فضاپیمای چاندرایان ۲ مدار زمین را به مقصد ماه ترک کرد

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
چاندرایان ۲

فضاپیمای چاندرایان ۲ که ۳۱ تیر به فضا پرتاب شده بود بامداد چهارشنبه موتورهای خود را روشن کرد تا از مدار زمین روانه‌ی مدار ماه شود.

فعالیت موتورهای چاندرایان ۲ به مدت ۱۲۰۳ ثانیه ادامه داشت تا این فضاپیما نیروی لازم برای گریز از گرانش زمین و حرکت به سمت ماه را پیدا کند.

فضاپیمای چاندرایان ۲ در کمتر از یک هفته وارد مدار ماه خواهد شد. این ماموریت از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک سطح‌نورد تشکیل شده است. سطح‌نشین و ماه‌نورد این ماموریت در اواسط شهریور در سطح ماه فرود خواهند آمد. مدارگرد چاندرایان ۲ ماموریت خود را حدود یک سال ادامه خواهد داد. در حالی که ماه‌نورد و سطح‌نشین این ماموریت که توان تحمل شب‌های سرد ماه را ندارند تنها به مدت یک روز ماه یا دو هفته‌ی زمینی به کاوش قمر زمین مشغول خواهند بود.

پیش از این هند مدارگرد چاندرایان ۱ را در سال ۲۰۰۸ روانه‌ی ماه کرده بود. مدارگرد چاندرایان ۱ نقش مهمی در کشف یخ آب در قطب جنوب ماه داشت. اکنون فاز دوم این ماموریت با بهره‌گیری از تجربیات ماموریت پیشین اجرا شده است. سطح‌نشین و ماه‌نورد چاندرایان ۲ در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد. جایی که تا کنون هیچ فضاپیمایی به آن قدم نگذاشته است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود هند پس از روسیه، آمریکا و چین به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که فضاپیمای خود را با موفقیت بر سطح ماه فرود آورده است.

به نظر جهش بلند هند به مقصد ماه با گام‌هایی آهسته، اما استوار به پیش می‌رود. فرود موفق چاندرایان ۲ بر سطح ماه قدرت هند در عرصه‌ی فضایی را بیش از پیش نشان خواهد داد.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای چاندرایان ۲ از سیاره زمین.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه