چرا اپل برای آیفون ۱۱ پرو این نام را انتخاب کرده است؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون 11

معرفی آیفون‌های جدید از مهم‌ترین خبرهای تکنولوژی محسوب می‌شوند و مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ هم از این قاعده مستثنا نیستند. در این زمینه نکته‌ای که توجهات زیادی را جلب کرده، موضوع رویکرد جدید اپل در قبال نام‌گذاری این آیفون‌ها است که فقط یک نام‌گذاری ساده نیست و بخشی از اهداف اپل را هم نشان می‌دهد. در این مطلب قصد داریم به دلایل احتمالی اپل برای انتخاب این عناوین بپردازیم.

اثرات موفقیت آیفون XR

ما از قبل می‌دانستیم که فروش آیفون XR اصلا قابل مقایسه با دیگر برادران خود نیست و حتی خود تیم کوک هم در مراسم معرفی آیفون‌های جدید این موضوع را تایید کرد. اگرچه چنین موضوعی در نهایت یک موفقیت برای اپل است، اما پیام واضحی را هم مخابره می‌کند؛ اینکه تعداد زیادی از کاربران مدل ارزان‌تر آیفون را به آیفون‌های پرچم‌دار-آیفون XS و XS مکس-ترجیح می‌دهند. این موضوع، اپل را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد. از طرفی، آن‌ها محصول جذابی به نام آیفون XR را ساخته‌اند که مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته، ولی از طرف دیگر، آیفون‌های پرچم‌دار این شرکت که ارائه‌دهنده پیشرفته‌ترین ویژگی‌ها هستند، زیر سایه قرار گرفته‌اند. برای شرکتی که تمرکز اصلی‌اش ساخت گجت‌های رده‌بالا است، چنین موضوعی وجهه چندان خوبی ندارد.

آیفون 11

اما حالا اپل با نام‌گذاری جانشین آیفون XR به عنوان آیفون ۱۱ با یک تیر دو نشان می‌زند. اول از همه «لکه ننگ» مربوط به خرید یک آیفون «ارزان» را حذف می‌کند. این یک واقعیت تأسف‌آور است که برخی از کاربران برای نشان‌دادن موفقیت یا اهمیت خود، از مدل‌های خاصی از گوشی‌های هوشمند (به‌خصوص آیفون‌ها) استفاده می‌کنند و برای چنین افرادی، آیفون XR چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما حالا اپل با این نام‌گذاری، حتی این دسته از کاربران را تشویق می‌کند بدون اینکه خجالت‌زده شوند، این مدل را خریداری کنند.

و دوما، اپل نشان داد که امیدوار است آیفون ۱۱ عنوان پرفروش‌ترین نسل جدید آیفون را از آن خود کند. این موضوع به‌خصوص برای قیمت‌گذاری آن مشخص است که از قیمت پایه ۶۹۹ دلاری بهره می‌برد. اما در مورد مدل‌های پرو چه می‌توان گفت؟ این دو مدل برای افرادی هستند که به دنبال بهترین ویژگی‌های موجود هستند و مشکل چندانی برای هزینه بیشتر ندارند.

آیفون ۱۱ پرو از چه ویژگی‌های شاخصی بهره می‌برد؟

به نظر می‌رسد مانند نسل قبلی که میان مدل‌های XR و XS شاهد تفاوت‌های گسترده‌ای نبودیم، در رابطه با خانواده آیفون ۱۱ هم می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت مدل استاندارد و مدل پرو در زمینه‌ی یک دوربین بیشتر و نمایشگر اولد با رزولوشن بالاتر و روشن‌تر است. اپل در مراسم معرفی آیفون ۱۱ پرو توجه ویژه‌ای را به قابلیت‌های دوربین نشان داد تا آن را به‌عنوان یک ویژگی بسیار مهم مطرح کند. اگرچه طبق تصاویر منتشر شده، ظاهرا این دوربین سه‌گانه کیفیت قابل توجهی به ارمغان می‌آورد، ولی این دوربین‌ها با توجه به تفاوت قیمت ۳۰۰ دلاری، برای خرید مدل پرو چندان قانع‌کننده نیستند. دوربین تله‌فوتو که دیگر جذابیت چندانی ندارد و دوربین اولترا واید هم در آیفون ۱۱ هم تعبیه شده است. ولی در هر صورت مجموع این سه دوربین، سیستم پیشرفته‌ای را تشکیل می‌دهند که البته مزیت خیلی مهمی نیست، ولی در نهایت یک مزیت نسبت به مدل استاندارد محسوب می‌شود.

آیفون 11

علاوه بر این، اپل با انتخاب پسوند «پرو» برای این دو مدل آیفون، به نوعی به کاربران این پیام را منتقل می‌کند که این گجت‌ها، محصولات خاصی هستند و فقط تعداد محدودی از کاربران می‌توانند آن را داشته باشند. به همین خاطر، در نهایت تفاوت مدل پرو و مدل استاندارد بیش از اینکه مربوط به ویژگی‌های فنی باشد، به احساسات کاربران ارتباط دارد.

اما در رابطه با این نام‌گذاری جدید، باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنیم که اهمیت زیادی دارد:

آیفون پرو انسجام بین محصولات مختلف اپل را افزایش می‌دهد

گجت‌های دارای پسوند «پرو» بین محصولات اپل سابقه زیادی دارند. در میان محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مک‌بوک پرو و آیپد پرو اشاره کنیم. به همین خاطر، عرضه آیفون پرو اقدامی کاملا منطقی محسوب می‌شود.

آیفون 11

اپل برای نام‌گذاری محصولات جدید خود، مطمئنا نام محصولات شرکت‌های رقیب را هم مورد بررسی قرار داده است. هواوی، وان‌پلاس و شیائومی همگی گوشی‌های دارای پسوند پرو را روانه‌ی بازار کرده‌اند که اگرچه در آمریکا رقیب مهمی برای محصولات اپل نیستند، ولی در بازارهای جهانی رقابت زیادی با این شرکت دارند. آیفون پرو می‌تواند در برابر گوشی‌های اندرویدی بهره‌مند از عنوان پرو شاید تا حد اندکی بیشتر به چشم بیاید که همین موضوع در نهایت یک مزیت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از کاربران برای خرید گوشی جدید، چندان به ویژگی‌های سخت‌افزاری توجه نشان نمی‌دهند یا اصلا در این زمینه تحقیق نمی‌کنند و وجود پسوند «پرو» در عنوان یک گوشی می‌تواند این خریداران را به خرید گوشی موردنظر ترغیب کند.

در نهایت، به نظر می‌رسد تصمیم اپل برای نام‌گذاری جدید آیفون‌ها مزایای مختلفی به همراه دارد و امیدواریم که حداقل برای چند سال آینده، اپل به این رویکرد نام‌گذاری پایبند باشد.

بیشتر بخوانید: دوربین آیفون ۱۱ بیش از آنکه حاصل نوآوری باشد، مکانیزم دفاعی اپل است

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. farham

    مرسی بابت مقاله ای که نوشتید
    اما قبلا پشت نقاب این آیفون استیو جابزی وجود داشت و هزاران رمز و راز
    الان واقعا چیز خاصی پشت این نقاب نیس..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه