تنظیم محیط دورکاری؛ ۹ راه برای رسیدن به میز کار ایدئال

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

با فراگیری ویروس کرونا، دولت‌ها در سراسر دنیا می‌گویند اگر شغلی دارید که به حضور فیزیکی شما در محل کار شما نیاز ندارد، خانه بمانید و از خانه کار کنید. بسیاری از شرکت‌ها هم همین سیاست را پیش گرفته‌اند و با اعمال دورکاری برای کارمندان خود، سعی دارند مانع از گسترش ویروس کرونا شوند. اگر شما هم جزو این دسته از کارکنان هستید، در این پست می‌گوییم که چطور می‌توانید با تنظیم محیط دورکاری خود یک میز کار ایدئال در خانه داشته باشید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه در نظر داشته باشید، این است که چینش جدید میز شما نباید آنقدر راحت (یا ناراحت) باشد که باعث گردن‌درد، بی‌حس شدن مچ و یا هر عوارض جانبی دیگری شود.

David Rempel، متخصص ارگونومی در دانشگاه کالیفرنیا، در همین زمینه می‌گوید: «میز کار شما باید مثل یک لباس دوخته شده برای تنتان، فیت شما باشد. اگر من به میز کار شما بیایم و شما هم دست‌کم ۱۵ سانتی‌متر از من بلندقدتر باشید، میزتان نباید مناسب من باشد».

اگر میز کار، مناسب شما نباشد، یعنی با مشکل مواجه هستید. در چنین شرایطی هم سرعت تایپ شما کاهش خواهد یافت و هم با ناراحتی که برای بدن ایجاد می‌شود، میزان خطا در کارها بالاتر می‌رود. اگر فشار وارده از میز کار نامناسب به شانه‌ها، گردن و یا مچ را نادیده بگیرید، با مصدومیت مواجه خواهید شد و بیماری‌هایی مثل سندروم تونل کارپال سراغ شما می‌آیند.

و متاسفانه مطالعات می‌گویند که همین چیدن استاندارد میز کار برای هر فرد، چیزی که کمتر در محیط‌های کاری به آن توجه می‌شود که در نتیجه باعث مشاهده بیماری‌های مفصلی مرتبط در افراد خواهد شد.

David Rempel در این زمینه می‌گوید:

افرادی که ۵۰، ۶۰، ۷۰ یا ۸۰ ساعت در هفته و با کامپیوتر کار می‌کنند، اگر آموزش لازم برای چیدن میز کار خود را ندیده باشند، همان‌هایی هستند که در مدت زمان کوتاه شاهد مصدومیت‌های مفصلی خواهند بود.

معمولا ذهن این افراد آنقدر مشغول وظایف کاری‌شان می‌شود که تا زمانی که دردی احساس نکنند، به بدن خود در حین کار فکر نمی‌کنند. حتی بعضا آن‌ها دردهایی که متوجه‌ش می‌شوند را نادیده می‌گیرند و همچنان به شرایط کاری خود ادامه می‌دهند تا تسک‌هایشان را به پایان برسانند. پس از دو ماه هم دچار درد بازو می‌شوند به گونه‌ای که نمی‌توانند از ماوس استفاده کنند. شانه‌هایشان درد می‌گیرد و در نهایت مجبور می‌شوند مدتی دست از کار بکشند. اگر هم نتوانند برای استراحت مدتی دست از کار بکشند، احتمال تبدیل شدن درد‌های آن‌ها به مصدومیت‌های دائمی وجود دارد و این داستانی مشترک بین بسیاری از افراد است.

اگر نمی‌خواهید شما جزوی از کسانی باشید که از نقش‌های اصلی داستان بالا است، پس بهتر است همین امروز درمورد میزکار خود دوباره فکر کنید و اگر لازم است، چینش آن را تغییر دهید. در ادامه نکاتی کوتاه را بازگو می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید میز کار بهتری برای خود هم در خانه و هم در محل کار ایجاد کنید:

قوز کردن به سمت سطح میز را متوقف کنید! قوز کردن در تمام طول روز باعث می‌شود تا فشار زیادی روی گردن و ستون فقرات خود ایجاد کنید که در نهایت منجر به مصدومیت‌های مفصلی می‌شود. معمولا افراد به این دلیل قوز می‌کنند که نمی‌توانند کاراکترها و کلمات را در مانیتور خود ببیند.

خواندن متن‌ها در نمایشگر را برای خودتان ساده‌تر کنید. حتی اگر مانیتور عریض دارید، ممکن است به دلیل فاصله زیاد یا خیلی کم، روی چشمان خود فشار وارد کنید. برای اینکه ببینید متن‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند یا خیر، یک اسکناس به مانیتور خود بچسبانید؛ اگر اندازه شماره سریال اسکناس به میزان ۳.۵ میلی‌متر بود، می‌توان گفت مانیتور به اندازه کافی با چشمان شما فاصله دارد.

در محل کار باید قید تلفن را بزنید! از شرکت خود بخواهید که یک هدست در اختیار شما قرار دهد. تلفن صحبت کردن با هدست باعث می‌شود فشار بسیار کمتری به شانه‌ها و گردن شما وارد شود.

ارتفاع صندلی‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که فشار یکسانی به نشیمنگاه شما وارد شود. اگر ارتفاع صندلی خیلی کم باشد، فشار به کمر وارد وارد می‌شود و اگر ارتفاع زیاد باشد، به بخش پشتی ران‌ها فشار وارد می‌شود. بهترین ارتفاع در شرایطی است که کف پاها زمین را بدون هیچ فشاری لمس کند.

کیبردی که استفاده می‌کنید هرچه باریک‌تر و تخت‌تر باشد، بهتر خواهد بود. کیبردهای بزرگ و ضخیم، باعث می‌شوند تا فشار بیشتری به مچ دست‌ها وارد شود که در نهایت می‌تواند باعث درد آرنج و مچ دست شود.

مانیتور شما باید هم سطح با چشمانتان باشد و به اندازه طول یک بازو با شما فاصله داشته باشد. اگر مانیتور خیلی بالا یا خیلی پایین (و یا حتی خیلی نزدیک) باشد، باعث می‌شود تا فشاری اضافی به مهره‌های گردن خود وارد کنید تا بتوانید صفحه نمایش را ببینید.

ماوس مناسب برای ساعات کاری طولانی خود انتخاب کنید. اینکه چه ماوسی برای هرکس مناسب است، بحثی کاملا سلیقه‌ای است. برخی ممکن است با ماوس‌های معمول راحت باشند و برخی دیگر ماوس‌های عمودی و یا حتی ترک‌بال را ترجیح دهند. اگر بخش زیادی از ساعات کاری را پشت کامپیوتر می‌گذارنید، توصیه می‌کنیم ماوس‌های مختلف را در طول این ساعات استفاده کنید.

کیبرد و ماوس را در سطح آرنج خود نگه دارید. بعد از اینکه ارتفاع صندلی خود را تنظیم کردید، نوبت به تنظیم کردن جایگاه کیبرد و ماوس می‌رسد و آن‌ها باید در سطح آرنج شما باشند.

مانیتور را جوری قرار دهید که سطح آن عمود بر پنجره باشد تا به این ترتیب میزان بازتاب را کاهش دهید. بازتاب نور باعث حواس‌پرتی می‌شود. اگر نتوانید صفحه نمایشگر را به خوبی ببینید، احتمال اینکه بدن خود را بچرخانید تا مانیتور را ببینید زیاد است که با این کار، تمام کارهایی که گفتیم انجام دهید را خراب می‌کنید!

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه