شما بگویید: آیا ارسال کالا با ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا ممکن می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فقط یک لحظه در ذهن خود تصور کنید… چشمان‌تان را ببندید و تصور کنید کالایی را از دیجی‌کالا سفارش داده‌اید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه، ساعت هوشمندتان خبر از رسیدن آن سفارش به درب منزل می‌دهد. درب خانه را باز می‌کنید و بجای مواجهه با پیک موتوری آشنای دیجی‌کالا، با یک ربات پرنده که در هوا معلق ایستاده روبرو می‌شوید. ربات پرنده که کاملا اتوماتیک پرواز می‌کند، هشت پروانه‌ی چرخان دارد، روی بدنه‌اش لوگوی دیجی‌کالا دیده می‌شود و در قسمت زیرینش بسته‌ی سفارش شما قفل شده است. ربات کمی پایین می‌آید و از طریق اسکن عنبیه‌ی چشم، هویت شما را شناسایی می‌کند. بعد از اینکه مطمئن شد فرد سفارش دهنده قطعا خود شما هستید، اجازه می‌دهد از غلاف زیرین، کالای خود را بردارید. در حالی که هنوز به داخل خانه برنگشته‌اید، ربات خیلی سریع ارتفاع می‌گیرد، پرواز می‌کند و در افق محو می‌شود…

این آینده‌ایست که دیگر خیلی دور به نظر نمی‌رسد. بیش از یک سال است که دیجی‌کالا روی آن کار می‌کند. دیجی‌کالا جمعی از گروه‌های مختلف رباتیک سراسر کشور را گرد هم آورده تا در مسابقه‌ای، توانایی‌های خود را برای ساخت ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا محک بزنند. آن‌ها باید رباتی بسازند که بتواند کالایی با وزنی مشخص را بردارد، آن را تا ارتفاعی خاص بالا ببرد، مسافتی معین را بپیماید و پس از پشت سر گذاشتن چند مانع، بسته را به دست مشتری فرضی برساند. هر تیمی موفق شود، شانس این را خواهد داشت که در ساخت اولین ربات پرنده‌ی واقعی برای دیجی‌کالا سهیم باشد.

بعد از ساختن ربات، نوبت به گرفتن مجوزهای قانونی برای پرواز در آسمان شهرهای کشور می‌رسد. مشکل مجوز که حل بشود، در آسمان شهرمان ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا را می‌بینیم که هرکدام به سویی می‌روند. چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، چقدر از حجم ترافیک کاسته می‌شود، چقدر از آلودگی شهر کم می‌شود و چقدر سفارش‌ها زود به دستمان می‌رسد. این‌ها دقیقا همان هدف‌هایی است که دیجی‌کالا از بدو پیدایش به دنبال‌شان بوده و حالا با استفاده از ربات‌های پرنده، قدم بزرگ دیگری در حل این مشکلات بر می‌دارد.

در دیجی‌کالا کست بشنوید: ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا، از رویا تا واقعیت

در دیجی‌کالا کست بشنوید: مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا چگونه برگزار می‌شود؟

اما به نظر شما آیا این آینده به واقعیت تبدیل می‌شود؟ آیا روزی می‌توانیم ربات‌های پرنده‌ی حمل کالای دیجی‌کالا را در آسمان شهرهای‌مان ببینیم؟ شما بگویید: «آیا روزی دیجی‌کالا صاحب ناوگانی از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا می‌شود؟»

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶۱ دیدگاه
  1. امیر سعید

    میشه اما باید اندازه هلیکوپتر های جنگی GTA V (آر مور)روش ببندید که مردم با هر چیزی شلیک میکنن.ولی در کل شدنیه شاید جا افتادنه فرهنگش طول بکشه اما اینکه دیجی کالا تو این مورد پیشتاز باشه و این فرهنگو جا بندازه یه پیشرفته خیلی بزرگه

  2. محمد

    اولا این نشانه وسعت و عمق دید شماست که حاضر شدید این پهپاد رو با استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی کشور عزیزمون طراحی کنید و بسازید در حالی که خرید این پرنده بسیار آسان تر از ساخت آن بود.از این بابت من واقعا بهتون تبریک میگم و برای تیم طراحیتون آرزوی موفقیت دارم و مطمئنم که اگه این بچه ها مثل تیم های اروپایی و آمریکایی ساپورت بشن نتیجه کارشون کمتر از اونها نخواهد بود.

    اینکه شما میتونید این کار رو انجام بدین یا نه ، من ۱۰۰در۱۰۰ مطمئنم که میتونید اما بنظرم هنوز این حرکت با تبدیل شدن به یه کار روتین و منظم روزانه فاصله داره و دلیلش هم یک سری محدودیت هایی هست که در این زمینه وجود داره ، از جمله اینکه هنوز قوانین خاصی برای پذیرش این پرنده و عدم حمله احتمالی به اون و همچنین نیرویی که بتونه امنیت پرواز این پرنده رو فراهم کنه در کشور وجود نداره.

    یکی دیگه از محدودیت ها هم شرایط آب و هوایی هست که بنظرمیرسه یک سری محدودیت هایی رو در بعضی روزها واسه حرکت این پرنده ایجاد میکنه اما در مجموع این حرکت از سوی شما کاملا شدنی و قابل دست رس هست و من مطمئنم شما میتونید نامتون رو بعنوان اولین شرکت در زمینه استخدام رباتهای پرنده در ایران برای همیشه ثبت کنید. موفق و پیروز باشید.

  3. moein

    خوب این کاری بود که قول فروش اینترنتی دنیا یعنی امازون انجام داد و اگه اون تونست شما هم میتونید اما این نکته رو در نظر بگیرید که اینجا فرهنگشو ندارن احتمالا و مشکلات زیادی واسه خودتون و اونی که کالا رو سفارش داده پیش میاد.

  4. یک آدم خاص

    فگرکنید توخیابون مردم با سنگ و تفنگ آسمونو نگاه می کنن پهباد شکار کنن:))
    باید ایده ای هم برای امنیت داشته باشه این پهباد ها.

  5. مسعود

    آخه عزیزمن
    اینا طرح ها باید تو شهرای ویلایی نشین پیاده سازی کرد
    یا شهرهایی که اصول شهرسازی رو رعایت کردن
    اینجا پهباد کج میخوای بشونین ؟
    سقف آپارتمانا و خونه ها ؟؟
    فقط مشتری ۲ ساعت باید بره التماس کلید قفل سقف آپارتمانو بکنه ????????

    1. علی اشهدی

      این دوستمون راست می گن. بهتره این خدمات برای مکان های دور از کلان شهر ها باشه. جاهایی که رساندن کالا سخت هست. باید پهباد های باتری خورشیدی دار باشد تا این امکان وجود داشته باشد.
      در کل باید دو نوع پهباد استفاده کنید. داخل شهری و بیرون شهری، بیرون شهری باید پهباد قدرت مند با باتری خورشیدی باشد.
      البته منظورم از بیرون شهری فاصله ای از تهران تا کرج نیست. مثلا روستا ها یا شهر هایی نزدیک شهر تهران.

  6. محمد رضا

    از اینکه دیجی کالا در چنین کارهایی سرمایه گذاری می کنه خیلی خوشحالم و تبریک بهشون میگم و امیدوارم تا آخر پیش برن، فقط چندتا پیشنهاد دارم:
    اول اینکه بحث فناوری کار که مطمئنا جوانان ایرانی بهش میرسن و امیدوارم آخر پروژه به خارجی ها واگذار نشه مثلا طرح رو بدن آمازون و از اساتید دانشگاههای مطرح دنیام چه ایرانی و غیر ایرانی دعوت بشه تا همکاری کنن.
    دوم اینکه دیجی کالا هنوز در حالت سنتی ایراداتی داره مثله عدم رضایت برخی مشتریان از کیفیت کالای رسیده(چند بار خودم از دیجی خرید کردم، بیشتر اوقات راضی بودم و گاهی هم ناراضی) و بحث قیمت گذاری
    سوم اینکه مشکلات فرهنگی و زیر ساختی این کار باید حل بشه، مثل بحث امنیت بین راهی، و…

  7. حسین

    سایت آمازون خیلی وقت هست که از این رباتها استفاده میکنه ، تنها دلیلی که شایذ نشه اجرایی کرد تنها و تنها فرهنگ ایران هست !

  8. حسن

    بنده هم با نظر اکثریت موافقم . مشکلات فنی که در هر استارتاپی مورد بحثه رو اگه کنار بذاریم ، تازه میرسیم به مشکل اصلی و واقعا چالش برانگیز به نام “فرهنگ” . این طرح فوق العاده است و حتی از طرح سایت Amazon برای ارسال سریع نیز جذاب تر و واقعا بهینه تر است . اما متاسفانه به دلیل فقر فرهنگی حاکم بر جامعه ، از نظر بنده ی حقیر ، ناشدنی است . البته با تکمیل فنی دستگاه مشکل تا حدودی حل می شود . برای مثال بدنه ی فوق العاده مستحکم ، استفاده از ۸ موتور به جای ۴ تا که پرنده با الگوریتم های بسیار پیچیده بتواند با ۷ موتور هم تعادل را حفظ کند و …… .

  9. امین

    به دلایل فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر نیست.

  10. رسول

    بله این کار صد در صد شدنی است .چون هر چیزی را که ذهن انسان بتواند درک کند شدنی است.و دیجی کالا کسی هست که باید این تکنولوژی را برای اولین بار در کشور میسر سازد من به دیجی کالا ایمان دارم.

  11. امیرحسین

    بدون شک شدنیه

  12. امیر اکبرزاده

    اگه بشه هم مردم رو پشت بوم ها کمین میکنن با سنگ پهپادها را میزنن که بیفته پهپاد و بستشو باهم بردارن!!!
    😀

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه