اولین ماه‌نورد ژاپن در سال ۲۰۲۱ به ماه ارسال خواهد شد

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماه‌نورد

شرکت Astrobotic قصد دارد تا در سال ۲۰۲۱ ماه‌نشین Peregrine را روانه‌ی سطح ماه کند. این ماه‌نشین محموله‌های متنوعی را از شرکت‌ها و سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف به ماه منتقل خواهد کرد که اولین ماه‌نورد ژاپن نیز در میان آن‌ها خواهد بود.

این ماموریت اولین پرواز ماه‌نشین Peregrine و موشک United Launch Alliance خواهد بود. احتمالا در این ماموریت برای اولین بار فضاپیمای یک شرکت خصوصی در سطح ماه فرود خواهد آمد.

ماه‌نشین Pregrine نزدیک به ۳۰ محموله را به ماه منتقل خواهد کرد. بخشی از تجهیزات ناسا نیز در این ماموریت به ماه ارسال خواهند شد. اما ناسا تنها مشتری این شرکت فضایی خصوصی نیست و شرکت‌ها و سازمان‌های فضایی دیگری نیز با شرکت Astrobotic همکاری خواهند کرد. پیش از این یک شرکت فضایی خصوصی انگلیسی به نام Spacebit نیز اعلام کرد که اولین ماه‌نورد انگلیس را با ماه‌نشین Peregrine روانه‌ی ماه خواهد کرد.

اولین ماه‌نورد ژاپن نیز در این ماموریت به فضا ارسال خواهد شد. ماه‌نورد کوچکی که Yaoki نام گرفته و باز هم یک شرکت فضایی خصوصی مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشته است.

شرکت Dymon که ماه‌نورد Yaoki را طراحی کرده است اعلام کرده که این ماه‌نورد تا کنون بیش از صد آزمایش مختلف را پشت سر گذاشته است. طبق اعلام مدیر این شرکت Yaoki ماه‌نورد بسیار کوچک چرخداری است که از سوی دیگر بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت.

این تنها آغاز کار شرکت Dymon برای کاوش ماه است. این شرکت ژاپنی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ صد ماه‌نورد مشابه را به سطح ماه ارسال کند.

ماه‌نشین Peregrine شرکت Astrobotic در اولین ماموریت خود در سال ۲۰۲۱ حدود سی محموله را به سطح ماه خواهد برد. از این میان ۱۴ محموله متعلق به ناسا هستند.

این شرکت فضایی خصوصی قراردادی حدودا هشتاد میلیون دلاری با ناسا امضا کرده و یکی از همکاران ناسا برای پروژه بزرگ بازگشت به ماه خواهد بود. شرکت Intuitive Machines یکی دیگر از همکاران ناسا در این پروژه خواهد بود.

پیش از این قرار بود شرکت Orbit Beyond نیز در این زمینه با ناسا همکاری کند و اواخر تابستان سال ۲۰۲۰ اولین ماه‌نشین را در این مجموعه از ماموریت‌ها به ماه ارسال کند. با این وجود چندی پیش این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند در این زمان بسیار محدود از عهده این کار بربیاید.

این سری از ماموریت‌ها مقدمه‌ای برای برنامه آرتمیس ناسا خواهند بود که قرار است در جریان آن فضانوردان در سال ۲۰۲۴ قدم بر سطح ماه بگذارند.

تا کنون تنها سه کشور شوروی، آمریکا و چین موفق به فرود فضاپیما بر سطح ماه شده‌اند. آخرین تلاش برای فرود فضاپیما بر سطح ماه نیز مربوط به ماموریت چاندرایان ۲ هند بود که با شکست مواجه شد.

اکنون نوبت شرکت‌های فضایی خصوصی است تا گام بعدی را در کاوش فضای بی‌کران بردارند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماه‌نورد کوچک ژاپنی در کنار ماه‌نشین Peregrine.

Credit: Astrobotic/Dymon

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه