برترین خودروهای سبز سال ۲۰۱۵

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

تا چند سال قبل، وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی می‌شد، تصویری که در ذهن بسیاری از ما به وجود می‌آمد خودرویی با ظاهری عجیب و غریب بود که یک یا نهایتا دو سرنشین را در خود جای می‌داد و بسیار هم کند بود. تنها نکته‌ی مثبت این خودروها را هم پاکیزه بودن‌شان می‌دانستیم. اما چند سالی است که این تصویر دست‌خوش تغییرات شگرفی شده است. بازار خودروهای الکتریکی بسیار رقابتی شده و اکنون شاهد این هستیم که نام‌های شناخته‌شده‌ای مانند مرسدس بنز، فورد و نیسان خودروهای الکتریکی خود را معرفی و عرضه می‌کنند. حالا این خودروها نه تنها دوست‌دار محیط زیست، بلکه جادار، سریع و زیبا هم هستند و رانندگی با آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. ما در این‌جا به معرفی و بررسی هشت عدد از این خودروها می‌پردازیم که قرار است در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ راهی بازار آمریکا شوند. فهرست ما تنها شامل خودروهای الکتریکی مبتنی بر باتری است و خودروهای هایبریدی معمول و وسایل نقلیه‌ی مبتنی بر سلول سوختی (که در دسته‌بندی‌های یکسانی هم قرار نمی‌گیرند) را شامل نمی‌شود.

 

  1. تسلا مدل X

بدون شک تسلا مدل X موردانتظارترین خودروی دوست‌دار محیط زیستی است که در سال ۲۰۱۵ به بازار می‌آید. مدل X یک اس‌یووی/کراس‌اوور (SUV/Cross Over) تمام‌الکتریک است که جا پای مدل بسیار مشهور «تسلا مدل S» (Tesla Model S) می‌گذارد. مدل S یک سدان (Sedan) تمام‌الکتریک و به عقیده‌ی بسیاری بهترین خودروی الکتریکی است که به تولید انبوه رسیده. مدل جدید X می‌تواند با هر بار شارژ بیش از ۳۲۰ کیلومتر را طی کند، دارای درب‌های «عقب‌بازشونده» (falcon-wing) است، فضای لازم برای نشستن هفت بزرگسال را دارد، دودیفرانسیل است و از شتابی خیره‌کننده بهره می‌برد (تسلا مدل X P85 می‌تواند تنها در ۳.۲ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد، سریع‌تر از هر سدان دیگری در تاریخ و سریع‌تر از بسیاری از خودروهای سوپراسپرت).

Teslax

تسلا X یک SUV/Cross Over است که می‌تواند در هر بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر راه رود

تا سپتامبر سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۲۰ هزار نفر برای خرید مدل X نام‌نویسی کرده بودند و هر ماه بر این تعداد افزوده می‌شود. انتظار بر این است که این خودرو با دیگر خودروهای هم‌سبک خود بسیار متفاوت باشد. اما تنها نکته‌ی منفی این خودرو را می‌توان قیمت آن دانست. برآورد قیمت اولیه نشان می‌دهد که قیمت این خودرو از ۶۰ هزار دلار شروع خواهد شد اما این رقم ممکن است تا زمانی که این خودرو وارد بازار شود بسیار بالاتر هم برود. هنوز به طور کامل مشخص نیست که مدل X دقیقا در چه زمانی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. عرضه‌ی این خودرو تا به حال چهار بار با تاخیر مواجه شده است، که آخرین‌شان مربوط به اواخر سال پیش می‌شود. اما در حال حاضر مدل X برای عرضه در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵ آماده می‌شود.

تسلا X یک SUV/Cross Over است که می‌تواند در هر بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر راه رود

 

  1. میتسوبیشی اوتلندر PHEV

میتسوبیشی اوتلندر PHEV یک اس‌یووی/کراس‌اوور دیگر در فهرست ما است اما بر خلاف تسلا مدل X تمام‌الکتریک نیست و یک پلاگین هایبرید است. بنابراین، مسافتی که با هر بار شارژ طی می‌کند و بازده‌ی آن در حالت تمام‌الکتریک فوق‌العاده نیست، اما این هایبریدی بودن به آن اجازه داده که به طور کلی مسافت بیش‌تری را طی کند که در غیر این صورت ممکن نبود.

mitsubishioutlander

میتسوبیشی اوتلندر یک هیبریدی دو دیفرانسیل است

اوتلندر PHEV مدتی هست که وارد بازارهای اروپا و ژاپن (کشور زادگاه‌اش) شده و فروش قابل توجهی هم داشته است. تا به این جای کار در سال ۲۰۱۴، این خودرو پرفروش‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی در اروپا است. این خودرو، جذاب و کاربردی است، می‌تواند پنج بزرگسال را در خود جای دهد، دودیفرانسیل است و می‌تواند بیش از ۴۸ کیلومتر را با یک بار شارژ شدن طی کند (با توجه به معیارهای امتیازدهی در بریتانیا). نکته‌ی منفی این خودرو، برای آن‌هایی که می‌خواهند تا حد امکان دوست‌دار محیط زیست باشند، این است که بعد از تمام شدن مسافت محدودی که می‌تواند با نیروی الکتریکی طی کند، روی حالت بنزین (یا گازوییل) قرار می‌گیرد. هم‌چنین از آن‌جا که خودروی بسیار بزرگی است، بازده‌ی چندان بالایی ندارد. به عبارت دیگر، اوتلندر PHEV از نظر زیست‌محیطی، پاکیزه‌ترین خودروی این فهرست نیست، اما دارای مزایای دیگری است.

در هلند، قیمت این خودرو از ۳۳۰۵۰ یورو (۴۵۳۰۰ دلار) آغاز می‌شود. البته این قیمت قبل از اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده‌ی کشور هلند است. در نروژ، قیمت این خودرو از ۴۴۰۸۰۰ کرون (۷۲۶۰۰ دلار) آغاز شده و قیمت پایه‌ی آن در ژاپن ۳۳۹۷۵۰۰ ین (۳۳۳۵۰ دلار) است. هنوز اطلاعاتی در مورد این که قیمت اوتلندر PHEV در ایالات متحده چه‌قدر خواهد بود منتشر نشده است.

میتسوبیشی اوتلندر یک هیبریدی دو دیفرانسیل است
  1. بی‌ام‌و X5 ای‌درایو

بی‌ام‌و X5 ای‌درایو یک نسخه‌ی الکتریکی پلاگین هایبرید از X5، اس‌یووی لوکس میان‌رده‌ی بی‌ام‌و، است. زمان عرضه‌ی خاصی برای‌اش اعلام نشده اما انتظار می‌رود زمانی در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شود.

X5 ای‌درایو دودیفرانسیل است و از فناوری نوآورانه‌ی «افیشنت داینامیکس» (Efficient Dynamics) بهره می‌برد. مسافتی که می‌تواند با هر بار شارژ شدن طی کند تقریبا ۳۰ کیلومتر است، یعنی کم‌تر از دوسوم اوتلندر PHEV، اما بازده‌ی آن به گفته‌ی شرکت بی‌ام‌و «در میان وسایل نقلیه‌ی هم‌رده‌ی خودش بی‌رقیب است.» هم‌چنین X5 ای‌درایو، با قابلیت رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در کم‌تر از هفت ثانیه، علی‌رغم جثه‌ی بزرگ‌اش از شتاب خوبی بهره می‌برد. البته این خودرو از این حیث یارای مقابله با مدل X را ندارد اما هم‌چنان یک اس‌یووی سریع محسوب می‌شود.

BMWX5Edrive

بی‌ام‌و eDrive در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد

یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های X5 ای‌درایو فناوری افیشنت داینامیکس است که در آن به کار گرفته شده. این خودروی هوشمند می‌تواند جهت بهبود بازده‌اش، خود را برای تغییرات پیش رو در شیب، ترافیک و طراحی جاده‌ها آماده کند. X5 ای‌درایو برای این کار از چند حس‌گر، یک سیستم مسیریابی و سیستم رادار کمک می‌گیرد. این فناوری حداکثر سرعت مجاز، پیچ‌ها، محل آغاز مناطق مسکونی، میدان‌ها، فرعی‌ها و خروجی‌های بزرگراه‌ها را در محاسبات‌اش در نظر می‌گیرد. X5 ای‌درایو به سبک رانندگی هر فرد توجه کرده و راهنمایی‌های لازم برای یک سفر پربازده‌تر را ارایه می‌کند. این خودرو هم‌چنین بهینه‌ترین مسیر از نظر مصرف سوخت را به راننده نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ها، X5 ای‌درایو می‌تواند وسایل نقلیه را در نزدیکی خودش شناسایی کرده و در صورت احتمال برخورد سرعت خودش را کم کند.

علی‌رغم اندازه‌ی بزرگ و ظرفیت باتری متوسط‌اش، X5 ای‌درایو هنوز هم از «تویوتا پریوس» (Toyota Prius) یا بسیاری از خودروهای غیرالکتریکی موجود در بازار بازده‌ی بیش‌تری دارد. از نکات منفی این خودرو می‌توان به مسافت محدودی اشاره کرد که می‌تواند با نیروی الکتریکی طی کند. نکته‌ی منفی دیگر آن هم، به احتمال زیاد، قیمت بالای آن خواهد بود.

بی‌ام‌و eDrive در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد

 

  1. آئودی A3 ای‌ترون

آئودی A3 ای‌ترون اولین خودروی الکتریکی آئودی است که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند. این خودروی پلاگین هایبرید الکتریکی دارای قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۴۹ نیوتن متر است و در حالت تمام‌الکتریک می‌تواند مسافتی در حدود ۲۹ کیلومتر را طی کند. A3 ای‌ترون هم‌چنین می‌تواند در کم‌تر از هشت ثانیه سرعت‌اش را از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. این خودرو از فضای بیش از یک متر مکعب برای قرارگیری بار هم بهره می‌برد که فضای بسیار زیادی است.

AudiA3

آئودی A3 ای‌ترون دارای قدرت ۲۰۴ اسب بخار است

به گفته‌ی «ادموندز» (Edmunds)، A3 ای‌ترون «فرمان‌پذیری» (handling) بسیار خوبی دارد: «در آزمون رانندگی کوتاهی که ما از آئودی ای‌ترون به عمل آوردیم مشخص شد که این پلاگین هایبرید بهترین تعادل و فرمان‌پذیری را در خانواده‌ی A3 ارایه می‌دهد.» تنها ایرادی که ادموندز به آن اشاره می‌کند صدای بالای آن است: «لاستیک‌های استوک به همراه موتور الکتریکی بی‌صدای خودرو باعث می‌شود صداهای بیش‌تری از جاده به داخل اتاقک راه پیدا کند.» اگر هدف مصرف سوخت بهینه باشد، A3 ای‌ترون در مقایسه با یک وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام‌الکتریک بازنده خواهد بود. برد مسافت ۲۹ کیلومتری این خودرو در حالت تمام‌الکتریک پایین‌تر از بازه‌ی ۱۲۰ تا ۳۲۰ کیلومتری یک خودروی تمام‌الکتریک عادی است. اما در عوض مسافت کل طی‌شده‌ی این خودرو پیش از سوخت‌گیری مجدد بسیار بیش‌تر است (۸۸۵ کیلومتر).

آئودی هنوز قیمت و تاریخ عرضه‌ای برای این خودرو اعلام نکرده است، اما A3 ای‌ترون قرار است زمانی در سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایالات متحده شود.

آئودی A3 ای‌ترون دارای قدرت ۲۰۴ اسب بخار است

 

  1. کیا سول EV

در حقیقت، کیا سول EV هم‌اکنون در ایالات متحده موجود است، اما فقط در ایالت کالیفرنیا. پیش‌بینی می‌شود که این خودرو در سال ۲۰۱۵، در قسمت‌های دیگر این کشور هم در دسترس قرار بگیرد.

قیمت کیا سول EV از ۳۳۷۰۰ دلار آغاز می‌شود، که آن را در رده‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه قرار می‌دهد. با استفاده از تسهیلات خرید EV، این خودرو از متوسط قیمت یک خودروی جدید خریداری‌شده در ایالات متحده بسیار ارزان‌تر خواهد بود. در مقایسه با خودروهای نام برده شده در بالا، این یک مزیت بزرگ برای کیا سول EV است. با این حال، این خودرو از امکانات کم‌تری بهره می‌برد. اما باز هم سول EV کاملا جادار و راحت است.

Kiasoul

کیا سول EV می‌تواند در هر بار شارژ کامل تا ۱۴۹ کیلومتر را بپیماید

برد مسافت EV در حالت تمام‌الکتریک رقم قابل احترام ۱۴۹ کیلومتر است، که از بسیاری از خودروهای تمام‌الکتریک بهتر و در بین هم‌رده‌های خود بهترین است. «معادل مایل بر گالن» (mile-per-gallon equivalent) آن ۱۰۵ است. MPGe آن در بزرگراه ۹۲ و در شهر ۱۲۰ است.

کیا سول EV لوکس‌ترین و سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی در بازار نیست، اما به‌روز و مقرون‌به‌صرفه است و از برد مسافت بالایی در حالت تمام‌الکتریک بهره می‌برد.

کیا سول EV می‌تواند در هر بار شارژ کامل تا ۱۴۹ کیلومتر را بپیماید

 

  1. شورلت ولت ۲۰۱۶

یک نسخه‌ی به‌روزشده از شوی ولت محبوب (یک خودروی الکتریکی با برد مسافت بالا) قرار است در سال ۲۰۱۵ به بازار بیاید. اطلاعاتی زیادی از ولت جدید در دست نیست، اما این مدل قرار است بتواند نسبت به نسخه‌ی کنونی، کمی مسافت بیش‌تری را در حالت تمام‌الکتریک بپیماید و هم‌چنین طراحی بدنه‌ی متفاوتی داشته باشد.

Chevyvolt2016

شورلت ولت یک خودروی الکتریکی بسیار زیبا است

نسخه‌ی کنونی شوی، که برای چند سال پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در بازار ایالت متحده بود، دارای برد مسافت ۶۱ کیلومتر در حالت تمام‌الکتریک بود (که برای خودرویی که تماما الکتریکی نیست رقم قابل توجهی است). ولت را به خاطر کیفیت بالای رانندگی‌اش، بیش‌ترین تعداد صاحبان خودروی راضی از خرید آن در ایالات متحده و پیشتازی کلی‌اش در دنیای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی می‌شناسند. یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی در مورد ولت این است که تنها جای نشستن برای چهار نفر را در خود دارد. فضای صندوق عقب آن هم محدود است.

قیمت ولت، بدون در نظر گرفتن تسهیلات، ۳۴۳۴۵ دلار است. این قیمت، با توجه به امکاناتی که این خودرو ارایه می‌کند، قیمت عادلانه‌ای است.

شورلت ولت یک خودروی الکتریکی بسیار زیبا است

 

  1. «فیسکر کارما»

در حقیقت فیسکر کارما چند سال پیش وارد بازار شد اما این شرکت در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد. اوایل امسال، «شرکت وانژیانگ آمریکا» (Wanxiang America Corporation) شرکت فیسکر را خریداری کرد و وعده‌ی از سر گرفتن تولید فیسکر کارما را داد.

Fiskerkarma

فیسکر کارما خودرویی است که جاستین بیبر آن را خرید

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کارما زیبایی و لوکس بودن آن است. تا به حال تعدادی از افراد مشهور، از جمله «جاستین بیبر» (Justin Bieber)، این خودروی باکلاس را خریداری کرده‌اند.

کارما یک پلاگین هایبرید است، که برای آنان که می‌خواهند خودروی‌شان دوست‌دار محیط زیست باشد چندان جذاب نیست اما آن‌هایی که یک موتور پشتیبان بنزینی را ترجیح می‌دهند آن را می‌پسندند. نسخه‌ی قبلی کارما دارای برد مسافت ۵۱ کیلومتر در حالت تمام‌الکتریک و نرخ مصرف سوخت ۵۲ MPGe بود، که کم‌ترین در بین خودروهای الکتریکی و تنها کمی بیش‌تر از یک تویوتا پریوس بود. جدا از مصرف سوخت نسبتا بالای کارما، بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی آن را می‌توان قیمت پایه‌ی ۹۶ هزار دلاری‌اش دانست. بدون شک، مطمئن نبودن از خدمات پس از فروش به دلیل قرار داشتن شرکت در مرز ورشکستگی هم چندان دلچسب نیست.

تاریخ عرضه‌ی نسخه‌ی جدید کارما، که به «الوکس کارما» (Elux Karma) تغییر نام خواهد داد، تا اواسط سال ۲۰۱۶ به تعویق افتاده است.

فیسکر کارما خودرویی است که جاستین بیبر آن را خرید

 

  1. «دیترویت الکتریک SP:01»

دیترویت الکتریک SP:01 یک خودروی الکتریکی رده بالای دیگر مانند کارما است، با این تفاوت که تماما الکتریکی است. شرکت دیترویت الکتریک در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد و یکی از اولین شرکت‌های تولید خودروهای الکتریکی در جهان است. گروهی از دوست‌داران خودروهای الکتریکی و علاقه‌مندان به تاریخ، که در راس آن‌ها مدیر عامل این شرکت «آلبرت لام» (Albert Lam) قرار دارد، تصمیم گرفتند با تولید یک ماشین اسپورت الکتریکی با نام SP:01، نام این شرکت را احیا کنند.

Detroitelectric

طراحی ظاهری دیترویت الکتریک SP:01 مشابه «لوتوس الیت» است

SP:01 قرار بود در حال حاضر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته باشد، اما چند بار با تاخیر مواجه شد. با این حال، پیشرفت خوبی حاصل شده است: طرح نهایی SP:01 در ماه اکتبر رونمایی شد و هم‌اکنون می‌توان از طریق وب‌سایت SP:01 آن را سفارش داد.

طراحی ظاهری این خودرو، که مشابه «لوتوس الیت» (Lotus Elite) است، باعث شده است که SP:01 از همه لحاظ زیبا باشد. بدون اطلاعات بیش‌تر نمی‌توان در مورد مزایا و معایب این خودرو بحث کرد، اما انتظار می‌رود که SP:01 برد مسافتی بالا، قدرت و شتابی فوق‌العاده و قیمتی بسیار زیاد داشته باشد.

طراحی ظاهری دیترویت الکتریک SP:01 مشابه «لوتوس الیت» است

نتیجه‌گیری

این‌ها بهترین خودروهای دوست‌دار محیط زیستی بودند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایالات متحده شوند. در نوع خود فهرست جالبی است و بیش‌تر خودرو‌های معرفی شده در آن در دامنه‌ی قیمت بالای متوسط (برای خودروهای الکتریک و بسیار بالاتر از متوسط برای خودروهای غیرالکتریکی) قرار می‌گیرند اما چند مدل مقرون‌به‌صرفه هم در بین آن‌ها یافت می‌شود. به طور کلی، این خودروهای الکتریکی (به لطف گشتاور بدون وقفه‌ی‌شان) دارای شتاب اولیه و بازده‌ی بالایی هستند و از این حیث از تمام خودروهای غیرالکتریکی مانند تویوتا پریوس و هایبریدهای معمول بهتر هستند. امسال قرار است سال سرگرم‌کننده‌ای برای خودروهای الکتریکی باشد.

منبع: Fix

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه