دلیل علمی انفجار گلکسی نوت ۷ چیست؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نوت 7

ماجرای انفجار گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت ۷ مدیر عامل این شرکت را حسابی شرمنده مشتریانش کرد. گزارش‌های مختلف مبنی بر انفجار این گوشی، موجب شد تا این شرکت یک فراخوان جمع‌آوری صادر کند. سازمان فدرال هوایی ایالات متحده هم مسافران را از اینکه این دستگاه را در هواپیما با خود داشته باشند، منصرف می‌کند.

اما چرا این گوشی آتش می‌گیرد؟ پاسخ این سوال به باتری لیتیوم یون مربوط می‌شود؛ همان منبع برقی که در گوشی‌ها، کامپیوترها و ابزارهای برقی به کار می‌رود.

لیتیوم، سومین عنصر جدول تناوبی، یک فلز نقره‌ای-سفید است و در معرض اکسیژن یا آب می‌تواند آتش بگیرد.

اما در سال ۱۹۹۱، شرکت سونی روشی را برای استفاده بی‌خطر از این یون‌ها معرفی کرد. در این روش، لیتیوم یون در یک ماده شیمیایی نگه‌داری می‌شود که لیتیوم خالص نیست.

در دستگاه‌های الکترونیکی که با کیفیت بالایی ساخته شده‌اند، اقدامات ایمنی روی باتری‌های لیتیوم یون انجام می‌شوند، اما دستگاه‌های معیوب با مدار الکتریکی ضعیف می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند.

به عنوان مثال، باتری‌های معیوب، ممکن است بیش از اندازه شارژ شوند. باتری‌های با کیفیت وقتی که پر می‌شوند، به طور اتوماتیک شارژ را متوقف می‌کنند، اما در مورد باتری‌های ضعیف همیشه این‌طور نیست. اگر این باتری‌ها برای مدت‌های طولانی به برق وصل باشند، لیتیوم یون‌ها می‌توانند در یک نقطه جمع‌آوری شوند و به شکل لیتیوم متالیک درون باتری رسوب کنند. گرمای ناشی از شارژ بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های اکسیژن شود، این حباب‌ها هم به شدت با لیتیوم متالیک واکنش‌پذیر هستند.

به همین شکل، باتری‌های لیتیوم یون معیوب، ممکن است بیش از حد هم تخلیه شوند، به این معنی که وقتی شارژ آنها به شدت پایین می‌آید، خاموش نمی‌شوند. این هم می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

دقیقا مشخص نیست که چه چیزی در دستگاه‌های گلکسی نوت ۷ این مشکل را به بار آورده است.

از روز یک سپتامبر، سامسونگ از ۳۵ مورد نقصان عملکرد در باتری لیتیوم یون در سطح جهان آگاه شد و این موضوع را در بینانیه‌ای اعلام کرد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «در واکنش به گزارش‌های اخیر مربوط به گلکسی نوت ۷، ما یک بررسی جامع انجام دادیم و مشکلی در سلول باتری پیدا کردیم.» این شرکت اعلام کرد که به طور موقتی فروش این دستگاه را متوقف کرده و گوشی‌های نوت ۷ فعلی را با گوشی‌های جدیدتر و ایمن‌تر عوض خواهد کرد.

در این میان سازمان فدرال هوایی آمریکا هم دست به کار شد و گفت که به مسافران توصیه اکید می‌کند که این دستگاه‌ها را در هواپیما روشن یا شارژ نکنند.

منبع: Live Science

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۷ دیدگاه
  1. شاهین

    واقعا تنها شرکتی که همیشه درباره کیفیت ساخت سربلند بوده اچ تی سی هستش
    چه اپل په سامسونگ کیفیتی که ادعا می کنند رو ندارن

  2. افشین

    سامسونگ یک کپی کار ناشی هست. همین
    گوشی فقط و فقط اپل
    مدیر هم فقط اسیوجابز

  3. خدمات کامپیوتر

    حالا سامسسونگ مشکل را حل میکنه

  4. رامین

    بعضی از دوستان حافظه تاریخی ضعیفی دارن! یادشون نمیاد چند سال پیش اونم زمان حیات استیو جابز، تماس دست با بدنه آیفون باعث قطع شدن تماس و افت سیگنال میشد!
    اپل بعد از پذیرش این مشکل گفت گوشی رو از وسط توی دست بگیرین و سمت مدار آنتن رو لمس نکنین! حتی بعضی از دوستان مجبور شدن با چسب نواری بدنه گوشی رو عایق کنن، تا باهاش تلفن کنن
    یادم میاد اون زمان نوکیا تو تبلیغاتش یه تیتر تمسخر آمیز اضافه کرده بود ! (هرطور دوست دارید گوشی را در دست بگیرید این یک نوکیاست)
    هیچ انسانی بی عیب نیست! هیچ شرکتی نماینده خدا نیست! همه اشتباه میکنن! مهم اینه که اشتباه رو بپذیرن و برای جبرانش تلاش کنن
    اپل این کارو کرد، سامسونگ هم اشتباه رو پذیرفت و حتما جبران خواهد کرد، بنز و تویوتا و…هم بارها از این اشتباهات انجام دادن
    خود بنده حدود ۱۵ ساعت درگیر بودم تا آیفون ۶s رو که به ios 10 آپدیت کرده بودم مجدد دانگرید کنم! چون گوشی بالا نمیومد!
    بعد اپل اطلاعیه داد که این مشکل وجود داره با آیتونز آپدیت کنید
    اشتباه برای همه هست یکم انصاف داشته باشیم

    1. افشین

      چه ربطی به اپل و استیوجابز داره؟ فرافکنی آخه تا این حد؟ روح استیو جابز بنده خدا به خاطر اشتباهات مکرر سامسونگ آخه چرا میارید وسط؟

    2. نویدروس متخصص گوشی های سونی

      درست میگین شما آفرین به اطلاعات درست و مفید شما… بله آیفون ۷ هم دچار یکسری مشکلات نرم افزاری ios 10 و دوربین و مشکل شدید اصطحکاک و اثر انگشت در پشت گوشی شده که داره روش های مفید رو پیشنهاد میکنه

  5. mr konani

    سلام
    بحث باترى سامسونگ هست لطفا اپل رو نکشید
    چون نمیشه اینجورى مقایسه کرد،کاملا اشتباه میباشد، اگر دنبال مدل گوشى موبایل هستید ک اوپن سورس باشه و قابل هک و ویروس باشد ،اندروید هست درسته مدل هاى زیادى هست اما همه اوپن سرس هستن.
    اما ایفون داراى یک سیستم عاملى هست ک سبک میباشد ک حتى با رم١ گیگ میتوان کار کرد و حتى هنگ نکند، براى مقایسه این دو نوع سیستم عامل نمیشه اینطورى فرضیه اورد..
    کسى دنبال موبایلى هست با قیمت مناسب و کارایى بالا میتوان سامسونگ رو بهترین گذینه خود انتخاب کند
    و اگر دنبال یک مارک و سیستم عامل یونیک هستین
    ک نه قابل هک شدن داره بلکه ویروس نمیگیرد
    هیچ وقت گوشى بطور ناگهان خواموش نمیشود با باترى مشکل پیدا کند، اکثر تعمیر کارا وقتى گوشى ایفون بیارن براشون مشکل فیزیکى دارد.یعنى ال سى دى .
    خیلى چیزا هست از لحاظ برنامه و غیره
    فرد باید بدونه چى میخواد با چ هزینه اى گوشى تهیه کنه، من مشکلى با اندروید ندارم، شخصا از ایفون استفاده میکنم چون خودم میخوام و ل کارم میخوره تا اخرین مدل هم بیاد میگیرم . نظر من هست.

    1. سام

      با معیارای شما بلک بری پس خدای گوشیه سیستم عامل یونیک و امنیت بالا در ضمن من از چند گوشی اندرویدی مثل سونی زد۳ نوت ۴ و نوت ۵ استفاده کردم و هیچ کدوم از مشکلاتی که شما گفتید رو ندیدم و گوشیام سالمن و به خانواده دادم الان دو نفر از دوستام ایفون ۵ اس دارن و هردو تاشون گوشیاشون بی علت خراب شده یکیش سوکت شارژش خراب شده و مشکل باتری داره یکیش دکمه هومش بی علت خراب شده در صورتی که سونی neo l من بعد چند سال بی مشل کار میکنه

      1. Cloner

        باید توجه داشته باشیم که نحوه ی استفاده از گوشی هم خیلی مهمه..نه اینکه با گوشی فوتبال بازی کنیو و با سیم شارژش طناب کشی کنی بعد بگی بی علت خراب شد

  6. Bardia

    سامسونگ کارش عالیه
    اشتباهاتی خم وجود داره که خداروشکر فراخان زدم و دارن پاسخ مشتری هاشونو میدن
    من خودم s7 دارم ????

  7. reza ch

    هیچی از ارزشهای سامسونگ کم نمیکنه ???? ❤️
    هممون انسانیم و گاهی اشتباه میکنی چه بزرگ چه کوچیک
    شرکت به این بزرگی هم اشتباه میکنه نه فقط سامسونگ امکان داره برای هر شرکتی اتفاق بیفته
    حالا این وسط شرکتای رقیب هم هرکاری میکنن تا سامسونگو زمین بزنن و بد جلوه بدن .
    خطاب به اونایی که بد میگن راجب سامسونگ دوستان عزیز همه شرکتا تو کارنامشون خرابکاری دارن اینو هیچوقت فراموش نکنید ???? ????
    باز هم میگم هیچی از ارزشهای سامسونگ کم نمیکنه ???? ❤️
    من دوسش دارم ❤️

    1. بهمن

      فقط LG.معروفترین شرکت‌های خودروسازی از باطریهای LG در خودروهای خود استفاده میکنند.

      1. reza ch

        بله با شما موافقم ال جی هم بدون شک جز بهترینا هستش 🙂 ❤️

    2. افشین

      سامسونگ نتوانسته مثل اپل یک سیستم جامع یونیک و فراگیر داشته باشه.
      خوب اندروید رو همه میتونند روی گوشی استفاده کنند، حتی یک شرکت با سابقه ۱ سال هم میتونه گوشی اندرویدی بده بیرون، ولی کارد که اپل کرده و میکنه واقعآ احسنت داره.
      من الان ۵ سال هست فقط گوشی اپل مصرف میکنم و حتی دیگر محصولات اپل قابل مقایسه نیستند با سامسونگ!
      سامسونگ کلآ شرکت کپی کار بوده و آرزوش هست روزی مثل اپل بشه که خیلی بعید میدونم.
      کلآ قابل مقایسه با همدیگه نیستند
      یا حق

  8. سعید رحیمی

    سلام حرارت به عنوان مهمترین پارامتر آسیب رسان به باطری ها است. در یک موبایل با کیفیت که به علت صفحه نمایش با رزولویشن بالا که مساوی است با مصرف بالا و ایجاد حرارت بالاست و پروسه سور که ایجاد حرارت می کند و مصرف بالای هم دارد . یک محفظه ای می سازد که ضمن نیاز به توان الکتریکی بالا یک مینی کوره است . حال باطری در فاصله بسیار ناچیز به مولدهای حرارتی بالا بایستی به درستی کارش را انجام دهد . انفجار باطری بسیار محتمل است . این ریسک بالا را شرکت ها در رقابت با هم در ساختن گوشی های بسیار نازک قبول می کنند . اگر عملکرد مصرف کننده طوری باشد که حرارت بالا نرود امکان خطر کاهش می یابد .
    ۱- کاهش نور صفحه
    ۲- همزمان کارنکردن برنامه های که پروسه سور را به کار می گیرد
    ۳ – شارژ گوشی در حالت خاموش
    حرارت صفخه نمایش, حرارت پرسه سور , عایق بودن دست انسان برای خارج نشدن گرمای گوشی, حرارت ایجاد شده در باطری در حین شارژ
    = با آتش گرفتن گوشی

    1. رضا

      آقای رحیمی از توضیح کامل شما ممنونم

  9. مصطفی

    با سلام و خسته نباشید به دست اندر کاران
    متاسفانه در متن توضیحی در خصوص تیتر داده نشده و دلیل انفجار “نامعلوم” گزارش شده است.

    دقیقا مشخص نیست که چه چیزی در دستگاه‌های گلکسی نوت ۷ این مشکل را به بار آورده است.!!!!!

  10. متین 1126

    فقط سامسونگ اپل غیره فقط پول دور ریختن است این بگم که حداقل سامسونگ این معرفت رو داره واگر یه گوشیش مورد داره جمع کنه و یه گوشیه مدل بالاتر به مشتریاش بده بخدا محصولات سامسونگ حرف نداره انقدر بی انصاف نباشید

    1. افشین

      دوست عزیز قدری واقع نگر باش، یک نگاهی به خدماتی که اپل در جهان میده بندازید لطفآ و بعدش قضاوت کنید.
      اینکه با اطلاعات ناچیز دیگران را بکوبیم اصلآ درست نیست.
      گوشی های اپل مثل جواهر هستند، شما یک مدل قدیمی سالم رو ببر اپل استور و با پرداخت فقط۱۰۰ دلار و گوشی، یک گوشی به روز به شما میدهند. سامسونگ توی خواب هم همچین چیزی رو به مشتری هاش تحویل نمیده.
      کمی بیشتر مطالعه کنید دوست عزیز، ممنون

      1. محمد

        دوست عزیز درست میگی و خدمات شرکت اپل واقعا بینظیر است اما نه برای ایران ! بحث ما در ایرانه که متاسفانه هیچ گونه خدماتی وجود نداره حتی کوچکترین و پیش پا افتاده ترین و کم هزینه ترین خدمات ! درصورتی که خدمات شرکت سامسونگ در ایران بسیار بهتره و انصافا رسیدگی هم خوب هست . از نظر کارایی هم به همین شکل هست و اکثر امکانات آیفون در ایران قابل استفاده نیست و همین وضعیت آیفون را تبدیل به اسباب بازی میکنه. به نظر من اندروید برای ایران خیلی بهتر و کاربردی تر هست و هیچ کدوم از محدودیت های آی او اس را نداره

  11. ياسي

    دوستان عزیز اطلاعاتون برای خودتون محترم هست ولی در این زمینه باید از کاربران کل دنیا نظر بگیرید بعد معلوم میشه بنا به پر فروش ترین ها که کدوما بهترن پس رنکینگ جهانی رو چک کنین جای قانع کردن هم دیگر موق باشید

  12. reza ch

    هیچی از ارزشهای سامسونگ کم نمیکنه 🙂 ❤️
    هممون انسانیم و گاهی اشتباه میکنی چه بزرگ چه کوچیک
    شرکت به این بزرگی هم اشتباه میکنه نه فقط سامسونگ امکان داره برای هر شرکتی اتفاق بیفته ????
    حالا این وسط شرکتای رقیب هم هرکاری میکنن تا سامسونگو زمین بزنن و بد جلوه بدن . ???? ????
    خطاب به اونایی که بد میگن راجب سامسونگ دوستان عزیز همه شرکتا تو کارنامشون خرابکاری دارن اینو هیچوقت فراموش نکنید 🙂 🙂 ????
    باز هم میگم هیچی از ارزشهای سامسونگ کم نمیکنه 🙂 ❤️
    من دوسش دارم ❤️ ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه