و اینک آخرالزمان؛ وقتی دوج چارجر و دوج چلنجر برقی می شوند

۲۳ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

گروه فیات کرایسلر که برند دوج یکی از زیرمجموعه‌های آن است، قصد دارد تا در آینده پیشتاز عرضه خودروهای الکتریکی شود و دیگر شاهد استفاده از پیشرانه‌های حجیم و قدرتمند درون‌سوز در خودروهای جیپ و دوج نخواهیم بود و جای آنها را موتورهای هیبریدی و الکتریکی خواهند گرفت.

مدیر عامل دوج، تیم کونیسکیس، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آینده صنعت خودروسازی، به طور مطلق به الکتریسیته وابسته خواهد بود و هر شرکتی که بخواهد به موفقیت در فروش و کسب سهم مناسبی از بازار دست یابد، نیاز خواهد داشت تا بر توسعه خودروهای الکتریکی، سرمایه گذاری کند. اما هنوز نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که آینده خودروهای عضلانی، نظیر دوج چارجر و چلنجر که همواره از موتورهای حجیم درون سوز استفاده کرده‌اند، چگونه خواهد بود.

دوج چلنجر

تیم کونیسکیس در مورد آینده این دو خودرو، اظهارات شفافی بیان نکرد و هنوز مشخص نیست که در این خودروها از سیستم هیبریدی سنتی استفاده می‌شود، یا آنکه به صورت پلاگین هیبریدی عرضه می‌شوند و یا آنکه تمام الکتریکی خواهند شد، اما آنچه مشخص است، قیمت باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی، به طور سالیانه کاهش می‌یابد و این ایده که موتور الکتریکی جایگزین موتور درون سوز می‌شود را تقویت می‌کند. فیات کرایسلر نیز که تاکنون در این حوزه فعالیت خاصی نداشته، قصد دارد سهمی از بازار آینده خودرو داشته باشد.

دوج چلنجر

به تازگی دوج رم ۱۵۰۰، با پیشرانه هیبریدی بسیار ساده‌ای به بازار عرضه شده که eTorque نام دارد و عمده قدرت خود را از پیشرانه ۳.۶ لیتری شش سیلندر Pentastar دریافت می‌کند. بسیاری اعتقاد دارند این سیستم هیبریدی ساده، تنها آغاز کار است، چرا که فیات کرایسلر و بی ام و هردو قراردادی را با شرکت تولیدکننده گیربکس ZF برای تامین جعبه دنده‌های محصولات خود منعقد کرده‌اند. نسل جدید گیربکس‌های هشت سرعته ZF، موسوم به ۸HP برای پیشرانه‌های الکتریکی ساخته شده‌ است. ساخت این گیربکس از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و پس از آلمان، در ایالات متحده و چین نیز به تولید خواهد رسید. با توجه به زمانبندی ارایه شده برای تولید و عرضه این نسل از گیربکس، مهندسان و طراحان شرکت‌های خودروسازی در حال تحقیق برای بهره‌گیری از این جعبه دنده در نسل جدید خودروهای سواری، پیکاپ‌ها و کامیون‌ها هستند که با پیشرانه‌های الکتریکی وارد بازار خواهند شد.

دوج چارجر

فراری، که هنوز هم ارتباط خود را با گروه فیات کرایسلر حفظ کرده، پس از تاسیس Ferrari N.V در سال ۲۰۱۵ و معرفی فراری SF90 استراداله، به سمت استفاده از الکتریسیته در موتور‌هایش حرکت کرده است. پیشرانه پلاگین هیبریدی با استفاده از یک موتور V8 توربو دوقلو و سه موتور الکتریکی، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قدرت دیفرانسیل عقب به طور کامل از موتورهای الکتریکی تامین می‌شود. باتری ۷.۹ کیلووات ساعت لیتیوم یونی این فراری، خودرو را تا طی مسافت ۲۵ کیلومتر یاری خواهد کرد. در مقایسه، دوج رم ۱۵۰۰ که از سیستم هیبریدی eTorque استفاده می‌کند، یک باتری ۰.۴ کیلووات ساعتی در پشت صندلی عقبش دارد. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، شاهد تحول خودروهای فیات کرایسلر خواهیم بود که تاکنون به صورت سنتی عرضه می‌شدند.

منبع: Autoevolution

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه