سطح آب دریا به طور میانگین ۸ سانتی‌متر زیاد شده است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سطح آب‌ دریاها در دنیا به طور میانگین هشت سانتی‌متر بیشتر شده است. این عدد که توسط محققان ناسا اعلام شده، میزان سطح دریاها را با سال ۱۹۹۲ مقایسه می‌کند. ناسا دلیل اصلی افزایش سطح آب را هم گرم شدن آب‌ها و ذوب یخ‌ها اعلام می‌کند.

محققان می‌گویند که سرعت افزایش سطح آب‌های دریا، بسیار بیشتر از ۵۰ سال پیش است. آب‌های گرم اقیانوس‌ها و آب شدن یخ‌ها هم عامل اصلی این موضوع هستند.

در سال ۲۰۱۳ سازمان ملل پیش‌بینی کرده بود که سطح آب دریاها تا پایان قرن فعلی بین ۰.۳ تا ۰.۹ متر زیاد خواهد شد. تحقیقات جدید انجام شده، میزان افزایش سطح دریاها را نزدیک به رقم بالاتر نشان می‌دهد.

البته تغییرات یکسان نیستند. برخی از نقاط شاهد افزایش ۲۵ سانتی‌متری سطح آب بوده‌اند، در حالی که در نقاط دیگری، سطح آب حتی پایین هم آمده است.

Ice_1

«تام وگنر» (Tom Wagner) از محققان ناسا در این باره گفته است: “مردم باید این موضوع را درک کنند که زمین در حال تغییر نیست، بلکه تغییر کرده است. اگر می‌خواهید تاسیسات تصفیه‌ی آب یا نیروگاه‌های برق در کنار مناطق دریایی بسازید، ما داده‌هایی داریم که تا صد سال آینده تاثیرات را پیش‌بینی می‌کنند.”

محققان می‌گویند که در حال حاضر، تغییرات دما تاثیرات زیادی روی یخ‌های قطب می‌گذارند. با توجه به اینکه بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در مجاورت دریاهای آسیا زندگی می‌کنند، این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

محققان معتقدند که افزایش سطح آب به گسترده‌تر شدن آب‌های گرم اقیانوس، جدا شدن یخ‌های قطبی و هم‌چنین آب شدن یخچال‌ها مربوط می‌شود.

منبع: The Guardian

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه