بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌ای که گذشت (۱۰ مهر ۹۴)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در هفته‌ی گذشته، مقاله‌های مختلفی در گروه دانش دیجی‌کالا مگ منتشر کردیم که بسیاری از آن‌ها، در رابطه با اتفاقاتی بود که در همان هفته رخ داده بود. اتفاقات مهمی مثل ماه‌گرفتگی ۶ مهر، کشف آب روی مریخ، حادثه‌ی دلخراش منا، فوت کاپیتان پرسپولیس و چند خبر دیگر. با بهترین مقاله‌های هفته‌ی گذشته، با ما همراه باشید.

۱. حادثه‌ی مکه، یادآور نیروی عظیم جمعیت

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته بود که خبر دلخراش حادثه‌ی منا را شنیدیم. حادثه‌ای که در آن، تعداد زیادی از زائران خانه‌ی خدا بر اثر فشار جمعیت جان خود را از دست دادند. تعداد جان باختگان نزدیک به ۸۰۰ نفر اعلام شد و متاسفانه بخش زیادی از آن‌ها زائران ایرانی بودند. شنبه‌ی هفته‌ی پیش مقاله‌ای در رابطه با علت فوت حاجیان در فشار جمعیت نوشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست. این مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

meccamain

۲. دانشمندان چطور به وجود آب روی مریخ پی بردند؟

اواخر روز دوشنبه‌ی هفته‌ی پیش، خبر شگفت‌انگیزی از ناسا درباره‌ی کشف آب جاری روی مریخ شنیدیم. آب‌های جاری مریخ به صورت فصلی روی این سیاره جریان دارند و در فصل زمستان این سیاره یخ می‌زنند. ناسا این کشف را یک دستاورد بسیار بزرگ دانسته و آن را امیدی بزرگ برای کشف حیات روی مریخ خوانده است. مقاله‌ی مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

marswatermain

۳. مرگ یک ستاره؛ چرا ورزشکاران دچار ایست قلبی می‌شوند؟

درست یک هفته پس از فوت زائران، متاسفانه خبر فوت هادی نوروزی، کاپیتان پرسپولیس را شنیدیم. ظاهرا که ساعت ۴ صبح روز پنجشنبه، هادی نوروزی در حالی که خواب بوده دچار ایست قلبی می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد. در همین رابطه، مقاله‌ای نوشتیم و توضیح دادیم که معمولا چرا ورزشکاران دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند. مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

cardiac-arrest

۴. راز بزرگ یگانه قمر زمین؛ ماه از کجا آمد؟

بامداد دوشنبه‌ی هفته‌ی پیش ماه گرفت. این یک ماه گرفتگی عادی نبود و بلکه بر روی یک «ابرماه» اتفاق ‌افتاد. پدیده‌ی ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در حضیض مداری خود نسبت به زمین قرار دارد و فاصله‌ی آن به زمین نزدیک می‌شود. بدین ترتیب ماه پرنورتر و بزرگتر دیده می‌شود. به همین دلیل فرصت را مغتنم شمردیم و مقاله‌ای درباره‌ی نحوه‌ی بوجود آمدن ماه منتشر کردیم. مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Moon-_822

۵. فولکس‌واگن چگونه در آزمایش‌ها تقلب کرد؟

به طور کلی در یکی دو هفته‌ی پیش، بحث حول تقلب شرکت فولکس‌واگن داغ بود. ظاهرا که بر روی خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا، نرم‌افزاری نصب بوده که وقتی این خودروها برای تست آلایندگی به آزمایشگاه می‌رفتند، با پایین آوردن عملکرد موتور خودرو، کاری می‌کرده که میزان آلایندگی آن پایین‌تر از حالت عادی بیاید و بدین ترتیب دستگاه‌های آزمایش‌گر را به اشتباه بیندازد. به همین دلیل نیز مقاله‌ای نوشتیم و در آن ماجرا را شرح دادیم و توضیح دادیم که فولکس‌واگن چگونه در آزمایش‌ها تقلب کرد. مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

volkswagenmain

۶. از فطرس ایرانی تا اف ۲۲ آمریکایی؛ هواگردهایی برای نبردهای احتمالی آینده

هفته‌ی گذشته مقاله‌ای منتشر کردیم که در آن، بهترین هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی که آینده‌ی نبردهای هوایی را در دست دارند معرفی شده بودند. در میان این هواگردها، پهپادهای ایرانی هم حضور داشتند. پهپادهایی مثل فطرس و ابابیل ۳. مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

bestairplanesmain



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما