داده‌های جدید ماهواره‌ی گریس: سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت خالی می‌شوند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پژوهشگران با استفاده از داده‌های ماهواره‌های «گریس» (Grace) و مطالعه‌ی آن‌ها روی ۳۷ عدد از بزرگ‌ترین سفره‌های آب زیرزمینی دنیا، متوجه شده‌اند که بیش از یک سوم آن‌ها با سرعت زیادی در حال تمام شدن هستند.

در سال ۲۰۰۲، ناسا و سازمان فضایی آلمان، یک جفت ماهواره‌ی دوقلو به نام «گریس» (Grace) را به مدار زمین فرستادند. این ماهواره‌ها برای تحقیق روی اختلاف گرانش زمین و بررسی تغییرات اقلیمی ارسال شدند. ناسا به کمک این ماهواره‌ها، سیگنال‌هایی را به سمت زمین می‌فرستد و میزان جاذبه‌ی قسمت‌های مختلف کره‌ی زمین را بررسی می‌کند. به غیر از محاسبه‌ی جاذبه‌ی زمین در نقاط مختلف، ماهواره‌های گریس برای بررسی وضعیت منابع زمین، مخصوصا آب، استفاده می‌شوند. ماهواره‌های گریس می‌توانند هر گونه تغییر در جاذبه‌ی نقاط مختلف زمین تشخیص دهند. زمانی که میزان آب در یک سفره‌ی آب کم می‌شود، نیروی جاذبه‌ی آن نقطه کاهش می‌یابد. ماهواره‌های گریس یافته‌اند که ۱۳ عدد از ۳۷ سفره‌ی آب بزرگ دنیا، در حال تمام شدن هستند. طبق گفته‌ی پژوهشگران، هشت سفره از این تعداد دیگر توانایی پر شدن به صورت طبیعی را ندارند. میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، بسیار بیشتر از سرعت پر شدن طبیعی آن‌ها است.

 «الکساندر ریچی»، سرپرست گروهی که که تحقیقات خود را در نشریه‌ی Water Resource Research منتشر کرده است، می‌گوید از تمام شدن آب در مناطقی مثل خاورمیانه نگرانی‌های زیادی دارد. «سفره‌ی آب عربی»، آب مصرفی بیش از ۶۰ میلیون نفر را در خاورمیانه تامین می‌کند. بر اساس تحقیقات جدید، این سفره‌ی آبی بیشترین میزان مصرف را در بین سفره‌های دیگر داشته است. «سفره‌ی آب سند» هم که آب هندوستان و پاکستان را تامین می‌کند، دومین سفره‌ی آب دنیا است که در معرض تمام شدن قرار دارد. اخیرا از ماهواره‌های گریس برای محاسبه‌ی میزان آب مورد نیاز برای جلوگیری از خشک شدن کالیفرنیا استفاده شده بود.

منبع: Business Insider

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حمید

    چاه خونه ما همهفته قبل کامل خشک شد درختای حیاتمون داره خشک میشه 🙁

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه