شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، برای رسیدن به هدف اصلی خود، یعنی خلق بهترین تجربه‌ی خرید اینترنتی، بازطراحی بسته‌بندی سفارش‌ها بر اساس نیازهای اصلی مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا چالش طراحی بسته‌بندی دیجی‌کالا در حال برگزاری است. دیجی‌کالا قصد دارد با تکیه بر تجربه و دانش تخصصی برترین طراحان صنعتی کشور، طراحی فعلی بسته‌بندی‌های خود را به چالش بکشد. اما ممکن است مشتریان در تجربه‌های خود از برخورد مکرر با بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا به نکاتی رسیده باشند که حتی به ذهن برترین طراحان صنعتی هم نرسد. به همین دلیل ما در دیجی‌کالا مگ تصمیم گرفتیم موضوع «شما بگویید» این هفته را به انتظارات مشتریان از بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا اختصاص دهیم. نظرات و تجربیات شما به عنوان مشتری می‌تواند دیجی‌کالا را برای رسیدن به هدف اصلی‌اش یعنی رضایت شما یاری کنید. پس شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

تفاوتی نمی‌کند چه کالایی را خریده باشید؛ تقریبا همیشه ابتدا با بسته‌بندی آن روبرو می‌شوید. بنابراین بسته‌بندی محصول، نقش بسیار زیادی در ایجاد یک تجربه‌ی خرید لذت‌بخش دارد. بسته‌بندی خوب می‌تواند میزان رضایت شما را از کالایی که خریده‌اید تحت تاثیر قرار دهد و تصویر ذهنی شما را از یک برند تقویت کند. دقیقا به همین دلیل است که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، به بسته‌بندی محصول همان اندازه اهمیت می‌دهند که به خود محصول. شاید باور نکنید ولی اپل در سال ۲۰۰۷ حتی برای بسته‌بندی آیفون هم پتنت (گواهی ثبت اختراع) دریافت کرده بود. طراحی بسته‌بندی آیفون مثال خوبی است از این که چطور بسته‌بندی می‌تواند نقشی فراتر از محافظت و زیبایی داشته باشد. بسته‌بندی‌های اپل راحت و آرام باز می‌شوند و با قرار دادن محصول در بالاترین بخش جعبه، هیجان در دست گرفتن کالای جدید را به تجربه‌ای شبیه به باز کردن یک هدیه تبدیل می‌کنند.

طراحی بسته‌بندی می‌تواند در ابعاد بزرگ حتی بخشی از مسئولیت اجتماعی یک کمپانی باشد. برای مثال پوما در سال ۲۰۱۰ به هدف کمک به توسعه‌ی پایدار و حفظ محیط زیست، با طراحی سنتی جعبه‌های کفش ورزشی خداحافظی کرد. جعبه‌های کفش جدید پوما از یک ساختار ساده‌ی مقوایی تشکیل شده بود که داخل کیفی با امکان استفاده‌ی مجدد قرار داشت. این کمپانی موفق شد با استفاده از سیستم بسته‌بندی و توزیع جدید، در مجموع سالانه تا بیش از ۶۰ درصد در مصرف کاغذ و آب برای تولید بسته‌بندی صرفه‌جویی کند.

علاوه بر نمونه‌هایی که گفته شد، عوامل بی‌شمار دیگری هم می‌توانند در طراحی بسته‌بندی مناسب دخیل باشند که بخش زیادی از آن‌ها مستقیما به تجربه‌ی کاربران ارتباط دارد. بنابراین تجربه‌ها و نظرات شما می‌تواند بهترین راهنما برای طراحی بسته‌بندی جدید دیجی‌کالا باشد. اگر دوست دارید در این راه به دیجی‌کالا کمک کنید، تجربه‌های خود از بسته‌بندی‌های فعلی را با ما در میان بگذارید و بگویید از بسته‌بندی بعدی دیجی‌کالا چه انتظاراتی دارید؟

بروز رسانی: به دلیل ادامه‌ یافتن «چالش بسته‌بندی دیجی‌کالا»، این هفته (۱۹ مرداد ۹۶) پادکست «آن‌چه شما گفتید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» را منتشر نمی‌کنیم. جمع‌بندی نظرات شما به آینده موکول می‌شود تا تعداد بیشتری از مخاطبان دیجی‌کالا مگ بتوانند به این سوال ما پاسخ بدهند: «از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» نظرات خود را به صورت کامنت زیر این مطلب برای ما بنویسید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۳ دیدگاه
  1. علی

    با سلام اینجانب بسیار از دیجی کالا خرید کردم از کالا کوچ تا بزرگ .من از دیجی تقاضا دارم که برخی از کالا ها ی کم حجم وکوچک در حملش دقت بشود چون واقعا اون کارتون در حمل و نقلش له شده و مچاله شده بود که خیلی اقات به خود کالا و بسته بندی کالا اسیب رسیده بود . در طرح و نقشش بسته هم بهتره یه تنوع داده شود با تشکر

  2. آرمین

    مهم‌ همین سالم رسیدن کالاست! بقیش که میگن رو کارتون نقاشی کنید و… قرتی بازیه????????

  3. سعید خدمتگزار خوشدل

    من یه نکته به ذهنم میرسه مثلا اکانت بنده حداقل ماهی دو خرید ازین سایت میکنه به شخصه خیلی سورپرایز میشم که روی جعبه بسته بندی اسمم حک شده باشه که بدونم این جعبه ها دیگه به اسمم خوردن باشن و دیجیکالا منو مشتری همیشگیش بدونه

  4. کاظم جعفری

    سلام و عرض ادب
    بسته بندی خوبه و نیازی به تصاویر طبیعت، حیوانات، رنگهای شاد و …. نیست چونکه خرید اینترنتی هست حضوری نیست که جعبه (بسته بندی)کالا نظر شما را بخودش جلب کند، مهم سالم رسیدن کالا به مقصد هست فقط اگر امکانش هست از جعبه هایی که از پلاستیک ساخته میشوند استفاده کنید و همان نام دیجی کالا بروی ان کافیست هر کاری که باعث بشه درختان کمتری از بین بروند باید انجام داد این از همه مهمتره.

  5. علی

    روی جعبه تصاویر زیبا بزارید

  6. علی

    روی جعبه تصویر حیوان های در حال انقراض باشد

  7. امین

    سلام ب نظر من سادگی نهایت زیباییه:در بته بندی های دیجی کتات همیشه کارتن و نایلن زیاد مصرف شده ک خیلی بده و بشخصه منو ناراحت میکنه و ی پیشنهار برای ارسال دیسک داشتم چون من از ذیجی کالا زیاد سی دی هایی مثل ویندوز و… میخرم و هر بار دیجی ی کارتن مکعبی بذرگ برام ارسال میکنه ک خیلی بزرگ تر از سی دیه من میخام برای بته بندی سیدی از کارتن هایی ک هم انرازه سیدی هستن (ینی ب شکل مکعب با ارتفاع کم -عرض کمی بیشتر تر از عرض سی دی وطولیکمی بیشتد از طول سی دی ) دی این بسته بندی هم میشه کاغز تعویض گذاشت و هم فاکتور . بعتر هم میشه اگر بجای فاکتور سی سانتی یک کارت فاکتور ده سانتی با جنس مقوایی درون بسته باشه ممنون ک خوندید

  8. Ali

    هر چی باحال تر ، بهتر :)))

  9. عزيزي

    سلام وقت بخیر
    پیشنهادهایی براى بسته بندى جدید:
    ١)بجاى اینکه از کارتن های مات و بی روح استفاده بشه از رنگ های شاد و براق استفاده کنید.
    ٢)کارتن ها شکل سنتی نداشته باشن تا براى بستنشون لازم باشه حتماً از چسب استفاده کرد، بلکه مثلاً مانند جعبه کفش درب جعبه رو بشه برداشت و از این جعبه براى مصارف مختلف در منزل استفاده کرد(که این خودش یه تبلیغه براى دیجی کالا که اسم و برندش همراه با جعبه های قهوه ای رنگش دور انداخته نشه)
    ٣)در مورد چسب نخوردن بسته ها،یه برچسب یا هولوگرام دیجی کالا کافیه تا از بسته بودن جعبه تا مقصد اطمینان حاصل بشه. و روی بسته با نایلون هایی که پرسی هستن پوشیده شه. خریدار نایلون رو میکنه،هولوگرام رو باز می کنه و در جعبه رو بدون دردسر اضافى برمی داره…جعبه هم براى مصارف بعدی سالم میمونه.
    ۴)یه روبان (حداقل)در مناسبت ها و اعیاد روى بسته های سفارش هم می تونه جالب باشه.
    ۵)براى برخی از سفارشها گذاشتن یه کیف پارچه ای با برند اون محصول و نام دیجی کالا باز هم تبلیغه در سطح شهر و در دست مردم و هم کمکی به حذف کیسه های نایلونی.

  10. حامد سعیدی

    از مواد بازیافتی تهیه بشه و کمک به محیط زیست بکنه

  11. فیروزه

    سلام
    به نطر من بزرگترین ضعف در بسته بندی کنونی دیجی کالا استفاده افراطی و بی رویه از نایلونه. هر کالایی در نایلون پیچیده میشه. گاهی خود بسته بندی کالا کاملا کافی بوده اما باز نایلونی روش کشیده شده. در مورد شوینده ها وصعیت واقعا بده! یکبار این تجربه بد رو داشتم و از دور شوینده ای که گرفتم حدود ۴ متر نایلون باز کردم… واقعا برام ناراحت کننده بود و بعد از اون هیچ شوینده و مایعاتی از دیجیک نگرفتم.
    پیشنهاد محوری من توجه تمام عیار به حذف نایلونه. در اکثر موارد به راحتی قابل حذفه و در برخی موارد با پارچه های ساده برای دورپیچی قابل جایگزینیه. پارچه هایی با طرح ریز از لوگوی دیجیک که میتونه بارها در خونه استفاده بشه و یاد دیجیک رو زنده بداره!

  12. سجاد اسدی

    سلام وقت بخیر.
    اگه میشد اون پاکت و فرم بازگشت کالا رو یه جوری حذف میکردید، خیلی خوب میشد.
    افرادی که از دیجی کالا زیاد خرید می کنند، کلی از این فرم‌ها توی خونشون دارند که استفاده ای هم نداره براشون.
    میتونید برای ارسال فرم بازگشت کالا هم یه گزینه هنگام تکمیل سفارش ایجاد کنید.
    ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه