رولز رویس، جگوار و بنتلی؛ سه ماشین هیجان‌انگیز در عروسی سلطنتی

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ماشین عروسی سلطنتی

یکی از موضوعات جالب درمورد مراسم عروسی سلطنتی شاهزاده هری و مگان مارکل، حضور سه خودروی جذاب و هیجان‌انگیز بود. این ماشین‌های دوست‌داشتنی، هرکدام یک رنگ و بوی ویژه‌ای به مراسم هدیه دادند و تصویر قشنگی از اصالت خودروهای انگلیسی برای عموم به نمایش گذاشتند. اتومبیل‌های شاخص این مراسم، رولز رویس فانتوم IV، جگوار E تایپ و بنتلی بودند.

اصالت خودروهای انگلیسی زبانزد خاص و عام است. همان‌طور که از مراسم عروسی سلطنتی انتظار می‌رفت، سه خودرو ویژه به نماینده ماشین‌های اصیل انگلیسی حضور پر رنگی به نمایش گذاشتند. اگرچه از خودروهای انگلیسی به عنوان ماشین‌های اصیل یاد می‌شود اما شاید بد نباشد که در ابتدای همین مطلب بگوییم، اصالت خودروهای انگلیسی بیشتر برخاسته از احساس است تا منطق! خودروهای انگلیسی دیگر مثل قدیم چندان اصیل نیستند. به طور مثال شرکت ب‌ام‌و مالک شرکت رولز رویس است، فولکس‌واگن بخشی از سهام بنتلی را در اختیار دارد و قسمتی از سهام شرکت‌های جگوار و لندرور هم‌اکنون متعلق به خودروساز هندی تاتاموتورز است. با این حال در ادامه می‌خواهیم نگاهی به خودروهای حاضر در عروسی سلطنتی داشته باشیم و شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم.

رولز رویس فانتوم IV

پیش از شروع مراسم عروسی سطلنتی، مگان مارکل سوار یک رولز رویس فانتوم چهار (IV) شد و در مراسم عقد در کاخ ویندزور شرکت کرد. رولز رویس فانتوم ۴ بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ تولید شد. رولز رویس تنها ۱۸ نمونه از این خودرو را تولید کرد و بر اساس آمار منتشر شده، به نظر می‌رسد درحال حاضر ۱۶ دستگاه سالم از این ماشین در موزه یا توسط کلکسیونر باقی مانده است. ماشین مراسم عروسی سلطنتی یکی از ۱۸ رولز رویس فانتوم چهار تولید شده در جهان بود که در بهترین وضعیت سلامتی ظاهری و موتوری به سر می‌برد.

رولز رویس سلطنتی

رولز رویس فانتوم چهار از زبان طراحی مشابه خودروهای قدیمی دهه ۴۰ و بلکه قدیمی‌تر بهره می‌برد؛ ماشین‌هایی که به عنوان خودروهای آنتیک-کلاسیک شناخته می‌شوند. از عناصر کلیدی در طراحی این ماشین می‌توان به چراغ‌های گرد، گلگیرهای برآمده و جلوپنجره کشیده و بلند اشاره کرد. هم‌چنین درمورد چهره دلنشین این خودرو از طول بلند آن، شیب صندوق عقب و استفاده از چراغ و سپر فلزی در پایین خودرو سخن گفت. درمورد مشخصات فنی باید به موتور رولز رویس فانتوم IV اشاره کرد. این خودرو در دو مدل با پیشرانه‌های ۵.۷ لیتری و ۶.۵ لیتری عرضه شد. شاید برایتان جالب باشد موتور ۸ سیلندر حجیم ۵.۷ لیتری روی کاغذ تنها می‌توانست ۱۶۴ اسب‌بخار، قدرت تولید کند. سیستم انتقال قدرت این ماشین (RWD (Rear-wheel-drive است؛ بنابراین نیرو از موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

از آن‌جا که این ماشین کلکسیونی است، به هیچ وجه نمی‌توان برای آن قیمت‌گذاری دقیقی کرد. با این حال گفته می‌شود این خودرو بین ۸۵۰ هزار تا ۱.۱ میلیون دلار ارزش داشته باشد. شاید بتوان کم‌تر ماشین کلاسیکی را پیدا کرد که همانند رولز رویس فانتوم چهار سطلنتی، هنوز سالم و سرحال باشد؛ ماشینی که ۶ دهه از عمر آن گذشته و هنوز سرپا است. البته شکی نیست که راز موفقیت در سلامت رولز رویس فانتوم ۱۹۵۰ سلطنتی، مراقبت و سرویس ویژه از آن است.

جگوار E تایپ

جگوار E تایپ ماشین عروسی پرنس هری و مگان مارکل بود. جگوار ای تایپ را می‌توان اسطوره‌ی خودروهای کلاسیک دانست؛ ماشینی که به ظاهر، چهره‌ی ساده‌ای دارد اما همین سادگی در بهترین شکل ممکن ظاهر شده تا بعد از گذشت ۵ دهه هنوز جذاب و خواستنی باشد. جگوار E تایپ بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ روی خط تولید قرار داشت. در این مدت جگوار E تایپ در ۳ سری مختلف با فیس‌لیفت مینور (تغییر ظاهری کم) روانه بازار شد. جگوار این سری از محصولات خود را در دو کلاس کوپه و رودستر‌(روباز) طراحی و عرضه کرد.

جگوار E تایپ

جگوار E تایپ در دو مدل ۶ سیلندر با حجم‌های ۳.۸ و ۴.۲ لیتری و یک مدل ۱۲ سیلندر خورجینی با حجم ۵.۳ لیتری عرضه شد. دو مدل اول توانایی حداکثر توان ۲۶۵ اسب‌بخار و موتور ۵.۳ لیتری توانایی تولید قدرت ۲۷۲ اسب‌بخار را داشتند. جگوار برای این خودرو یک جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته دستی و یک گیربکس ۳ سرعته خودکار بصورت سفارشی درنظر گرفت. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۷ ثانیه اعلام شد.

البته درنظر داشته باشید که ماشین عروسی سلطنتی هیچ‌کدام از این موارد نبود و به جای پیشرانه بنزینی از یک موتور برقی بهره می‌برد! جگوار سال گذشته با ترکیب اصالت و آینده‌نگری، یک مدل E تایپ ۱۹۶۸ را به موتور الکتریکی مجهز کرد. جگوار ای تایپ الکتریکی همان ماشین مراسم عروسی سلطنتی بود. این خودروی الکتریکی هیچ آلایندگی ندارد و دوست‌دار محیط زیست است. این موتور برقی می‌تواند حداکثر توان ۲۹۵ اسب‌بخار ( ۲۲۰ کیلو وات) را تولید کند که نزدیک به توان مشابه موتور بنزینی است. این پیشرانه می‌تواند رودستر دوست‌داشتنی انگلیسی را به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. جگوار صفر تا صد این خودرو را ۵.۵ ثانیه اعلام کرد.

ماشین عروسی سلطنتی

درنهایت شاید برای علاقمندان به خودروهای پاک، استفاده از قلب پرقدرت یک موتور الکتریکی در کالبد ماشین کلاسیک یک حرکت نوآورانه و جالب باشد اما برای عاشقان خودروهای کلاسیک چطور؟ شاید پاسخ این سوال منفی باشد!

بنتلی

رولز رویس و جگوار تنها خودروهای شاخص مراسم عروسی سلطنتی نبودند. ملکه برای حضور در مراسم عقد سوار یک ماشین مخصوص به نام بنتلی State Limousine شد: مخصوص از این بابت که بنتلی در سال ۲۰۰۲ به مناسبت پنجاهمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم، این اتومبیل را به او هدیه داد. بنتلی از این مدل تنها دو دستگاه تولید کرد.

بنتلی

این ماشین به یک موتور ۶.۷۵ لیتری ۸ سیلندر خورجینی مجهز شده که می‌تواند حداکثر توان ۴۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۸۳۵ نیوتون‌متر تولید کند. بنتلی لیموزین نسبت به مدل معمولی ۸۳ سانتی‌متر کشیده‌تر، ۲۵.۵ سانتی‌متر بلندتر و ۶.۸ سانتی‌متر عریض‌تر شده است. مکانیزم درهای این خودرو Suicide door نام دارد که درب‌های طرفین بصورت متقارن نسبت به هم باز می‌شوند. طراحان نسل قبل از این استایل در خودروهای لوکس و تشریفاتی استفاده می‌کردند. بنتلی در خودروی تشریفاتی مخصوص ملکه از این سبک طراحی بهره برده است.

از میان سه خودروی هیجان‌انگیز مراسم، شما طرفدار کدام‌یک هستید؟ رولز رویس فانتوم IV، جگوار E تایپ یا بنتلی لیموزین ملکه؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar saman

    بنتلی لیموزین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه