حراج ملی ایران با درآمد ۱۸ میلیاردتومانی به پایان رسید

۱۴ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
حراج ملی ایران

در سال‌های اخیر هنرهای تجسمی ایران اول با حضور در حراجی‌های خارجی مثل کریستیز و بعد حراج تهران و حالا هم حراج ملی رونق زیادی پیدا کرده است. از میان این مزایده‌های هنری، حراج ملی ایران بیش از بقیه به هنر سنتی و کلاسیک ایران وابسته است. چهارمین دوره حراج ملی ایران روز گذشته پایان یافت و حدود ۱۸ میلیاردتومان فروش داشت.
مجری حراج ملی ایران امسال پژمان بازغی بود. در اولین شب حراج بیشتر شاهد فروش آثاری از هنرمندان جوان بودیم. اثر حجمی قلمزنی‌شده مهدی علمداری با استقبال هنردوستان حاضر در حراج مواجه شد و از قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسید.
نقاشی ابوالحسن غفاری که متعلق به دوره قاجار است، رکورددار فروش شب اول حراج بود. رقابت هنردوستان و مجموعه‌داران برای خرید این اثر از قیمت ۱۱۰ میلیون تومان شروع شد و در نهایت روی مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان چکش خورد و این اثر به فروش رسید.
تابلوهای نقاشی‌خط هنرمندان جوان هم در شب اول با استقبال روبه‌رو شد. اثر احمد میرزازاده یکی از تابلوهای نقاشی‌خط بود که با قیمت پایه ۶ میلیون تومان عرضه شد اما در نهایت با ۲۴ میلیون تومان به فروش رسید. نقاشی خط حمید طلوعی‌فرد نیز از قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان شروع شد و با قیمت ۲۸ میلیون تومان چکش خورد. اثر میریعقوب سنگ‌تراش نیز با قیمت ۱۰ میلیون تومان ارایه و در نهایت به قیمت ۱۷ میلیون تومان فروخته شد.
قسمتی از پرده کعبه که منقش به خوشنویسی اسماءالله بود از قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان رسید و فروخته شد.

دومین شب حراجی بیشتر مربوط به آثار هنرمندان قدیمی‌تر بود که اتفاقا بیشترین فروش هم از آن شب به دست آمد. در این شب دو جلد قرآن مجید نفیس که با قیمت پایه ۴ میلیارد تومان معرفی شده بودند، درنهایت به قیمت ۷ میلیارد تومان فروخته شد که بخش زیادی از فروش ۱۸ میلیاردتومانی حراج ملی به آنها مربوط می‌شد. این مجموعه شامل بزرگ‌ترین قرآن طلا و نقره جهان است که توسط دکتر رائین اکبر خانزاده، در ۶۰۴ صفحه با خط عثمان طه حکاکی شده است. در ساخت این اثر ۱.۵ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار، ۱۵ کیلوگرم نقره و ۸۰ کیلوگرم مس به کار رفته است. ابعاد جلد این قرآن نفیس ۱۴۱ در ۹۱ سانتی‌متر است و توسط استاد مهدی عسگری قلم‌زنی شده است.
کوچک‌ترین قرآن طلا و نقره جهان دیگر اثر این مجموعه بود که  در آن سوره‌ها بر روی ورق طلا با ابعاد ۱۶ در ۱۲ سانتی‌متر حکاکی شده بودند. در ساخت این اثر نیز از ۸۰۰ گرم طلا، ۱.۷ کیلوگرم نقره و ۸ قیراط برلیان استفاده شده است. ساخت هر یک از این دو جلد قرآن حدود دو سال طول کشیده است.
از آثار دیگری که فروش فوق‌العاده‌ای داشت پرتره دو متری امین‌السلطان بود. نقاشی ظریفی اثر مصورالملک از دوره قاجار که با دو برابر قیمت پایه و به مبلغ ۱.۳ میلیارد تومان به فروش رسید.
حمایت از آثار هنری در شب دوم باعث شد تقریبا تمام آثار با رقمی بالاتر از قیمت پایه‌شان به فروش برسند.
تابلوی مینیاتوری که توسط شاه‌عباس صفوی خلق شده و با کمک رضا عباسی به اتمام رسیده، در حراج ملی با قیمت پایه ۴۰۰ میلیون تومان معرفی شد اما علاقه مجموعه‌داران به این اثر سبب شد تا با در نهایت با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان چکش بخورد. علیرضا عباسی، هنرمند خوشنویس هم در حاشیه این اثر خوشنویسی کرده است.
در چوبی که با قلم میرزا آقا امامی به نقاشی‌های مینیاتوری مکتب اصیل صفویه مزین شده، در چهارمین دوره حراج ملی با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به مجموعه‌داران پیشنهاد و در نهایت با رقم ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. یک جعبه لاکی از همین هنرمند نیز پس از یک رقابت ۲۵۰ میلیون تومانی با رقم ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.
علاوه بر این دو اثر میرزا آقا امامی، اثر مینیاتور سوخته چرم یکی از شاگردان وی نیز شب گذشته با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. این مینیاتور که توسط حسین خطایی خلق شده متعلق به دوره پهلوی است و با ظرافت صحنه بازی چوگان را به تصویر کشیده است.
یک اثر قلمزنی از مهدی علمداری که یکی از جنگ‌های نادرشاه افشار را بر زمینه یک سینی حکاکی کرده است با قیمت پایه ۲۰۰ میلیون تومان معرفی و سرانجام به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.
دو نقاشی پشت شیشه از سیما عظیمی هم توجه هنردوستان را به خود جلب کرد و هر یک از این آثار به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این آثار با قیمت‌های ۱۵۰ و ۱۷۰ میلیون تومان وارد حراج شده بودند. در شب اول هم یک اثر دیگر از عظیمی با قیمت ۹۵ میلیون تومان چکش خورد.
یکی از مجموعه‌های حراج، ۱۰ عصای متنوع دوره قاجار بود که به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

شب اول حراج تهران یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون تومان فروش داشت. در شب دوم ارزش آثار فروخته شده به ۱۶  میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان رسید. بنا بر اعلام مسئولان حراج آثار به فروش نرفته در گنجینه باقی می‌ماند در نمایشگاه و حراج های دیگر عرضه شود.

چهارمین دوره حراج ملی طی دو شب در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن تهران برگزار شد. حراجی که قرار است در مقابل حراج‌های منطقه مثل کریستی دوبی که بیشتر به آثار هنرمندان معاصر و هنر مدرن ایران توجه نشان می‌دهند رویکردش متوجه سنت‌های ایرانی و آثار تجسمی کلاسیک ایران باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه