چرا سازمان غذا و دارو گفت نوشیدنی Redbull غیر شرعی است؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سایت تابناک و باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته یعنی ۹ آبان، خبری را بدین شرح منتشر کردند: «سازمان غذا و دارو، ردبول را نوشیدنی غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد.» دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در یک مصاحبه خبری تلویزیونی با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد که : «این نوشیدنی (ردبول) موردتایید سازمان غذا و دارو نیست و اگر هم در جایی باشد، یک کالای قاچاق محسوب می‌شود یعنی به هیچ عنوان مجوز ندارد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که اگر این محصول غیرشرعی است پس چرا به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، گفت: «صدها هزار مغازه خواروبارفروشی در کشور است و بالطبع امکان بازرسی روزانه آنها وجود ندارد اما این روش جدید که ما در حال اعمال آن هستیم، شرایطی را برای مردم فراهم خواهد کرد که بتوانند یک فرآورده مجاز را از یک فرآورده غیرمجاز تشخیص دهند.» این مقام مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که به تدریج همه کالاهایی که با مجوز سازمان غذا و دارو وارد یا در کشور تولید می‌شوند، بتوانند کدینگ جدید را اعمال کنند. ولی چرا می‌گویند این نوشیدنی غیر شرعی است؟

تائورین، ترکیب شیمیایی مساله‌ساز     

اگر لیست ترکیبات ردبول را از نظر بگذرانید، حتماً می‌توانید به راحتی نام یک اسید آلی موسوم به «تائورین» را پیدا کنید. در اینجا قصد داریم که شما را با این ترکیب شیمیایی مساله‌ساز بیشتر آشنا کنیم: علی‌ر‌غم اینکه برخی منابع از تائورین با عنوان یک نوع اسید آمینه (واحد تشکیل‌دهنده پروتئین‌) یاد می‌کنند اما نباید فراموش کرد که این ترکیب شیمیایی در اصل اسیدی است که حاوی یک گروه آمینه خاص می‌باشد. تائورین از منظر بیوشیمی یک اسید آمینه نیست بلکه ترکیبی شامل آمینه و یک گروه کربوکسیل (دسته‌ای از ترکیبهای آلی) است. این ترکیب شیمیایی از یک طرف به شکل گسترده‌ای در بافت‌های حیوانی یافت می‌شود و از طرف دیگر جزء اصلی و سازنده همان مایع قلیایی موسوم به زردآب یا صفرا است که توسط سلول‌های کبد بیشتر مهره‌داران برای هضم چربی ترشح می‌شود و pH بین ۷٫۶ الی ۸٫۶ دارد. تائورین طبیعی ضمناً در روده بزرگ هم یافت می‌شود و برآورد شده که بیشتر از ۰٫۱ درصد کل وزن بدن انسان از این ماده تشکیل شده است. تائورین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. این ترکیب برای نخستین‌بار توسط دو دانشمند به نامهای فردریش تیدمن (Friedrich Tiedemann) و لئوپلد گملین (Leopold Gmelin) در سال ۱۸۲۷ میلادی ایزوله و شناسایی شد.

redbull3

تائورین یک اسید آلی است که در بدن حیوان و انسان وجود دارد. تائورین در نوشیدنی‌های ردبول هم استفاده می‌شود

 منشاء تائورین از کجاست؟    

تائورین در گوشت، ماهی و در عین حال بافت‌های انسانی، روده بزرگ و شیر انسان یافت می‌شود. برخی ادعاها درباره اینکه مصرف تائورین همراه با کافئین می‌تواند عملکرد ذهنی را افزایش دهد یا اینکه این ترکیب به تنهایی می‌تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن شود، کماکان مورد تردید است چنانچه شواهد مستندی هم در این زمینه ارائه نشده است. یکی از مناقشات اصلی درباره این ترکیب از آن‌جا نشات می‌گیرد که تائورین در اسپرم گاو نر و خون هم یافت می‌شود و از آنجا که اتفاقاً شرکت ردبول «در زبان فارسی به معنای گاو نر» هم بدین‌ نام خوانده شده لذا شبهات بسیار در این زمینه وجود دارد. یکی دیگر از عوارض سوء مصرف این فرآورده به دلیل حضور کافئین زیاد در آن است. شواهد نشان می‌دهد که کافئین زیاد منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و در عین حال بر سیستم عصبی و خواب انسان نیز تاثیر منفی دارد.

مناقشات در سطح بین‌المللی هم ادامه دارد

شرکت ردبول در وبسایت رسمی خود مدعی شده که منشاء تائورین مورد استفاده این شرکت مصنوعی است و به صورت آزمایشگاهی تهیه می‌شود اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که کشورهایی نظیر سوئد، فرانسه، دانمارک، نروژ، یونان و حتی کانادا در زمینه مصرف این محصول ظاهراً با تردیدهای جدی مواجه شده‌اند. خبرگزاری (abc) در گزارشی اعلام کرده که شرکت ردبول سال ۲۰۱۴ قریب ۱ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته است. اگر به آمارهای گذشته رجوع کنید، خواهید دید که این شرکت مرز فروش خود را از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ تاکنون به رقمی بیشتر از ۲ برابر ارتقاء داده. بررسی مرگ مشکوک سه نفر در کشور سوئد که با مصرف این نوشیدنی انرژی‌زا (ردبول) در ارتباط بود ظاهراً هنوز به نتیجه قطعی نرسیده منتهی همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر کشورهایی نظیر فرانسه، دانمارک و نروژ رویکرد متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته‌اند و این فرآورده را تنها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر آژانس بررسی کیفیت غذای کشور کانادا نیز بررسی‌های جداگانه‌ای را بر روی این محصول آغاز کرده که نتیجه آن نیز هنوز اعلام نشده است.

از این‌جا می‌توانید فیلم مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه را ببینید:

‌‌‌      ‌‌‌‌‌

منابع: web.archiveredbullusasnopesblog.fooducateabcnewstabnakwired, mayoclinic

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۷ دیدگاه
  1. عبداله

    من یک بار خوردم،بعدش همش سرم می خورد به لبه شیشه هودآشپزخانه ! واقعا خطرناکه.!!!

    1. الهه

      خعلی باحال گفتی

    2. علی

      شما چشمات نمیبینه چرا میندازی تقصیر ردبول

  2. محمدرضا

    عالی بود ، جدا از موضوع ردبول واقعا دمتون گرم مطالبی که می ذارید با سوادانه می نویسید چیزی که داخل کمتر سایت ایرانی دیده میشه (با لحن تند و بد) حتی خبری

    ممنونم ازتون

  3. hesam

    . The urban myth that taurine is derived from bull sperm is false. Taurine is present in bull sperm, but today taurine is synthesized in labs. 8. Sourcing. No animals are harmed to bring you taurine. There are factories out there just for the chemical synthesis of taurine. China alone lists 40 taurine manufacturers!

    این ماده به صورت کاملا مصنوعی تولید می‌شه واقعا خنده داره بگیم در این مقیاس تولید از اسپرم طبیعی گاو استفاده می‌شه!

  4. ممنون

    من تابحال فکر میکردم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مرجع علمی هستند

  5. میرعمادی

    امکان نداره همچین چیزی میدونید چند میلیون گاو نیازه برای این حجم تولید رد بول؟ میدونید هزینه نگه داری و گرفتن اسپرم از این گاوها چقدره؟
    بنده داروسازم! امروزه حتی برای داروهایی مثل سوماتروپین که هر گرمش بالای ۳۰۰ هزار تومنه از فرم صنعتی استفاده میشه
    وقتی میشه با چند ترکیب شیمیایی ماده ای رو ساخت چرا باید چندین برابر هزینه کردو طبیعیشو گرفت؟
    هرچند اگه این راست باشه باید به ردبول جایزه داد که اینقدر به فکر مردمه و از منابع طبیعی استفاده میکنه

    1. شاهین

      عالی گفتی!

  6. کوین

    ببینید کلا هر ماده نیروزایی که زیاد مصرف شه ضرر های غیر قابل جبرانی برای بدن خواهد داشت اما این که یک دفعه یک ماده رو ما بیایم بر طبق حدس و گمان ممنوع و حرام کنیم به هیچ عنوان منطقی نیست موضوع دیگه ای هم در مورد چند کشور بیان کردین که فقط این محصول در دارو خانه ها به فروش می رسه که به هیچ عنوان درست نیست و در هر مارکتی شما میتونید این نوشابه رو تهیه کنید.

  7. مرتضی علیزاده

    RedBull توسط کمپانی به همین نام در اتریش تولید می شود . این نوشیدنی در سال ۱۹۸۷ توسط سازنده و موسس این شرکت Dietrich Mateschitz ساخته شد . وی در سفری که به تایلند داشت ، نوشیدنی با نام Krating Daeng را مصرف کرد که باعث بهبود وضعیتی خاص در وی به نام (jet lag ) شد ( توضیح علمی داره که در اینجا جاش نیست ) .
    او در بازگشت ایده ساخت یک نوشیدنی به همین نام را از روی نوشیدنی تایلندی ، به واقعیت تبدیل کرد و نام آنرا RedBull گذاشت . در زبان تایلندی daeng یعنی قرمز و krating به معنی عضلات یک نوع گاو به نام “gaur” می باشد و نامگذاری این نوشیدنی کاملا ترجمه عبارت تایلندی هست .
    در سال ۱۹۹۲ وارد اسلوونی و مجارستان شد . در سال ۱۹۹۷ به کانادا و در سال ۲۰۰۰ وارد خاور میانه شد .
    ترکیبات اصلی این نوشیدنی شامل : Caffeine + Taurine + B-Group Vitamins + Sucrose & Glucose + Alpine Spring Water می باشد . عمده اثرات انرژی زایی به عهده کافئین و ویتامینهای گروه B می باشد .
    و اما در مورد اثرات آن بر سلامتی :
    اصولا بحث بر سر خطرات استفاده از این نوع نوشیدنی ها در دنیا زیاده .
    سازمان استاندارد انگلستان استفاده از این نوع نوشیدنی ها رو ممنوع نکرده اما توصیه کرده مصرفش محدود بشه و زیاد مصرف نشه .
    سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا شواهدی از مضر بودن آن به دست نیاورده و فعلا منعی برای استفاده از اون در نظر گرفته نشده .
    اما برخی از تحقیقات مستقل نشان از عوارض احتمالی ماده تائورین دارد .
    از طرفی قند و کافئین موجود در این نوشیدنی به ترتیب معادل محتوای قند میوه ها و محتوای کافئین نوشیدنی قهوه هست و از این بابت هم نمیشه به به این نوشیدنی خرده گرفت .
    با این حال این شرکت انواع بدون شکر و کم کافئین رو هم تولید کرده .
    اگرچه این نوشیدنی در ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و ۱۶۵ کشور دنیا فروش داره و منعی برای استفاده از اون وجود نداره ، اما فرانسه بطور مستقل در مورد عوارض احتمالی اون تحقیق میکنه و توصیه کرده مصرفش به حداقل برسه .
    در کویت هم به دنبال مرگ دو نوجوان ۱۶ و ۲۱ ساله که به دنبال مصرف زیاد دچار حمله قلبی و مرگ شده بودند ، برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع شد .
    همچنین استفاده این نوشیدنی و الکل بطور مداوم و همزمان باعث تغییرات شدید روحی و روانی خواهد شد .
    و اما نتیجه گیری : آنچه مسلم است اینکه این نوشیدنی اثرات مخرب واضحی ندارد و تحقیقات نشاندهنده مضرات آن نبوده و مصرف آن در دنیا ممنوع نیست . اما آیا صرف عدم ممنوعیت مصرف یک ماده در دنیا ، سالم بودن آن تضمین می شود ؟؟
    جواب : خیر . مثال های زیادی در دنیا وجود داره که مواد حتی پس از اثبات مضر بودن هم در دنیا تولید و مصرف میشوند و صنایع و گردش مالی زیادی حول و حوش این مواد خطرناک وجود داره که حتی ممنوع هم نشدن . مثل سیگار ، قلیان ، سوسیس ، کالباس ، غذاهای کنسرو شده ، فست فود ، الکل و هزاران ماده خوراکی دیگر .
    پس صرف مصرف یک ماده در دنیا ، سالم بودن اون ماده توجیه نمیشه و هر فرد باید شخصا رعایت موارد احتیاط رو داشته باشه .
    بنابراین نمیگم که صد در صد مضر هست ، اما توصیه میکنم کم استفاده کنید و استفاده منظم از اونها احتمالا باید مضر باشه .ضرب المثلی هست که میگه : کم بخور ، همیشه بخور .
    روز همه خوش
    منبع : خلاصه ای از ویکی پدیای انگلیسی .

    1. کیوان

      عالی بود توضیحاتتون
      ممنون

    2. فرناز حیدری فرناز حیدری

      سلام و وقت بخیر
      از خواندن مطلب شما واقعاً لذت بردم 🙂 بسیاااااار عالی 🙂
      ممنونم
      به نکات خیلی جالبی اشاره کرده بودید. خیلی خوشحالم که نظرتون را بدین صورت نوشتید.
      شاد باشید

      1. محمدحسین

        باعرض سلام وادب احترام وضمن قبولی طاعات عبادات ممنون ازراهنمایی های شما.بنده حقیرالان به مدت ۲ماه است که نوشابه به هیچ وجه نخورده ام

    3. ساوان

      از دادن این اطلاعات متشکرم جناب علیزاده.

      امروزه به خاطر شکل داد و ستد در جهان حتی محصولات، عناصر و فرآورده های حیاتی و بسیار کاربردی – [برای] نوع بشر و تمدنش در جهتِ بقای اقتصادیِ آن محصولات و تولیدکنندگانش یا برایِ سود بیش تر / ضرر کم تر و یا گذشتن از موانعِ زیست محیطی و نیز اخلاقی و از این دست دلایل- در تمام سطوح، نابرابرانه با بیش یا کمترین امکانات در نظم یا نهایتِ پلشتی به انحطاط کشیده شده، می شود و خواهد شد.
      این موضوع [رِد بول] هنوز به رسوایی منجر نشده و چنانچه بشود هم [رِد بول] تنها یکی از هزاران موارد است، یکی از نمونه های خُرد.

      البته ضرب المثل ها کلی هستند و نه چندان خالی از اشتباه.
      به نظر من در این مورد [رِد بول] به جز استفاده داروئی و درمانی به صورت بسیار محدود [در سردردهای شایع و غیرمضمن] ( در صورت دردسترس نبودن قهوه ) کارآیی نداشته و مصرف “همیشگی” ولو “کم” آن صرفن نماینده گوشه ای از شیوه اشتباه زندگی شهرنشینی امروزه بشر است.

      و در نهایت مسئله را می توان ساده برگذار کرد :

      “Can’t You See? It All Makes Perfect Sense
      Expressed In Dollars And Cents, Pounds, Shillings And Pence
      Can’t You See It All;Makes Perfect Sense”

    4. مهدی

      آفرین.
      میگویند : کثرت عقل در کثرت احتمالات است.
      نوشیدن ردبل ضرورتی نداره
      این همه نعمت های طبیعی وجود داره

  8. Ali

    من موندم اگه توی این نوشیدنی حداکثر یک درصد از ماده مذکور وجود داره و بر فرض مثال منشاءش همون اسپرم گاو نر باشه و به همون دلیل غیر مجاز و غیر شرعی اعلام شده، اونوقت سوسیس کالباس های ما کع گاو مرده رو درسته میندازن تو چرخ گوشت و از اونور سوسیس میاد بیرون چی باید اعلام بشه؟؟ حالا بگذریم که تمیزترین ترکیبش همین گاو مردست و هزارتا چیز دیگه هم میزنن توش

  9. احمد مختاری

    بنده خودم کارم تحقیق و جستجوی مطالب علمی هست. نظر بنده اینه که ردبول چنین مشکلی نداره. از قبل بوده، و حالا حالاها خواهد بود.
    اما خودم با تحقیقی که انجام دادم فهمیدم شیرکاکائو میتونه تقریبا به اندازه ای نسبی مثل نوشابه های انرژی زا نیروبخش باشه، بخصوص برای ورزش.
    خودم استفاده می کنم و برای کسایی که مایلنددیگر نوشیدنی ها رو امتحان کنند، توصیه می کنم.
    موفق باشید

  10. علی

    نویسنده ی محترم من در کشور فرانسه زندگی می‌کنم و این محصول در تمامی سوپرمارکت های کوچک و بزرگ فروخته می‌شه و هیچ تبلیغ منفی براش نشده و اتفاقا به هیچ عنوان در داروخانه ها به فروش نمی‌ره. لطفا متنی که نوشتید رو اصلاح کنید.
    با تشکر

    1. فرناز حیدری فرناز حیدری

      دوست عزیز
      ذکر کشور فرانسه از منبع خبری ای بی سی بوده و لینک اصلی هم به پیوست برای شما درج شده است:
      http://abcnews.go.com/WNT/story?id=130751 بوده.
      متن درج شده در این سایت دقیقا بدین شرح بود که نقل گردید:
      France, Denmark and Norway allow Red Bull to be sold only in pharmacies. Greek officials last week recommended that the drink not be used after strenuous exercise or be mixed with alcohol, and the Canadian Food Inspection Agency is also taking a look after the report of the Swedish deaths.

  11. سام

    حالا شما این نوشیدنی رو نخوری چیزی نیمشه . بجاش برو یه نوشدنی دیگه بخور این همه نوشیدنی سالم و مفید تر .

  12. غضنفر

    میدونستم، البته وسعم هم نمیرسید که بخوام بخرمش 😀
    نوش جون مصرف کننده‌هاش چه صحت داشته باشه چه نداشته باشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه