافت می‌کنند.

بیوگرافی

در مارچ همان سال در جزیره‌ی هاوایی به عنوان مشاور فناوری شرکت « بوز الن همیلتون» (Booz Allen Hamilton) از زیرمجموعه‌های سازمان امنیت آمریکا مشغول به کار می‌شود. نهایتا در ۲۰ام ماه می ۲۰۱۳ به بهانه‌ی سفر، خاک ایالات متحده را ترک و به هنگ‌کنگ فرار می‌کند.

بیوگرافی ادوارد اسنودن

روزنامه‌ی گاردین بعد از اطمینان از فرار ادوارد اسنودن و در خطر نبودن جانش، در ۶ام جون ۲۰۱۳ اولین مطالب را بر پایه‌ی اطلاعات دریافتی از او منتشر می‌کند. این اطلاعات دنیا را در شگفتی فرو می‌برد. اسنودن چند روز بعد در هنگ‌کنگ با گاردین مصاحبه می‌کند و از برنامه‌ی نظارت جامع سازمان امنیت آمریکا موسوم به «پریزم» (PRISM) پرده برمی‌دارد. اسنودن سرخط همه‌ی خبرها را به خود اختصاص می‌دهد. سازمان‌های امنیتی آمریکا ابتدا منفعلانه در پی دست‌گیری او می‌افتند و نهادهای رسمی این کشور او را به عنوان خائن به کشور تحت تعقیب قرار می‌دهند.

۱۱۱۱

اسنودن هم با آگاهی از این اتفاق، به روسیه، رقیب دیرینه‌ی آمریکا می‌رود. مدتی مجبور می‌شود در فرودگاه بماند. اما سرانجام رایزنی‌ها با مقامات روسیه جواب می‌دهد. شخص «پوتین» نفر اول این کشور اعلام می‌کند اگر اسنودن بخواهد در روسیه اقامت کند نباید حضورش، به کشور آمریکا صدمه‌ای وارد کند. اما همه می‌دانستند که این‌ها فقط بازی‌های سیاسی هستند و در حقیقت دولت روسیه هم از میزبانی او چندان بدش نمی‌آید. اسنودن در روسیه به ادامه‌ی فعالیت‌های افشاگرانه‌اش ادامه داد. او در مصاحبه‌ای گفت: «در سال ۲۰۰۸ علی‌رغم این‌که به کاندیدای حزب دیگری رای دادم، به باراک اوباما و حرف‌هایش امیدوار بودم. اما بعد از گذشت چند سال در عمل تغییری ندیدم. این‌جا بود که از دستگاه ایالات متحده ناامید شدم و تصمیم گرفتم خودم وارد عمل شوم.»

اسنودن

زندگی اسنودن همیشه در خفا بوده و این رویه بعد از افشاگری‌هایش تشدید هم شده؛ اما آن‌طور که خودش می‌گوید هدفش تحمل این سختی‌ها را ممکن می‌کند. او از آن موقع تاکنون چند باری در مراسم‌های مختلف حضور یافته و سخنرانی کرده؛ البته همه به‌صورت مجازی و غیرحضوری.

Snowden

در سال ۲۰۱۵ اسنودن یک حساب در توییتر باز کرد و ظرف ۲۴ ساعت یک میلیون نفر دنبالش کردند. اما خودش تنها حساب سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را دنبال می‌کند. اسنودن چندی است اعلام کرده در صورتی‌که دولت آمریکا قول یک محکمه‌ی عادلانه را بدهد حاضر است به کشور بازگردد و حتی زندانی بکشد. اما دولت ایالات متحده بر سر نظر خود به عنوان خائن امنیت ملی بودن او پافشاری می‌کند و با وجود جمع شدن تومارهای متعدد مردمی مبنی بر حمایت از ادوارد اسنودن، او هم‌چنان به عنوان تحت تعقیب‌ترین فرد از نظر ایالات متحده شناخته می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌            ‌‌

شما در مورد عمل ادوارد اسنودن چه نظری دارید؟ آیا او را خائن به میهن‌اش می‌دانید؟ اگر آمریکایی بودید چه حسی نسبت به او داشتید؟ فکر نمی‌کنید آن‌چه او گفت را کم‌وبیش همه می‌دانستند و او با عیان بیان کردنش فقط ماجرا را پیچیده‌تر کرد؟ اصولا افشاگری‌های او چه تاثیری داشت و آیا حالا که حدود ۳ سال از آن می‌گذرد تغییری در عملکرد نهادهای امنیتی نظام‌های دنیا مشاهده می‌کنید؟

شبکه‌ی اجتماعی ادوارد اسنودن:

توییتر

‌‌‌        ‌‌‌‌‌
کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۷ دیدگاه
  1. Avatar یوسف

    بنظرم کارش درست بود
    آدم باید طرف حق و انسانیت باشه
    حتی اگه پای کشورش وسط باشه

  2. Avatar هادي

    سلام حتی افشاگری های این شخص هم بازی سرویس اطلاعاتی آمریکاست
    اون رو فرستاد به روسیه تا جاسوسی روسیه رو برای آمریکا بکنه
    اطلاعاتی که افشا کرده در حد چند مطلب عمومی هستش که همه ما میدونیم
    اینکه گوگل و مایکروسافت و اپل دارن جاسوسی کاربرهاشون رو برای سیا می کنند برای کسی پوشیده نیست
    اینها همش فیلمه فیلم .!

  3. Avatar یونس

    درود بر شما
    بهترین بخش دیجی مگ به نظرم بخش زندگی نامه بزرگان هست.سپاس از شما و آرزوی توفیق

  4. Avatar kamyar

    الان هرکسی کوچکترین برعلیه دولت آمریکا بزنه دنیا ازش استقبال میکنه حالا اینکه خودش جزیی از دولت بوده بیشتر مورد توجه قرار میگیره ولی باید در نظر داشت با توجه به قدرت و توانایی دولت آمریکا این شرایط برای دنیا لازم میباشد مطمن باشین اگه خیلی از کشورای دیگه این قدرت را داشتند دنیا را نابود میکردند.
    در کل افشاگریش تاثیره خواصی نداشت

  5. Avatar میثم

    مهمه بشیریت هستند ن کشور خاصی – تعصب ب کشور نژاد پرستی رو همراه داره – همونطور ک تمام کشور ها بر این عقیده اند ک باید تعصب ب کشور داشت نژاد پرستی هم در تمام دنیا بیداد میکنه و بسیاری از جنگ ها از این عامل بدست می ایند.

  6. Avatar کاغذ دیواری

    به نظر من این اقدام از جانب آمریکا بود که اسنودن بتونه تو روسیه نفوذ کنه و داستان ایشون منو به یاد فیلم های دوران جنگ سرد میندازه
    با تشکر از مقاله خوبتون

  7. Avatar parsa 1234

    به نظر من این آدم نباید آدم محبوبی حداقل در امریکا باشه ولی از کجا معلوم از همون اول جاسوس روسیه نبوده یا برای شهرت همچین کاری نکرده باشه.
    طبق همین مقاله هم اطلاعات معتبر و دقیقی از اون در دسترس نیست پس نمیشه گفت حرفاش درست باشه.
    اینم یادمون نره که این شرکت ها(فیسبوک،گوگل و …) همه آمریکایی هستند و با فراهم بودن بستر در آمریکا شکل گرفته اند و مدیرانشان هم آمریکایی هستند پس این حق دولت آمریکاست که در عوض پرداخت پول از این شرکت ها اطلاعات بگیرد و از این اطلاعات برای امنیتش استفاده کند.
    به هر حال من مطمئنم که کسانی که اونرو در ایران میشناسن خیلی گمتر از کسانیه که اونرو در مثلا ژاپن میشناسن چون افرادی مثل اون مورد علاقه کشور هایی مثل ایران و روسیه هست.

  8. Avatar مسعود

    به نظر من دانسته هاو افشاگرهای اسنودن گرهی از کار مردم عادی باز نمیکنه. چون اگه بخوایم واقع بین باشیم اونها راهی برای فرار از این قضایا ندارن. با افشاگریای ایشون تنها اتفاقی که میتونه رخ بده اینه که اولاً ممکنه به یه موازنه قدرت بین سیستم های اطلاعاتی مختلف کشورهای رقیب منجر بشه بخصوص به نفع روسیه پس به روسیه رفتن ایشونم از چاله درومدن و به چاه افتادنه. دوماً اینکه با این اتفاق روش های نظارت سیستم های امنیتی مجبور به مخفیکاری بیشتری میشن و تولید روش های پیجیده تر، سوم هم ممکنه تا زمان رسیدن به اون شیوه های جدیدتر، این اطلاعات مستقیماً یا غیر مستقیم به دست گروه های تبهکار (تروریستی یا غیر تروریستی) برسه و راهای دور زدن اونا رو پیش ببرن و بتونن ازش بهره ببرن، از کجا معلوم شاید خیلی از این رخدادهایی که اخیراً دیدیم ماحصل همچین درز اطلاعاتی باشه. به نظر من احساسی رفتار کرده و به اون هدفی که داشته نرسیده و اگر یک ایرانی همچین کاری میکرد قطعاً همگی اونو خاین میدونستیم.

  9. Avatar حسن

    سلام دوستان
    اینکه بعضی از دوستان به دلیل نشناختن اسنودن یا اسنادی که منتشر کرده ، کارش رو زیر سوال میبرند عمل درستی نیست و اینکه این موضوع به این مهمی رو به راحتی به بقیه کشورها تعمیم دادن کار قابل قبولی نیست یا حتی اینکه به دلیل نداشتن نتیجه ظاهری عمل بشر دوستانه فردی رو طور دیگری نشون دادن هنرمندی نیست ، اینکه جامعه جهانی به این موضوع چقدر توجه کنه یک طرفه ماجراست و اینکه عمل درست چیه طرف دیگر ماجراست…

  10. Avatar مهدی غ

    اسنودن فقط و فقط یه مهره بازی برای تمسخر تمام دنیاست، البته خیلی از سیاسیون دنیا اینو میدونن ولی مردم همیشه ساده به قضیه نگاه میکنن.

    ایشون نه تنها اسم خائن به صورت جدی روش نذاشتن، بلکه همین کاراشو همین حرفای امریکا همش در حد بازی دادنه کل دنیاست و شاید تا حدی هم بازی دادن سیاسیونی که آی کیو پایینی دارن!!

    از کجا معلوم همین حرفای اسنودن و امریکا که مثلا اومده که افشاگری کنه و از کشورش فرار کرده داستانی نباشه برای نفوذ به کشورهای جبهه شرق (خصوصا روسیه و چین) و سیستم های اطلاعاتی اون کشورا؟؟! اینم بالاخره میتونه یه نظریه باشه که هیچ کس از مردم ازین زاویه بهش نگاه نکرده!!
    اسنودن و امریکا شاید این بازی ها رو برای همین در میارن که از همین راه شاید یه چیزایی از کشورای رقیب امریکا و سیستم های اطلاعاتیشون دستگیرشون بشه.

    پس تک بعدی نباید فقط نگاه کرد! شاید اینا همش یه بازیه، وگرنه امریکا کمر همت می بست به هر طریقی از قدرتش استفاده می کرد و یه نفر رو اجیر میکرد که فقط اسنودن رو نابود کنه!!! پس خیلی گول حرفا و این چیزا رو نخورید، اصولا سیاست یعنی همین بازی ها با افکار ساده مردم ساده!!

  11. Avatar بابک

    احتمالا روسیه داره خیلی خوش میگذره که تصمیم به بازگشت به آمریکا گرفته!!!
    فکر میکنم احمقانه ترین کار اینه که از دست سرویس های امنیتی آمریکا فرار کنی و بری خودتو بندازی در دامان سرویس های امنیتی روسیه!!!
    مطمئن هستید ضریب هوشی بیشتر از ۱۴۵ داشته؟؟!

    1. Avatar حسین نوری

      کجا بهتر از روسیه ؟ روسیه قدرتمند ترین کشور بعد آمریکاست . هرجای دیگه میرفت تحویلش میدادن . بقیه کشورا میترسن از آمریکا .همیشه آدمای باهوش کارای عجیبی هم انجام میدن که بعضی در هوش اونها شک میکنند . اما من مطمئنم یه هدف و برنامه خاصی داشته که به روسیه رفته

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه