شما بگویید: آیا ارسال کالا با ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا ممکن می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فقط یک لحظه در ذهن خود تصور کنید… چشمان‌تان را ببندید و تصور کنید کالایی را از دیجی‌کالا سفارش داده‌اید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه، ساعت هوشمندتان خبر از رسیدن آن سفارش به درب منزل می‌دهد. درب خانه را باز می‌کنید و بجای مواجهه با پیک موتوری آشنای دیجی‌کالا، با یک ربات پرنده که در هوا معلق ایستاده روبرو می‌شوید. ربات پرنده که کاملا اتوماتیک پرواز می‌کند، هشت پروانه‌ی چرخان دارد، روی بدنه‌اش لوگوی دیجی‌کالا دیده می‌شود و در قسمت زیرینش بسته‌ی سفارش شما قفل شده است. ربات کمی پایین می‌آید و از طریق اسکن عنبیه‌ی چشم، هویت شما را شناسایی می‌کند. بعد از اینکه مطمئن شد فرد سفارش دهنده قطعا خود شما هستید، اجازه می‌دهد از غلاف زیرین، کالای خود را بردارید. در حالی که هنوز به داخل خانه برنگشته‌اید، ربات خیلی سریع ارتفاع می‌گیرد، پرواز می‌کند و در افق محو می‌شود…

این آینده‌ایست که دیگر خیلی دور به نظر نمی‌رسد. بیش از یک سال است که دیجی‌کالا روی آن کار می‌کند. دیجی‌کالا جمعی از گروه‌های مختلف رباتیک سراسر کشور را گرد هم آورده تا در مسابقه‌ای، توانایی‌های خود را برای ساخت ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا محک بزنند. آن‌ها باید رباتی بسازند که بتواند کالایی با وزنی مشخص را بردارد، آن را تا ارتفاعی خاص بالا ببرد، مسافتی معین را بپیماید و پس از پشت سر گذاشتن چند مانع، بسته را به دست مشتری فرضی برساند. هر تیمی موفق شود، شانس این را خواهد داشت که در ساخت اولین ربات پرنده‌ی واقعی برای دیجی‌کالا سهیم باشد.

بعد از ساختن ربات، نوبت به گرفتن مجوزهای قانونی برای پرواز در آسمان شهرهای کشور می‌رسد. مشکل مجوز که حل بشود، در آسمان شهرمان ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا را می‌بینیم که هرکدام به سویی می‌روند. چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، چقدر از حجم ترافیک کاسته می‌شود، چقدر از آلودگی شهر کم می‌شود و چقدر سفارش‌ها زود به دستمان می‌رسد. این‌ها دقیقا همان هدف‌هایی است که دیجی‌کالا از بدو پیدایش به دنبال‌شان بوده و حالا با استفاده از ربات‌های پرنده، قدم بزرگ دیگری در حل این مشکلات بر می‌دارد.

در دیجی‌کالا کست بشنوید: ربات‌های پرنده‌ی دیجی‌کالا، از رویا تا واقعیت

در دیجی‌کالا کست بشنوید: مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا چگونه برگزار می‌شود؟

اما به نظر شما آیا این آینده به واقعیت تبدیل می‌شود؟ آیا روزی می‌توانیم ربات‌های پرنده‌ی حمل کالای دیجی‌کالا را در آسمان شهرهای‌مان ببینیم؟ شما بگویید: «آیا روزی دیجی‌کالا صاحب ناوگانی از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا می‌شود؟»

Drone_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶۱ دیدگاه
  1. علی عسگری

    سلام
    به نظر من برای الان شدنی نیست ولی از الان باید بسترش آماده بشه تا حدود ۶ یا ۷ سال دیگه از قافله عقب نمونید.

    چند سال پیش آمازون این طرح رو میخواست اجرایی کنه و چند تا تستی هم انجام داد، جالبیش اینه که داشتم نظراتشون رو میخوندم یک سری‌شون میگفتن اگر رو هوا ببینیمش شکارش میکنیم.

    این کار کاملا شدنیه به شرط آمادگی فرهنگی مردم. (برای مثال اول از این رباط ها در پروژه های مربوط به پلیس و اورژانس استفاده بشه و جریمه های سنگین برای خرابکاران در نظر گرفته بشه و بعد از چند سال که این این رباط ها برای جامعه عادی شد این کار کاملا عملی میشه)

    1. نیما

      آمازون الآن داره استفاده میکنه و طرح موفقی هست

  2. محمد صدرا مرادی

    این اتفاق انشالله که رخ میده و کالا ها به سرعت و کمتر از یک روز به دست مردم میرسه تازه دیجی کالا خیلی خوب داره بارقیباش(آمازون) پیش میره چون خود سایت آمازون این کارو چند ماه پیش امتحان کرد.

  3. قاسم

    البته از نظر قانونی که قابلیت پیگیری داره هر اتفاقی برای رباط بیافته
    من فکر میکنم بخش ایمنی هم دیجی کالا حتما فکراشو کرده
    رباط در هر لحظه میتونه مثلا ویدیو بفرسته از مسیرش برای دیجی کالا و خب هر اتفاقی براش بیافته کاملا مشخص میشه دیگه
    از طریق GPS و اینچیزا هم حتما اطلاع میده کجاست و چه بلایی سرش اومده
    نمیدونم
    اما فکر میکنم قضیه خیلی جدی تر از این حرفا باشه
    بهرحال آرزوی موفقیت دارم برای شما
    همچین اتفاقاتی در کشور بنظرم انقدر بزرگ هست که جای تقدیر و تشکر داشته باشه

  4. علی

    ممکنه ولی باید جوری طراحی بشه که از خطر ها دوری کنه و باید یه جای امن پیدا کنه که بشینه امشالا که این اتفاق بیفته ولی به نظر من هیچ کاری نشد نداره

  5. علی

    کلا از موارد امنیتی و اینا همه بگذریم…. شهری مثل خرم آباد همه درخته چناره … حتی محله های اصلی و مرکزی شهر هم بیشتر از بقیه جاهای شهر دارن و سر درخت ها کاملا به رسیده و پایین ترشم هم ک کابل برقه 🙂 با ارتفای بالاتر از دخرت حرکت کنه , بالاخره باید بیاد پایین تر برای تحویل …

  6. Enghelabi

    اگه حتی زیر ساختاشم آماده بشه باز فرهنگشو نداریم…… و شکار پهباد تو خیابونا میشه سرگرمی مردم

  7. Mohamma:D

    به نظر من که ارسال کالا به وسیله ربات های پرنده توسط دیجی کالا امکان پذیر هست و فکر نکنم مشکل خاصی داشته باشه.
    ولی تحویل کالا مطمئنا با مشکل مواجه میشه. من که مطمئنا به این روش سفارش نمی دم چون همسایه ما ببینه ربات رو با هر چیزی که بتونه میزنه بهش و سفارش رو برمیداره :d
    ولی در کل ایده جالبی هست و اگه ارتباط امن بتونه برقرار بشه خوبه. حتی برای اورژانس ها و مراکز درمانی هم خیلی کاربرد خوبی خواهد داشت.

  8. وحید

    رو هوا هکش میکنن ، اصلا شدنی نیست

  9. عباس اميدي

    این ایده حتی اگر در چند دهه آینده هم اجرایی نشه، می‌تونه باعث بوجود آمدن یا پیشرفت مواردی (تکنولوژی‌ها) بشه که پیش از این یا وجود نداشتن یا بسیار ابتدایی بودن.

    اما اجرایی شدن و رواج چنین خدماتی نه تنها توی ایران بلکه توی کشورهای پیشرفته دنیا هم به این زودیها امکان پذیر نیست. و دلایل مهمش به ترتیب موارد زیر هستند:

    اولین دلیل
    پیچیدگی و دشواری کنترل ترافیک تردد رباتهای پرنده در ارتفاع پایین سطح شهر با وجود موانع متغیر و غیرقابل پیش‌بینی در مسیر پرواز هست. (البته ماهواره و GPS کمک اصلی برای هدایت رو انجام میده اما موانع فیزیکی مثل خطوط انتقال برق و مخابرات و … و موانع امواجی مزاحم باعث اختلال در هدایت درست میشن. و از طرفی امکان ثبت و بروزرسانی موانع فیزیکی متغیر در سامانه GPS اصلا منطقی و بصرفه نیست. هرچند میشه برای این مشکل از سنسورهای مختلف استفاده کرد اما خود این سنسورها باعث پیچیده تر شدن هدایت میشن)

    دومین دلیل
    امکان هک شدن و دسترسی افراد متفرقه به سیستم هدایت وجود داره و این مسئله میتونه خسارتهای زیادی رو به افراد و اماکن مختلف وارد کنه (مثل برخورد و تصادف عمدی با ساختمان یا افراد، فرود و دسترسی غیرمجاز به ربات و محموله، رها شدن سهوی و عمدی محموله‌ها بخاطر اختلال در سیستم کنترل و …) البته این مورد ممکنه در مواقعی بجز هک شدن، به خاطر اختلال فنی در مرکز کنترل هم به وجود بیاد و احتمالا مهندسین این پروژه، گزینه فرود خودکار در مواقع اضطراری رو پیش‌بینی میکنن.

    سومین دلیل
    منبع تامین انرژی باید ظرفیت و قدرت حداکثر و اندازه فیزیکی حداقل داشته باشه. و همینطور مصرف انرژی به کندی و شارژ مجدد با سرعت بالا انجام بشه. با تکنولوژی موجود شاید بشه چنین باتری ساخت اما ممکنه به دلیل هزینه بسیار بالا برای مصارف انبوه از نظر هزینه به صرفه نباشه. (قدرت، میزان و نوع منبع انرژی صرفا نباید برق باشه. اما استفاده از سایر موارد هم میتونه محدودیتهای خودش رو داشته باشه)

    چهارمین دلیل
    سیستم پروازی پیش فرض گروه‌های طراحی، به احتمال زیاد استفاده از پره‌های هلیکوپتری هست. این سیستم پروازی میتونه بالقوه خطرساز باشه. تصور کنید ربات پرنده‌ای که قراره محموله‌ای چند کیلویی رو به دست انسان برسونه باید چه اندازه‌ای داشته باشه و برای به پرواز درامدن و کنترل تعادل این ربات چه تعداد پره‌ باید در حال چرخش باشند. و تصور کنید نزدیک شدن به چنین رباتی با داشتن پره‌های بزرگ و کوچک در حال چرخش سریع چقدر میتونه خطرناک باشه. رباتی که قرار برای تحویل محموله با اسکن چشم احراز هویت انجام بده. اما تصور یک ربات پرنده بدون پره و بی‌خطر هم نیاز به تکنولوژی پیشرفته‌ای داره. سیستم پروازی ترکیبی تشکیل شده از بالون‌های معلق و بالانس‌کننده در مسیر عمودی و موتورهای محرک در مسیر افقی.

    سایر دلایل
    – دسترسی به زیرساخت و خدمات مخابراتی و ماهواره آنلاین و پرسرعت
    – ایجاد قوانین تردد، گرفتن مجوز، مالکیت رباتها و محاسبه هزینه‌های تعریف نشده
    – توجیه اقتصادی استفاده از ربات پرنده که نیاز به فراگیر شدن داره و فراگیر شدن نیاز به تولید انبوه و کم هزینه داره
    – فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سواستفاده و خرابکاری‌ها آخرین مورد میتونه باشه. بخاطر اینکه همین الان رباتهایی مثل خودپرداز در حال استفاده هستند و امکان سواستفاده و خرابکاری با نصب دوربین های مراقبت به حداقل رسیده. استفاده درست از تکنولوژی و تعیین قوانین و جریمه‌های مشخص و سنگین می‌تونه بازدارنده باشه.

    اما مهمترین نکته:
    شاید با تمام موانع و مشکلات بالا امکان اجرایی شدن این پروژه زمان زیادی رو بطلبه اما نتیجه روند اجرایی شدن این پروژه فقط استفاده از ربات‌های پرنده برای حمل کالا نیست. چون برای اجرایی شدن لازم هست که مراحل مختلف این کار برنامه‌ریزی، طراحی و بارها و بارها آزمایش بشه. در همین روند تکنولوژی‌های موجود، به بخاطر نیاز به انجام صحیح و حرفه‌ای پروژه، پیشرفته‌تر میشن و تکنولوژی‌های لازم هم به وجود خواهند امد.
    در این روند موارد زیر میتونه نتیجه‌ای مهمتر از اجرای ایده رباتهای پرنده باشه:
    – طراحی و تولید منبع انرژی بسیار قوی در اندازه فیزیکی حداقلی
    – طراحی و تولید سیستم پروازی ترکیبی بدون پره (بالون غلبه بر جاذبه برای تعادل و حرکت در مسیر عمودی و موتور محرک قوی و کم مصرف در مسیر افقی)
    – ایجاد و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی با امنیت و پشتیبانی قوی برای رباتهای پرنده و سایر رباتهایی که در آینده تولید و مورد استفاده قرار میگیرن
    – تدوین قوانین و ایجاد نظامهای کنترلی برای مسائل مالی، فرهنگی و انسانی

  10. احسان

    با سلام،بسیار بسیار طرح مفید و تاثیرگذاریه،واقعا از تیم دیجی به خاطر بلند پروازیها و نو آوریهاش تشکر و بهش افتخار میکنم.به نظر من با انشالاه و خوش باوری بدون پشتیبانی فکری و علمی کاری به سر انجام نمیرسه، به نظر این حقیر از لحاظ امکان سنجی از تیم باهوش و پر تلاش دیجی کالا این کار برمیاد ولی این کافی نیست. اینگونه مباحث تیم ها،سازمانها و مجوزهای درگیر زیادی را شامل میشه. و با توجه به قوانین کشور ، مباحث امنیتی، فرهنگ و نگرش ما ایرانیها در برخورد با اینگونه فن آوریها و همچنین جوانب اقتصادی سرمایه گذاری اولیه در شرایط فعلی و حساس کشورمون ،این کار نشدنی است،لا اقل به این زودیها امکان پذیر نیست و در صورت اجرا با شکست مواجه میشه.در عین حال این دلایل بهانه های خوبی برای پیگیری نکردن دیجی در این زمینه نیست،کما اینکه تا همین جا هم سر و صدای زیادی به راه انداخته و به اهداف والا و باارزشی چه در داخل کشور و چه از دیدگاه بین المللی دست یافته که جای تقدیر داره، هورا دیجی کالا،هورا.

  11. saba

    بله حتما امکانش هست
    با یه اطلاع رسانی تو سطح شهر و آشنایی مردم میشه از قسمتی از شهر کار و شروع کرد تا فرهنگش جا بیوفته و رفته رفته تو سطح شهر گسترده پیدا کنه
    تو هرجای دنیا دزد هم هست بچه های تیر کمون به دستم هست این مانع پیشرفت کشوری نمیشه
    موفق باشید .

  12. آوازه

    ما در ایران از خطوط انتقال برق بصورت هوایی استفاده می کنیم و باید به فکر این موضوع باشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه