۴ باور اشتباه درباره‌ی خطرات اجاق‌های مایکروویو

۷ بهمن ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
مایکروویو

از وقتی شبکه‌های اجتماعی اداره‌ی اذهان عوام را در دست گرفته‌اند چندی نمی‌گذرد؛ ولی در همین مدت کم توانسته‌اند به لطف ناآگاهی و کم‌مطالعه بودن مخاطبان، مطالب نادرست و بعضا عکس واقعیت را در جامعه جا بیندازند. یکی از این موارد، خطرات اجاق‌های مایکروویو است که از مسموم‌سازی غذا تا سرطان‌زایی را از مضرات آن بر می‌شمرند. در این مقاله بر آنیم چند مورد از این باورهای مرسوم را به‌طور علمی بررسی و نتیجه‌گیری کنیم.

    ‌‌‌   ‌‌‌

۱- باور عامیانه: اجاق‌های مایکروویو‌ عامل سرطان‌اند.

واقعیت: این یکی از آن اعتقادها است که از بس دهان‌به‌دهان شده احتمالا مراجع علمی هم باورشان شده. اجاق‌های مایکروویو با فرکانس رادیویی کار می‌کنند. ما شبانه‌روز در معرض این امواج هستیم، چه از اجاق مایکروویو استفاده بکنیم چه نکنیم. البته امواج تولیدی این اجاق‌ها بسیار متمرکزتر از امواج دیگرند ولی بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مادامی که از این دستگاه به‌طور اصولی و طبق دستورالعمل استفاده شود هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

 ‌‌‌‌   ‌‌‌    ‌‌

۲- باور عامیانه: غذاهایی که با اجاق مایکروویو پخته می‌شوند مضرند.

واقعیت: با یک جست‌وجوی ساده در وب می‌توانید به حد نفوذ این ادعا در اذهان پی ببرید. بعضی می‌گویند غذاهای این نوع اجاق‌ها رادیواکتیوی هستند و عده‌ی دیگر معتقدند مواد شیمیایی ظرف حین پخت به غذا منتقل می‌شود و آن را مسموم می‌کند.

اول خیلی روشن باید گفت پخت غذا با اجاق مایکروویو غذا را رادیواکتیوی نمی‌کند. مایکروویو، رادیواکتیو نیست؛ موج مغناطیسی ساده‌ای است و هیچ ربطی هم به رادیواکتیو ندارد. فرآیند طبخ در این اجاق‌ها بدین‌صورت است که ریزموج‌ها به غذا نفوذ می‌کنند و مولکول‌های آب و دیگر مولکول‌های نامتقارن الکتریکی را به نوسان درمی‌آورند که درنهایت منجر به گرم شدن خوراک می‌شود.

این احتمال وجود دارد که پخت غذا به این شیوه به رسوخ مواد شیمیایی به آن بینجامد، ولی اگر از ظروف مختص اجاق مایکروویو که فاقد سرب، فتالات یا BPA است استفاده شود مشکلی پیش نمی‌آید. هرچند برخی رای به بدی انواع ظروف پلاستیکی می‌دهند ولی پژوهش‌های مستند چنین نظری را تایید نمی‌کند.

     ‌‌‌   ‌‌  ‌‌

اجاق مایکروویو

۳- باور عامیانه: پخت خوراک با اجاق مایکروویو مواد مغذی و ویتامین‌های آن را از بین می‌برد.

واقعیت: از قضا این یکی چندان هم نادرست نیست، ولی موضوع را شفاف بیان نکرده. در واقع وقتی مواد مغذی در معرض حرارت قرار می‌گیرند شکسته می‌شوند و این ربطی به منشا حرارت ندارد. طبخ غذا در آب (آب‌پز)، روی آتش (کباب) یا هر روش دیگر منجر به از دست رفتن بسیاری از مغذی‌های می‌شود.

به‌علاوه بر اساس دستاورد محققان دانشگاه هاروارد از آن‌جا که در اجاق مایکروویو عملیات پخت سریع‌تر و با مایع کم‌تری انجام می‌گیرد نسبت به روش‌های دیگر مانند آب‌پز کردن، سرخ کردن و کباب کردن مواد مغذی کم‌تری از بین می‌رود.

    ‌‌    ‌‌

۴- باور عامیانه: دی‌ان‌ای (DNA) آبی که در اجاق مایکروویو قرار گرفته تغییر می‌کند و موجب نابودی گیاهان می‌شود.

واقعیت: احتمالا در یکی از این نرم‌افزارهای پیام‌رسان برای‌تان آزمایش علمی‌ای را فرستاده‌اند که در آن عده‌ای نتایج کاشفانه‌ی خود را با عوام‌الناس به اشتراک می‌گذارند. در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود آبی که از اجاق مایکروویو خارج شده و پای گیاه ریخته می‌شود آن را می‌خشکاند. در نهایت هم می‌گوید مردم به‌غلط از خطر امواج این اجاق‌ها می‌ترسند، خطر اصلی تغییراتی است که این دستگاه بر سر غذا می‌آورد و با دگرگونی ساختار آن گوارش را برای بدن دشوار می‌کند.

اما آیا واقعا پخت غذا با این امواج، DNA آن را تغییر می‌دهد؟ خیلی ساده، خیر. اصولا آب چیزی به‌عنوان DNA ندارد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم ریزموج‌های تابیده شده، به غذا نفوذ می‌کنند و مولکول‌های آن را می‌لرزانند تا حرارت ایجاد شود؛ درست مثل وقتی در سرما دستان خود را به هم می‌مالید تا گرم شوند. این فرآیند ساختار مولکولی غذا را تغییر نمی‌دهد.

شما چه توصیفات دیگری از مضرات اجاق‌های مایکروویو شنیده‌اید؟ چقدر به آن‌ها باور دارید؟ اگر باورهای نادرست دیگری می‌دانید با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۴ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا سلیمانی

    سلام
    از نظر من بستگی به خود آدم داره
    اگه طبق دفترچه و قوانین استفاده کنین ازش هیچ سرطان زا نیست اما اگه از چیزها و ظروف غیر استاندارد استفاده کنین خودتون ضرر می بینید.
    اگه هم واقعا ثابت میشد که سرطان زاست ،در دسترس عموم تا الان قرار نمی گرفت

  2. Avatar امیر

    من نمی‌دونم چرا برای یه دستگاه کوچک این همه بحث می کنید؟هرکسی میخواد استفاده کنه و مضراتشو ببینه و هرکسی هم که نمی‌خواد یه اجاق الکتریکی یا اجاق های دیگه که خیلی مدل ها دارن بخره مگه اونا چشونه؟ تازه مزه غذاشونم نسبت به اینا خیلی بهتره. الکی سره این چیزا بحث میکنید. واقعا فکر کردید کسی میاد در مقابل همچین تجارتی سینه سپر کنه و بگه بده؟

    1. Avatar محمد

      اگه اینجوری که شما میگی باشه هر تکنولوژی و پیشرفتی ضرر داره و ما الان باید تو غار زندگی میکردیم

  3. Avatar مهدی

    سلام. با توجه به پیشرفت تکنولوژی از قدیم الایام و بوجود آمدن ابزار جدید برای سهولت زندگی و تسریع در انجام کارهای روزانه خیلی وسیله جدید اختراع شده. مثل گوشی تلفن همراه، اتوموبیل، انواع فرستنده ها، دستگاههای جوش الکتریکی، ابزار رادیوگرافی پزشکی و … که اگر بخواهیم از مضرات هر کدوم حرف بزنیم بدون شک مواردی به چشم می خوره. اما همه ی اینها بستگی به انتخاب روش زندگی داره. بله خواه ناخواه روزانه همه ی ما روزانه با تمامی امواج رادیویی و غیره مواجه هستیم که میتونن تاثیر خودشون رو بذارن. البته با دونستن اونها و رعایت نکاتی ریز میشه مواجهه با اونها رو کمتر کرد. اما اگر واقعا زندگی سالم می خاید داشته باشید بهترین کار اینه که به زندگی گذشتگان خودمون برگردیم. مواد اولیه و نیازهامون رو خودمون تولید و مصرف کنیم و زندگی رو به دور از همه چیز زندگانی سنتی رو انجام بدیم

  4. Avatar هدا

    قطعا نگارنده از فروش ماکروویو سودی میبرده ک.همچین مهملاتی سرهم کرده. بارها و بارها از سمت پژوهشگرا همه جای دنیا اعلام شده امواج این دستگاه برساختار سلولی بدن انسان ب مرور تاثیرمخرب میزاره و بهتره استفاده نشه .ماکروفر خطرش کمتره چون برخلاف ماکروویو با اشعه کارنمیکنه

    1. Avatar علیرضا سلیمانی

      اتفاقا ماکروفر برای شیر خطرناکه اما مایکروویو نه.محض اطلاع هردو هم از امواج استفاده می کنن

  5. Avatar مهرداد

    سلام. به نظر من مایکروویو ها هرچقدر ضرر داشته باشند، با این موبایل هایی که ۲۴ ساعته باهاش سر و کار دارید مضر نیستند

    1. Avatar مریم

      خب قبول گوشیه هم مضره و باید دورتر از ادم قرار بگیره
      ادم هرچیز مضری رو میتونه باید دوری کنه ازش
      نمیشه بگیم گوشی ضرر داره دیگه پس چیز دیگه ایه ضرر داره مشکلی نداره
      در واقع با تحلیلتون مخالفم

  6. Avatar فريد

    سلام آقای برادران.
    امیدوارم این پیام به دست شما برسد و بازخورد آن را حتما به بنده بفرستید. متشکرم.
    اولا در مورد منبع تون، حقیقتا به چه میزان به علمی بودن این گفته ها میتوان پی برد؟
    دوما در مورد مطالب، میتوانم مقالات علمی بسیاری را برایتان بفرستم که در به لحاظ علمی و بررسی های آماری و پزشکی مضر بودن اجاق مایکروویو و سرطان زا بودن آن را به جهت مصرف مواد غذایی اثبات کرده اند. تنها مشکل، کمپانی هایی هستند که ظاهرا جهت کسب سود بیشتر مدام به اطمینان دادن از محصولات خود هستند و سعی دارند محصولات خود را سالم و بی خطر نشان دهند.
    امیدوارم مایل باشید به صورت علمی این موضوع را بررسی و نتایج تحقیق را به از همین طریق به همگان اعلام نمایید.
    متشکرم

  7. Avatar حامد خدمت کن

    سلام
    فکر می کنم اگه داستان ابداع این وسیله رو برید پیدا کنید و یه کمی هم به اصول فلسفه ی غرب و تأثیراتش بر تجارت و تکنولوژی آشنایی داشته باشید، بعد دیگه صرفا به خاطر این که فلان جوامع از این کالا استفاده می کنند یا نه و” اگه بد بوداونا زودتر از ما می ذاشتنش کنار” و حرف هایی از این دست، از یه وسیله ای که جایگزین های حداقل کم ضررتری داره دفاع می کردید و برای توجیه بی برنامه گی و گاهی هم تنبلی خودتون، به مقالات صرفا تبلیغاتی شرکت های سازنده یا فروشنده ی این دستگاه ها اعتماد نمی کردید.
    پی نوشت ۱: عبارت “دانشمندان ثابت کرده اند…” یا “طبق تحقیقات علمی پژوهشگران…” و یا عبارتی از این دست فقط یه نقطه از مغز ما رو تحریک می کنند که حرف های بعد از اون رو بی چون و چرا بپذیریم.
    تعجب می کنم از آدم هایی که برای هر روایت و حدیثی سند موثق و برای هر آیه ای دلیل عقلی می خواند، ولی برای ادعاهایی از این دست خودشون خودشون رو قانع می کنند و دلایل عقیلی رو رد می کنند.
    پی نوشت ۲: امواج مایکرو (Micro-wave) امواجی با طول موج کوتاه هستند که انرژی زیادی دارند و باعث افزایش جنبش مولکولی(و ایجاد گرما) در اجسامی که در معرض آن ها قرار می گیرند می شوند. اما این تنها بخش کاملا شناخته شده ی اثر این امواح است. یکی دیگر از اثرات این امواج تغییر ساختار مولکولی و ژنی برخی از مولکول ها است. این تغییرات ژنی که به نام جهش ژنی نیز شناخته می شود، یکی از عوامل اصلی ایجاد اختلالات سلولی در بدن انسان، یعنی پیدایش سرطان است.
    پی نوشت ۳: درسته که در این عصر تکنولوژی از محاصره ی امواج الکترومغناطیسی و رادیویی مختلف خلاصی نداریم، ولی می تونیم وابستگی خودمون رو به این وسایل به حداقل برسونیم.
    ضمناً امواجی که از گوشی و تلفن و مودم و اینها ساطع می شه به بیرون از بدن ما برخورد می کنه و تاثیر کمتری بر اعضای داخلی بدن داره ولی وقتی غذایی با این امواج پخته یا گرم می شه و خورده می شه اثر مستقیمش رو بر اعضای داخلی می گذاره!

    1. Avatar زهرا

      واقعا متاسفم وقتی ک اطلاعات ندارید،دست ب نشر غلط مطالب میزنین،امواج مایکروویو امواجی با طول موج بالا و در محدوده رادیویی هستند،جمله ای ک شما گفتین جمله ای هستش ک تو اغلب سایت ها مشاهده میشه و کاملا غلطه و شما هم ب سبب نا آگاهی دوباره نقل قولش کردید…در صمن پاراگراف اخر صحبتتون واقعا خنده دار بود،چرا ک امواج الکترومغناطیسی(ب جز محدوده ای از نور مرییو uv)اصلا قابل متوقف شدن نیستن و مثلا اگه ب سطح بدن برخورد کنن،هرگز متوقف نشده و از اعضای داخلی هم میگذرن،اگه میخواستن متوقف بشن دیوار ساختمان ها خیلی مقاوم تر از بدن بود!!!!!!!!!ناآگاهی های ما جامعه رو نابود میکنه،ب امید آگاهی بیشتر…

    2. Avatar علی

      ۱. تهدید به “بگم بگم” نکنید، اگه مطلبی دارید که به طور قطعی ثابت میکنه امواج اجاق مایکروویو با دُز استفاده شده در دستگاه های خانگی، باعث انتشار مواد سمی و سرطان زا در غذا میشه و این موضوع به تایید مراجع علمی معتبر رسیده لطفا اون رو منتشر کنید تا سریعتر جان عده ای از خوانندگان نظراتتون رو نجات بدین

      ۲. اگه سواد کافی ندارید، میتونید با دسترسی به اینترنت و چند جستجوی ساده متوجه بشید که “مولکول” چیزی به اسم “ژن” نداره که بخواد تغییر کنه یا دچار جهش بشه یا بلاهایی که شما گفتید به سرش بیاد.

      ۳. در این مورد دو نکته وجود داره؛ نکته اول اینه که اجاق مایکروویو به خودی خود در حین کار نشت امواج نداره، بر خلاف دستگاه های ارتباطی که امواج رو در فضا منتشر میکنن. و نکته دوم هم اینه که امواج الکترومغناطیسی بلافاصله با خاموش شدن منبع تولید کننده موج از بین میرن، در نتیجه غذایی که شما میخوری امواج مایکروویو رو با خودشون حمل نمیکنن، همونطور که آتش رو به همراه کباب نمیبلعید.

  8. Avatar saeed

    سلام ادمین عزیز یه توضیح هم در مورد اینکه میگن این امواج رادیکالهای ازاد در ون مواد غذایی را بالا می برند بدید؟ ، همون طور که میدونید این رادیکالهای ازاد برای بدن مضرند .

    1. Avatar علی

      رادیکال های آزاد برای بدن مضر هستند، به شرطی که اجاق مایکروویو هم با شکستن ساختارهای مولکولی موفق به ایجاد اونها شده باشه !

      شخصا فکر میکنم پالم موجود در روغن ها و چربی اشباع شده ای که در پخت و پز سنتی و سرخ کردنی ها ایجاد میشه به مراتب ناسالم تر و خطرناک تر از اتفاقات اثبات نشده ای هست که به گمان عده ای در مایکروویو رخ میده.

  9. Avatar رضا نوری

    خوبه
    ظاهرا دیجی کالا قراره فروش مایکروویو اش رو بالا ببره?

  10. Avatar سعید حصارکی

    مولکول هایی که بیش از تحمل اربیتالشان باردار شوند را رادیکال گویند. اصلی ترین عوامل حمله به هسته سلول ها، رادیکال ها هستند. امواجی که مولکول مواد غذایی را باردار نمایند، باعث افزایش رادیکال ها در آن میشوند. من نمیدانم امواج ماکروویو چه قدرتی دارند ولی اگر بتوانند یونیزاسیون انجام دهند همین کار را با هسته سلول های معده و روده میکنند و این یعنی خطر…..

    1. Avatar علی

      هیچ مدرک به اثبات رسیده ای در مورد یونیزاسیون و تولید رادیکال آزاد در اجاق های مایکروویو خانگی وجود نداره، چرا؟ چون قدرت امواج این وسیله به شدت ضعیفه !

      مقدار انرژی کوانتومی موجود در امواج یک اجاق مایکروویو تقریبا برابر ۰.۰۰۰۰۱ الکترون‌ولت هست. این مقدار برای نور معمولی بین ۰.۳ تا ۰.۵ الکترون‌ولت میشه، (به طور میانگین ۴۰.۰۰۰ برابر شدید تر از امواج تولید شده مگنترون اجاق مایکروویو)

      1. Avatar علیرضا سلیمانی

        آفرین. نظر منم همینه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه