این ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند کاربردی‌اند یا صرفاً پرزرق‌وبرق هستند؟

۵ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
گوشی های هوشمند

شاید ۲۰۱۸ سال هیجان‌انگیزی برای طراحی گوشی های هوشمند نبوده باشد، اما حالا که فقط در چند ماه نخست سال ۲۰۱۹ قرار داریم، باید اذعان کنیم که شاهد معرفی تعداد زیادی از گوشی های هوشمند مجهز به طراحی‌های نوآورانه‌ای بوده‌ایم. به غیر از گوشی‌های عجیب‌وغریب و مفهومی، حتی گوشی‌های اصلی مربوط به شرکت‌های بزرگ هم از طراحی‌های قابل توجهی بهره می‌برند.

البته باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از این ایده‌ها هم چندان کاربردی نیستند. برخی از آن‌ها هوشمندانه محسوب می‌شوند که برای بسیاری از کاربران کاربردی خواهند بود ولی برخی دیگر صرفاً پرزرق‌وبرق هستند و بیش از هر چیزی برای ایجاد سروصدا و جلب توجه ارائه شده‌اند. در ادامه به این ویژگی‌های قرار گرفته در گوشی های هوشمند جدید نگاهی می‌اندازیم و کاربردی بودن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

گلکسی فولد سامسونگ و هواوی میت ایکس: نمایشگرهای تاشو

گوشی های هوشمند

از چند سال قبل انتشار خبرهای مربوط به توسعه گوشی‌های تاشو به گوش می‌رسید و در این زمینه بالاخره دو شرکت بسیار بزرگ سامسونگ و هواوی از نخستین‌های گوشی‌های مبتنی بر این فناوری رونمایی کردند. باید صراحتاً بگوییم که گلکسی فولد و میت ایکس بیش از هر چیزی شباهت زیادی به مدل‌های اولیه دارند ولی نمی‌توان پتانسیل بالای آن‌ها را برای موفقیت کتمان کرد. یکی از نکات مهم این گوشی های هوشمند بحث نرم‌افزار و گذار روان بین نمایشگر کوچک‌تر به بزرگ‌تر است. اما در حال حاضر، مشتاقانه منتظر ارائه‌ی نسل بعدی این گجت‌ها هستیم تا ببینیم که آیا مدل‌های بهتر و ارزان‌تر این گوشی های هوشمند مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند یا نه. در نهایت باید بگوییم که این یک تکنولوژی نوآورانه و کاربردی است و می‌تواند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: ۶ چالش پیش روی گوشی‌های تاشو

ال‌جی G8: نمایشگر پخش‌کننده صدا و تشخیص رگ‌های کف دست

گوشی‌های ال‌جی بسیار باکیفیت هستند و از ویژگی‌های قابل توجهی بهره می‌برند ولی در مقایسه با دیگر پرچم‌داران، معمولاً حرف چندانی برای گفتن ندارند و به همین خاطر فروش آن‌ها اصلاً قابل توجه نیست. با توجه به این موضوع، ال‌جی برای پرچم‌دار جدید خود تصمیم گرفته ویژگی‌های پرسروصدایی را در آن تعبیه کند.

اولین مورد، نمایشگر اولد مجهز به تکنولوژی موسوم به Crystal Sound است که نیاز به بهره‌گیری از اسپیکر مکالمه را رفع می‌کند و مکالمات را از طریق ویبره به گوش کاربر می‌رساند. البته پیش از این برخی از دیگر شرکت‌ها هم از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند ولی روزبه‌روز کیفیت آن بهبود می‌یابد. اگرچه در نگاه اول این تکنولوژی یک مورد نه‌چندان کاربردی به نظر می‌رسد، ولی در دورانی که شرکت‌ها خواستار کم کردن حاشیه‌های نمایشگرها هستند، این تکنولوژی می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

گوشی های هوشمند

البته نکته‌ی قابل توجه در مورد این گوشی ال‌جی، این است که علی‌رغم بهره‌گیری از این تکنولوژی کماکان شاهد بریدگی نسبتاً بزرگی هستیم که در آن سنسورهای زیادی برای تشخیص الگوی رگ‌های کف دست قرار گرفته که می‌تواند برای آنلاک کردن گوشی مورد استفاده قرار بگیرد. در همین زمینه می‌توانیم به کاربرد این سنسورها برای تعامل بدون لمس اشاره کنیم که به کاربران اجازه می‌دهد مثلاً با تکان دست خود، کارهایی مانند تنظیم صدا را انجام دهند. در نهایت باید بگوییم که قابلیت تشخیص الگوی رگ‌های کف دست و تعامل بدون لمس بیش از هر چیزی برای ایجاد سروصدای بیشتر تعبیه شده‌اند و به همین خاطر ویژگی‌های کاربردی‌ای نیستند.

بیشتر بخوانید: چرا گوشی‌های ال‌جی دیگر محبوبیت سابق را ندارند؟

سونی اکسپریا ۱: نمایشگر بسیار بلندقد

گوشی های هوشمند

اگرچه این ویژگی اکسپریا ۱ مناسب همه‌ی کاربران نیست، ولی بخش محدودی از کاربرانی که موردنظر سونی هستند، احتمالاً از این قابلیت راضی خواهند بود. نمایشگرهای بلندقدتر می‌توانند ویدیوها و فیلم‌ها را بهتر نمایش دهند. همچنین باید به تکنولوژی اولد ۴K HDR این نمایشگر هم اشاره کنیم که این یعنی کیفیت قابل توجهی را برای این دسته از کاربران ارائه می‌دهد. در انتها باید بگوییم که این ویژگی موردنظر کاربردی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا گوشی‌های سونی دیگر پرطرفدار نیستند؟

ویوو Apex: گوشی بدون دکمه و دارای حسگر اثر انگشت تمام صفحه

یکی دیگر از گوشی های هوشمند که به تازگی معرفی شده، ویوو ۲۰۱۹ Apex است که یک گوشی مفهومی محسوب می‌شود. این گجت به جای بهره‌گیری از دکمه‌های فیزیکی، از سنسورهای لمسی استفاده کرده است و به همین خاطر از بدنه شیشه‌ای یکپارچه بهره می‌برد. حتی این گوشی فاقد پورت شارژ است و به جای آن یک بخش مغناطیسی در پنل پشتی قرار گرفته.

گوشی های هوشمند

شرکت‌ها ابتدا درگیر حذف جک هدفون شدند و سپس به کاهش حاشیه‌های نمایشگرها روی آوردند و آیا حالا نوبت دکمه‌های فیزیکی شده است؟ این گوشی به مشکلی پرداخته که در وهله اصلاً مشکلی محسوب نمی‌شود. به دلیل همین رویکرد، از کاربردی بودن این گوشی کاسته شده و مثلاً فرض کنید که وقتی این گوشی در جیبتان قرار دارد، می‌خواهید صدای آن را تنظیم کنید. با توجه به همین موضوع، باید بگوییم که این ویژگی صرفاً پرزرق‌وبرق است.

البته در کنار این موضوع، باید به قابلیت حسگر اثر انگشت تمام نمایشگر هم اشاره کنیم. بسیاری از گوشی های هوشمند جدید از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برند و البته فقط بخش محدودی از نمایشگر به این موضوع اختصاص می‌یابد. افزایش وسعت این حسگر بدون شک قابلیت مفیدی محسوب می‌شود و باید بگوییم که این ویژگی ویوو Apex 2019 بسیار کاربردی است.

انرجایزر: باتری ۱۸۰۰۰ میلی‌آمپری

گوشی های هوشمند

اگرچه این گوشی بسیار غول‌آسا است و ظاهر جذابی ندارد، ولی در عوض از باتری ۱۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی-بیش از چهار برابر ظرفیت باتری اس ۱۰ پلاس-بهره می‌برد که به راحتی می‌تواند انرژی نمایشگر ۶.۲ اینچی LCD خود را تا یک هفته تأمین کند. مطمئناً چنین گوشی هوشمندی برای عموم کاربران طراحی و ساخته نشده است ولی برای برخی از افراد، چنین گجتی مطمئناً مثمر ثمر واقع می‌شود. به همین خاطر باید بگوییم که این ویژگی، یک ویژگی کاربردی به حساب می‌آید و صرفاً پرزرق‌وبرق نیست.

نوکیا ۹: بهره‌گیری از دوربین پنج‌گانه

گوشی های هوشمند

گوشی نوکیا ۹ روی‌هم‌رفته از ۶ دوربین بهره می‌برد.۵ دوربین تعبیه شده در پنل پشتی متشکل از ۲ سنسور رنگی و ۳ سنسور سیاه‌وسفید است که از طریق همکاری همزمان می‌توانند عکس‌های موردنظر را ثبت کنند. اگرچه بسیاری از گوشی های هوشمند امروزی از دوربین‌های استاندارد، تله‌فوتو و واید استفاده می‌کنند، اما استاندارد بودن تمام دوربین‌های نوکیا ۹ منجر به محدود شدن کاربر برای ثبت عکس‌های موردنظر خود می‌شود. البته می‌دانیم که این سنسورها قادر به ثبت گستره دینامیکی وسیع‌تر و جزئیات بیشتری هستند، ولی باز هم نمی‌توان وجود ۵ دوربین را به خاطر چنین قابلیت‌هایی توجیه کرد. به همین خاطر باید بگوییم که این ویژگی گوشی نوکیا ۹ عمدتا برای جلب توجه تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: سازندگان گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟

منبع: Slash Gear

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین

    ویژگی ۵ دوربین در نوکیا ۹ پیور ویو یه ویژگی برای اون دسته کاربرایی هست که میخوان یه عکس عالی بگیرن و دوربین گنده dslr همراهشون نباشه. برای اون ها این ویژگی یه ویژگی کارامد حساب میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه