انسان‌ها زودتر از زمانی که تصور می‌شد به جان یکدیگر افتاده‌اند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سه سال پیش بود که باستان‌شناسان در نزدیکی Lake Turkana کشور کنیا، بازمانده‌هایی قدیمی از ۲۷ نفر را پیدا کردند. ۱۲ نفر از آن‌ها، اسکلتی کامل داشتند، در صورتی که از بقیه‌ی آن‌ها تنها استخوان‌هایی باقی مانده بود. باستان‌شناسان با بررسی اسکلت‌هایی که بهتر از دیگران باقی مانده بودند، به این نتیجه رسیدند که حداقل ۱۰ نفر از این افراد، مرگ خشنی داشته‌اند. پنج نفر از این اسکلت‌ها، به دلیل ضربه‌ی سنگینی به سرشان کشته شده بودند و پنج اسکلت دیگر به دلیل اصابت اشیای تیز به سر و گردن‌های‌شان. وضعیت دست‌ها و نحوه‌ی قرار گرفتن برخی از بدن‌ها هم به این موضوع اشاره می‌کرد که این افراد، قبل از اینکه کشته شوند، بسته شده بودند.

محققان پیش از این تصور می‌کردند که چون این انسان‌ها، زمین، غذا یا خانه‌ای نداشته‌اند، پس دلیلی هم برای جنگ بین آن‌ها وجود نداشته.

باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این بقایای پیدا شده، مربوط به جنگ است. آن‌ها می‌گویند که گروهی در یک مبارزه، گروه دیگری را نابود کرده است. جنگ و مبارزه بین افراد موضوع عجیبی نیست، اما این کشف زمانی جالب می‌شود که به قدمت سایتی که اسکلت‌ها در آن کشف شده‌اند، توجه کنیم. بررسی اسکلت‌هایی که در سایت اکتشافی Nataruk پیدا شده است و اسلحه‌های مجاور آن‌ها، جنگی که روی داده را به حدود ده هزار سال پیش ربط داده است. ده هزار سال پیش، انسان‌های منطقه‌ی Naratuk شکارچی-گردآورنده بودند.

sn-warfare

یکی از جمجمه‌هایی که در کنیا پیدا شده است. علائم حمله به سر در این اسکلت پیدا است.

سوالی که برای محققان پیش آمده، دلیل جنگ و مبارزه بین این انسان‌ها است. محققان پیش از این تصور می‌کردند که چون این انسان‌ها، زمین، غذا یا خانه‌ای نداشته‌اند، پس دلیلی هم برای جنگ بین آن‌ها وجود نداشته.

بر اساس این تحقیقات که در نشریه‌ی Nature منتشر شده، محققان دو دلیل را برای جنگ این انسان‌ها مطرح کرده‌اند؛ یا انسان‌هایی که ده هزار سال پیش در Nataruk زندگی می‌کردند، یک‌جا نشین‌تر از آن‌چیزی بودند که دانشمندان تا پیش از این فکر می‌کردند، یا اینکه جنگ‌های بین گروه‌ها زودتر از تخمین‌های قبلی شروع شده‌اند.

منبع: ScienceMag

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar علی

    پناه بر خدا از دست خودمون

  2. Avatar علی

    چرا بشر از همون اول اینقدر وحشی بوده

  3. Avatar REZA

    این در ذات انسانه که همیشه بیشتر و بیشتر میخواد وهیچ وقت سیربشو نیست.به داستان هابیل و قابیل اگه توجه کنیم در میابیم که این موجود دوپا بسیار پیچیده است ویکجانشین نبودن دلیل خوبی برای صلح بین انسانها نیست و میبینیم که انسانها همیشه در جنگ و جدال زندگی می کردند.

  4. Avatar محمد

    خودمو نی ما .عجب ضربه ای خورده!

  5. Avatar sina

    گاهی اوقات نزاع سر روکم کنی و یا اینکه با قیافه طرف حال نمکنی رخ میده (البته برای افراد ناسالم) دلیلی نداره فکر کنیم حتما باید بر سر مالکیت رخ بده

  6. Avatar احسان

    خوب شاید یه جایی بوده که یه سنگی افتاده رو سر این فرد. از کجا معلوم کار یک انسان دیگه بوده.؟ در ضمن انسان های ان زمان با چه وسیله ای میتوانستند جمجمه رو اینطوری خورد کنن؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه