خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت سوم)؛ تویوتا ۲۲۲D

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تویوتا 222D

اگر یادتان باشد، مطلب سریالی برایتان تهیه دیدیم تا نگاهی به خودروهای رالی به‌یادماندنی در طول تاریخ داشته باشیم. ماشین‌هایی که سر و صدا نکردند و اتفاقا در خاموشی محض قرار گرفته‌اند تا کم‌تر خودرودوستی آن‌ها را کشف کند. از مزدا RX-7 مسابقات گروه B گرفته تا آئودی گروه S. حالا در این هفته می‌خواهیم شما را با ماشین ویژه‌ای آشنا کنیم؛ تویوتا ۲۲۲D.

اسامی عجیب و غریب!

اولین چیزی که احتمالا با شنیدن اسم آئودی Group S و تویوتا ۲۲۲D به ذهنمان خطور می‌کند، اسم عجیب و کم‌تر شنیده‌ شده‌ی آن‌هاست. ۲۲۲D ریشه‌ی خودش را وام‌دار تویوتا MR2 است. برای همین بهتر است ابتدا نگاهی کوتاه به MR2 داشته باشیم.

 تویوتا MR2، اسپرت چراغ‌مخفی

تویوتا MR2

سال ۱۹۸۴ میلادی بود. زمانی که تویوتا ماشین اسپرت دو سرنشین موتوروسط خودش را به نام MR2 به روی خط تولید خود برد. این خودرو زبان طراحی ویژه‌ی خودش را داشت و با چراغ‌های مخفی، دل بعضی از عاشقان خودرو را می‌برد.

درحقیقت این ماشین آن‌قدر محبوب و پرطرفدار بود که ۳ نسل از آن معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت. در تولید نسل اول این خودرو، تویوتا مدل مسابقه‌ای آن را بازطراحی و با عنوان ۲۲۲D راهی رالی گروه S و گروه B کرد. چهره‌ی این خودرو چند بار دست‌خوش تغییراتی شد و بیشترین تغییرات تکنیکال هم در قلب پرقدرت این ژاپنی صورت گرفت.

تولد نسخه‌ی قدرتمند

۲۲۲D یک پروتوتایپ از خودروی مسابقه‌ای رالی به حساب می‌آید. پیش از این تویوتا با Celica TCT تجربه‌ی حضور در مسابقات گروه B را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده بود. با این حال، تلاش این خودروساز با نمونه‌ی بازطراحی شده‌ی MR2 نشان از خیال‌های زیاد برای افتخارآفرینی را نشان می‌داد. گروه B نام یکی از سری مسابقات رالی است که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ میلادی برگزار شد.

اطلاعات غیرشفاف

تویوتا 222D

با آن‌که اطلاعات زیادی درمورد این خودرو منتشر نشده اما با کمی جستجو توانستیم متوجه قدرت این ژاپنی جسور شویم. طبق گزارشاتی که منتشر شده بود، به نظر می‌رسد تویوتا برای این ماشین مسابقه‌ای رالی پیشرانه‌های مختلفی را درنظر گرفته بود.

حدس و گمان‌ها

تویوتا ابتدا با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری در مسابقات ظاهر شد اما پس از اعمال تغییرات، از یک موتور ۲.۲ لیتری (۲۱۴۰ سی‌سی) توربوشارژ با توان ۶۰۰ اسب‌بخار استفاده کرد. حتی در بعضی منابع آمده که نمونه‌ی ارتقا یافته نهایی قادر بود تا حداکثر توان ۷۲۰ اسب‌بخار را در مسابقات به نمایش بگذارد. این عدد و ارقام برای یک موتور ۲.۲ لیتری و یک ماشین دهه‌ی ۸۰ میلادی بسیار هیجان‌انگیز و البته، ترسناک است!

توزیع نیرو

تویوتا 222D

نیروی تولید شده در این خودرو به چرخ‌های عقب توزیع می‌شد؛ پس با یک ماشینی روبرو بودیم تا با خروجی فوق‌العاده، قادر بود با رقص دریفت، پیچ‌های مسابقات را به بهترین شکل ممکن رد کند. این نکته را هم اشاره کنیم که در منابعی آمده که تویوتا بعدها مدل دو دیفرانسیل را هم تولید کرد تا حرکات و مانورهای تیزر را فدای شتاب و سرعت بیشتر کند.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، تویوتا اطلاعاتی را درمورد این خودروی ویژه منتشر نکرد. بنابراین گزارش‌های غیررسمی از مشخصات فنی این خودرو برایمان خبر می‌دهند. سایت تاپ‌گیر، ۹ خودروی خاص و تقریبا گمنام را به عنوان خودروهای رالی به‌یادماندنی معرفی کرده تا به این شکل، بتوان سهمی از تلاش دیده نشده‌ی طراحان و مهندسان را جبران کرد.

در ادامه با تصاویر مدل‌های فیس لیفت تویوتا ۲۲۲D همراه باشید و در کامنت‌ها نظرتان را درمورد این ماشین بگویید.

منبع: TopGear

برای عضویت در خبرنامه و شرکت در قرعه‌کشی از این‌جا ثبت‌نام کنید:

    برچسب‌ها :
    دیدگاه شما

    ۴ دیدگاه
    1. Avatar alireza ahmadi

      فاصله بین قسمت دوم با سوم بنظرم بیشتر از یک هفته شد اگر اشتباه نکنم. ترسیدم این مقاله خودروهای رالی هم نیمه کاره رها شده باشه مثل اون خودرو های کانسپت از کمپانی های مختلف که قرار بود هر هفته معرفی بشه ولی متاسفانه ادامه پیدا نکرد.
      در هر صورت, خسته نباشی اقا خشایار

      1. سلام علیرضا جان

        یک هفته بخاطر پوشش اخبار نمایشگاه خودرو تهران و دو هفته دیگش هم درگیر مشکلات زندگی بودم 🙂
        حالا برنامه ای ترتیب دادم که امیدوارم از مقالات سریالی ماشینی لذت ببری. 😉

        ممنون از اینکه همراه ما هستی.
        شاد باشی

        1. Avatar alireza ahmadi

          فدات خشایار جان
          ایشالا همیشه سلامت باشی و مشکلات زندگی هم ازت دور
          از حالا هیجان دارم و منتظرم که ببینم چکار میخوای بکنی.
          موفق باشی

        2. ارادتمندم
          همچنین برای شما 😉

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه