چرا گوشی‌های شیائومی حاوی تبلیغات هستند؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
شیائومی

در دنیای تجارت نقل قولی وجود دارد که در آن آمده اگر برای بهره‌گیری از محصولی قیمتی پرداخت نمی‌کنید، خود شما هم یک محصول هستید. اگرچه برای سرویس‌های مبتنی بر تبلیغات مانند یوتیوب چنین موضوعی پذیرفته شده است، اما در صنعت سخت‌افزاری چنین رویکردی چندان معمول نیست که در این زمینه، شرکت شیائومی یک مورد خاص محسوب می‌شود. شیائومی که یک کمپانی بسیار بزرگ است، اعلام کرده که حاشیه‌ی سود محصولات سخت‌افزاری این شرکت همواره در حد ۵ درصد نگه داشته می‌شود. در نگاه اول چنین اقدامی چندان منطقی نیست ولی باید جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار دهیم.

شیائومی بارها و بارها اعلام کرده که در اصل یک کمپانی سخت‌افزاری نیست. در عوض این شرکت خود را یک کمپانی اینترنتی به حساب می‌آورد که محصولات سخت‌افزاری «هم» می‌فروشد. وقتی که بدانید نخستین محصول این شرکت MIUI بوده نه یک محصول سخت‌افزاری، این رویکرد منطقی‌تر جلوه می‌کند.

رویکرد منحصربه‌فرد شیائومی در قبال اندروید منجر به شاخص‌تر شدن این شرکت نسبت به دیگر رقبا شده است. اگرچه MIUI در نگاه اول مانند رابط کاربری‌های دیگر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی است، اما شیائومی در این میان تبلیغات را در بخش‌های مختلف و حتی بخش اصلی رابط کاربری قرار می‌دهد. همین تبلیغات درآمد هنگفتی برای این شرکت به ارمغان می‌آورند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که گوشی‌های خود را با قیمت بسیار پایینی روانه‌ی بازار کنند.

شیائومی

اساساً، گوشی‌ها برای شرکت شیائومی در نقش یک پلتفرم برای سرویس‌های این شرکت انجام وظیفه می‌کنند. این شرکت به جای اینکه از جانب فروش گوشی‌ها یک بار سود دریافت کند، برای سال‌ها به لطف استفاده‌ی کاربران این گوشی‌ها درآمد کسب می‌کند. اگرچه تبلیغات مشهودترین بخش این رویکرد هستند، قسمت‌های دیگری هم وجود دارد که توجهات چندانی را جلب نمی‌کنند.

فروش تم‌ها، تصاویر پس‌زمینه‌ها و رینگتون‌ها می‌توانند درآمد خوبی برای این شرکت داشته باشند. همچنین شیائومی با عرضه اپلیکیشن Mi Pay برای پرداخت‌های الکترونیکی، کارمزد دریافت می‌کند. به لطف همین اقدامات، درآمد بخش‌های سرویس‌های اینترنتی شیائومی در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ با ۸۵.۵ درصد افزایش به حدود ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

با وجود اینکه شیائومی می‌گوید هیچ‌وقت در اپلیکیشن‌های اصلی تبلیغات قرار نمی‌دهد، اما هنوز تعریف دقیق خود را از اپلیکیشن‌های اصلی ارائه نداده است. پیش از این، گزارش‌هایی در رابطه با مشاهده تبلیغات در بخش تنظیمات منتشر شد که مطمئناً اصلی‌ترین بخش سیستم محسوب می‌شود؛ البته شیائومی خیلی سریع این تبلیغات را حذف کرد. با وجود اینکه اخیراً مدیرعامل شیائومی اعلام کرده که حجم تبلیغات در برخی از قسمت‌های رابط کاربری کاهش می‌یابد، در نهایت باید این موضوع در عمل مورد بررسی قرار بگیرد.

شیائومی

بیشتر بخوانید: ۵ حقیقت جالب در مورد برند شیائومی که نمی‌دانستید

تعادل میان کاربردی بودن و سوداگری

در رابط کاربری MIUI، بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها-حتی اگر از جانب پلی استور باشد-صفحه‌ای برای اسکن اپلیکیشن مذکور پدیدار می‌شود که در اصل یک فرصت مناسب برای شیائومی است که بتواند تبلیغات را نمایش بدهد. البته می‌توان چنین مشخصه‌ای را غیرفعال کرد ولی گزینه مربوط به آن آن‌قدر در بخش‌های مختلف دفن شده که یک کاربر عادی به این راحتی‌ها نمی‌تواند آن را پیدا کند.

در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸، درآمد شیائومی از بخش تبلیغات نسبت به سال قبل رشد ۱۰۹.۸ درصدی داشته و درآمد ۴۷۷ میلیون دلاری برای این شرکت به ارمغان آورده است. این رشد به لطف دقیق‌تر شدن هدف‌مندی تبلیغات و بهبود الگوریتم‌های ارائه‌ی تبلیغات امکان‌پذیر شده است.

شیائومی

کاملاً واضح است که برای شیائومی به غیر از اپلیکیشن‌های اصلی-که گاهی اوقات این اپلیکیشن‌ها هم به کار گرفته می‌شوند-باقی بخش‌ها مکان مناسبی برای نمایش تبلیغات هستند. آیا چنین کاری غیرقانونی است؟ در واقع نه، فقط در این میان چالش‌های اخلاقی مطرح می‌شود. تک‌تک کارهایی که کاربران با گوشی‌های شیائومی انجام می‌دهند، برای دقیق‌تر شدن تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کاربرانی که حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد، چنین موقعیتی کابوس‌وار است.

علاوه بر این، اپلیکیشن‌هایی که بخش نوتیفیکیشن را اشغال می‌کنند، کل نمایشگر را می‌گیرند و روی هم رفته در تجربه کاربری اختلال ایجاد می‌کنند، چیزی نیست که یک خریدار گوشی هوشمند انتظارش را داشته باشد، ولی در رابطه با گوشی‌های شیائومی‌ چنین چیزهایی وجود دارد. تعادل میان پایین نگه داشتن قیمت‌های محصولات سخت‌افزاری و کسب درآمد از جانب نرم‌افزاری ظاهراً آن‌قدر سخت است که شیائومی در این زمینه رقیب چندانی ندارد.

راه‌حل چیست؟

با توجه به مدل کسب‌وکار شیائومی‌ که تا حد زیادی مبتنی بر تبلیغات و سرویس‌ها است، حذف یا کاهش قابل توجه این سرویس‌ها تا حد زیادی غیرممکن است. همچنین باید عادت کردن کاربران به خریدن محصولات ارزان‌قیمت هم اشاره کنیم. حذف تبلیغات منجر به افزایش قیمت گجت‌ها می‌شود که چنین کاری واکنش منفی بخش زیادی از کاربران را در پی دارد. یکی دیگر از کارهایی که شیائومی می‌تواند انجام دهد، ارائه‌ی گزینه‌ی پرداخت درون برنامه‌ای برای حذف تمام تبلیغات است. با این کار، کاربرانی که دل خوشی از این تبلیغات ندارند و خواهان تجربه کاربری روان‌تری هستند، می‌توانند مبلغی را بپردازند.

شیائومی

یکی دیگر از گزینه‌ها هم می‌تواند ارائه‌ی گوشی‌های گران‌تری باشد که به طور کلی بدون تبلیغات عرضه شوند. این همان کاری است که آمازون برای کیندل انجام می‌دهد. نسخه ارزان‌تر آن در لاک‌اسکرین تبلیغ نمایش می‌دهد و نسخه گران‌تر فاقد تبلیغات است. شاید یکی از دلایلی که شیائومی تصمیم گرفته برند ردمی را مستقل کند، همین موضوع باشد.

شیائومی روزبه‌روز کسب‌وکار خود را وسیع‌تر می‌کند و مشخص است که تبلیغات و سرویس‌های نرم‌افزاری اهمیت روزافزونی برای این شرکت پیدا می‌کنند. اما این موضوع که شیائومی چه حدومرزی برای تبلیغات خود تعیین خواهد کرد، در آینده مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام کمپانی جایگزین شیائومی می‌شود؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar ali.ma7

    عالی بود دست شما درد نکنه خیلی راحت شدم

  2. Avatar رامین

    سلام
    من note 6 pr0 رو دارم و تبلیغاتش خیلی اذیتم می کنه چیکار باید بکنم؟؟؟

    1. Avatar ai_az203

      برید تو additional setting، بعد privacy، گزینه send diagnostic… را غیر فعال کنید.
      وارد ad services بشید، گزینه personalized ad and recommendation را خاموش کنید.
      داخل فایل منیجر خود گوشی بشید، وارد setting فایل منیجر بشید، بعد about، گزینه recommendation را غیرفعال کنید.

  3. Avatar morteza

    من که mi mix 3 دارم تا حالا تبلیغی ندیدم

  4. Avatar Ismail

    منم خیلی این تبلیغات رو اعصابم بود تا اینکه کاستوم رام نصب کردم و باید بگم تنها راهه.
    در ضمن سرعت گوشی زیاد شده و مصرف باتری کمتر.
    به نظر من وقتی گوشی شیائومی میخرید باید همون اول کاستوم رام نصب کنید!

  5. Avatar Armin

    خیلی بزرگش کردین
    اصلا تبلیغاتش اذیت نمیکنه
    ن تو رابط کاربری اصلی هس
    ن تو بخشای مهم گوشی
    (من ک تا حالا ندیدم)
    فقط بعضییی وقتااا اونم خیلی کم تبلیغ نشون میده
    اونم در حد یکی دو ثانیه وقتی ک موزیک پلیر یا فایل منیجر رو باز میکنی
    ب نظر من با این همه ویژگی خوب و قیمت خوبی ک داره اصن این موضوع ب چشم نمیاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه