تصویر پانوراما ۱/۸ گیگاپیکسلی مریخ‌نورد کنجکاوی از سیاره سرخ

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ‌نورد کنجکاوی

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا دقیق‌ترین تصویر خود را از سیاره سرخ منظومه شمسی ثبت کرد. تصویری پانوراما با رزولوشن ۱/۸ گیگاپیکسل.

مریخ‌نورد کنجکاوی این تصویر را از منطقه‌ای در دامنه‌های کوه شارپ ثبت کرده است. ناحیه‌ای از مریخ که کنجکاوی در ماه‌های اخیر مشغول کاوش آن بوده است.

این تصویر از ترکیب بیش از هزار عکس ایجاد شده است. کنجکاوی برای ثبت فریم‌های این تصویر پانوراما بیش از شش ساعت و نیم مشغول عکاسی بود که در طول چهار روز به انجام رسید. برای کنترل نور در تصویر نهایی زمان‌بندی به گونه‌ای انجام شده بود که تصویربرداری هر روز بین لحظه ظهر تا ساعت ۲ بعد از ظهر (به وقت مریخ) انجام شود.

مریخ‌نورد کنجکاوی در اواخر ماه نوامبر مشغول انجام این پروژه بود. درست زمانی که تعداد زیادی از افراد تیم ماموریت کنجکاوی برای تعطیلات عید شکرگزاری در محل کار حاضر نبودند. به این ترتیب فرصت مناسبی پیش آمد تا با برنامه‌ریزی قبلی کنجکاوی ثبت این تصویر و چند فعالیت دیگر را به انجام برساند.

ناسا امروز یک تصویر پانورامای دیگر را نیز از سیاره مریخ منتشر کرد. تصویر زیر با یکی دیگر از ابزارهای تصویربرداری کنجکاوی ثبت شده و رزولوشن اصلی آن حدود ۶۵۰ مگاپیکسل است.

تصویر پانورامای مریخ‌نورد کنجکاوی از سیاره مریخ.
Credits: NASA/JPL-Caltech/MSSS

مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ بر سطح مریخ فرود آمد. پروژه‌ای ۲/۵ میلیارد دلاری که با هدف بررسی شرایط مریخ برای پشتیبانی از حیات میکروبی در گذشته به سیاره سرخ اعزام شد. پژوهش‌هایی که نتیجه داد و در نهایت شواهدی یافت شد که نشان می‌داد این منطقه از مریخ در گذشته میزبان یک دریاچه زیست‌پذیر بوده که احتمالا برای مدتی طولانی شرایط پشتیبانی از حیات را داشته است.

تنها چند ماه دیگر مریخ‌نورد بعدی ناسا نیز به سیاره مریخ اعزام خواهد شد. مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰، که به زودی نام جدیدی برای آن اعلام خواهد شد، در اوایل سال ۲۰۲۱ بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد تا دانشمندان بتوانند با ابزاری به‌روز به کاوش سیاره مریخ ادامه دهند.

نسخه باکیفیت این تصاویر و همچنین نسخه واقعیت مجازی (VR) را می‌توانید در این جا مشاهده کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه