محسن چاوشی در آستانه عملی کردن تهدیدش است

۳ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آلبوم ابراهیم محسن چاوشی ۲

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ خبری از سوی محسن چاوشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مبنی بر این که اگر وزارت ارشاد تا تاریخ ۲۰ مرداد مجوز لازم را صادر نکند، او آلبوم «ابراهیم» را بدون مجوز منتشر خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد چاوشی با فرا رسیدن موعد ضرب‌الاجی که تعیین کرده بوده، واقعا قصد دارد این تهدید را عملی کند. محسن چاوشی در شب بیستم مرداد یک کلیپ یک دقیقه‌ای از آلبوم «ابراهیم» را در صفحه اینستاگرام شخصی خود و فضای مجازی منتشر کرد.

محسن چاوشی در شب بیستم مرداد یک کلیپ یک دقیقه‌ای از آلبوم «ابراهیم» را در صفحه اینستاگرام شخصی خود و فضای مجازی منتشر کرد.

این در حالی است که ظهر روز شنبه ۲۰ مرداد علی ترابی (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) درباره آلبوم «ابراهمیم» اظهار نظر کرده و گفته بود: «متاسفانه ترانه‌های آلبوم ابراهیم به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند. و شک نکنید که تصویب چنین آثاری تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که از هیچ کاری برای بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آنها رویگردان نیستند و برمبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان می‌گویم که موجب ورود و برخورد نهادهای دیگر در موضوع می‌شود.» پیش از این وزارت ارشاد اعلام کرده بود که ترانه‌های چاوشی با چند اصلاحیه قابل پذیرش هستند اما او حاضر به اصلاح آنها نیست.

متنی که چاوشی در اینستاگرام خود منتشر کرده موضع او را به خوبی روشن نمی‌کند. او زیر پست کلیپ آلبوم «ابراهیم» نوشته است: «این دوستانی که با همدیگر جنگ می‌کنند و قطع مواصلت می‌کنند، می‌باید یکی حکم خاک گیرد و یکی به مثابه آب باشد و از غایت تواضع خوی آب گیرد. چون با هم آمیزش و اختلاط کنند و اتحاد ورزند، حق تعالی به برکت آن اتحاد و اجتماع، صدهزار ریاحین صلح و شادی و گلستان وفا و صفا پدید آورد.»

پست اینستاگرامی چاوشی بازخوردهای زیادی هم از مخاطبان دریافت کرده است. طرفداران پر تعداد محسن چاوشی زیر این پست با هشتگ اتحاد به حمایت از انتشار آلبوم او در فضای مجازی پرداخته‌اند. این پست چاوشی در عرض دوازده ساعت  نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر بازدیدکننده و حدود ۱۳ هزار کامنت داشته است. سبک خواندن چاوشی در قطعه منتشر شده از آلبوم جدیدش تفاوت چندانی با کارهای قدیمی او ندارد. البته قضاوت کردن در مورد کل آلبوم از روی این یک دقیقه کار دشواری است.

در هر حال هنوز به درستی مشخص نیست دلیل اصلی رد شدن ترانه‌های چاوشی موارد فنی است یا محتوایی. از چند بیت منتشر شده از آلبوم «ابراهیم» هم نتیجه خاصی نمی‌توان گرفت. به ویژه که در سال‌های اخیر شاهد مجوز گرفتن ترانه‌های تندتری بوده‌ایم. در این زمینه حتی می‌توان به یکی از ترانه‌های علیرضا عصار با نام «خیابان‌خواب‌ها» در یکی از آلبوم‌های در اواخر دهه ۸۰ اشاره کرد.

بخشی از ترانه «ابراهیم» به این شرح است:

تو را که بست به گاری
که روزمزد عذابی

لگد زدند به شیری
که صبر غرش اوست

شکست یوزپلنگی
که رام و آینه خو بود

و از فراز دهانی
سقوط کرد عقابی

دلیر ماندی و نان را
به خون زدی که نمیری

بیشتر بخوانید:
محسن چاوشی با آلبوم ابراهیم دوباره زیرزمینی می‌شود؟
صدای مرموز موسیقی پاپ ایران؛ مروری بر آثار محسن چاوشی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar سایه

    ی عده تو ین وانفسا بایدم سوژه کنن دو تا ترانه و …
    بالاخره باید مردم گیر این جور مسائل باشن تا مشکلات اصلی و ۹ میلیارد و اینارو نبینن.
    اصلا اینا استاد حاشیه ان، استاااد.

  2. Avatar آرمان

    ما جوانان دیکتاتور ندیده

  3. Avatar محمد

    شعرش حرف نداره ، یه کتاب ناگفته داره ، دردود بر محسن چاووشی عزیز و آقای حسین صفا . عالین این زوج هنری

  4. Avatar ._.reza

    چند سالی شدی فقط اهنگساز های ما دارن اهنگ بی مفهوم و الکی میفرستن که چند بار این اهنگ گوش بدی حالت بهم بخوره یه مثال ساده اهنگ های قدیمی ببینید هر بار گوشش بدی باز قشنگه ولی الان همه دنیا از هر لحاظ دارن پیشرفت میکنن ولی ایران که یکی از مکان معروف شعر نویسی و شعر خوانی بوده الان کجا قرار داره

  5. Avatar مصطفی

    واقعا برای خودمون متاسفم معنی واقعی ازادی روهم دیدیم دلخوشی مردم همین چند تا اهنگه که همونم رو جلوشو میگیرن

  6. Avatar مهرداد پارسا

    من فکر می کنم مباحث ایدئولوژیک در سایر ترک ها مشکل زا بوده. وگرنه نقد اجتماعی و نق زدن هرگز مشکلی برای کسی ایجاد نکرده. مثلا «عمو زنجیرباف» اگر تک آهنگ نبود و نیاز به مجوز داشت هرگز مجوز نمی گرفت. اما خوزستان احتمالش می رفت که مجوز بگیرد.

    تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه