تصویری جدید از دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای بوریسوف

۷ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای بوریسوف

با نزدیک شدن دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای بوریسوف (۲I/Borisov) به نواحی درونی منظومه شمسی شرایط برای رصد مهمان جدید منظومه شمسی بهتر می‌شود. به تازگی گروهی از اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ کک (Keck) تصویری جدید از این دنباله‌دار تهیه کرده‌اند.

تصویر بالا روز یک‌شنبه و با تلسکوپ کک که در قله موناکی هاوایی قرار دارد ثبت شده است. دم گسترده دنباله‌دار بوریسوف به شکلی بارز در تصویر دیده می‌شود. دم دنباله‌دار بوریسوف به طول حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر در فضا گسترده شده است. این چیزی در حدود چهارده برابر قطر سیاره زمین و در حدود چهل درصد فاصله زمین تا ماه است. در تصویر نیز اندازه زمین برای مقایسه با ابعاد دم دنباله‌دار بوریسوف به نمایش در آمده است.

البته هسته دنباله‌دار بوریسوف در مقابل دم گسترده و عظیم آن بسیار کوچک است و قطر آن حدود ۱/۶ کیلومتر است.

دنباله‌دار بوریسوف؛ دومین مهمان میان‌ستاره‌ای منظومه شمسی

یک منجم آماتور به نام Gennadiy Borisov دنباله‌دار بوریسوف را در تابستان امسال کشف کرد. پس از بررسی سرعت این دنباله‌دار و مسیر حرکت آن در منظومه شمسی اخترشناسان به این نتیجه رسیدند که این جرم از بیرون از منظومه شمسی وارد سامانه خورشیدی شده و پس از آن نیز از خانه کیهانی ما خارج خواهد شد. دنباله‌دار بوریسوف پس از سیارک Oumuamua دومین جرم میان‌ستاره‌ای است که وارد منظومه شمسی شده و دانشمندان موفق به آشکارسازی آن شده‌اند. سیارک Oumuamua در سال ۲۰۱۷ کشف شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد.

با این حال این سیارک زمانی کشف شد که از نزدیکی زمین گذر کرده بود و در راه خروج از منظومه شمسی بود. به این ترتیب اخترشناسان فرصت زیادی برای بررسی این جرم نداشتند. دنباله‌دار بوریسوف اما به نسبت زودتر کشف شد. این دنباله‌دار هشت دسامبر به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید خواهد رسید و حدود سه هفته بعد از نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود از زمین عبور خواهد کرد.

به این ترتیب فرصتی عالی برای اخترشناسان ایجاد شده تا با تلسکوپ‌های حرفه‌ای به بررسی دقیق این جرم بپردازند. با رصد دنباله‌دار بوریسوف اخترشناسان این فرصت را به دست می‌آوردند تا به اطلاعاتی درباره اجزاء سازنده سیارات در سامانه‌های ستاره‌ای دیگر دست پیدا کنند.

منجمان آماتور نیز می‌توانند با استفاده از تلسکوپ‌های هشت اینچ و بزرگ‌تر شانس خود را برای رصد این دنباله‌دار، در آسمان‌های تاریک، امتحان کنند.

تا کنون تنها دو جرم میان‌ستاره‌ای در منظومه شمسی کشف شده است. اما اخترشناسان احتمال می‌دهند که تعداد چنین اجرامی بسیار زیاد است و ابزارهای فعلی ما توان شناسایی بسیاری از این اجرام را ندارد. با این حال به زودی و با آغاز به کار تلسکوپ‌های جدید نقشه‌برداری احتمالا این روند تغییر خواهد کرد.

عکس کاور: تصویر جدید تلسکوپ کک از دنباله‌دار بوریسوف. اندازه سیاره زمین نیز برای مقایسه نمایش داده شده است.

Credit: Pieter van Dokkum, Cheng-Han Hsieh, Shany Danieli and Gregory Laughlin

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه