بزرگ‌ترین قطعه‌ی یخ از شمالگان جدا شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

عکس‌های ماهواره‌ای از جدا شدن بخش بزرگی از یخ‌های سریع‌ترین یخچال طبیعی در حال حرکت خبر داده‌ند. این یخچال تنها در دو روز حدود ۱۳ کیلومتر مربع از یخ‌های‌اش را از دست داده است. دانشمندان می‌گویند که این موضوع یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های یخزایی (Calving) است که تا به حال در تاریخ ثبت شده.

قطعه‌ی بزرگی از یخچال جیکوب‌شون در گرین‌لند جدا شده است؛ قطعه‌ی جدا شده به بزرگی تمام جزیره‌ی منهتن در نیویورک است.

عکس‌هایی که از یخچال طبیعی «جیکوب‌شون» (Jakobshavn) در گرین‌لند گرفته شده، این یخچال را در حالی نشان می‌دهد که به سمت غرب در حال حرکت است و قسمت جلویی آن از مقابل‌اش جدا می‌شود.

AX1

آژانس فضایی اروپا که توسط ماهواره‌های «سنتینل ۱A» و «سنتینل ۲A» این عکس‌ها را گرفته، می‌گوید که احتمالا قطر یخ‌های جدا شده ۱۴۰۰ متر است. این سازمان حجم کلی یخ‌ها را ۱۷.۵ کیلومتر مکعب تخمین می‌زند. این مقدار برای پوشاندن تمام جزیره‌ی منهتن با لایه‌ای یخی ۳۰۰ متری کافی است.

AX2

پدیده‌های مشابهی قبلا هم اتفاق افتاده‌اند. برای مثال در خرداد سال ۲۰۱۰ شاهد یخزایی بزرگی در یخچال «هلهایم» (Helheim) بودیم. اما این یخزایی جدید دو برابر از بزرگ‌ترین پدیده‌های قبلی هم بزرگ‌تر است.

گرین‌لند دومین منطقه‌ی بزرگ یخی در دنیا است. ۴۰ درصد از افزایش سطح آب‌های دنیا به دلیل آب شدن یخ‌های این منطقه است.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان «بررسی یخچال‌های طبیعی» ماه گذشته منتشر کرد، سرعت آب شدن یخچال‌ها به بیش‌ترین میزان در ۱۶۵ سال گذشته رسیده است.

منبع: CBS News

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه