هند فضاپیمای چاندرایان ۲ را به سمت قطب جنوب ماه پرتاب کرد

۳۱ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
چاندرایان ۲

فضاپیمای چاندرایان ۲، گام بلند هند به سمت ماه، امروز با موفقیت به فضا پرتاب شد.

ماموریت جاه‌طلبانه‌ی چاندرایان ۲ ظهر دوشنبه ۳۱ تیر با موفقیت از خاک این کشور به فضا پرتاب شد. ماجراجویی تاریخی هند به سمت ماه بار دیگر نام این کشور را در زمره بازیگران مطرح عرصه‌ی فضا مطرح کرد.

فضاپیمای چاندرایان ۲ مسیری طولانی را تا ماه پیش رو دارد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود این فضاپیما در اواسط ماه شهریور به مدار ماه خواهد رسید.

این ماموریت از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک ماه‌نورد تشکیل شده است. پس از قرار گرفتن مدارگرد در مدار ماه سطح‌نشین و ماه‌نورد چاندرایان ۲ آماده‌ی فرود بر قطب جنوب ماه خواهند شد. اگر هند موفق به انجام این مهم شود به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که توانسته فضاپیمایی را روی سطح ماه فرود آورد. پیش از این تنها کشورهای آمریکا، روسیه و چین موفق به انجام این کار شده‌اند.

نکته‌ی دیگر این که در ماموریت چاندرایان ۲ برای اولین بار قرار است فضاپیمایی در قطب جنوب ماه فرود بیاید. جایی که به نظر می‌رسد سرشار از منابع یخ آب است و اهمیت زیادی برای انجام سفرهای سرنشین‌دار در آینده دارد.

چاندرایان ۲

تصویری از محل فرود سطح‌نشین چاندرایان ۲.

 

پیش از این قرار بود چاندرایان ۲ در تاریخ ۲۳ تیر به فضا پرتاب شود اما بر اثر نقص فنی موشک این پرتاب به تعویق افتاد.

هند پیش از این و در سال ۲۰۰۸ ماموریت چاندارایان ۱ را روانه‌ی ماه کرده بود. در این ماموریت تنها یک مدارگرد و یک جسم برخوردکننده، که به قطب جنوب ماه برخورد کرد، به ماه اعزام شدند. در داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دو فضاپیما شواهدی از وجود یخ آب در ماه به دست آمد.

در ابتدا قرار نبود فاصله‌ای ۱۱ ساله بین دو فاز ماموریت چاندرایان ایجاد شود. طبق برنامه قرار بود چاندرایان ۲ در سال ۲۰۱۳ و با همکاری روسیه عازم ماه شود. اما پس از شکست ماموریت مریخ روسیه در سال ۲۰۱۱ برنامه‌ها تغییر کرد. این اتفاق باعث تاخیری طولانی مدت شد و در نهایت هند اعلام کرد که بدون کمک روسیه این ماموریت را عملیاتی خواهد کرد. در نهایت ساعاتی پیش ماموریت ۱۴۵ میلیون دلاری چاندرایان ۲ روانه‌ی ماه شد.

مدارگرد چاندرایان ۲ در ارتفاع صد کیلومتری از سطح ماه قرار خواهد گرفت. سطح‌نشین و ماه‌نورد این ماموریت نیز جایی در حوالی قطب جنوب ماه فرود خواهند آمد. نام سطح‌نشین چاندرایان ۲ ویکرام (Vikram) است. این فضاپیما به افتخار ویکرام سارابهای (Vikram Sarabhai)، پدر برنامه فضایی هند، نامگذاری شده است. ماه‌نورد این ماموریت نیز پراگیان (Pragyan) نام دارد که به معنای خِرد است. ماه‌نورد شش چرخ پراگیان می‌تواند حدود پانصد متر از سطح‌نشین دور شود و به بررسی نواحی اطراف بپردازد.

در مجموع ۱۴ ابزار علمی در این سه فضاپیما قرار دارند که متخصصان سازمان فضایی هند با کمک آن‌ها به کاوش ماه خواهند پرداخت. تمام این ابزارها ساخت دانشمندان هندی است. به جز یک مورد که ناسا مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشته است.

مدارگرد چاندرایان ۲ قرار است به مدت یک سال در مدار ماه فعالیت کند. در آن سو سطح‌نشین و ماه‌نورد این ماموریت عمر کوتاهی دارند و تنها به مدت نصف یک شبانه‌روز در ماه (معادل چهارده روز زمینی) فعالیت خواهند داشت. به نظر این دو فضاپیما برای تحمل شب‌ سرد و طولانی ماه طراحی نشده‌اند.

باید منتظر ماند و دید آیا سازمان فضایی هند می‌تواند ماموریت سخت فرود بر سطح ماه را با موفقیت به انجام برساند و تاریخ‌ساز شود.

عکس کاور: پرتاب فضاپیمای چاندرایان ۲.

Credit: Arun Sankar/Agence France-Presse — Getty Images

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه