سرمایه‌گذاری شرکت‌های فضایی در فناوری اینترنت ۵G

۳۰ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت 5G

این روزها اخبار زیادی درباره‌ی نسل جدید اینترنت همراه به گوش می‌رسد. شرکت‌های مخابراتی و فناوری‌محور مختلفی در حال توسعه ابزارهای مربوط به اینترنت ۵G هستند. در این میان شرکت‌های فضایی نیز وارد میدان شده‌اند.

شرکت‌های خصوصی مختلف، از SpaceX تا آمازون، برنامه‌هایی مبنی بر ارسال تعداد بسیار زیادی ماهواره به فضا دارند. شبکه‌ای از ماهواره‌ها که با هدف پوشش جهانی اینترنت پرسرعت طراحی شده و در سال‌ها اخیر به فضا ارسال خواهند شد.

از سوی دیگر شرکت‌های مخابراتی نیز در حال توسعه‌ی اینترنت ۵G هستند و شرکت‌های سازنده تلفن همراه به‌روزرسانی محصولات خود را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر و در کشور آمریکا چهار اپراتور بزرگ این کشور،‌ یعنی AT&T، Sprint، T-Mobile و Verizon نقاط محدودی را تحت پوشش اینترنت ۵G قرار داده‌اند. روندی که در ادامه سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت تا نقاط بیشتری از این کشور تحت پوشش نسل جدید اینترنت همراه قرار بگیرد.

ماجرا اما تنها محدود به زمین نمی‌شود و شرکت‌های فضایی خصوصی نیز گام‌های بلندی در این زمینه برداشته‌اند. شرکت SpaceX مجوز ارسال دوازده هزار ماهواره استارلینک را دریافت کرده است و در بهار گذشته اولین سری از این ماهواره‌ها را به فضا ارسال کرد. ماهواره‌هایی که در مداری با ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر نسبت به سطح زمین قرار خواهند گرفت و شبکه‌ای را تشکیل خواهند داد که تمام نقاط سیاره زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار خواهد داد.

خطوطی که در تصویر دیده می‌شوند حاصل گذر ۲۵ ماهواره‌ی استارلینک از کادر این تصویر تلسکوپی است.
Credit: Victoria Girgis/Lowell Observatory

شرکت OneWeb نیز قصد دارد ۶۵۰ ماهواره را به مدار زمین ارسال کند. این شرکت زمستان سال گذشته شش ماهواره را در مدار قرار داد. اما SpaceX و OneWeb تنها شرکت‌هایی نیستند که مشغول عملیاتی کردن چنین برنامه‌ای هستند و شرکت‌های آمازون و فیسبوک نیز برنامه‌های مشابهی را برای با ارسال ماهواره به فضا به منظور پوشش سراسری اینترنت ۵G در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نگرانی‌های مربوط به ورود هزاران ماهواره‌ی جدید به مدار به زمین

در صورت عملیاتی شدن طرح‌های این شرکت‌ها باید منتظر ورود هزاران ماهواره جدید به مدار زمین بود. مسئله‌ای که خطر برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر را افزایش می‌دهد. اتفاقی که می‌تواند مقدار بسیار زیادی زباله‌ی فضایی تولید کند که خود خطرات فراوانی را برای دیگر ماهواره‌های فعال در مدار ایجاد خواهد کرد.

اولین نشانه خطر نیز ماه گذشته مشاهده شد و یکی از ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا برای گریز از خطر برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک مجبور به انجام مانور مداری شد.

از سویی دیگر فرکانس رادیویی این ماهواره‌ها با فرکانس ماهواره‌های هواشناسی تداخل دارد و مشکلاتی را در پیش‌بینی آب و هوا ایجاد خواهد کرد.

و این پایان ماجرا نیست. منجمان حرفه‌ای نیز نگرانی‌هایی جدی در این زمینه دارند. پس از ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به مدار زمین اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) نیز در بیانیه‌ای نگرانی‌های خود را در این زمینه اعلام کرد. تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها و درخشش آن‌ها، که به نظر بیشتر از پیش‌بینی‌ها است، مشکلاتی جدی را برای رصدهای حرفه‌ای منجمان ایجاد خواهد کرد.

اما و اگرهای زیادی درباره‌ی پوشش جهانی اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای وجود دارد. از سویی دیگر اما نمی‌توان از ظرفیت‌های اینترنت پرسرعت چشم‌پوشی کرد. اگر نگاهی به زندگی این روزهای‌مان بیندازیم می‌بینیم که با ورود اینترنت ۴G بخش‌های گسترده‌ای از زندگی‌مان دستخوش تغییر شده است. این در حالی است که نسل جدید اینترنت سرعتی ده برابر بیشتر از نسل فعلی خواهد داشت.

با این حال لازمه‌ی برداشتن گام بلند بعدی در فناوری اینترنت همراه توجه به این مسئله از جنبه‌های مختلف است.

عکس کاور: تصویری از ۶۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. shahabmp

    یه خبری خوندم که ظاهرا اسپیس ایکس گفته ۱۲۰۰۰ ماهواره کافی نیست و به ۳۰۰۰۰ ماهواره نیازه!!!!! فکرشو کنید ۳۰۰۰۰ تا!!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه