ناسا برای سفر سرنشین‌دار به ماه به ۳۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سفر به ماه

جیم بریدنستاین، رییس ناسا، بالاخره اولین تخمین از بودجه‌ی مورد نیاز برای سفر به ماه را اعلام کرد. او در مصاحبه‌ای با CNN که در روز جمعه انجام شد گفت ناسا برای انجام برنامه‌ آرتمیس به ۳۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

این بودجه شامل استخدام شرکت‌های فضایی خصوصی و انجام همکاری‌های بین‌المللی، ساخت یک ایستگاه فضایی به دور ماه و در نهایت فرود انسان در قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۴ است. پروژه‌ای بزرگ که در نهایت مقدمه و تمرینی برای سفر به مریخ است.

آن‌طور که بریدنستاین به CNN گفته برای انجام کامل برنامه و حضور پایدار در ماه ناسا به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

او همچنین بارها قول داده که بودجه سفر به ماه به طور جداگانه تامین می‌شود و از بودجه دیگر فعالیت‌های ناسا، که اهمیت زیادی برای پیشبرد علم اخترفیزیک و کیهان‌شناسی دارد، چیزی کاسته نمی‌شود.

ماه گذشته نیز دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، از کنگره این کشور خواست تا بودجه ناسا در سال مالی ۲۰۲۰ را ۱/۶ میلیارد دلار افزایش دهد. درخواستی که کنگره هنوز به آن پاسخی نداده است. این در حالی است که بریدنستاین پس از اعلام این خبر گفت که این افزایش بودجه تنها آغازی برای بودجه‌های بسیار بیشتری است که برای سفر به ماه باید به ناسا اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید:

ماه‌نشین‌های سه شرکت خصوصی تجهیزات ناسا را به ماه خواهند برد

ترامپ بودجه‌ی ناسا را با هدف سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ افزایش داد

آیا رویای سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ محقق می‌شود؟

معاون اول ترامپ: «فضانوردان آمریکایی در سال ۲۰۲۴ به ماه می‌روند»

برای مقایسه تلاش قبلی ناسا برای سفر به ماه که برنامه Constellation نام داشت و در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت (اما هرگز عملی نشد) به بودجه‌ای در حدود ۱۰۴ میلیارد دلار احتیاج داشت. برنامه آپولو نیز ۲۵ میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه داشت. البته برنامه آپولو در دهه ۱۹۶۰ میلادی به انجام رسید و باید نرخ تورم را نیز در تبدیل آن به نرخ امروز محاسبه کرد.

برنامه‌های بزرگ دیگر ناسا نیز اکثرا بودجه‌های زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. تخمین‌ها نشان می‌دهند ساخت کامل ایستگاه فضایی در طول چندین سال بیش از صد میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. بودجه صرف شده در پروژه تلسکوپ فضایی هابل، شامل ساخت، پرتاب و ماموریت‌های تعمیر این تلسکوپ، نیز بیش از ده میلیارد دلار بوده است.

با این حال به گفته رییس ناسا با توجه به اهداف برنامه آرتمیس هزینه آن معقول است. به گفته او این برنامه مثل یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است تا اقامتی پایدار و طولانی در ماه داشته باشیم و از سوی دیگر نگاه‌مان به سمت مریخ باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه