قدم‌به‌قدم تا حفظ حریم خصوصی؛ امن‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

خبرهای داغ پیرامون نفوذهای امنیتی همه‌روزه بخشی از مطالب ما در تحریریه را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ آن‌قدر زیاد که انگار برای‌مان عادی شده اطلاعات سازمان‌ها، نهادها و حتی مراودات دولت‌های مختلف تحت حمله قرار گرفته و برای عموم منتشر شوند. به‌سادگی از کنار چنین وقایعی می‌گذریم، بی‌آن‌که لحظه‌ای فکر کنیم سرانجام این دست‌بردها به کجا ختم خواهد شد. هکرها، خواه فردی یا گروهی، یک سوی ماجرا هستند و طرف دیگر سازمان‌های امنیتی دولت‌ها قرار دارند که با ولعی سیری‌ناپذیر سعی در کسب اطلاع از هر چیزی و در هر مکانی دارند؛ تا جایی که به گفت‌و‌گوی دو فرد عادی در مورد مسایل شخصی هم رحم نمی‌کنند. در این میان آیا واقعا باید منفعل ماند و اجازه داد مهاجمان از هر سو و با هر نیت به شخصی‌ترین اطلاعات ما دست پیدا کنند؟ یا می‌توان با رعایت حداقل‌هایی، دست بسیاری از این دزدان سر گردنه را کوتاه کرد.

قصد داریم در یک مجموعه‌ی چندقسمتی عموم کاربران را با راه‌کارهایی ساده برای حفظ حریم خصوصی خود آشنا کنیم. این مجموعه به‌صورت ابتدایی به رشته تحریر درآمده و ممکن است برای افراد آگاه تازگی نداشته باشد؛ هرچند مطالعه‌ی آن برای همگان قطعا مفید خواهد بود. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا در ادامه، حفظ حریم خصوصی را تمرین کنیم.

‌‌ ‌‌   ‌

ترجیح می‌دهیم بخش اول را خیلی ساده و البته کاملا کاربردی به معرفی دو اپلیکیشن پیام‌رسان با ملاحظات امنیتی اختصاص دهیم؛ اپ‌هایی مانند دیگر برنامه‌های ازاین‌دست (وایبر، تلگرام، واتس‌اپ و غیره). با این تفاوت که کل عملیات به‌صورت رمزگذاری‌شده در مبدا و مقصد انجام می‌گیرد. این یعنی دغدغه کم‌تر از بابت شنود مکالمات.

اولی محصولی از گروه Open Whisper Systems هست که تا چندی پیش دو اپلیکیشن مجزا با نام‌های TextSecure و RedPhone برای ارتباط نوشتاری و گفتاری در سبد خود داشتند. اما اخیرا با ادغام این‌دو تحت عنوان «سیگنال» (Signal)، یک اپلیکیشن یکپارچه و تمام‌عیار عرضه کرده‌اند. جالب است بدانید حتی واتس‌اپ هم برای بخش پیام‌های امن خود از منابع کد این نرم‌افزار استفاده کرده.

سیگنال

نیازی به توضیح عملکرد سیگنال نیست چراکه درست مانند تلگرام یا وایبر، ابتدا شمار‌ه‌ی تلفن خود را وارد می‌کنید و بعد از دریافت پیامک تایید، کار تمام است. سیگنال فعلا برای کاربران اندروید و iOS موجود است ولی تیم سازنده‌ی آن قول نسخه‌ای برای دسکتاپ را هم داده.

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

اپلیکیشن پیام‌رسان بعدی را The Guardian Project توسعه داده. این نام کافی است تا بتوانیم وعده‌ی حفاظت از حریم خصوصی را نزدیک‌تر به حقیقت بدانیم. «چت‌سکیور» (ChatSecure) اپلیکیشنی است با قابلیت‌های گسترده و کاربردی که برای استفاده از همه‌ی آن‌ها به دانش بیشتری نسبت به سیگنال نیاز دارید.

چت‌سکیور

خیلی ساده می‌توانید حساب گوگل خود را به این پیام‌رسان متصل کرده و از آن برای ارتباط با دوستان‌تان استفاده کنید. ولی حالا که تا این‌جا پیش آمده‌اید و می‌خواهید سر و سامانی به اوضاع حریم خصوصی خود بدهید بهتر است یک حساب در پروتکل XMPP بسازید.

البته خود اپلیکیشن چت‌سکیور هم این کار را برای شما انجام می‌دهد؛ ولی بد نیست قبل از اقدام، جست‌وجویی در وب انجام دهید و از چند و چون آن سر درآورید.

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

‌‌‌‌    ‌

در قسمت‌های بعد با مطالب دیگری از تنظیمات امنیتی Wi-Fi منزل‌تان گرفته تا گاوصندوقی برای نگه‌داری امن گذرواژه‌های خود آشنا خواهید شد. پس این مجموعه را تا انتها دنبال کنید.

به یاد داشته باشید امنیت در حریم خصوصی، «حق شما» است؛ به‌سادگی از کنار آن نگذرید.

    ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar hesam

    به یاد داشته باشید امنیت در حریم خصوصی، «حق شما» است؛ به‌سادگی از کنار آن نگذرید.
    این جمله نمونه بارز فرهنگ سازیه
    ممنوووووووون ازتون که هستید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه