فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در حادثه‌ی اخیر نابود شده است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

اسپیس‌ ایکس (SpaceX) چندی پیش رسما اعلام کرد که فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در آزمایش‌های ایستایی که منجر به حادثه شد از بین رفته است.

متخصصان اسپیس ایکس ۳۱ اردیبهشت مشغول تست موتورهای دراگون سرنشین‌دار بودند. در همین زمان مردم محلی ستون‌هایی از دود را در منطقه مشاهده کردند که خبر از حادثه می‌داد.

طبق اعلام اسپیس ایکس مشکل در زمان تست موتورهای خروج اضطراری سوپردراکو (SuperDraco) ایجاد شده است. این موتورها نقش مهمی در فضاپیمای دراگون سرنشین‌‌دار دارند و در شرایط اضطراری در زمان پرتاب می‌توانند فضاپیما و فضانوردان را ار منطقه‌ی خطر دور کنند.

هنوز دلیل این حادثه مشخص نیست و متخصصان در حال بررسی این مسئله هستند.

به گفته‌ی مسئولین اسپیس ایکس احتمالا مشکل پیش آمده صرفا مربوط به موتورهای سوپردراکو نیست. چرا که موتورهای سوپردراکو تا کنون بیش از ۶۰۰ بار آزمایش شده‌اند.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار پیش از این و در ماموریتی موفق به فضا پرتاب و با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده بود.

طبق برنامه‌ی اولیه قرار بود دومین پرتاب دراگون سرنشین‌دار تا یکی دو ماه آینده انجام شود. اسپیس ایکس قصد داشت در این ماموریت سیستم خروج اضطراری و موتورهای سوپردراکو را در شرایط واقعی پرتاب بیازماید. در صورت موفقیت این ماموریت نیز قرار بود آزمایش بعدی در اواسط تابستان و به صورت سرنشین‌دار و با حضور دو فضانورد ناسا انجام شود.

با این حال و با وجود حادثه‌ی اخیر و از بین رفتن یکی از فضاپیماهای دراگون سرنشین‌دار احتمال تغییر برنامه‌ها وجود دارد. با این حال ناسا و اسپیس ایکس امیدوارند تا به زودی به روند عادی این سری ماموریت‌ها بازگردند.

اسپیس ایکس در حال حاضر چند فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در اختیار دارد که در مراحل مختلف ساخت هستند. بنابراین خوشبختانه نیازی نیست تا فضاپیمایی دیگر از مرحله‌ی اول دوباره ساخته شود.

عکس کاور: بازیابی فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار پس از بازگشت آن از ایستگاه فضایی. این فضاپیما در حادثه‌ی اخیر نابود شده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه