دوشنبه اولین مرحله‌ی ماموریت اگزومارس عازم مریخ می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

موشک عظیم روسی پروتون در پایگاه فضایی بایکنور قزاقزستان آماده است تا فاز اول ماموریت دو مرحله‌ای «اگزومارس» (ExoMars) را انجام دهد. این موشک دوشنبه مدارگرد TGO و مریخ‌نشین «اسکیاپارلی» (Schiaparelli) را روانه‌ی مریخ می‌کند. ماموریت اگزومارس در گذشته و حال مریخ به دنبال حیات می‌گردد.

ماموریت اگزومارس را سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه به طور مشترک انجام می‌دهند. مدارگرد TGO و مریخ‌نشین اسکیاپارلی هفت ماه دیگر به مریخ می‌رسند. به محض رسیدن به مریخ، مدارگرد TGO از همان مداری که قرار گرفته شروع به جستجو برای گاز متان می‌کند. گاز متان یکی از نشانه‌های وجود حیات در یک سیاره است. این درحالیست که مریخ‌نشین اسکیاپارلی روی سطح مریخ فرود می‌آید تا فناوری‌های فرود روی سطح سیاره را برای فاز دوم ماموریت آزمایش کند. وقتی اسکیاپارلی روی مریخ فرود آمد برای دو روز فعال است و با چند ابزار علمی داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند. با این حال مهندسان بیشتر می‌خواهند ببینند که این مریخ‌نشین به هنگام ورود به اتمسفر مریخ، پایین آمدن و فرود چه عملکردی دارد. در فاز دوم ماموریت که سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود، یک مریخ‌نورد برای جستجو به دنبال حیات روی سطح این سیاره فرود می‌آید. این مریخ‌نورد از سطح سیاره‌ی سرخ برای جستجوی حیات نمونه‌برداری می‌کند.

ناسا تبحر زیادی در انجام ماموریت‌های مریخ و فرود آوردن مریخ‌نشین‌ها و مریخ‌نوردها دارد. نمونه‌های آن را می‌توانیم در مریخ‌نوردهای روح، فرصت و کنجکاوی یا مریخ‌نشین فینیکس ببینیم. با این حال سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه در این کار کم تجربه هستند و بنابراین باید فناوری خود را آزمایش کنند. اسکیاپارلی سه روز بعد از قرار گرفتن TGO در مدار، از آن جدا می‌شود و ورود خود به اتمسفر مریخ را آغاز می‌کند. سرعت ورود آن به اتمسفر چیزی در حدود ۲۱ هزار کیلومتر بر ساعت است. مریخ‌نشین برای کم کردن سرعتش از چتر نجات و ترمزهای راکتی استفاده می‌کند. سپس به سطح برخورد می‌کند. ضربه‌ی برخورد با نوعی بالش گرفته می‌شود تا به مریخ‌نشین آسیب نرسد. سپس تا وقتی انرژی ذخیره شده در باتری‌هایش تمام شود شروع به جمع‌آوری بعضی داده‌های علمی می‌کند. اسکیاپارلی تقریبا در همان مکانی فرود می‌آید که مریخ‌نورد فرصت فرود آمده بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه